Komentář — Právě v době, kdy se v řadě regionů vyvažuje objednávka regionálních spojů mezi autobusy a vlaky na mnoha menších kratších relacích, zahájilo sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia boj proti "ztrátové a neekologické železniční dopravě". Operuje přitom konkrétními čísly, u nichž ale zpravidla chybí metodika výpočtu. Došlo ovšem i na silná slova, tak se nelze nezeptat o čí zájem se tu jedná?
Kampaň bude podle Česmadu sdělovat veřejnosti, že státní dotace na kilometr jízdy vlaku jsou šestkrát vyšší než v případě "ekologičtějšího a v drtivé většině pohodlnějšího autobusu". Konkrétně zazněla čísla 102 (vlak) x 17 Kč (autobus) na kilometr, ačkoliv dotace za vlakokilometr je pro jednotlivé kraje rozdílná a navíc průměrem, který je schopný financovat jak lokálky obsluhované motorovým vozem, tak spoje provozované elektrickými jednotkami. Argumentem, útočícím na "domnělou ekologičnost vlaku", je uváděná spotřebu 2,6 l/osobokilometr u železnice, proti 0,6 - 0,9 l u autobusu. Na tomto porovnání je pozoruhodné, že nespecifikuje, o jaké palivo se jedná a zda obsahuje ekvivalentní přepočet pro elektrifikované tratě, a také to, že pro autobus je uváděn poměrně velkorysý rozsah, zatímco pro vlak konkrétní číslo. Opět bez upřesnění, jak k němu Česmad došel a s pozoruhodným dovětkem, že ačkoliv je uváděná spotřeba u vlaku až čtyřikrát vyšší, tak produkuje prý jen dvakrát více CO2 na kilometr (při spalování fosilních paliv se zvyšují emise CO2 přímo úměrně k rostoucí spotřebě).
Jednoduchým jazykem sepsaná argumentace postrádá řadu důležitých vstupních fakt, zato však oplývá pofiderními tvrzeními a jednoznačně, úderně formulovanými závěry. Svou věrohodností tak trochu připomíná i nedávnou mediální válku Česmadu proti zákazu dálničního předjíždění pro kamiony, jejímž hlavním oficiálním argumentem, často opakovaným mluvčím Česmadu Martinem Felixem, byly kamiony, ploužící se za slabými aviemi v dálničních stoupáních. V té době se avie v dálkové dopravě, potažmo na dálnicích již prakticky nevyskytovaly, jak potvrzuje systematické osobní pozorování autora tohoto textu. Nejpozoruhodnější je ovšem pojem "železniční lobby", který zní právě od Česmadu nanejvýš úsměvně. Přesto tiskovou zprávu bez hlubšího rozboru vstupních dat otiskla řada důležitých médií. S rezervou je také nutné brát pózu Česmadu, který sám sebe staví do role ochránce veřejných financí, nedlouho poté, co bránil zvýšení mýtného pro těžká silniční vozidla.
Zdroj: Česmad Bohemia
Ale pro autobus a 810 to tam přece přibližně máte! Pro autobus je 50% míst K SEZENÍ přesně 20 osob, pro 810 je to 27. Pro ostatní lze snadno dopočítat.
Petr Šimral:
Obávám se, že zaměňujete obsazenost spoje s počtem obsazených míst k sezení. Já jsem výpočet prováděl pro 100% resp. 50% obsazených míst K SEZENÍ, což může odpovídat cca Vašim 25% obsazenosti spoje, u autobusu možná 1/3. Ke spotřebě: v citovaném zdroji http://www.mdcr-vyzkum-infobanka.cz/DownloadFile/12773.aspx je uváděn jakýsi průměr, se kterým jsem také počítal. V zájmu objektivity byste neměl u autobusu počítat s vysoce podprůměrnou spotřebou (25 l/100km) a u 810-010 naopak s nadprůměrnou (50 l/100km).
Ja tedy 2x az 4x tydne na D1 nejsem, ale kdybych byl, tak vim zcela jiste, ze 2 autobusu navic si behem 200 kilometru nevsimnu v zadnem pripade...
*A to pocitam s prumernou rychlosti 120 kmh, coz je na D1 pomerne obtizne dosazitelna rychlost, pokud tedy nejedete hodne vecer nebo nejste diskuter idnesu...
On je to hezký nápad, ale je na vážné zamyšlení, jestli by se kvůli tomu pátku a neděli vyplatilo vybudovat a udržovat potřebnou infrastrukturu – parkoviště, rampy, vozy apod. Pokud se nedařilo po otevření hranic udržet přeshraniční RoLu, tak se obávám, že ne.
Spominanych 150 busov denne na dialnici je tiez kvapka v mori a nie 'samy bus'. Najvytazenejsim bratislavskym mostom prejde denne v spolu 4 pruhoch vyse 100 000 vozidiel.
Natlacit na existujucu trat dalsie tri-styri vlaky za hodinu je oproti tomu povedal by som netrivialny problem.
V regionální přepravě bude situace obdobná. Za vzor si vezmu trať 331 Otrokovice – Vizovice, kde silnice I/49 je už tak velmi vytížená tak přesunem výkonu z kolejí na silnici by znamenalo, že by na této silnici bylo o nějakých 40 busů denně více… (počítám 50 lidí na vlak v průměru, za den tam jede 33 párů). Závěrem zopakuji. Nechápu postup Česmadu, kdy brojí proti kolejím, ale kdyby došlo na jejich slova tak to nejsou dle mého názoru schopni zvládnout.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.