Jihlava — Sychravého rána v pátek 28. října se na jihlavském prvním nástupišti sešlo několik desítek lidí aby byli svědky předání prvního motorového vozu RS1 RegioShuttle od firmy Stadler Rail dopravci České dráhy. Stále poprchávalo a to byl zřejmě jeden z důvodů, proč se svátečního rána nechtělo většímu množství lidí na nádraží. Menší část ze zúčastněných byli zástupci Českých drah, firmy Stadler Rail a zastupitelé kraje, všichni hrdě nesoucí placku (badgee) ČD (já mám rád vlak). A tu větší, nadpoloviční část obecenstva, pak tvořili novináři, železniční nadšenci a další zvědavci, kteří si přišli nový motorový vůz prohlédnout.
Samotný ceremoniál začal po desáté hodině, k překvapení většiny přihlížejících, židovským tancem, který předvedla skupina stylově oblečených tanečnic a tanečníků, doprovázených tradiční hudbou. Poté všechny přítomné přivítala tisková mluvčí drah Kateřina Šubová a na improvizovaném pódiu představila Jiřího Běhounka (hejtman Kraje Vysočina), Libora Joukla (náměstek hejtmana Kraje Vysočina a radního pro dopravu), Václava Horáka (náměstek hejtmana Jihomoravského kraje, který přijel za ROP Jihovýchod), Tila Rackwitze (který zastupoval Stadler Rail), Antonína Blažka (náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu) a Lenku Horákovou (ředitelka Krajského centra Vysočina). Každý ze jmenovaných dostal prostor pro svůj proslov, ve kterých se mimo jiné vzpomínalo na květen minulého roku, kdy se na stejném místě podepsala smlouva o dodání RS1 mezi ČD a Stadler Rail. Někteří dokonce připravili upomínkové předměty, kterými své kolegy obdarovali. Pan Blažek zhodnotil vozový park na Vysočině, pro který je příchod RS1 novou epochou. Po dvaceti letech se tak Vysočina dočkala zcela nových vozidel, ne jen repasovaných, jako v případě regionov, či vozů řad BDs a Bdmteeo. Zároveň poukázal na to, že na Vysočině se od konce příštího roku, až budou v provozu všechny RS1, cestující budou vozit jen v moderních vlacích. Od nových RS1 si také ČD slibují větší zájem cestujících o využívání jejich služeb. Po proslovech následovalo pokřtění nového RS1, kterého se ujali pánové Blažek a Běhounek.
Následovala krátká tisková konference v konferenčním voze, kde bylo ze strany ČD a kraje shrnuto a řečeno téměř totéž, co venku na pódiu. Tilo Rackwitz pak ještě krátce představil RS1 po technické stránce, které jsme čtenářům přinesli, když RS1 přijely do ČR. Podle tiskové zprávy bylo 13 vozů zakoupeno za přispění dotace ROP Jihovýchod, která činí 31,91 % z celkové ceny. ČD tak investovaly do 17 motorových vozů 678,8 milionů korun. V 11.00 vyjel první RegioShuttle pro kraj Vysočina na jízdu do žst. Jihlava město a zpět, kterou si zopakoval v 11.13. Tyto první dvě jízdy byly zdarma. Následující jízdy do Třebíče a Horní Cerekve pak byly za symbolických 10 korun.
Už tento pátek ale uvidíme další stroj rodiny RS1, představí se v Liberci, kam putuje druhá část objednávky Českých drah.
Zdroj: ŽelPage, České dráhy
Díky za zajímavý článek, ale příště by to chtělo ještě před uveřejněním doladit češtinu (a v tomto případě i angličtinu – byť je v článku jediné anglické slovo, nevydařilo se)…
Jen jestli tu anglictinu nepotrebuje doladit nekdo jiny, napr. sam pan kritik, zvlaste tema zdrobneliny...
Jinak nejsem korektor, jen prumerny ctenar (ktereho ale irituji gramaticke chyby) a videl jsem tam jednu zbytecnou carku a par trochu slohove kostrbatych vet. Na zdejsi clanky prumer, oproti napr. iDnesu asi o tridu vys. Takze ta kritika mi prijde celkem zbytecna.
Máme 843, který v podstatě jezdí na elektřinu. Jak by bylo technicky náročné vylepšit ho tak, aby si tu elektřinu mohl brát nejen ze svého generátoru, ale i z troleje? Kolik by to bylo peněz, práce, tun?
Cestující za to nemůže, nicméně cestujícímu je celkem jedno, jestli to jezdí na elektřinu nebo na naftu.
Objednavatel, si myslím, za to může. Kdyby objednal dopravu na celou životnost vozidla a předem řekl, na jakém rameni to bude celých těch 30 let jezdit, tak by se dopravci vyplatilo takové vozidlo zakoupit. Jenže za současného stavu stojí dopravce (ať už jakýkoliv) před těmito problémy:
1) Nezmění kraj náhodou za pár let svojí "dopravní politiku" a nebude chtít místo vlaků Počátky - JI - HB radši Počátky - JI - TR? Jestli ano, tak budeme muset místo těch "tramvají" koupit (pronajmout) úplně nové motoráky.
2) Musíme počítat s tím, že po vypršení dlouhodobé smlouvy nás nahradí jiný dopravce a musíme tedy mít vozidla, která snadno udáme i jinde (třeba i odprodej do ciziny).
A za to muze cestujici? Nebo objednavatel dopravy? A nebo za to muzou ve Skodovce v Plzni, ze si CD zadnou malou jednotku (nebo rekneme elektricky motorak - tramvaj) neobjednaly?
Ohledne hybridnich vozidel ... ja jsem presvedcen, ze je tu nemame jen proto, ze pravidlo cislo jedna. V MHD jiz bylo toto prolomeno - minimalne v Plzni je mozne potkat dost casto trolejbus i tam, kde draty nejsou. Na zeleznici jsou taky obcas nektere novostavby i reko resene jako hybridy, byt se samosebou jedna stale o relativne drahe rarity.
Flexaretista > netusim, zda ma "uz" hnaci vuz soupravy 70 opraven kompresor (ci co to zprijemnovalo zvuk v prvni tride), ale i kdyby ano, od jara uteklo uz hodne vody. Takoveto zavady, ktere pul roku delaji delsi jizdu nesnesitelnou, bych nepovazoval za "vychytane".
Sedačky - to není žádná zlovůle těch ošklivých Němců, co nám sem tlačí své veskrze špatné výrobky, ale požadavek ČD, takže střelba naprosto mimo cíl.
Koncept MV+VV+ŘV: ČD oprávněně pořadovaly vozidla dynamická, to nikdo s vložáky a řidičáky neumí, protože fyzika. Kromě toho ČD požadují, opět rozumně, spojování/rozpojování vozů po trase, což opět VV a ŘV vylučují.
Mimochodem, na konstrukci RS1 jsou vzývaní čeští konstruktéři podepsáni.
Myslím si, že se měli oslovit domácí konstruktéři a následně továrny a mít MV, VV a ŘV své vlastní a nedebatovat o tom, co nám výrobce nařídí, co s tím můžeme a nemůžeme. Co s tím můžeme a nemůžeme by už bylo podle požadavků provozovatele v zadávacím řízení. Byl-li by v tom cizí motor a cizá převodovka, to by mi bylo úplně jedno, ale byl by to ve finále český výrobek a případné problémy by se řešily doma, podobně jako na začátku provozu řady 471.
Takže žádné nadšení z mé strany. FRK
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.