..: Stadler Rail předal Českým drahám první RS1 RegioShuttle :..

Antonín Blažek a Jiří Běhounek křtí RS1, foto: Vojtěch Beran Jihlava — Sychravého rána v pátek 28. října se na jihlavském prvním nástupišti sešlo několik desítek lidí aby byli svědky předání prvního motorového vozu RS1 RegioShuttle od firmy Stadler Rail dopravci České dráhy. Stále poprchávalo a to byl zřejmě jeden z důvodů, proč se svátečního rána nechtělo většímu množství lidí na nádraží. Menší část ze zúčastněných byli zástupci Českých drah, firmy Stadler Rail a zastupitelé kraje, všichni hrdě nesoucí placku (badgee) ČD (já mám rád vlak). A tu větší, nadpoloviční část obecenstva, pak tvořili novináři, železniční nadšenci a další zvědavci, kteří si přišli nový motorový vůz prohlédnout.

Zleva: Horáková, Běhounek, Joukl, Horák, Blažek, Rakwitz a Šubová, foto: Vojtěch Beran Samotný ceremoniál začal po desáté hodině, k překvapení většiny přihlížejících, židovským tancem, který předvedla skupina stylově oblečených tanečnic a tanečníků, doprovázených tradiční hudbou. Poté všechny přítomné přivítala tisková mluvčí drah Kateřina Šubová a na improvizovaném pódiu představila Jiřího Běhounka (hejtman Kraje Vysočina), Libora Joukla (náměstek hejtmana Kraje Vysočina a radního pro dopravu), Václava Horáka (náměstek hejtmana Jihomoravského kraje, který přijel za ROP Jihovýchod), Tila Rackwitze (který zastupoval Stadler Rail), Antonína Blažka (náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu) a Lenku Horákovou (ředitelka Krajského centra Vysočina). Každý ze jmenovaných dostal prostor pro svůj proslov, ve kterých se mimo jiné vzpomínalo na květen minulého roku, kdy se na stejném místě podepsala smlouva o dodání RS1 mezi ČD a Stadler Rail. Někteří dokonce připravili upomínkové předměty, kterými své kolegy obdarovali. Pan Blažek zhodnotil vozový park na Vysočině, pro který je příchod RS1 novou epochou. Po dvaceti letech se tak Vysočina dočkala zcela nových vozidel, ne jen repasovaných, jako v případě regionov, či vozů řad BDs a Bdmteeo. Zároveň poukázal na to, že na Vysočině se od konce příštího roku, až budou v provozu všechny RS1, cestující budou vozit jen v moderních vlacích. Od nových RS1 si také ČD slibují větší zájem cestujících o využívání jejich služeb. Po proslovech následovalo pokřtění nového RS1, kterého se ujali pánové Blažek a Běhounek.

Antonín Blažek a zástupce firmy Stadler Tilo Rackwitz, foto: Vojtěch Beran Pánové Blažek, Běhounek a Horák při tiskové konferenci, foto: Vojtěch BeranPohled ze stanoviště strojvedoucího při jízdě do Jihlavy města, foto: Vojtěch BeranRS1 v žst. Jihlava město, foto: Vojtěch BeranRS1 s konferenčním vozem na jihlavském nádraží, foto: Vojtěch Beran

Následovala krátká tisková konference v konferenčním voze, kde bylo ze strany ČD a kraje shrnuto a řečeno téměř totéž, co venku na pódiu. Tilo Rackwitz pak ještě krátce představil RS1 po technické stránce, které jsme čtenářům přinesli, když RS1 přijely do ČR. Podle tiskové zprávy bylo 13 vozů zakoupeno za přispění dotace ROP Jihovýchod, která činí 31,91 % z celkové ceny. ČD tak investovaly do 17 motorových vozů 678,8 milionů korun. V 11.00 vyjel první RegioShuttle pro kraj Vysočina na jízdu do žst. Jihlava město a zpět, kterou si zopakoval v 11.13. Tyto první dvě jízdy byly zdarma. Následující jízdy do Třebíče a Horní Cerekve pak byly za symbolických 10 korun.

Už tento pátek ale uvidíme další stroj rodiny RS1, představí se v Liberci, kam putuje druhá část objednávky Českých drah.

Zdroj: ŽelPage, České dráhy


Vojtěch Beran Poslat mail autorovi | 1.11.2011 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu ČR Vysočina


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tenzor 
01.11.2011 (15:48)  
MirekM napsal:

Díky za zajímavý článek, ale příště by to chtělo ještě před uveřejněním doladit češtinu (a v tomto případě i angličtinu – byť je v článku jediné anglické slovo, nevydařilo se)…

Jen jestli tu anglictinu nepotrebuje doladit nekdo jiny, napr. sam pan kritik, zvlaste tema zdrobneliny...
Jinak nejsem korektor, jen prumerny ctenar (ktereho ale irituji gramaticke chyby) a videl jsem tam jednu zbytecnou carku a par trochu slohove kostrbatych vet. Na zdejsi clanky prumer, oproti napr. iDnesu asi o tridu vys. Takze ta kritika mi prijde celkem zbytecna.
01.11.2011 (15:47)  
Když už se tu mluví o hybridech, mám dotaz na odborníky.
Máme 843, který v podstatě jezdí na elektřinu. Jak by bylo technicky náročné vylepšit ho tak, aby si tu elektřinu mohl brát nejen ze svého generátoru, ale i z troleje? Kolik by to bylo peněz, práce, tun?
registrovaný uživatel ISF 
01.11.2011 (15:45)  
A problémy RS1 vs. kolejové obvody, které se loni vyskytly na Olomoucku, jsou už vyřešeny?
01.11.2011 (15:37)  
Sim: A za to muze cestujici? Nebo objednavatel dopravy?
Cestující za to nemůže, nicméně cestujícímu je celkem jedno, jestli to jezdí na elektřinu nebo na naftu.
Objednavatel, si myslím, za to může. Kdyby objednal dopravu na celou životnost vozidla a předem řekl, na jakém rameni to bude celých těch 30 let jezdit, tak by se dopravci vyplatilo takové vozidlo zakoupit. Jenže za současného stavu stojí dopravce (ať už jakýkoliv) před těmito problémy:
1) Nezmění kraj náhodou za pár let svojí "dopravní politiku" a nebude chtít místo vlaků Počátky - JI - HB radši Počátky - JI - TR? Jestli ano, tak budeme muset místo těch "tramvají" koupit (pronajmout) úplně nové motoráky.
2) Musíme počítat s tím, že po vypršení dlouhodobé smlouvy nás nahradí jiný dopravce a musíme tedy mít vozidla, která snadno udáme i jinde (třeba i odprodej do ciziny).
registrovaný uživatel Sim 
01.11.2011 (14:42)  
Jiří Kocurek > alou jednotku na střídavý systém? Když ČD žádnou nemají a v nejbližších 2 letech mít nebudou?

A za to muze cestujici? Nebo objednavatel dopravy? A nebo za to muzou ve Skodovce v Plzni, ze si CD zadnou malou jednotku (nebo rekneme elektricky motorak - tramvaj) neobjednaly?

Ohledne hybridnich vozidel ... ja jsem presvedcen, ze je tu nemame jen proto, ze pravidlo cislo jedna. V MHD jiz bylo toto prolomeno - minimalne v Plzni je mozne potkat dost casto trolejbus i tam, kde draty nejsou. Na zeleznici jsou taky obcas nektere novostavby i reko resene jako hybridy, byt se samosebou jedna stale o relativne drahe rarity.

Flexaretista > netusim, zda ma "uz" hnaci vuz soupravy 70 opraven kompresor (ci co to zprijemnovalo zvuk v prvni tride), ale i kdyby ano, od jara uteklo uz hodne vody. Takoveto zavady, ktere pul roku delaji delsi jizdu nesnesitelnou, bych nepovazoval za "vychytane".
01.11.2011 (14:29)  
FRK: to je sice hezké, ale jestli na té 471 se chybami učili od roku 2000 do roku 2010 (ano, za bezchybné považuju až poslední kusy), tak teda děkuju. Zrovna v tomhle segmentu se nejedná o tak velkou věc, co by ti naši výrobci museli mít vygarantované velkými zakázkami na léta dopředu tak jako mašinu pro 200kmph, aby se do toho vůbec pustili na vlastní triko. Při svých několikamiliardových obratech rok co rok nebyl ten domácí výrobce (tedy ten de facto jeden jediný) schopen ani vrazit nějakých max. 100-150 milionů do vývoje a prototypové výroby jednoho takovéhoto motorákového stroje na úrovni 21. století, na kterém by se aspoň dál učili. Zisky místo alespoň částečné reinvestice tímto směrem vesele přes Kypr tečou bůhvíkam. Takže vůči domácím výrobcům zase žádné velké nadšení z mé strany ;-) . Flexaretista
registrovaný uživatel Keprt 
01.11.2011 (14:28)  
FRK: on někdo domácím výrobcům bránil v účasti na dodávkách dotyčných vozů?

Sedačky - to není žádná zlovůle těch ošklivých Němců, co nám sem tlačí své veskrze špatné výrobky, ale požadavek ČD, takže střelba naprosto mimo cíl.

Koncept MV+VV+ŘV: ČD oprávněně pořadovaly vozidla dynamická, to nikdo s vložáky a řidičáky neumí, protože fyzika. Kromě toho ČD požadují, opět rozumně, spojování/rozpojování vozů po trase, což opět VV a ŘV vylučují.

Mimochodem, na konstrukci RS1 jsou vzývaní čeští konstruktéři podepsáni.
01.11.2011 (14:16)  
Nechápu, proč musíme dovážet nějaké cizáky, které mají málo míst na sezení s kapacitou vozu řady 810+něco malinko navíc. Snad jen ta nízkopodlažnost je určitou předností. V ČR se vyrobily MV ř.842. Moc se nepovedly. Následovaly MV ř. 843 dokonce i s přívěšáky a řidičáky. Také žádný zázrak, hlavně na začátku provozu. Chybami se ale lidé učí.
Myslím si, že se měli oslovit domácí konstruktéři a následně továrny a mít MV, VV a ŘV své vlastní a nedebatovat o tom, co nám výrobce nařídí, co s tím můžeme a nemůžeme. Co s tím můžeme a nemůžeme by už bylo podle požadavků provozovatele v zadávacím řízení. Byl-li by v tom cizí motor a cizá převodovka, to by mi bylo úplně jedno, ale byl by to ve finále český výrobek a případné problémy by se řešily doma, podobně jako na začátku provozu řady 471.
Takže žádné nadšení z mé strany. FRK
01.11.2011 (14:15)  
Karamola: jako každý hybridní kompromis by to bylo polovičaté řešení, které by bylo na prd na elektrice i na naftě. Zbytečně by to vozilo tuny mrtvého železa sem a tam, tuny se můžou projevit v ceně za drážní cestu,zabere to místo v soupravě, poruchovost rozhodně taky nebude stejná. To jen co mě napadá z fleku. Není zase přitom takový problém udělat si pořádně plán provozu a k němu nakoupit patřičná vozidla - tím spíše, že tak se to dělá dlouhá léta.
registrovaný uživatel Keprt 
01.11.2011 (14:08)  
Karamola: takové jednotky sdamozřejmě existujou - je jich "plná" Francie (ovšem ne jednovozové, ale snad by to šlo). Zásadní nevýhoda - pochopitelně cena. Osobně si myslím, že na Stadlerech pod dráty není nic špatného, důvody opakovat nebudu..
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko