..: Stadler Rail předal Českým drahám první RS1 RegioShuttle :..

Antonín Blažek a Jiří Běhounek křtí RS1, foto: Vojtěch Beran Jihlava — Sychravého rána v pátek 28. října se na jihlavském prvním nástupišti sešlo několik desítek lidí aby byli svědky předání prvního motorového vozu RS1 RegioShuttle od firmy Stadler Rail dopravci České dráhy. Stále poprchávalo a to byl zřejmě jeden z důvodů, proč se svátečního rána nechtělo většímu množství lidí na nádraží. Menší část ze zúčastněných byli zástupci Českých drah, firmy Stadler Rail a zastupitelé kraje, všichni hrdě nesoucí placku (badgee) ČD (já mám rád vlak). A tu větší, nadpoloviční část obecenstva, pak tvořili novináři, železniční nadšenci a další zvědavci, kteří si přišli nový motorový vůz prohlédnout.

Zleva: Horáková, Běhounek, Joukl, Horák, Blažek, Rakwitz a Šubová, foto: Vojtěch Beran Samotný ceremoniál začal po desáté hodině, k překvapení většiny přihlížejících, židovským tancem, který předvedla skupina stylově oblečených tanečnic a tanečníků, doprovázených tradiční hudbou. Poté všechny přítomné přivítala tisková mluvčí drah Kateřina Šubová a na improvizovaném pódiu představila Jiřího Běhounka (hejtman Kraje Vysočina), Libora Joukla (náměstek hejtmana Kraje Vysočina a radního pro dopravu), Václava Horáka (náměstek hejtmana Jihomoravského kraje, který přijel za ROP Jihovýchod), Tila Rackwitze (který zastupoval Stadler Rail), Antonína Blažka (náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu) a Lenku Horákovou (ředitelka Krajského centra Vysočina). Každý ze jmenovaných dostal prostor pro svůj proslov, ve kterých se mimo jiné vzpomínalo na květen minulého roku, kdy se na stejném místě podepsala smlouva o dodání RS1 mezi ČD a Stadler Rail. Někteří dokonce připravili upomínkové předměty, kterými své kolegy obdarovali. Pan Blažek zhodnotil vozový park na Vysočině, pro který je příchod RS1 novou epochou. Po dvaceti letech se tak Vysočina dočkala zcela nových vozidel, ne jen repasovaných, jako v případě regionov, či vozů řad BDs a Bdmteeo. Zároveň poukázal na to, že na Vysočině se od konce příštího roku, až budou v provozu všechny RS1, cestující budou vozit jen v moderních vlacích. Od nových RS1 si také ČD slibují větší zájem cestujících o využívání jejich služeb. Po proslovech následovalo pokřtění nového RS1, kterého se ujali pánové Blažek a Běhounek.

Antonín Blažek a zástupce firmy Stadler Tilo Rackwitz, foto: Vojtěch Beran Pánové Blažek, Běhounek a Horák při tiskové konferenci, foto: Vojtěch BeranPohled ze stanoviště strojvedoucího při jízdě do Jihlavy města, foto: Vojtěch BeranRS1 v žst. Jihlava město, foto: Vojtěch BeranRS1 s konferenčním vozem na jihlavském nádraží, foto: Vojtěch Beran

Následovala krátká tisková konference v konferenčním voze, kde bylo ze strany ČD a kraje shrnuto a řečeno téměř totéž, co venku na pódiu. Tilo Rackwitz pak ještě krátce představil RS1 po technické stránce, které jsme čtenářům přinesli, když RS1 přijely do ČR. Podle tiskové zprávy bylo 13 vozů zakoupeno za přispění dotace ROP Jihovýchod, která činí 31,91 % z celkové ceny. ČD tak investovaly do 17 motorových vozů 678,8 milionů korun. V 11.00 vyjel první RegioShuttle pro kraj Vysočina na jízdu do žst. Jihlava město a zpět, kterou si zopakoval v 11.13. Tyto první dvě jízdy byly zdarma. Následující jízdy do Třebíče a Horní Cerekve pak byly za symbolických 10 korun.

Už tento pátek ale uvidíme další stroj rodiny RS1, představí se v Liberci, kam putuje druhá část objednávky Českých drah.

Zdroj: ŽelPage, České dráhy


Vojtěch Beran Poslat mail autorovi | 1.11.2011 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu ČR Vysočina


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel dsPIC 
01.11.2011 (16:44)  
Ať se to komu líbí nebo ne, projekt univerzálního vozu na naftu i 25 kV je ekonomický nesmysl. A co je neekonomické, je i neekologické. Ještě na ty 3 kV bych si dokázal představit, že to nebude tak komplikované. Ale 25 kV, to máme obrovské izolační vzdálenosti, tedy značné množství zabraného prostoru, dále transformátor, který něco váží a který s sebou musí vůz zbytečně tahat i při jízdě na naftu. Dalším problémem by byla spolehlivost. Vše velmi drahé, od vývoje po výrobu. A to vše kvůli tomu, aby se v tom 20 lidí svezlo pár desítek km? To se nikdy nezaplatí (ani erár není bezedný, jak postupně poznáváme)! Jakkoli nejsem nadšený z motoráků pod dráty, v tomto případě jde o jedinou možnou volbu a vhodnou investici do budoucna.
registrovaný uživatel SYN 
01.11.2011 (16:14)  
Máme 843, který v podstatě jezdí na elektřinu. Jak by bylo technicky náročné vylepšit ho tak, aby si tu elektřinu mohl brát nejen ze svého generátoru, ale i z troleje? Kolik by to bylo peněz, práce, tun?

Tak tohle mě vždy celkem zajímalo, jsem technikem z dost vzdáleného elektooboru takže si troufnu jen odhadovat - pro provoz (takto kombinovaný) na 3kV ss by byla nutná úprava vcelku nekomplikovaná, nějaká ta výkonová elektronika... smozřejmě jednodušší by to mělo být kdyby už s tím někdo počítal při konstrukci než to dodělávat dodatečně. Pro 25kV stř by to bylo horší, tam by se asi dost obtížně hledalo místo pro trafo(bez kterého to ještě nějakou dobu nepůjde) a taky by to byla vyšší dodatečná zátěž...
registrovaný uživatel happy 
01.11.2011 (16:08)  
Ono je to logicke, vyssi poplatky budou znamenat vyssi naklady dopravce, ktere si promitne v pozadavku do dotaci.. takze ve vysledku by tp bylo stejne jedno.
Není pravda. Kraj Vysočina má tuto částku smluvně fiksovanou někde kolem 58 kč za vlkm + odpovídající dosyp státu. Kraj Lbc to má vyřešeno smluvně na základě vř.
registrovaný uživatel tenzor 
01.11.2011 (16:06)  
Joska Holibajda napsal:

Cestující za to nemůže, nicméně cestujícímu je celkem jedno, jestli to jezdí na elektřinu nebo na naftu.
Objednavatel, si myslím, za to může. Kdyby objednal dopravu na celou životnost vozidla a předem řekl, na jakém rameni to bude celých těch 30 let jezdit, tak by se dopravci vyplatilo takové vozidlo zakoupit. Jenže za současného stavu stojí dopravce (ať už jakýkoliv) před těmito problémy:
1) Nezmění kraj náhodou za pár let svojí "dopravní politiku" a nebude chtít místo vlaků Počátky - JI - HB radši Počátky - JI - TR? Jestli ano, tak budeme muset místo těch "tramvají" koupit (pronajmout) úplně nové motoráky.
2) Musíme počítat s tím, že po vypršení dlouhodobé smlouvy nás nahradí jiný dopravce a musíme tedy mít vozidla, která snadno udáme i jinde (třeba i odprodej do ciziny).

Klasicke hledani duvodu proc neco nejde, kdybychom byli tak dobri ve vsem jako tomhle, tak je z CR svetova velmoc.
Tohle by byly problemy pro regionalniho dopravce kriticke, pro dopravce, ktery uz nema co zlepsovat, dost podstatne. Ale pro CD, ktere nutne potrebuji nahradit na ruznych tratich uz dlouho nevyhovujici vozidla, jde o problem jen zastupny. Nejezdily by na Vysocine, jezdily by jinde.
registrovaný uživatel happy 
01.11.2011 (16:06)  
A problémy RS1 vs. kolejové obvody, které se loni vyskytly na Olomoucku, jsou už vyřešeny?
To se týká problémů s elmag. kolejnicovou brzdou. Tedy všechna vozidla s touto brzdou mají problém... To není pouze u RS1
01.11.2011 (16:05)  
to Karamola:
fascinuje mě, když ve Zlíně (dříve Božilesov) vidím z okna penzionu, jak trolejbus shodí klacky, když skončí dráty a řidič ani nevystoupí, a pokračuje dál "po svých". Nádhera.. Nevím, jak je to na zpáteční cestě
registrovaný uživatel SYN 
01.11.2011 (15:58)  
Farkač Karel: to máte zhruba jedno jestli vám zakazuje "něco" (ať už je to cokoliv) s vozidlem provádět domácí výrobce či zahraniční, dnes už tu plánované hospodářství nemáme (teď se nehádejme jestli je to lepší nebo horší, je tomu prostě tak) takže výrobce těžko k něčemu donutíte když se bude zaklínat porušením záruky a tak, i když je nakrásně domácí...

Jinak si myslím že není správná taktika snažit se v podmínkách 10milionového státu si vyrábět skoro všechno sami... koneckonců i taková Škodivka nám prokazuje názorným příkladem že z tradice už skoro nic nemáme a že se dnes vyplatí přejímat know-how pokročilého sardinského strojírenství... :)
registrovaný uživatel tenzor 
01.11.2011 (15:57)  
Racek napsal:
Úplně jedno to asi nebude, když z existence trakčního vedení vyplývá závazek násobit poplatek za DC příslušným koeficientem, a dokonce se teď má ten koeficient zvyšovat z 1,075 na 1,25 ... druhou věcí je, že pro dopravu objednávanou krajem se ten koeficient neuplatňuje, jako by nafta spálená na objednávku kraje čmoudila méně, než nafta spálená v tomtéž motoru na vlastní triko dopravce :-O

Ono je to logicke, vyssi poplatky budou znamenat vyssi naklady dopravce, ktere si promitne v pozadavku do dotaci.. takze ve vysledku by tp bylo stejne jedno. Tahle situace by se ale rychle zmenila s prichodem konkurence.
registrovaný uživatel tenzor 
01.11.2011 (15:55)  
Martin Keppert napsal:

TTtrain: z existence trakčního vedení vyplývají pro dopravce nějaké (ekonomické, etické, ekologické, společenské) závazky?

No, nazory na to se ruzni :) Jedna skupina lidi a nejsou to zdaleka jen samozvani ekologove, rikaji ze v podstate ano, druzi a opet nejen fanaticti zastanci hesel "trh vyresi vse" a "po nas potopa", tvrdi opak.
Osobne patrim spis do te prvni skupiny. Pokud je nekde elektricka trakce a jezdi tam motorak, tak je neco spatne. Bud by tam mela byt misto nej mala elektricka jednotka nebo se nemela trat elektrifikovat, pokud to nemelo vyznam. Samozrejme chapu, ze veci nejsou tak jednoduche, ze muze dojit k situaci kdy potrebuju elektrickou trakci pro nakladni vlaky a zaroven, aby po stejne trati jezdilo neco maleho a nenarocneho pro minimum lidi, ale u nas mam obcas pocit, ze se nikdo nesnazi problem resit.
01.11.2011 (15:50)  
Problémy s kolejovými obvody nejsou problémy kolejového vozidla, ale nedokonalého zab.zař.
FRK
PS: Je už funkční Radioblok na trati Volary-Číčenice?
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko