Praha — Na stránkách většiny krajských úřadů, které jsou objednateli regionální dopravy v ČR, se již tradičně v uplynulých týdnech objevily první návrhy jízdních řádů pro rok 2012 s výzvou k odeslání připomínek. Ta má v každém kraji jiné termíny (v některých případech již v následujícím týdnu) a jiné podmínky, někde například očekávají připomínky výhradně prostřednictvím obcí, jinde i od občanů. Každopádně ve všech případech je třeba připomínky zaslat příslušnému krajskému úřadu, nikoliv dopravci. S výjimkou Pardubického kraje, kde jsme již informovali o připravovaných rozsáhlých strukturálních změnách v souvislosti se zavedením IDS IREDO, jsou změny v jiných krajích prozatím bez komentáře. Pokud jde o dálkovou dopravu, samo ministerstvo za sebe návrhy nepublikovalo, nicméně mnohé lze vyčíst právě z krajských úřadů. Žádný z dopravců ani správce infrastruktury ani letos návrhy v tomto stádiu příprav nezveřejnil. Nezbývá tedy než ještě jednou varovat — uvedené návrhy jsou podklady k jednání a od konečného jízdního řádu se mohou i výrazně lišit.
- Jihočeský kraj - návrh nezveřejnil ani kraj, ani společnost JIKORD, oznámení o možnosti návrh připomínkovat nebylo nalezeno
- Jihomoravský kraj
- Karlovarský kraj
- Královehradecký kraj
- Liberecký kraj
- Moravskoslezský kraj
- Olomoucký kraj
- Pardubický kraj
- Plzeňský kraj
- Středočeský kraj a Praha - ROPID zveřejnil jen tratě zapojené do PID
- Ústecký kraj
- Kraj Vysočina - pouze formální oznámení (SŽDC návrhy jiným osobám neposkytne), sám kraj návrh nezveřejnil
- Zlínský kraj - návrh prozatím nezveřejnil, poslední aktualitou v oboru je zveřejnění loňského návrhu 19.7.2010
Zdroj: MDČR, kraje ČR
"tohle řešení je asi nevídané"
To bych řek, ziskové spoje budou soukromé - a stát doobjedná zbývající ztrátové vlaky do potřebné kapacity (takže na něj právě zbudou ty špičky). Doufám, že jde jen o přechodný stav a linka se bude soutěžit celá v balíčku.
Defacto tu vznikl kočkopes – máme jednu linku, na které jezdí dopravce bez jakékoliv regulace, ale zároveň tam má stát zájem, tak za drah doobjednává vlaky do potřebné kapacity. Tohle je řešení asi nevídané.
IC/EC Praha – Ostrava se s novým GVD z objednávky vyjmou. A to je pro GVD 2011-12 jistota nebo jen předpoklad? Už pro 2010-11 se říkalo, že EC nebude stát dotovat. A přesto u některých EC dnes, dle tabulky, hradí stát vyrovnání ztráty.
Ex1 Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava – Polsko/Slovensko
110 (do 31.12.2010), 111 (do 31.12.2010), 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 230, 231, 240, 241, 544 (do 31.12.2010), 545 (do 31.12.2010), 580 (do 31.12.2010), 581 (do 31.12.2010), 1582, 1583, 1584, 1585.
Ex2 Praha – Pardubice – Olomouc –Luhačovice/Zlín/Slovensko
120, 121, 126, 127, 128, 129, 220, 221, 521, 522, 523, 524, 525, 526, 527, 1221.
Ex3 Německo – Ústí nad Labem – Praha – Pardubice – Brno – Rakousko/Slovensko
70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 272, 273, 274, 275, 344, 345, 370, 371, 372, 373, 374, 375, 378, 379, 455, 456, 457, 459, 570, 571, 572, 573, 574, 575, 860, 861.
Ex4 Rakousko/ Slovensko – Břeclav – Otrokovice – Ostrava – Polsko
102 (do 31.12.2010), 103 (do 31.12.2010), 104 (do 31.12.2010), 105 (do 31.12.2010), 136 (do 31.12.2010), 137 (do 31.12.2010), 530 (do 31.12.2010), 531 (do 31.12.2010), 532, 533.
Ti mezinarodni cestujici ale za tu jinou cenu jezdit nemusi a je to jejich volba. U pokladny se mne na narodnost neptaji a pripadny Uruguayec stojici ve fronte za mnou ma narok na zcela shodne jizdne jako mam ja. Takze tenhle argument neberu
V podstate je to cele o tomhle:
-maji "dotovane" slevy, tedy duchodci, studenti a co ja vim, kdo jeste, majici za ucel umoznit ruznym socialnim vrstvam dopravni obsluznost, platit i tam, kde uz to pouha dopravni obsluznost neni, ale je to neco navic?
Konkretne: v prvni tride, ve vlacich vyssi kvality (obzvlast pokud by nebyly objednane statem), na mistenky, mozna jeste neco.
A zcela konkretni dotaz - ma mit duchodce nebo student slevu na mistenku v SC? Pokud ano, tak OK, nazor beru (byt jej nesdilim). Pokud ne, tak ma mit narok na slevu ve VVK? Pokud ano, tak v cem je rozdil proti te SC mistence?
Jsem jediny, kdo tam vidi trochu protimluv? Na jedne strane narek, ze Beckovym rychlikem nikdo nepojede a na strane druhe "pozadavek" na posileni spoju. A cim jakou budou posilene?!? Nemluve o individualnim pristupu k ruznym trati (nebo i dnum), ktery nadhodil KK.
No, mne zaujala jen ta prvotni myslenka, ne jeji realizace. Tu bych provedl proste tak, ze ve vlacich mimo ZDO by proste neplatilo dotovane studentske jizdne. Tim padem, ne ze by studenti platili neco extra (priplatek), ale platili by totez, co ostatni. Stejne jako treba u mistenek...
tím prakticky zanikne spojení mezi oněmi střídanými zastávkami
Otázka zní, zda to vždycky vadí. Pokud leží řekněme 10 km od sebe, opravdu jsou přepravní proudy mezi nimi vyšší než jednotky osob týdně (což je navíc zpravidla rodinná návštěva, tak jako tak jedoucí autem)?.
Ano, jednotlivci v určitých specifických případech mohou mít smůlu, ale za ušetřené 2 min na denní dojížďce pro stovky jiných cestujících se to podle mě i tak vyplatí.
Jinak s Vaším pojetím EC/IC souhlasím.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.