Praha/Mnichov — Elektrické lokomotivy od Siemensu už nejsou v Česku nikterak ojedinělým zjevem; teprve koncem roku 2011 ale dostaly skutečně zelenou pro možnou další expanzi. V prosinci totiž nabylo právní moci rozhodnutí Drážního úřadu schvalující provoz vícesystémových lokomotiv ES64F4 EuroSprinter, které na zdejších tratích dosud působily pouze v režimu zkušebního provozu, např. pod PKP Cargo Logistics, nebo dříve u Railtransportu (dnes METRANS Rail), který uvažoval o jejich pořízení také pro komerční vlaky RT Express mezi Prahou a Ostravou. Schválení znamená, že stroje nyní mohou být provozovány na všech elektrifikovaných tratích v republice, i když s drobnými omezeními: stejně jako ostatní moderní vozidla nemohou být trakčně činné na úsecích zabezpečených kolejovými obvody s pracovní frekvencí 25 Hz. Konkrétní problematická místa určí pokyn provozovatele dráhy – Správy železniční dopravní cesty – jenž má být vydán v následujících dnech. Dodejme, že u konkurenční lokomotivy Škoda 109E jsou za kritické body považovány obvod železniční stanice Plzeň hl.n., Kutná Hora nebo úsek Veselí nad Lužnicí - Nemanice. Příbuzný Taurus typu ES64U4, který si České dráhy najímají od Rakouských spolkových drah (ÖBB) pro své vlaky vyšší kvality, naopak plné schválení v ČR nemá a může být provozován pouze na některých tratích.
Zdroj: Siemens, ŽelPage
Sláva, pokaždé když to tu píšu jsem nepřítelem státu, rozvoje, skrytým PR agitátorem "škodivky" a kdoví čím vším. Nemám nic proti FRK, jen mnohokrát děkuji za jeho příspěvek a tento článeček!
A pak existuje TGV Eurostar, které umí taky třeba 750 V ze třetí kolejnice. Já jsem se to snažil co nejvíc zjednodušit.
Antnonín Žabák : TGV je nejen dvousystémové, ale taky třísystémové, jinak by se nemohlo podívat do Němec nebo Švýcar a jiné jsou i na 3 kV = jinak by jim byla upřena návštěva Milana ... V principu je otázka 1,5 kV a 3 kV věcí jednoho stykače, pomineme-li nastavení napěťových ochran.
Důkazem budiž české lok 113 (ex E 426.0)
Podobně Švýcarské EJ řady 524 stavěné jako dvousystémové pro oblast Ticino - Lombardie (TILO) na trakční proudové soustavy 3 kV = / 15 kV ~ 16,7 Hz jezdí na trati Geneve - La Plaine (- Bellegarde Ain) kde je francouzská soustava 1,5 kV =.
MirekM : nejen na VRT se jezdí na 25 kV ~.
Tahle střídavina je třeba v Grenoble na standardní trati nebo v Geneve Eaux Vives směr Annemans.
děkuji
To je poněkud nepřesné. Systém 1,5 kV stejnosměrných se používá na některých tratích ve směrech na jih od Paříže (Bordeaux, Toulouse, Marseilles), na VRT a v ostatních oblastech se používá 25 kV střídavých. K tomu viz:
http://www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/france/france.gif a
http://www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/paris-area/paris-area.gif
(ptám se z neznalosi)
FRK
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.