Praha/Bratislava — Od první změny jízdního řádu, dne 6. března 2011, se zavádí staronová akviziční nabídka pro jediný pár komerčních spojů mezi Prahou a Bratislavou. Vlaky SC 278 a SC 279 Slovenská strela jsou vedeny, stejně jako spoje na ostravské větvi SC Pendolino, jako povinně místenkové. Do Bratislavy bude nově k dispozici nabídku omezeného počtu místenek za 0 korun pro první i druhou vozovou třídu. Nabídka je platná pouze pro trasy Praha – Brno, Praha – Břeclav a v opačném směru. Pro jakékoliv jiné využití nebo při nástupu do jmenovaných spojů v jiné stanici místenka pozbývá platnosti. Nulovou místenku může cestující získat ke všem druhům jízdného dle tarifu Českých drah.
Jízdenka musí být platná minimálně pro jednu z výše uvedených tras a platí pravidlo, že jeden cestující má nárok na jednu místenku SC za 0 korun. Lze ji získat u pokladní přepážky buď při zakoupení jízdního dokladu, či po předložení již zakoupeného a platného jízdního dokladu. Pomocí UNIPAJe či služby TeleTiket získáte tuto místenku pouze při zakoupení platné jízdenky. Samostatně ji lze získat také k nabídce IN 100 nahrané na In–kartě. Akviziční sleva je dostupná pouze do vyčerpání počtu místenek za nulovou cenu pro daný spoj. Velikost kontingentu ČD tradičně nezveřejňují. Pokud cestující využije tuto akvizici pro první vozovou třídu, nemá nárok na bonusy v podobě nápojů a občerstvení zdarma. Místenky je možné zakupovat v předprodeji již od 1. března a jejich nabídka končí k 10. prosinci 2011 stejně jako platnost současného jízdního řádu.
Spoj SC Slovenská strela byl znovu zaveden s příchodem jízdního řádu v prosinci 2010. ČD a ZSSK se dohodly, že proti původnímu konceptu budou nově místenky pro cestující 2. třídy zdarma. Tato nabídka ale platí jen pro držitele mezinárodní jízdenky prodané některým z těchto dvou dopravců a platných na trasu z Prahy, Pardubic, Brna nebo Břeclavi do Bratislavy, či naopak. Cestující s pasy (EurailPass, InterRail), popř. s lomeným jízdným dle vnitrostátních tarifů museli místenky nadále kupovat za obvyklou cenu 100, resp. 200 korun. Podobná akviziční nabídka platila minulý rok na spoji SC Smetana, který zajížděl z Prahy do Vídně a Wiener Neustadt.
Zdroj: Přepravní a tarifní věstník
vrak : tyto ceny jsem našel na webu ČD nabízejícím úžasné pendolino, cenu busu na obecném webu ve vyhledávači spojení ... Pendolinem nejezdím, protože z mého pohledu nedosahuje kvality jakéhokoli vozu Ampz, Aee, Bmz v barvách ČD, o vozech jiných železničních podníků (ZSSK, DB, ÖBB) nemluvě ... a také nehodlám platit příplatek "za možnost cestovat nedostatečně obsazeným vlakem" ... K ukojení "touhy" svézt se "špičkovým vozidlem" mi stačily dvě jízdy v rámci zkušebního provozu ... abych byl "vyléčen" ...
Dále jízda " na stojáka", nevím jestli jezdíte Pendolinem často a kde, ale konkrétně se mi dost často stalo, že před Brnem v obloucích lidi pospíchající do bistra / na WC padají na okolní sedačky jak se vůz naklání, takže jízda přeplněným vlakem s nuceným naklápěním není úplně nejlepší nápad. Chápu, že pokud testy probíhali na rovné trati, typu např. Brno - Břeclav, asi s padáním neměl nikdo problém...
Jen tak dál!
Tak zrovna tohle z klasických dilemat lze řešit tak, že ne všechny vozy vlaku jsou povinně místenkové.
Srovnání se 4 Béčkama mi moc smysl nedává. Kapacitně odpovídá necelým 6 vozům (Ampz + WRmz + necelé 4 Bmz).
EDIT:
A srovnávání obsazenosti s dobou, kdy místenka stála 4 Kčs, tedy s dobou, kdy litr mlíka byl za dvě kačky (reálná cena místenky byla tedy dnešních 20-40 Kč, a nezapomeňte na rychlíkový příplatek 16 Kčs, tedy nějakých 80-150 Kč), kdy šlo o vnitrostátní spoj mezi největšími městy federace a vlaky byly obecně mnohem obsazenější, protože bylo mnohem méně aut, to už kromě nostalgie snad nemá žádný význam.
Tedy ne že byste to věděl, jen logicky usuzujete, že? Jenže u úřadů "logika" často neplatí. A ta laická už vůbec ne.
V rámci zkšebních jízd se i s naklápěním jezdilo do Děčína na stojáka a nikomu to nevadilo.
Jak na zkušebních jízdách nevím. Zajímavé je ale znění schválení DÚ do pravidelného provozu. Také ho nemám, a proto nedělám ukvapené závěry. Umím si ale snadno představit, že je v něm kvůli namáhání klopicího mechanismu zakázáno víc cestujících než míst k sezení i nerovnoměrné rozložení cestujících, možná i přímý zákaz jízdenek na stojáka pro cestující(!) - což běžně vede k povinnému místenkování, ale dalo by se to asi řešit i jinak.
"Zakaz stani" - neni nad to neco delat a nad sebou mit namacknutyho chlapa. Diky, nechci
Chtít ovšem 200 Kč za povolení jet nedostatečně obsazeným vlakem je stejná nemravnost jako určité bankovní poplatky - pak se nemohu divit, že vážení zákazníci v rámci "neviditelné ruky trhu" nemají o takovou službu zájem, protože z Prahy do Břeclavi může cestující použít vlaku EC s minimálně delším cestovním časem, leč pohodlnějším vlakem, navíc proti Pendolinu o až 200 korun levnějším ... Ti co jedou do Bratislavy mají ovšem smůlu, protože z Břeclavi do Bratislavy už nic kromě toho Pendolina nejede ...
Autobus z Prahy do Bratislavy jede 4 hodiny (z Prahy v 18.00 za 410 Kč, Pendolino prakticky taky hodiny za dvojnásobek, z toho cca 200 stojí místenka.
Při takovéto cenové politice si lze těžko představit přeplněné Pendolino. Třebas za jízdenku z Břeclavi do Bratislavy zaplatí cestující 336 Kč ... To je víc než jízdné v ECčku z Prahy do Brna...
Když jezdila Slovenska strela klasicky tak tam bylo 6 - 8 dvojek, dvě jedničky a špajzák. Byla sice taky povinně místenková, místenka však tehdy stála 4 Kčs a v principu jsem neměl problém s nákupem mnístenky na neděli. A to ještě byl ten paírový blbákov, kdy se místenka dala kupovat před odjezdem vlaku jen ve výchozí stanici a v nácestné stanici se muselo čekat až co bude volné - volná místě se nahlašovala telefonem, teprve později se začalo s příděly míst resp. rozdělením kapacity třeba na úsek Praha - Brno, takže Brno mohlo prodávat místenky do Bratislavy v předprodeji do Břeclavi / Bratislavy ...
Kromě toho existovaly tzv. "povolenky" které se vydávaly v některých stanicích na Ostravana, protože objednat místenku nebylo možné a v přestupní stanici nebyl čas na zakoupení místenky.
Žádný zákaz jízdy stojících osob neexistuje, protože pak by se tam nemohlo stát (a pracovat) ani v tom bufetovém oddíle.
V rámci zkšebních jízd se i s naklápěním jezdilo do Děčína na stojáka a nikomu to nevadilo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.