Kamenné Žehrovice — Srážka motorové jednotky RegioNova se stojící lokomotivou 751.236 v Kamenných Žehrovicích na Kladensku si dnes ráno vyžádala 13 zraněných, z toho jednoho cestujícího musel transportovat vrtulník LZS do střešovické nemocnice se zraněním hlavy. Provoz na trati 120 byl ochromen poté, co v 8.50 narazila souprava vlaku Os 19702 z Kladna do Rakovníka v rychlosti 28 km/h do lokomotivy ČD Cargo s jedním nákladním vozem. V úseku Kladno - Stochov byla přibližně do poledne zavedena náhradní autobusová doprava. Příčiny mimořádné události se vyšetřují, škoda na vozidlech byla prozatím vyčíslena na 4,1 milionu korun, z toho přibližně 4 miliony na jednotce RegioNova.
Podrobnosti zjišťujeme.
Další fotografie z místa nehody jsou dostupné na serveru Požáry.cz
Zdroj: České dráhy, Drážní inspekce ČR
A k tomu hašteření o nárazu auta do vlaku a vlaku do auta a energiích asi takle...
Když to vemu fyzikálně, tak podle vzorečku pro kinetickou energii (Ek = 0,5mv^2) mi pro tu regínu vychází 1 209 877 J (ve skutečnosti to neni tak velká energie, nestačila by ani na ohřátí vody v bojleru). Pokud by auto mělo při nárazu do stojícího vlaku mít stejnou energii, muselo by jet skoro 180km/h. Stojící auto (nebo stojící barča) má Ek = 0.
Samozřejmě se energie nespotřebovala jen na deformaci. Barča byla odstavená, tudíž pro její pohyb (pokud se hnula) se musela překonat buď "parkovací" brzda plus valivý odpor (popojetí s otáčením kol) nebo síla statického tření o koleje plus smykového tření (popojetí smykem) - co bylo aktuálně menší. Stejnětak Regína měla aktivovanou dokonce rychlobrzdu, takže u ní se musely překonat obdobné (ne zrovna malé) síly, takže do deformace šla jen čast od 100% asi dost vzdálená.
Jen pro zajímavost souprava lokomotivy s deseti vozy jedoucí 160km/h (takový EC...) má Ek = 483 950 612 J. Auto dosáhne takové energie až někde kolem 3500 km/h. Proto je to na přejezdu vždycky masakr - kolik aut se testuje na boční srážku s jiným autem v 3500km/h? Samozřejmě v praxi dojde k tomu, že auto skokově zrychlí na skoro 160km/h a vlak zpomalí asi o 0,16km/h (!!!) (vlak předá autu 985 642 J). :-D Zbytek se spotřebuje deformací, bržděním a třením auta ... nebo spíš toho co z něj zbylo ... o koleje.
PS: Výpočty jsou zjednodušené a zaokrouhlené, slouží jen orientačně. Pro regínu jsem počítal m=40t a v=28km/h (do vzorečku je třeba dosadit v m/s). Pro EC počítám váhu 490t. Pro auto jsem dosadil rovnou tunu. Pro ohřátí vody jsem počítal z 20°c na 65°c, ta energie vyjde asi na 7 litrů. :-) Samozřejmě pokud mam někde chybu, tak mě proboha opravte! ;-)
Pokud tam DenSha doplní ten šturc tak to už je samozřejmě jiná, to pak dopadne smyšlená testovací osoba v případě pohybující se loko "na placku" :)
DenSha: jenže ona se zdaleka ne všechna kinetická energie na srážce se účastnících předmětů přemění na deformaci, že? Ono totiž i po okamžiku srážky se ještě pravděpodobně (záleží samozřejmě na situaci) budou předměty nadále pohybovat nějakou rychlostí, která se postupně ještě bude spotřebovávat (i nadále) brzdícími brzdami, též různým třením trosek o trať a podobně...
Ano, v případě toho auta to může být podobné snad jenom pokud se auto odmrští z kolejí a vlak se pohybuje dál rychlostí jen lehce sníženou. Jakou, to by se muselo spočítat. Když se ale srazí dva vlaky, obvykle je to oba zastaví.
V mém přirovnání s Bertou si to představte tak, že za ní bude šturc, když proti ní poběžíte. Zrovna tak vy budete opřený o šturc, až berta pojede proti vám. (šturc je ideálně pevný).
Jiří Průša: S tím bohudík/bohužel, že si ESA pamatuje všechno do detailu s přesnými časy, jste to vychytal. Víme pro koho bohužel a pro koho bohudík, že jo...
Ten vjezd na obsazenou bych asi upřednostnil jako příčinu, ale stejně je celkem zbytečné o tom polemitovat, neboť vlastně víme jen to, že "do sebe vrazily vlaky".
Představte si, že běžíte rychlostí řekněme 15 km/h a narazíte do nárazníku berty. Nepříjemné, že? A teď si představte, že berta jede rychlostí 15 km/h a narazí nárazníkem do vás. Opravdu to bude mít stejný efekt jako v předchozím případu?
Ona to může být prostá lidská chyba, výpravčí zjistil řádně volnost vlakové cesty, signalisté ve svém obvodu taky. Podle fotek se to stalo s největší pravděpodobností „v obvodu výpravčího". Výpravčí sice pohledem zjistí, že na koleji stojí lokomotiva, ale má zafixováno, že vlak jezdi pravidelně na určitou kolej, současně je tu křižování s vlakem 19707 a mechanicky prostě nařídí přípravu vlakové cesty na „obsazenou" kolej, ačkoli předtím zjistil, že kolej je obsazená ... prostě myšlenkové OKNO ... a pokud je ve stanici standardní řídící přístroj, pak podcenění použití mechanické upamatovací pomůcky, která by jej při obsluze „trkla" ...
Tohle se může stát každému ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.