..: Protesty proti průtahům obnovení tratě Dolní Poustevna - Sebnitz :..

Stanice Kurort Altenberg, foto: WikipediaDolní Poustevna/Sebnitz — V saské Sebnici se konala demonstrace, spojená s pochodem k dosud neopravenému přeshraničnímu úseku. Místní aktivisté ve spolupráci s českými fanoušky železnice tak dávali najevo nesouhlas, že zatímco na české straně je příprava obnovy železničního hraničního přechodu již hotová, na saské straně se dosud ani nekoplo do země. Prezentována byla mj. petice „Hände weg vom Sächsische–Schweiz–Ring“ (Ruce pryč od Sasko–švýcarského okruhu), kterou podepsalo přes 1500 lidí z obou stran hranice.

Zatímco v ČR je kompletně dokončena obnova několikasetmetrového úseku ze ŽST Dolní Poustevna ke státní hranici včetně nového přejezdu a návěstidel, přesně za hraniční čárou trať končí a dál jsou k nalezení jen zbytky kolejových polí, lanovodů a patek návěstidel. Dodnes chybí výhybka, napojující českou trať 083 na německou 248 Pirna - Neustadt (Sachs). A to i přesto, že se německá strana v roce 2004 zavázala do roku 2011 úsek zprovoznit.

Obnova zhruba 300metrového německého úseku v ostrém klesajícím oblouku, vedeného po strmém náspu a propustku, by stála cca milion eur, což podle signatářů petice není tak moc. Ostatně v ČR bylo investováno 80 milionů korun a podle současné situace to vypadá, že zbytečně; německá veřejná doprava totiž musí příští rok ušetřit 7,5 % nákladů, a protože u dálkových spojů je úspora nereálná, vypadá to, že padnou za oběť vedlejší tratě a méně významné lokálky, jakou je z německého pohledu i tzv. Sasko-švýcarský okruh, vedoucí hospodářsky méně významnými a zaostalými regiony.

To se snaží železniční fandové zvrátit, argumentují přitom mj. značným turistickým potenciálem romantických tratí, vedoucích po okraji národního parku Českosaské Švýcarsko. Pokud by se záměr podařil, zmařila by se další vlaková cesta do zahraničí; v ohrožení je i nedaleká mezinárodní trať 088 Jiříkov - Ebersbach (Sachs) a mj. by se zcela zpřetrhalo solidní železniční spojení Šluknovského výběžku se saskými městy, v první řadě Drážďany.

Konec světa mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz, foto: NIcKONKonec trati 083, foto: NIcKONZbytky staré spojky do Sebnitz, foto: NIcKON
Zdroj: Zpravodaj Šluknovský výběžek

NIcKON Poslat mail autorovi | 18.11.2010 (12:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Ústecký Německo Sasko /Sachsen


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
01.12.2010 (16:04)  
Ad MZ: No tak on je tam ještě jeden šturc, kam se S-bahn vejde, ale uznávám, bylo by to lehce komplikované. Navíc dalším problémem je nákladka, která si tam občas pro sebe zabírá docela dost kolejí.
registrovaný uživatel Busman 
01.12.2010 (7:52)  
Miroslav Zikmund: "DC - BSch Desirem 27/28 minut ... uvidíme, jak to dopadne kapacitně o adventních sobotách, kdy 4 Bc nestačily nákupníkům ..."

A což takhle těm nákupníkům dovolit EC, aspoň o těch adventních víkendech? Lepší než držet nějaké posilové vánoční desiro...:-)
30.11.2010 (22:33)  
Busman : Desira se tam vejdou, však taky budou od 12.12. jezdit, akorát v Přípeři to bude na přední dveře.

Levné investice do infrastruktury jsou drahé ... za pár let se to musí přestavovat - viz třebas Poříčany, kde se modernizoval koridor a za pár let se zhlaví předělávala výhybka na 120.

S1 jen do BSCh by asi nebyla nejlepší, ona tam ta frekvence je nárazová a nemuselo by to stačit. V BSCh je jen peron u dopravy a pak ostrovní nástupiště, takže ve směru DC by se dal udělat přestup hrana > hrana, ale v opačném by to znamenalo :
· nejdříve Desiro do Rumburka, pak S1
· S1 u peronu, Desiro do Sebnitz k peronu, přestup hraha > hrana, ale všichni nastupující / vystupující musí podchodem
· Sl u peronu, Desiro u dopravy, přestup i nástup na S1 podchodem ...

DC - BSch Desirem 27/28 minut ... uvidíme, jak to dopadne kapacitně o adventních sobotách, kdy 4 Bc nestačily nákupníkům ...
registrovaný uživatel Busman 
27.11.2010 (10:28)  
Pane Zikmunde,

škoda, že Vás tenkrát víc neposlouchali! Vždycky mě překvapuje, jak na dráze panují zpátečnická a krátkodobá řešení. Nemám dopravní fakultu, vystudoval jsem ekonomickou, ale přijde mi, že někam dodělat výhybku (nebo ji naplánovat do projektu), když vím co chci, nemůže být lecjaký problém.

Problém spíš je, že chybí představa, jak má železnice vypadat. Pak lze takovu představu postupnými investičními kroky naplňovat. Proto tu mluvím o investicích do některých tratí (i do regionálních a lokálních), a taky o rušení (řady lokálních tratí). Vždycky si vzpomenu, jak se v časopisu Železničář v 90. letech psávalo, že navrhovat drahá řešení není žádné umění, že to zvládne každý. Ale právě ta konzervace minulosti v podobě levných řešení je hrob. Zvlášť když tato levná řešení probíhají v rámci obrovských investic (v tomto případě na 1. koridoru).

Ten Ebersbach se mi moc líbí. V Ebersbachu se křižují RB v každou celou lichou (ale to by nevycházela křižování na "naší" lince), dál tam jsou RE (07:45 von Zittau, 08:15 von Dresden). Na Drážďany by se šlo vykašlat (vazba je v Bad Schandau) a vázat to na RE od Liberce (spojení Liberec - Šluknovsko), třeba takhle:

07:50 08:10 Ebersbach
08:00 08:00 Rumburk
08:30 07:30 Dolní Poustevna
08:35 07:25 Sebnitz
09:00 07:00 Bad Schandau
09:25 06:35 Děčín hl. n.

S1 ukončit v Bad Schandau, zde 5 minutový přestup ve všech možných směrech. Na ta krátká nástupiště by se snad jednotka typu desiro vešla(?)
26.11.2010 (20:30)  
Busman :

Já bych dokonce viděl možnost vedení vlaků DC - BSch - Poustevna - Rumburk - Ebersbach. V Sebnitz možnost přestupů na vlaky směre Neustadt, v Ebersbachu možnost na přestupy DB.
Jsem líný počítat a kreslit teoretický GVD ...
K těm zastávkám na 098.
Do Žlebu se jezdilo jedním, případně dvěma motory, takže tam stačily krátké zastávky. Ve Žlebu se nedalo objíždět, na německém zhlaví na to nebyly veksle.
V době, kdy se modernizovala trať do Žlebu a dělala nová nástupiště tak vlastně nebylo potřeba dělat peron u druhé koleje, protože všechny vlaky jezdily pouze k „dopravě". Ten peron tam byl v podstatě pouze pro případy, kdy byla výluka první koleje a jezdilo se v obou směrech jen po druhé koleji.
Osobní vlaky do Němec v době modernizace peronů ve Žlebu nestavěly, takže nebylo nutné uvažovat s delšími perony.
Čas poměrně rychle běží a já si už přesně nepamatuji, kdy se začalo ve Žlebu s osobáky zastavovat.

Mně taky připadalo padlé na hlavu, že motoráky končící ve Žlebu nejezdí do 3 600 metrů vzdálené Schöny, což je nějakých 5 minut. V podstatě jedním motorákem by se dal vyjezdit hodinový takt Děčín - Schöna ... v návaznosti na S-Bahn.
Jenže - v Schöně není na českém zhlaví kolejová spojka mezi druhou a první kolejí, takže vlaky by musely k dopravě.
Tam ovšem jezdí vlaky DB na ostrý obrat. „Historické" vlaky DR končily na první koleji, pak jely do odstavných a odtud vyjížděly kolejovou spojkou mezi první a druhou kolejí k dopravě. Obraty byly dlouhé, vlaky se potkávaly někde ve Schmilce nebo v BSch ...
Jízdu ze Žlebu do Schöny po nesprávné nebo na „obsazenou" (stejně tam není návěstidlo) ovšem Němčouři nesežerou ...
Motor ze Žlebu by se tedy musel uhnout od dopravy do odstavných a pak je první kolej ... a to už je taky dost složité.
Před dvaceti lety, když se dodělávala elektrifikace, tak jsem navrhoval, aby se německé napětí vedlo až do Prostředního Žlebu s tím, že zelená trakce stejně nikdy do Žlebu nepojede ... dál by se udělala do „Podmokel" přepínatelná trolej > obě traťové, v Podmoklech alespoň 3a, takže německé S-Bahn by mohly až do DC v hodinovém taktu ... a vůbec by tam nemusely jezdit motory.
Tipněte si, co bylo hlavním důvodem, proč TO nešlo ? Krátké perony na zastávkách ...

Svojí - leckdy nevymáchanou - hubu jsem si v zastavování osobáků do Němec ve Žlebu taky namočil. Hlavní zásluhu na zastavování vlaků ve Žlebu má ovšem jeden novinář z „místního plátku" v Pirně, který dlouhodobě kritizoval nesmyslnost projíždění osobních vlaků ve Žlebu ... a „otravoval" saské politiky.
Spojení Žleb - Schöna existovalo naposledy zřejmě v roce 1945, za Protektorátu ...
Pak se to nějak dostalo do okresních děčínských novin ... Společně s dalšími „rýpaly" (bývalými pracovníky GŘ ČD) jsme se jednou setkali se žlebskými zastupiteli a oním novinářem a udělali nalejvárnu, co dělat. Nápomocen tomu byl taky senátor za volební obvod Děčín (jméno si už nepamatuji, byl někde od Varnsdorfu), který záměru fandil ....
Hlavním argumentem, proč TO nejde byly právě ty krátké perony ... takže se uplatnila minulost, kdy u řady mezistátních vlaků z/do Německa byla u stanice Ústí n. L. hl.n. poznámka o „krátkém peroně" ...
I pod jistým politickým tlakem nakonec „konzervativci" kapitulovali a začalo se zastavovat.
25.11.2010 (22:20)  
083 má právě výhodu v tom, že tam jsou poměrně velká a zároveň kompaktní sídla, zatímco podél 084 je to jedna velká nudle, kde nemáte vůči busu šanci.
25.11.2010 (22:17)  
Mýto na silnicích II. a III. třídy je na nic. Jen se to z krajské kasy přesype opět do krajské, jenom se trochu usype kvůli transakčním nákladům.
25.11.2010 (22:15)  
Ad JK ml.: DD-Neustadt - Görlitz; RB 102 km (20 zastávek) a průměrná rychlost 68 km/h (desiro, traťová rychlost 70 - 120). Když byl podzim a znatelně nám to tam klouzalo do kopce (a kopců je tam celkem dost), tak byly 4 minuty zpoždění. Nevím, kde děláme chybu.
registrovaný uživatel Busman 
25.11.2010 (21:16)  
Pánové, brečíme tu sice pěkně, ale na špatném hrobě:

Trať 084 již de facto zrušená je.

Vždyť to tam jezdí jenom o víkendu, až teď mě to praštilo do očí! To už tam rovnou můžou udělat cyklostezku, sorry. A ruku na srdce, taková cyklostezka může Šluknovskému výběžku a tratím 083 a 081 přinést větší profit. V podobě cestovního ruchu. Teď po mně střílejte...
registrovaný uživatel Busman 
25.11.2010 (20:09)  
JK ml.:

Na druhou stranu na trati 238 z Havl. Brodu do Hlinska jedou osobáky 40 km za 48 min, cestovní rychlost 50 km/h. Traťová rychlost je tam tuším 75 km/h. Trať je do kopce a jezdí tam dýchavičné Regionovy. Na ty zastávky na znamení nehleďte, vždy se najde alespoň jeden cestující, co chce vystoupit nebo nastoupit. Kdyby se na 083 pořídila vozidla s řádnou akcelerací a trať se optimalizovala, tak by možná cestovní rychlosti k 60 km/h šlo dosáhnout. To nevím, to mi řekněte Vy, v tom se opravdu rád poučím (bez nádechu ironie), na férovku přiznám, když něco nevím.

NIcKON:

Nemyslete si, taky mi je do pláče, když se mluví o rušení. Takže mě přesvědčíte lehce. Ale když si mám vybrat mezi dvouhodináčem na dvou tratích s vykrývajícími busy, tak si vyberu jednu trať s hodináčem (a pořádně vytuněnou) a busový hodináč kolem druhé trati. Máte pravdu, že linka 512401 je ještě o 10 minut pomalejší než 084, ale zas staví lidem u baráků, u každé lípy.

Nepočítejte, že silnice II. a III. tříd budou někdy výkonově zpoplatněné pro osobní automobily. To by v našem státu nastala revoluce. Sám auto nemám, takže bych byl pro. Ale jakmile zavedete mýto jen pro autobusy, tak je s veřejnou dopravou ámen.

V žádném případě bych ale nechtěl, aby to dopadlo po českém způsobu: 084 zrušená a 083 v původním a chátrajícím stavu s pomalu tam sem vlekoucí se Regionovou.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko