..: Nové vlaky pro regionální spoje v podkrušnohoří :..

Vogtlandbahn, foto: Ota PavlásekKarlovy Vary — Po prvních třech desítkách nových vlaků pro Liberecko a Vysočinu se teď na důstojnější cestování v regionu mohou těšit obyvatelé Karlovarského kraje. Už za tři roky zde totiž České dráhy plánují nasadit 6 dvoudílných motorových jednotek na elektrifikované tratě 170 a 140, zejména na relacích Mariánské Lázně – Cheb, popř. dále přes Karlovy Vary do Kadaně. Dopravce se k modernizaci vozového parku zavázal v prosinci minulého roku při podpisu desetileté smlouvy na provozování dopravy v Karlovarském kraji, stejně jako v některých dalších krajích. Novými jednotkami chce nahradit 30 až 40 let staré soupravy složené ze střídavých lokomotiv a vozů klasické stavby. Nákup v hodnotě půl miliardy korun podpoří Evropská unie částkou přibližně 200 milionů korun ze strukturálních fondů. Při podpisu desetileté smlouvy navíc dráhy oznámily po dlouhé době první investice do oprav nádraží, jež mají ve svém majetku – jedinou reprezentativní stanicí Karlovarského kraje jsou totiž v současnosti Mariánské Lázně, kde byla oprava staniční budovy součástí stavby 3. tranzitního koridoru. Naproti tomu nádraží v Sokolově, Chebu a bohužel i v Karlových Varech jsou dosud v katastrofálním stavu.

Karlovarský kraj je z pohledu vozového parku na železnici poměrně kontrastní. Vedle sebe zde jezdí jak klasické soupravy v elektrické trakci a malé motorové vozy řady 810, tak i moderní dieselové jednotky typů RegioSprinter a Desiro Classic. Již deset let zde České dráhy provozují na víkendových nedotovaných spojích moderní německé motorové jednotky společnosti Vogtlandbahn, které lze běžně spatřit zejména na přeshraničních spojích tohoto dopravce. Dvě desira se pak objevují i na pravidelné lince Mariánské Lázně - Cheb.

Desiro ve Staré roli, foto: bazala68 Desiro Vogtlandbahn, foto: bazala68 Desiro Vogtlandbahn, VT.018, Bad Brambach, 30. 9. 2007, foto: Miloš RegioSprinter, foto: MirKo

Desiro Classic je i teď jedním z typů jednotek, které přicházejí do úvahy jako vítěz chystaného výběrového řízení. Zadávacími podmínkami Českých drah jsou nízkopodlažnost, klimatizovaný interiér, bezbarierové WC s uzavřeným systémem a audiovizuální informační systém. Mezi možné adepty ale patří rovněž produkty firem Stadler, Bombardier, Alstom, PESA, nebo nová motorová jednotka řady 861 z produkce ŽOS Vrútky. České dráhy volí motorová vozidla i přesto, že jejich primárním působištěm má být elektrifikovaná hlavní trať. Nezávislá trakce totiž umožní přechod těchto jednotek i na lokální tratě, což teoreticky umožňuje provázání vozebních ramen bez nutnosti přestupu cestujících. Alternativou by byla hybridní vozidla kombinující elektrickou trakci a napájení z palubních superkapacitorů, o kterých uvažuje dopravce RegioJet.

Karlovy Vary Nádraží v Karlových Varech využívají denně stovky cestujících, z nichž mnoho přijíždí na lázeňský pobyt. Po tom, co vystoupí z vlaku, jsou ale většinou nemile překvapeni: jako první si všimnou špinavého nástupiště a hloučku bezdomovců u stánku s občerstvením. Proto se na peronu zdržují co nejméně a vejdou do nádražní budovy, kde je však uvítají pouze nepohodlné kovové sedačky, automat na kávu a odlupující se omítka – nepříliš dobrá vizitka světoznámého lázeňského města, založeného Karlem IV.

Původně měla nádraží na Karlovarsku zrekonstruovat firma Grandi Stazioni, která již pracuje na kompletní opravě hlavního nádraží v Praze a několika dalších projektech na síti SŽDC. Když však zástupci této firmy zjistili, že budova v Karlových Varech je v extrémně špatném stavu, rozhodli se od realizace rekonstrukce ustoupit. České dráhy teď musí velkou část budovy zbourat a na jejím místě postavit novou. Podle společnosti bude tato možnost levnější než oprava budovy současné.

Žst. Cheb, foto: Jiří Randa, JRtrain Rekonstrukci nutně potřebují i staniční budovy v Chebu, Sokolově, Františkových Lázních nebo v Tršnici. Podle generálního ředitele ČD Petra Žaludy je velkým problémem předimenzovanost prostor pro cestující. ČD se proto snaží najít pro některé prostory komerční využití, zatímco generální ředitel Petr Žaluda doufá, že se rozpočty na opravu a údržbu nádraží v brzké době navýší.

Zdroj: České dráhy


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 31.5.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Karlovarský


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SYN 
31.05.2010 (11:26)  
Tak jestli ono to nebude tak trochu o tom že u nás doposud vůbec nikde nejezdí přiměřená elektrická jednotka? Myslím tím přiměřená pro místa kde se věci s kapacitou 300+ cestujících nevyplatí...
Od toho by se to chtělo odpíchnout a pak by bylo srovnání motorové jednotky s malou elektrickou zajímavější než s klasikou "velká stará loko + 3 ošklivé vagóny".
Možná že své dělá i to že ač se u nezávislé trakce platí skutečně spotřebovaná nafta, u závislé je to pořád ještě paušálem, což asi moc nevede ke snaze šetřit...
Už by to tu chtělo aby někdo něco moderního v nezávislé aspoň přivezl ukázat (v provozu s cestujícími).
registrovaný uživatel happy 
31.05.2010 (11:19)  
Tak na Vysočině důvod, proč jezdit pod dráty s dieslem je jasný. Přinese to větší efektivitu a hlavně bude možnost skutečně jezdit po hlavních přepravních proudech a ne tam, kam vedou dráty, tedy kamsi do polí. Elektrizace většiny tratí byla dělána s ohledem na nákladní dopravu a tedy nemusí respektovat potřeby regionální dopravy v kraji.

V KV to trochu nechápu. Tam hlavní přepravní proudy v kraji lze dělat v celé relaci pod dráty. Navíc počet jednotek je dost nízký. Nevím, tady z toho moc nadšen nejsem. Je dost možné, že se bude uplatňovat provozní koncept, kdy exponované vlaky odveze humanizovaná klasika a zbytek odvezde dvojdílná DMU, která v době špiček bude obsluhovat méně význymné tratě bez drátů místo RN.
31.05.2010 (11:15)  
lada: ale proc se ty trate elektrifikovaly?

Že by pro odvážení těch tisíců (v součtu o několik řádů více) tun uhlí?
registrovaný uživatel MaF 
31.05.2010 (10:54)  
Jasně, taky nemám radost, že se bude jezdit pod dráty v dieslu. Ale jeden z důvodů bych chápal - schvalování nezávislý vs. závislý trakce na SŽDC (s ohledem na naše zabzař).

Ono by už bylo co koupit lehkého a v elektrice, ale schvalování by mohlo vypadat opět jak u pinďi, Taura, 380ky... Takže jako cesta nejmenšího odporu se jeví nezávislá a až u nás bude něco schválenýho (na což se bude muset najít ten první hrdina, kdo to asi bude?), případně až s něčím přijde Škodovka, tak se třeba nakoupí. Nebude problém pak tyhle moderní diesly poslat na ty výkony, kam patří.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
31.05.2010 (10:49)  
Desira Classic nejsou samospasitelná; vyzývám každého, kdo je zde apriori obhajuje, ať se nejdříve sveze. Komfort a především jízdní dynamika s předpokládanou vysokou obsazeností nejsou tak skvělé, jak si mnozí myslí. Další kapitolou je jejich provozní spolehlivost. A to bude na obloukovitých a členitých tratích KV kraje docela problém. Á propos - budou prakticky výhradně jezdit jen po elektrifikovaných hlavních tratích s ostrými obraty jako náhrada tamějších klasických souprav "plecháč + 3x Bp". K tomu, aby běžně zajížděly na lokálky, je jich zoufale málo. A třešnička na závěr - kapacita jedné jednotky bude proti třem velkoprostorům výrazně nižší, takže při solidní obsazenosti tamějších často jezdících osobáků čeká obyvatele KV kraje ze všeho nejspíš kurz cestování ve stoje...
registrovaný uživatel kevin 
31.05.2010 (10:42)  
Zajímaly by mne provozní náklady,co má regionova či nová motorová jednotka podobné kapacity a el.mašina + 3xBněco.
31.05.2010 (10:24)  
To bylo řevu když chtěl RegioJet nasadit Desira (ovšem to byla Desira ML), no a teď samy ČD budou jezdit pod dráty s motoráky. Ovšem pro cestující to bude plus. Sám taky raději pojedu Desirem nebo Regioshuttlem než nějakým starým B(t).

Nějak jsem nepochopil souvislost mezi uzavřením desetiletých smluv a investicemi do nádraží. Pravděpodobně to byla součást dohody hejtmanů a ČD, ale jinak mi to smysl nedává.
31.05.2010 (9:49)  
Tak další elektrifikované tratě, kde budou osobáky jezdit v dieselu...no to je opravdu paráda...
Proč sakra i spousta těch zpráv z naší železnice, kteté by měly být pozitivní (nová vozidla) - a těch není mnoho, v sobě skrývají zakopaného psa???
registrovaný uživatel Sim 
31.05.2010 (9:06)  
I kdyz se tomu branim a mela by to byt veskrze pozitivni zprava, stale ve me hloda cervicek pochybnosti - neni jednim z duvodu motoraku pod draty take snaha nevyloucit skupinu Skoda? Pred nedavnem se "chlubili", ze budou vyrabet licencni jednotky s pouzitim vlastnich komponent ... no a nedivil bych se, kdyby pod tlakem konkurence dodelali do Regionovy klimu a ejhle, ono nam to splni podminky a jeste draha "usetri".
registrovaný uživatel lada 
31.05.2010 (8:27)  
Pohled muj, tedy obycejneho cestujiciho:

Motorove Desiro ci neco podobneho(tim opravdu nemyslim Regionovu)- proc ne, asi nic vhodnejsiho neni, ale proc se ty trate elektrifikovaly? Opravdu nekdo veri vymluve na zajizdeni na neelekrifikovanou trat? Vzdyt ani dnes nic z trati 140/170 na lokalky nezajizdi, i kdyz by mohlo.

Nahrada lokomotiv s tremi vagony- sice maji svuj vek, naklady na provoz musi byt astronomicke, cistota je v podani CD otresna (ona bude v novych soupravach casem stejna), ale bohuzel je to dnes to nejlepsi od CD, co v kraji jezdi. Mnohem vetsi hruzou a pro cestujici naprosto neprijatelne jsou vsak 810+010+012+015+814+914, u kterych se obavam, ze zde budou jeste padesat let.

Nadrazi v KV kraji- vsichni lide kolem me je vnimaji tak, ze cestujicim neprinasi zadnou sluzbu, slouzi jen zamestnancum a kdyby se po jejich zbourani postavil neznicitelny, umyvatelny, a klidne nevytapeny pristresek, tak by to byl prinos.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko