Karlovy Vary — Po prvních třech desítkách nových vlaků pro Liberecko a Vysočinu se teď na důstojnější cestování v regionu mohou těšit obyvatelé Karlovarského kraje. Už za tři roky zde totiž České dráhy plánují nasadit 6 dvoudílných motorových jednotek na elektrifikované tratě 170 a 140, zejména na relacích Mariánské Lázně – Cheb, popř. dále přes Karlovy Vary do Kadaně. Dopravce se k modernizaci vozového parku zavázal v prosinci minulého roku při podpisu desetileté smlouvy na provozování dopravy v Karlovarském kraji, stejně jako v některých dalších krajích. Novými jednotkami chce nahradit 30 až 40 let staré soupravy složené ze střídavých lokomotiv a vozů klasické stavby. Nákup v hodnotě půl miliardy korun podpoří Evropská unie částkou přibližně 200 milionů korun ze strukturálních fondů. Při podpisu desetileté smlouvy navíc dráhy oznámily po dlouhé době první investice do oprav nádraží, jež mají ve svém majetku – jedinou reprezentativní stanicí Karlovarského kraje jsou totiž v současnosti Mariánské Lázně, kde byla oprava staniční budovy součástí stavby 3. tranzitního koridoru. Naproti tomu nádraží v Sokolově, Chebu a bohužel i v Karlových Varech jsou dosud v katastrofálním stavu.
Karlovarský kraj je z pohledu vozového parku na železnici poměrně kontrastní. Vedle sebe zde jezdí jak klasické soupravy v elektrické trakci a malé motorové vozy řady 810, tak i moderní dieselové jednotky typů RegioSprinter a Desiro Classic. Již deset let zde České dráhy provozují na víkendových nedotovaných spojích moderní německé motorové jednotky společnosti Vogtlandbahn, které lze běžně spatřit zejména na přeshraničních spojích tohoto dopravce. Dvě desira se pak objevují i na pravidelné lince Mariánské Lázně - Cheb.
Desiro Classic je i teď jedním z typů jednotek, které přicházejí do úvahy jako vítěz chystaného výběrového řízení. Zadávacími podmínkami Českých drah jsou nízkopodlažnost, klimatizovaný interiér, bezbarierové WC s uzavřeným systémem a audiovizuální informační systém. Mezi možné adepty ale patří rovněž produkty firem Stadler, Bombardier, Alstom, PESA, nebo nová motorová jednotka řady 861 z produkce ŽOS Vrútky. České dráhy volí motorová vozidla i přesto, že jejich primárním působištěm má být elektrifikovaná hlavní trať. Nezávislá trakce totiž umožní přechod těchto jednotek i na lokální tratě, což teoreticky umožňuje provázání vozebních ramen bez nutnosti přestupu cestujících. Alternativou by byla hybridní vozidla kombinující elektrickou trakci a napájení z palubních superkapacitorů, o kterých uvažuje dopravce RegioJet.
Nádraží v Karlových Varech využívají denně stovky cestujících, z nichž mnoho přijíždí na lázeňský pobyt. Po tom, co vystoupí z vlaku, jsou ale většinou nemile překvapeni: jako první si všimnou špinavého nástupiště a hloučku bezdomovců u stánku s občerstvením. Proto se na peronu zdržují co nejméně a vejdou do nádražní budovy, kde je však uvítají pouze nepohodlné kovové sedačky, automat na kávu a odlupující se omítka – nepříliš dobrá vizitka světoznámého lázeňského města, založeného Karlem IV.
Původně měla nádraží na Karlovarsku zrekonstruovat firma Grandi Stazioni, která již pracuje na kompletní opravě hlavního nádraží v Praze a několika dalších projektech na síti SŽDC. Když však zástupci této firmy zjistili, že budova v Karlových Varech je v extrémně špatném stavu, rozhodli se od realizace rekonstrukce ustoupit. České dráhy teď musí velkou část budovy zbourat a na jejím místě postavit novou. Podle společnosti bude tato možnost levnější než oprava budovy současné.
Rekonstrukci nutně potřebují i staniční budovy v Chebu, Sokolově, Františkových Lázních nebo v Tršnici. Podle generálního ředitele ČD Petra Žaludy je velkým problémem předimenzovanost prostor pro cestující. ČD se proto snaží najít pro některé prostory komerční využití, zatímco generální ředitel Petr Žaluda doufá, že se rozpočty na opravu a údržbu nádraží v brzké době navýší.
Zdroj: České dráhy
Od toho by se to chtělo odpíchnout a pak by bylo srovnání motorové jednotky s malou elektrickou zajímavější než s klasikou "velká stará loko + 3 ošklivé vagóny".
Možná že své dělá i to že ač se u nezávislé trakce platí skutečně spotřebovaná nafta, u závislé je to pořád ještě paušálem, což asi moc nevede ke snaze šetřit...
Už by to tu chtělo aby někdo něco moderního v nezávislé aspoň přivezl ukázat (v provozu s cestujícími).
V KV to trochu nechápu. Tam hlavní přepravní proudy v kraji lze dělat v celé relaci pod dráty. Navíc počet jednotek je dost nízký. Nevím, tady z toho moc nadšen nejsem. Je dost možné, že se bude uplatňovat provozní koncept, kdy exponované vlaky odveze humanizovaná klasika a zbytek odvezde dvojdílná DMU, která v době špiček bude obsluhovat méně význymné tratě bez drátů místo RN.
Že by pro odvážení těch tisíců (v součtu o několik řádů více) tun uhlí?
Ono by už bylo co koupit lehkého a v elektrice, ale schvalování by mohlo vypadat opět jak u pinďi, Taura, 380ky... Takže jako cesta nejmenšího odporu se jeví nezávislá a až u nás bude něco schválenýho (na což se bude muset najít ten první hrdina, kdo to asi bude?), případně až s něčím přijde Škodovka, tak se třeba nakoupí. Nebude problém pak tyhle moderní diesly poslat na ty výkony, kam patří.
Nějak jsem nepochopil souvislost mezi uzavřením desetiletých smluv a investicemi do nádraží. Pravděpodobně to byla součást dohody hejtmanů a ČD, ale jinak mi to smysl nedává.
Proč sakra i spousta těch zpráv z naší železnice, kteté by měly být pozitivní (nová vozidla) - a těch není mnoho, v sobě skrývají zakopaného psa???
Motorove Desiro ci neco podobneho(tim opravdu nemyslim Regionovu)- proc ne, asi nic vhodnejsiho neni, ale proc se ty trate elektrifikovaly? Opravdu nekdo veri vymluve na zajizdeni na neelekrifikovanou trat? Vzdyt ani dnes nic z trati 140/170 na lokalky nezajizdi, i kdyz by mohlo.
Nahrada lokomotiv s tremi vagony- sice maji svuj vek, naklady na provoz musi byt astronomicke, cistota je v podani CD otresna (ona bude v novych soupravach casem stejna), ale bohuzel je to dnes to nejlepsi od CD, co v kraji jezdi. Mnohem vetsi hruzou a pro cestujici naprosto neprijatelne jsou vsak 810+010+012+015+814+914, u kterych se obavam, ze zde budou jeste padesat let.
Nadrazi v KV kraji- vsichni lide kolem me je vnimaji tak, ze cestujicim neprinasi zadnou sluzbu, slouzi jen zamestnancum a kdyby se po jejich zbourani postavil neznicitelny, umyvatelny, a klidne nevytapeny pristresek, tak by to byl prinos.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.