Karlovy Vary — Po prvních třech desítkách nových vlaků pro Liberecko a Vysočinu se teď na důstojnější cestování v regionu mohou těšit obyvatelé Karlovarského kraje. Už za tři roky zde totiž České dráhy plánují nasadit 6 dvoudílných motorových jednotek na elektrifikované tratě 170 a 140, zejména na relacích Mariánské Lázně – Cheb, popř. dále přes Karlovy Vary do Kadaně. Dopravce se k modernizaci vozového parku zavázal v prosinci minulého roku při podpisu desetileté smlouvy na provozování dopravy v Karlovarském kraji, stejně jako v některých dalších krajích. Novými jednotkami chce nahradit 30 až 40 let staré soupravy složené ze střídavých lokomotiv a vozů klasické stavby. Nákup v hodnotě půl miliardy korun podpoří Evropská unie částkou přibližně 200 milionů korun ze strukturálních fondů. Při podpisu desetileté smlouvy navíc dráhy oznámily po dlouhé době první investice do oprav nádraží, jež mají ve svém majetku – jedinou reprezentativní stanicí Karlovarského kraje jsou totiž v současnosti Mariánské Lázně, kde byla oprava staniční budovy součástí stavby 3. tranzitního koridoru. Naproti tomu nádraží v Sokolově, Chebu a bohužel i v Karlových Varech jsou dosud v katastrofálním stavu.
Karlovarský kraj je z pohledu vozového parku na železnici poměrně kontrastní. Vedle sebe zde jezdí jak klasické soupravy v elektrické trakci a malé motorové vozy řady 810, tak i moderní dieselové jednotky typů RegioSprinter a Desiro Classic. Již deset let zde České dráhy provozují na víkendových nedotovaných spojích moderní německé motorové jednotky společnosti Vogtlandbahn, které lze běžně spatřit zejména na přeshraničních spojích tohoto dopravce. Dvě desira se pak objevují i na pravidelné lince Mariánské Lázně - Cheb.
Desiro Classic je i teď jedním z typů jednotek, které přicházejí do úvahy jako vítěz chystaného výběrového řízení. Zadávacími podmínkami Českých drah jsou nízkopodlažnost, klimatizovaný interiér, bezbarierové WC s uzavřeným systémem a audiovizuální informační systém. Mezi možné adepty ale patří rovněž produkty firem Stadler, Bombardier, Alstom, PESA, nebo nová motorová jednotka řady 861 z produkce ŽOS Vrútky. České dráhy volí motorová vozidla i přesto, že jejich primárním působištěm má být elektrifikovaná hlavní trať. Nezávislá trakce totiž umožní přechod těchto jednotek i na lokální tratě, což teoreticky umožňuje provázání vozebních ramen bez nutnosti přestupu cestujících. Alternativou by byla hybridní vozidla kombinující elektrickou trakci a napájení z palubních superkapacitorů, o kterých uvažuje dopravce RegioJet.
Nádraží v Karlových Varech využívají denně stovky cestujících, z nichž mnoho přijíždí na lázeňský pobyt. Po tom, co vystoupí z vlaku, jsou ale většinou nemile překvapeni: jako první si všimnou špinavého nástupiště a hloučku bezdomovců u stánku s občerstvením. Proto se na peronu zdržují co nejméně a vejdou do nádražní budovy, kde je však uvítají pouze nepohodlné kovové sedačky, automat na kávu a odlupující se omítka – nepříliš dobrá vizitka světoznámého lázeňského města, založeného Karlem IV.
Původně měla nádraží na Karlovarsku zrekonstruovat firma Grandi Stazioni, která již pracuje na kompletní opravě hlavního nádraží v Praze a několika dalších projektech na síti SŽDC. Když však zástupci této firmy zjistili, že budova v Karlových Varech je v extrémně špatném stavu, rozhodli se od realizace rekonstrukce ustoupit. České dráhy teď musí velkou část budovy zbourat a na jejím místě postavit novou. Podle společnosti bude tato možnost levnější než oprava budovy současné.
Rekonstrukci nutně potřebují i staniční budovy v Chebu, Sokolově, Františkových Lázních nebo v Tršnici. Podle generálního ředitele ČD Petra Žaludy je velkým problémem předimenzovanost prostor pro cestující. ČD se proto snaží najít pro některé prostory komerční využití, zatímco generální ředitel Petr Žaluda doufá, že se rozpočty na opravu a údržbu nádraží v brzké době navýší.
Zdroj: České dráhy
Jinak ČD je nejspíš nasadí tak, že budou jezdit z většiny nebo zcela pod dráty (na vyloženě lokálkových tratích mimo elektrifikaci se asi neobjeví), kde by se hybrid elektřina/akumulátory využil krásně. A i pokud by jezdily výhradně na tratích bez drátů, tak je pořád výhodnější hybrid diesel/akumulátory.
Ale zatím bych to neřešil, když ještě nevíme, co to bude. Do VŘ se asi přihlásí i Škodovka, pro kterou bude tato zakázka lákavá (jen 6 jednotek a tři roky čas - jako stvořené pro odzkoušení prototypů nové řady vozidel a ještě za to dostanou slušně zaplaceno). To může skončit "Regionovou 2", ale i vývojem jednotek "z obrázků". Pak by mohla vzniknout i jednotka tak vychytaná, že strčí všechny Desira a Stadlery do kapsy (po úspěchu 109e si myslím, že reálná šance je) a třeba to opravdu bude i hybrid, předpokládám, že VŘ nebude zadáno tak, že by vylučovalo technicky vyspělejší jednotky. :-) No, nebudu to řešit a nechám se překvapit... Ono teďka to obecně vypadá dost nadějně - ČD mají díky smlouvám jistotu peněz (mohou investovat), hrozí jim (nyní už docela reálná) konkurence a vypadá to, že i budoucí vláda by to mohla trochu podpořit... Tak snad to vyjde i ve větším měřítku, než 6 jednotek.
EDIT: No vím, vypadá to jako zbožné přání a po Regínách to může vypadat divně... Ale zase 109e se povedla - je to vynikající stroj i v evropském měřítku (uvidíme jaká bude spolehlivost a zkušenosti z provozu...). A z výše uvedených důvodů bych odhadoval, že se ČD budou snažit nakupovat kvalitně. A už se objevily i zprávy, že vedení ČD se po volbách zásadně změní, což by taky mohlo být dost pozitivní.
Nemyslí si někdo, že má ČD zálusk na tratě 145 a 149, čímž by nahradili Viamont? Bez kvalitních dieselových vlaků by VŘ nevyhráli a dodací lhůta tudíž nespěchá. Pravice bude pravděpodobně tlačit na otevření trhu, ale otevřít trh neznamená vytlačit ČD soukromníky, ale i naopak.
Jinak většina diskutérů asi nemá problém s nákupem motoráků jako takových (ani nevíme, co to bude, ale třeba Desira nejsou obecně špatné vlaky, zvlášt oproti koženkám apod.) - spíš je problém s počtem (6 jednotek je málo, navíc třeba Desira by pro nahrazení třívagónové soupravy musela jezdit ve dvojici nebo v polovičních intervalech), užitím dieselu pod dráty (většina takovýchto jednotek - např. Desira - existují i v elektrické variantě) a hlavně v termínu dodání (výroba 6 jednotek by měla zabrat řekněme dva měsíce, určitě ne 3 roky).
Jinak můj osobní názor je, že každé zlepšení se počítá, ale odmítám (opravdu odmítám!) cokoliv, co jezdí čistě na fosilní paliva. Je to neekologické, hlučné, neúsporné, drahé..... Když už máme k dispozici li-ion a superkapacitory, tak fakt nevidím důvod k nákupu čistokrevného dieselu. Elektřina má vyšší účinnost a možnost rekuperace, navíc sama o sobě je levná. Pokud už někoho konečně napadne platit za skutečně spotřebovanou elektřinu na trati, tak by vyšla mnohem levněji, než diesel. Navíc teoreticky by u jednotek typu desiro šlo bez problému dát elektromotory i do středního podvozku (zlepšení celkových trakčních parametrů jednotky) a elektrotechniku dát na střechu (což umožní rozšíření nízkopodlažní části). Menší množství mechaniky (žádná převodovka, žádný složitý motor...) sníží náročnost i cenu údržby. Navíc se sníží i hlučnost, je možnost razantního zvýšení výkonu (pokud je to třeba) až třeba na 3000KW (tj. několikanásobek výkonu dieselů). Přitom na těch lokálkách by šlo využít i hybrid diesel-elektřina (tj. použití jako normální motorák, pouze s rekuperací a tedy mnohem nižší spotřebou nafty). Samozřejmě tomu velmi zdatně brání úředníci, kteří tarifikují elektřinu za váhu a ne za spotřebu a samozřejmě konzervativní vedení ČD (to by asi nejradši jezdilo s šukafonama a krokodýlama, jen nechtěj poslouchat stížnosti lidí a krajů).
Ale až pak přijde Jančura s jaho "vyladěným" Desirem ML, tak ČD můžou motoráky klidně nechat v depu, jelikož Jančura využije superkapacitory a bude vklídku jezdit levně i pod dráty i bez nich a klidně obojí s jedním vlakem během jedné cesty (může nabídnout nová spojení bez přestupu a přitom ekonomicky).
těch lokálních tratí je na KV málo,nestačilo by upravit časové polohy osobáků a intervaly,lepší návaznost?
Ale každá modernizace dobrá,spíš bych byl pro nějaké lechčí elektrické jednotky.
Už za tři roky zde totiž České dráhy plánují nasadit 6 dvoudílných motorových jednotek na elektrifikované - fakt dojemné.
Si někdo dělá akorát legraci. Škodofka ani nic jiného nedopustí. Akorát je to o tom, když mi chcíplo prase, ať sousedovi (konkurenci) taky.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.