..: Nové vlaky pro regionální spoje v podkrušnohoří :..

Vogtlandbahn, foto: Ota PavlásekKarlovy Vary — Po prvních třech desítkách nových vlaků pro Liberecko a Vysočinu se teď na důstojnější cestování v regionu mohou těšit obyvatelé Karlovarského kraje. Už za tři roky zde totiž České dráhy plánují nasadit 6 dvoudílných motorových jednotek na elektrifikované tratě 170 a 140, zejména na relacích Mariánské Lázně – Cheb, popř. dále přes Karlovy Vary do Kadaně. Dopravce se k modernizaci vozového parku zavázal v prosinci minulého roku při podpisu desetileté smlouvy na provozování dopravy v Karlovarském kraji, stejně jako v některých dalších krajích. Novými jednotkami chce nahradit 30 až 40 let staré soupravy složené ze střídavých lokomotiv a vozů klasické stavby. Nákup v hodnotě půl miliardy korun podpoří Evropská unie částkou přibližně 200 milionů korun ze strukturálních fondů. Při podpisu desetileté smlouvy navíc dráhy oznámily po dlouhé době první investice do oprav nádraží, jež mají ve svém majetku – jedinou reprezentativní stanicí Karlovarského kraje jsou totiž v současnosti Mariánské Lázně, kde byla oprava staniční budovy součástí stavby 3. tranzitního koridoru. Naproti tomu nádraží v Sokolově, Chebu a bohužel i v Karlových Varech jsou dosud v katastrofálním stavu.

Karlovarský kraj je z pohledu vozového parku na železnici poměrně kontrastní. Vedle sebe zde jezdí jak klasické soupravy v elektrické trakci a malé motorové vozy řady 810, tak i moderní dieselové jednotky typů RegioSprinter a Desiro Classic. Již deset let zde České dráhy provozují na víkendových nedotovaných spojích moderní německé motorové jednotky společnosti Vogtlandbahn, které lze běžně spatřit zejména na přeshraničních spojích tohoto dopravce. Dvě desira se pak objevují i na pravidelné lince Mariánské Lázně - Cheb.

Desiro ve Staré roli, foto: bazala68 Desiro Vogtlandbahn, foto: bazala68 Desiro Vogtlandbahn, VT.018, Bad Brambach, 30. 9. 2007, foto: Miloš RegioSprinter, foto: MirKo

Desiro Classic je i teď jedním z typů jednotek, které přicházejí do úvahy jako vítěz chystaného výběrového řízení. Zadávacími podmínkami Českých drah jsou nízkopodlažnost, klimatizovaný interiér, bezbarierové WC s uzavřeným systémem a audiovizuální informační systém. Mezi možné adepty ale patří rovněž produkty firem Stadler, Bombardier, Alstom, PESA, nebo nová motorová jednotka řady 861 z produkce ŽOS Vrútky. České dráhy volí motorová vozidla i přesto, že jejich primárním působištěm má být elektrifikovaná hlavní trať. Nezávislá trakce totiž umožní přechod těchto jednotek i na lokální tratě, což teoreticky umožňuje provázání vozebních ramen bez nutnosti přestupu cestujících. Alternativou by byla hybridní vozidla kombinující elektrickou trakci a napájení z palubních superkapacitorů, o kterých uvažuje dopravce RegioJet.

Karlovy Vary Nádraží v Karlových Varech využívají denně stovky cestujících, z nichž mnoho přijíždí na lázeňský pobyt. Po tom, co vystoupí z vlaku, jsou ale většinou nemile překvapeni: jako první si všimnou špinavého nástupiště a hloučku bezdomovců u stánku s občerstvením. Proto se na peronu zdržují co nejméně a vejdou do nádražní budovy, kde je však uvítají pouze nepohodlné kovové sedačky, automat na kávu a odlupující se omítka – nepříliš dobrá vizitka světoznámého lázeňského města, založeného Karlem IV.

Původně měla nádraží na Karlovarsku zrekonstruovat firma Grandi Stazioni, která již pracuje na kompletní opravě hlavního nádraží v Praze a několika dalších projektech na síti SŽDC. Když však zástupci této firmy zjistili, že budova v Karlových Varech je v extrémně špatném stavu, rozhodli se od realizace rekonstrukce ustoupit. České dráhy teď musí velkou část budovy zbourat a na jejím místě postavit novou. Podle společnosti bude tato možnost levnější než oprava budovy současné.

Žst. Cheb, foto: Jiří Randa, JRtrain Rekonstrukci nutně potřebují i staniční budovy v Chebu, Sokolově, Františkových Lázních nebo v Tršnici. Podle generálního ředitele ČD Petra Žaludy je velkým problémem předimenzovanost prostor pro cestující. ČD se proto snaží najít pro některé prostory komerční využití, zatímco generální ředitel Petr Žaluda doufá, že se rozpočty na opravu a údržbu nádraží v brzké době navýší.

Zdroj: České dráhy


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 31.5.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Karlovarský


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Toulavej  mail  
01.06.2010 (22:09)  
- pokud jedete po 140 tak dnes nezanedbatelnou část absolvujete pod drátama v 810 pardón o něco vylepšené 810-nově.

Jenomže tady se jedná o večerní a noční vlaky kde nejezdí mnoho lidí. Ve špičkách si myslím že pro úsek Cheb - K.Vary je dvojdílná motorová jednotka kapacitně nedostačující.
Jenom otázka, nevíte v jaké cenové relaci se pohybujou FLIRTy?
01.06.2010 (21:36)  
Za A - desira už pod drátama do ML a okolo Chebu už dnes jezdí (pokud tam zrovna indiáni nevykopali koleje)
Za B - pokud jedete po 140 tak dnes nezanedbatelnou část absolvujete pod drátama v 810 pardón o něco vylepšené 810-nově.
registrovaný uživatel Martan 
01.06.2010 (17:38)  
"...Mariánské Lázně, kde byla oprava staniční budovy součástí stavby 3. tranzitního koridoru..."

Vážně? Nebyla tahle investice (dle smlouvy s Grandi Stazioni) na koridoru nezávislá?
01.06.2010 (17:29)  
Opravdu je to tak, to je dané v těch smlouvách, že ČD musí vozový park zmodernizovat a to ve všech krajích
01.06.2010 (16:57)  
Souhlasím s tím, že provozovat motorové jednotky na 140 a z Chebu do Mariánek je nesmysl, chtělo by to nějaký odlehčený "miniešus", třeba s vynechaným prostředním vozem.

Zase je ale pravda, že např. ve spolkové zemi Sasko jezdí dieselová Desira na německé podkrušnohorské magistrále z Drážďan do Zwickau také pod dráty - nicméně ale nemusíme okoukávat každou kravinku od Němců, že. :) Takže Škodovko, chrl na nás vlaky začínající ČD značením 4xx, 5xx, a 6xx; a hezky "made in CZECH REP." :)
01.06.2010 (16:45)  
GC) Jak dlouho trvá smontování ešusu? +- měsíc až dva?
01.06.2010 (16:08)  
JP: A co když máš víc zakázek a tudíž můžeš vklidu "začít svařovat kastle," protože když ta smlouva z nějakého důvodu po vyhraném VŘ nevyjde, tak není problém tu kastli použít pro jiného zákazníka, pokud nemá příliš jiné požadavky.

A opakuji: Opravdu se tu někdo naivně domnívá, že kompletní sestavení soupravy od objednání dílů, přes svaření, montáž, ožovení apod trvá sotva týden?
01.06.2010 (15:59)  
Josef Petrák- tebou zmíněné kraje budou také mít nové vozidla, nemusí to být žádný z těch 33, ale určitě je mít bude
01.06.2010 (15:58)  
GC) Doba mezi vyhlášením výsledků VŘ a podpisem smlouvy není pro výrobu podstatná, protože se v té době asi nebude vyrábět, ne? Nebo ty bys v klidu vyrobil něco na co nemáš podepsanou kupní smlouvu? :)
01.06.2010 (15:51)  
Joska: rychlik je sice 5x těžší, ale osobák se zase 5x častějc rozjíždí.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko