Vysočina, Liberecký kraj — České dráhy vypsaly v pondělí 8. února dvě výběrová řízení na dodávku celkem 33 nových nízkopodlažních motorových vozů. Po více než 13 letech tak České dráhy pořizují zcela nová vozidla nezávislé trakce pro regionální dopravu. Poslední nové motorové vozy, řadu 843, přebíraly ČD v roce 1997. Nově poptávané motorové vozy budou určeny pro zajišťění regionální dopravy v Libereckém kraji (16 kusů) a Kraji Vysočina (17 kusů). Jejich nákup je výsledkem závazku Českých drah k modernizaci vozového parku v těchto krajích vzniklého v souvislosti s podpisem dlouhodobých smluv na provozování regionální osobní železniční dopravy.
První motorové vozy s klimatizací
Všech 33 vozů má mít kapacitu cca 70 míst k sezení a maximální rychlost mezi 100 a 120 km/h. Kromě klimatizace a bezbariérového WC s uzavřeným systémem v nízkopodlažní části, by měly mít vozy také prostor pro přepravu velkých zavazadel, jako jsou kočárky, lyže apod. U vozů pro Liberecký kraj jsou však požadovány přísnější parametry pro zdolávání horských tratí, proto je jejich odhadovaná cena vyšší, než u vozů pro Vysočinu.
Hodnota kontraktu pro Liberecký kraj se odhaduje na 900 milionů Kč, tedy zhruba 56,25 milionů za jeden vůz. V Kraji Vysočina je odhadovaná cena 880 milionů a cena jednoho vozu je tak přibližně 51,76 milionu. České dráhy se snaží část peněz na tyto vozy získat z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Díky němu by mohly ČD získat zhruba 300 milionů korun na vozidla určená pro Liberecký kraj a 220 milionů na vozidla určená pro Vysočinu. Částka odpovídá 40 % ceny těchto vlaků, zbytek peněz tak budou ČD financovat z vlastních zdrojů. Navíc ne všechny vozy budou takto financovány. Například na Vysočině se bude jednat jen o 13 vozů. Zbylé 4 vozy koupí dráhy ze svých zdrojů, k čemuž se také smluvně zavázaly při podpisu dlouhodobých smluv. Vozidla by měla být dodána v rozmezí 20 až 29 měsíců od podepsání smluv, tedy koncem roku 2011.
Mezi vozidla, která by odpovídala zadaným parametrům, patří například vozy RegioShuttle švýcarského Stadleru, nebo vozy SA131 – SA134 polské Pesy. Prvně jmenovaný RegioShuttle navíc nedávno zmiňoval v rozhovoru pro Želpage sám náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek. Další možností je, že se přihlásí některý z výrobců, který takovéto vozidlo nemá doposud ve svém portfoliu.
Plánované nasazení nových motorových vozů
- Liberecký kraj
- Liberec - Frýdlant
- Liberec - Tanvald - Harrachov
- Vysočina
- Havlíčkův Brod - Křižanov
- Havlíčkův Brod - Světlá nad Sázavou
- Havlíčkův Brod - Jihlava - Počátky
- Jihlava - Třebíč
Další výběrová řízení budou následovat
České dráhy také v nejbližší době vypíší výběrová řízení na vozidla pro další kraje. Nákup nových motorových vozů se v nejbližší době plánuje například pro provoz v Pardubickém a Královéhradeckém kraji. Kromě motorových vozů hodlají České dráhy také vypsat výběrová řízení na nákup nových elektrických jednotek. Celkem dráhy počítají se 3 základními typy vlaků:
- nízkopodlažní motorový vůz o kapacitě cca 70 míst a rychlosti 100 až 120 km/h
- nízkopodlažní dvouvozová motorová jednotka o kapacitě cca 120 míst a rychlosti cca 120 km/h
- nízkopodlažní jednoposchoďová elektrická jednotka modifikovaná podle určení pro jednotlivé regiony s různým počtem vozů (obvykle od 3 do 5 vozů), kapacitou od 160 do 320 míst, rychlostí do 160 km/h a různými systémy napájení, resp. jejich kombinací
Poslední dva typy vozidel v současné době připravují do výroby také tuzemští výrobci železničních osobních vozidel. Lze ale předpokládat, že o tyto lukrativní zakázky v řádech miliard korun budou mít zájem i výrobci ze zahraničí.
Zdroj: České dráhy
:-( Ty vlaky pokud teda budou, tak budou na tom lépe než ty "rychlíky" co jezdí v L.Kraji
Jak uz tu bylo receno nekolikrat (minimalne v souvislosti se stovkou ojetin, Desirem, 380, jednopodlaznimi pantografy, ridicimi vozy 961) dokud to nebude jezdit v beznem provozu, na cestujiciho to nema zadny vliv. Bohuzel v tomhle ohledu se jedna o nazor, ktery si CD vypestovaly u verejnosti samy.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.