..: Po více než 13 letech 33 nových motorových vozů pro ČD :..

RS1, Špičák, foto: yThomas_ČT Vysočina, Liberecký kraj — České dráhy vypsaly v pondělí 8. února dvě výběrová řízení na dodávku celkem 33 nových nízkopodlažních motorových vozů. Po více než 13 letech tak České dráhy pořizují zcela nová vozidla nezávislé trakce pro regionální dopravu. Poslední nové motorové vozy, řadu 843, přebíraly ČD v roce 1997. Nově poptávané motorové vozy budou určeny pro zajišťění regionální dopravy v Libereckém kraji (16 kusů) a Kraji Vysočina (17 kusů). Jejich nákup je výsledkem závazku Českých drah k modernizaci vozového parku v těchto krajích vzniklého v souvislosti s podpisem dlouhodobých smluv na provozování regionální osobní železniční dopravy.

První motorové vozy s klimatizací

Všech 33 vozů má mít kapacitu cca 70 míst k sezení a maximální rychlost mezi 100 a 120 km/h. Kromě klimatizace a bezbariérového WC s uzavřeným systémem v nízkopodlažní části, by měly mít vozy také prostor pro přepravu velkých zavazadel, jako jsou kočárky, lyže apod. U vozů pro Liberecký kraj jsou však požadovány přísnější parametry pro zdolávání horských tratí, proto je jejich odhadovaná cena vyšší, než u vozů pro Vysočinu.

Hodnota kontraktu pro Liberecký kraj se odhaduje na 900 milionů Kč, tedy zhruba 56,25 milionů za jeden vůz. V Kraji Vysočina je odhadovaná cena 880 milionů a cena jednoho vozu je tak přibližně 51,76 milionu. České dráhy se snaží část peněz na tyto vozy získat z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Díky němu by mohly ČD získat zhruba 300 milionů korun na vozidla určená pro Liberecký kraj a 220 milionů na vozidla určená pro Vysočinu. Částka odpovídá 40 % ceny těchto vlaků, zbytek peněz tak budou ČD financovat z vlastních zdrojů. Navíc ne všechny vozy budou takto financovány. Například na Vysočině se bude jednat jen o 13 vozů. Zbylé 4 vozy koupí dráhy ze svých zdrojů, k čemuž se také smluvně zavázaly při podpisu dlouhodobých smluv. Vozidla by měla být dodána v rozmezí 20 až 29 měsíců od podepsání smluv, tedy koncem roku 2011.

Mezi vozidla, která by odpovídala zadaným parametrům, patří například vozy RegioShuttle švýcarského Stadleru, nebo vozy SA131 – SA134 polské Pesy. Prvně jmenovaný RegioShuttle navíc nedávno zmiňoval v rozhovoru pro Želpage sám náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek. Další možností je, že se přihlásí některý z výrobců, který takovéto vozidlo nemá doposud ve svém portfoliu.

Plánované nasazení nových motorových vozů

  • Liberecký kraj
    • Liberec - Frýdlant
    • Liberec - Tanvald - Harrachov
  • Vysočina
    • Havlíčkův Brod - Křižanov
    • Havlíčkův Brod - Světlá nad Sázavou
    • Havlíčkův Brod - Jihlava - Počátky
    • Jihlava - Třebíč

Další výběrová řízení budou následovat

Vizualizace nové jednopatrové nízkopodlažní elektrické jednotky Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION České dráhy také v nejbližší době vypíší výběrová řízení na vozidla pro další kraje. Nákup nových motorových vozů se v nejbližší době plánuje například pro provoz v Pardubickém a Královéhradeckém kraji. Kromě motorových vozů hodlají České dráhy také vypsat výběrová řízení na nákup nových elektrických jednotek. Celkem dráhy počítají se 3 základními typy vlaků:

  • nízkopodlažní motorový vůz o kapacitě cca 70 míst a rychlosti 100 až 120 km/h
  • nízkopodlažní dvouvozová motorová jednotka o kapacitě cca 120 míst a rychlosti cca 120 km/h
  • nízkopodlažní jednoposchoďová elektrická jednotka modifikovaná podle určení pro jednotlivé regiony s různým počtem vozů (obvykle od 3 do 5 vozů), kapacitou od 160 do 320 míst, rychlostí do 160 km/h a různými systémy napájení, resp. jejich kombinací

Poslední dva typy vozidel v současné době připravují do výroby také tuzemští výrobci železničních osobních vozidel. Lze ale předpokládat, že o tyto lukrativní zakázky v řádech miliard korun budou mít zájem i výrobci ze zahraničí.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 9.2.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Liberecký ČR Vysočina


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Raquac 
15.02.2010 (8:14)  
Miroslav Zikmund: ...tak se plný servis odehrával tak, že šéf servisu napsal objednávku na vývaz (výměnu) TM, udělalo to depo a fakturovalo výrobci.
Ten plný servis vyžaduje technické zázemí a dost dobře si nedovedu představit, jak by se něco podobného organizovalo a přestavovalo v podmínkách stávajících dep (řekněmě takové ONJ nebo Vršky).

Proc ne - kdyz se smluvne dohodne, ze prislusne prace budou provadet zamestnanci CD na naklady vyrobce poskytujiciho servis, tak je to v poradku. Kdyz budou CD chtit full service bez zamestnani vlastnich lidi a mimo vlastni prostory (a zaplati to), tak to provedou servisaci vyrobce. Popripade do urciteho rozsahu ti a dalsi oni. A prostory? Bud si muze vyrobce neco nekde pronajmout (treba od CD), nebo si neco postavi. To vsechno je realne a na zapad od nasich hranic to bezne funguje.
14.02.2010 (20:00)  
Hawkey : na ja, plný servis. Hezká teorie... ve zdejší kotlině patrně nereálná ... Fakticky plný servis (mimo tzv. provozní ošetření) poskytoval výrobce v rámci "záruky" a jak to vypadalo.
V "Chaloupce" sice byl relativní dostatek náhradních dílů, někde ve skladu depa byly zabalené trakční motory (aby se poznalo, že to není depa) a když nastala garanční oprava "výměna vadného TM", tak se plný servis odehrával tak, že šéf servisu napsal objednávku na vývaz (výměnu) TM, udělalo to depo a fakturovalo výrobci.
Ten plný servis vyžaduje technické zázemí a dost dobře si nedovedu představit, jak by se něco podobného organizovalo a přestavovalo v podmínkách stávajících dep (řekněmě takové ONJ nebo Vršky).

Jirka Panther & SYN : RS1 existuje v řadě variant pro jednotlivé dopravce, s více či méně povedeným uspořádáním sedaček nebo jejich "pohodlím", nicméně kvalita sedaček 2+2 je (z mého subjektivního pohledu) na mnohem lepší úrovni než u "velebeného Desira (libolného provedení)"
13.02.2010 (17:19)  
Ad DJ- samozřejmě, aby mně někdo nekamenoval, že mlžím. Říkám že odpovídá ESu a to má na našich tratích se zastávkami v průměru po 4 km rychlost 50. A tedy trať Plattling - Špičák má zastávky v průměru po 6,5km, neboť stejně jako celém Bavorsku (možná i celé Říši) se zavedl systém P+R. Každý Němec má auto a když je dostatečně línej, nebo sociální případ zajede si k vlaku a tím svižně (aspoň stejně rychle jako auto) pokračuje do cíle. Protože ten vlak jezdí minimálně v hodinovém taktu 365 dní v roce, tak nemusí nic vymýšlet. Protože tato trať je horská, tak zastavuje častěji a je to z našeho pohledu tak trochu lepší Osobák.

Na hlavních tratích zastavují v průměru po 12km a to už lze přirovnat k našemu Spěšňáku. Protože se tam nehrabe žádná sračka, tak mají v podstatě rovnoběžný grafikon, kde není nutné předjíždění mimo velké uzly. Taky mezilehlé staničky jsou dost vykosené a mají zpravidla jednu předjízdnou kolej pro případ "co kdyby".

Ještě když se koukneš do jízdního řádu, tak EC na staré nemodernizované trati jede cestovní rychlostí cca 100km/h, regionální vláček 80km/h, což je stejné jako náklad, takže je nic moc netrápí a i na staré zabezpečovací technice se dá vyjezdit hodně.

U nás s osobákama co jezdí 45-55km/h máš problém jakmile se lehce zahustí (u Prahy, Brna). Němci i Angláni mají pro příměstské vymetáky vlastní koleje a jsou v pohodě. Nepotřebují 150 výhybek jako my z Prahy do Kolína, protože si vlaky jedou své rovnoběžné grafikony na vlastní koleji.
registrovaný uživatel SYN 
13.02.2010 (12:24)  
Tak usporadani 3+2 v dnesni dobe nepovazuju za moc vhodne, to uz radsi 2+2 (primerene siroke sedacky) a trochu sirsi ulicku.
Dneska jsou trojsedacky rozumne obsaditelne jen vetsimi skupinkami lidi kteri se znaji, cizi se nehodlaji mackat ve trojicich. At se to libi nebo ne, je to tak, takze je rozumne s tim pocitat.

Vykon u modernich vozidel bych nepodcenoval, ale ani neprecenoval, spis se mi zda ze trakce neni nikdy dost, jelikoz za zhorsenych podminek mi neklesne vykon vozidla ale rezerva trakce mi zajisti ze budu stihat vicemene stejne jako za podminek normalnich...
registrovaný uživatel DJ 
13.02.2010 (12:07)  
Jirka Panther: Je potřeba taky napsat, že na té trati z Plattlingu do Železné Rudy byla v 90. letech spousta zastávek zrušena, a ty vlaky, které tam jezdí, jsou v podstatě spěšné vlaky. ;-)
K místu na nohy v RS1 - jel jsem v RS1 od WaldBahn a místa na nohy bylo i na sedačkách s tzv. leteckým uspořádáním dost (pozn. nejsem zrovna nejmenší), spíš mi přišlo, že ty sedačky jsou docela úzké, asidíky uspořádání 3 + 2 (ale některé Regiosprintery od Waldbahn mají uspořádání 2 + 2, tam jsou ty sedačky asi o něco širší).
13.02.2010 (7:40)  
No mě osobně RS1 nějak zvláště nezaujal. Zejména autobusové sedačky namačkány na sebe. A navíc ono vývojově je to někdy rok 1996/97. Nebylo by opravdu lepší pořizovat něco novějšího ?.
Už jsem s tím dlouho nejel, ale interiér si objednatel definuje. Na čtyosáku však pro stejný komfort potřebuješ o polovinu méně polstrování, než na dvouosém Regiošuku. Pokud pořizuji vozidlo do kopců, či dokonce na trať HB-Křižanov (kde prostou obnovou svšku přemaluju rychlostník ze 100 na 120), tak to musí být nadupané.

Když jsem se podíval na RS a výkonnější verzi PESA, tak mají stejný poměr hmotnosti a výkonu jako Pendolino a to do stovky je dobré i do kopců. Když si vezmete trať od Dunaje na šumavský Špičák, tak RS jede s osobákem cestovní rychlostí 60km/h, což je to samé jako ESo s osobákem na dvojkolejné trati.

Ono je něco jiného jezdit 7x denně nějakou lokálku s proběhem 200km za den a nebo kmitat v hodinovém taktu s ostrými obraty (aby se jezdilo efektivně a hlavně natáhlo i lidi z aut, co jsou líní přemýšlet, kde zaparkovat a kolik stovek metrů jít pěšky). Tam si nemůžeš dovolit nějakou sračku, co stíhá jen když svítí sluníčko a současně není víc jak 30 stupňů. Při včerejším filmu Kalamita jsem si vzpomněl, jak se klatováci modlí, aby Regiošuk vyjel z Nýrska na Špičák dle grafikonu (je tam pouhých 17 promile jako na Tišnov - Vlkov). To fírové z Plattlingu se modlí akorát v neděli v kostele. A už vůbec nemluvě o Prachaticích - lázně Sv. Markéty kde ani modlení nepomůže.
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
12.02.2010 (21:11)  
Raquac: To, co pisete, je vicemene pravda. Nicmene, zopakuji otazku - jaky je rozdil mezi tim, kdyz se jedna o 814, nebo RS1? Jaky je rozdil, kdyz onim vyrobcem je PARS nebo Stadler? Jaky servis si odberatel nasmlouva, takovy ho (alespon v pripade Stadleru) bude mit. A tim servisem muze byt samozrejme i garantovana dodavka nahradnich dilu.

Pokud bude full servis zajišťovat výrobce pak v tom prakticky žádný významný rozdíl nebude. Je pak otázkou, za jakých finančních podmínek to bude. Ale to je trošku mimo moji původní myšlenku, kdy jsem upozorňoval na to, že cena kolejového vozidla se může hodně lišit a pokud neznáme přesné znění smluv, tak povídání o ceně je velice zavádějící.

Dovedete si predstavit, ze by SBB nebo treba Union Pacific objednavaly dalsi serie vozidel, kterych pulka lehne po tom co napadnul snih v mire vetsi nez male, ale nikoliv na klimaticke pasmo neobvykle velke?

No možná Ti to bude znít divně, ale když si člověk uvědomí, jaké průsery potkaly některé výrobce kolejových vozidel, pak to, že vlak zůstane stát je "banalita". Tím nechci tvrdit, že to není problém, ano je to problém, ale zase je zbytečné dělat z komára velblouda.

happy Doufám, že natruc všem pochybovačům to vyhraje Stadler se svým RS1. Zavedené vozidlo po celé Evropě, vyráběné již několk let ve větších počtech. Tolik oblíbené u soukromníků pro svoje vlastnosti a cenu

No mě osobně RS1 nějak zvláště nezaujal. Zejména autobusové sedačky namačkány na sebe. A navíc ono vývojově je to někdy rok 1996/97. Nebylo by opravdu lepší pořizovat něco novějšího ?
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
12.02.2010 (14:46)  
Raquac -Dovedete si predstavit, ze by SBB nebo treba Union Pacific objednavaly dalsi serie vozidel, kterych pulka lehne po tom co napadnul snih v mire vetsi nez male, ale nikoliv na klimaticke pasmo neobvykle velke? -Dovedu, to neni jen problém 471, takovej problém měli i v německu někde u S bahn a samozřejmě eurostar také a přijde mi docela divné objednávat 15 zcela jiných jednotek když výroba 471 už finišuje. Nových "15" jednotek by se muselo teprve schválit + vypsání tendru-to by jsme si teda počkali. Já o tom teda moc nevím, ale asi nebude jednoduché zamezit sněhu potažmo vodě aby se dostala do vysokonapěťové části, podobné problémy měli údajně i tramvaje T3 v ostravě /to už je ale hodně dávno/.
A problémy se sněhem se u 471 objevili asi až letos a nebo to tedy v minulích letech nebyla mediálně známá událost.
registrovaný uživatel happy 
12.02.2010 (10:09)  
Myslím, že tu zas někdo vytváří typické drážní kospirační teorie. Aneb tisíc důvodů, proč by to jít nemělo. Doufám, že natruc všem pochybovačům to vyhraje Stadler se svým RS1. Zavedené vozidlo po celé Evropě, vyráběné již několk let ve větších počtech. Tolik oblíbené u soukromníků pro svoje vlastnosti a cenu. Svojí spolehlivostí snad všem pochybovačům ukáže. Už se těším, jak kolem Prahy místo zdechlých CE opět vyjedou šedesátnice bobiny s Bmto, zatímco na Vysočině a LBC budeme jezdit bezproblému.
registrovaný uživatel Raquac 
12.02.2010 (7:00)  
Miroslav Zikmund: ... máte snad jiné řešení v systému postaveném na základě „neviditelná ruka trhu řeší vše", kde neexistují špinavé peníze a regulační poplatky nic neregulují ... Reseni je nekolik a uspesne funguji v zemich s trzni ekonomikou - maji ovsem spolecneho jmenovatele - skutecne, fungujici a kultivovane trzni prostredi, kde se plni smlouvy, a ne kasy podivnych firem podivnych vlastniku zastitenych podivnou politickou podporou za verejne penize. Dovedete si predstavit, ze by SBB nebo treba Union Pacific objednavaly dalsi serie vozidel, kterych pulka lehne po tom co napadnul snih v mire vetsi nez male, ale nikoliv na klimaticke pasmo neobvykle velke? Vsimnete si debat na masinkarskych forech, kdyz dojde na debatu o korupci ve spojitosti se "100% ceskymi dodavateli". Zpravidla nakonec vsechny prekrici prispivajici s argumenty "vzdyt je to na zapade taky", "to se deje vsude". A dokud se takhle bude vetsinove uvazovat a volit, zustaneme soucasnym bananistanem i s Vami popsanymi dusledky.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko