..: V Číně otevřena nejrychlejší vysokorychlostní trať? :..

Siemens Velaro CRH3, foto: Siemens Peking — V Číně byla o víkendu 26. a 27. 12. 2009 uvedena do pravidelného provozu trať Kanton (Guangzhou 广州) — Wu–chan (Wuhan 武汉). K dispozici jsou však zatím jen nepřesné a přikrášlené informace od čínských státních médií, které jsou zahraničními médii nekriticky přebírány. Přesto se zdá být pravděpodobné, že tato trať je opravdu nejrychlejší na světě. S maximální rychlostí 350 km/h je obsluhována jednotkami CRH2 a CRH3, je dlouhá 968 km, z toho 177 km je vedeno v tunelech a 468 km pak na mostech a viaduktech (tarifní vzdálenost 1069 km, nesprávně přiřazovaná k nové trati, odpovídá délce staré trati). Posledních jižních 46 km mezi stanicemi Kanton Sever a Kanton Jih zatím v provozu není, protože stanice Kanton Jih zatím není dokončena. Celá trať má být součástí více než 2000 km dlouhého spojení Hongkong — Peking, které má být v provozu v roce 2012.

Osmivozové jednotky CRH2C (mírně upravené licenční kopie japonského Šinkansenu série E2) i CRH3C (licenční kopie německého Siemensu Velaro) jsou na trati provozovány spřažené ve dvojicích. Jejich kapacita je pak 610+610 pasažerů, resp. 556+556 u CRH3C — zde je kromě první a druhé třídy i superluxusní deluxe třída. Obě jednotky mají maximální rychlost 350 km/h. Při testech na této trati pak CRH3C dosáhla rychlosti 394 km/h. Provozní rychlost na trati je zřejmě oněch maximálních 350 km/h, vyloučeno není ani 330 km/h — při této rychlosti jsou v běžném provozu provozovány jednotky CRH3 na trati Tchien-ťin (Tianjin 天津) — Peking (tam provozní rychlost 350 km/h vydržela jen pár dní, další měsíc pak 340 km/h). Jízdní doba se zlepšila z 10 hodin na staré trati na 2 hodiny 57 minut pro expresní spoje bez mezizastávek, což znamená průměrnou mezistaniční rychlost 313 km/h. To překonává dosavadní rekord 280 km/h, který držely francouzské jednotky TGV POS na francouzské trati LGV Est européenne (mezi stanicemi Lorraine TGV a Champagne TGV). Jízdné na nové trati příjde na 490 RMB (asi 1 300 Kč) v druhé a 780 RMB (asi 2 100 Kč) v první třídě, pro porovnání pak jízdné po třikrát pomalejší staré trati od 122 RMB (asi 330 Kč).

Naopak otevření nové 457 km dlouhé vysokorychlostní trati mezi Čeng-čou (Zhengzhou 郑州) a Si-anem (Xi'an 西安), plánované také na konec prosince, se odkládá nejméně o měsíc následkem nehody testovacího vlaku v listopadu, při které byly poškozeny asi 2 km kolejí. Do konce roku má být také otevřena 273 km dlouhá trať Fu-čou (Fuzhou 福州) — Sia-men (Xiamen 厦门) s maximální rychlostí 200 km/h a smíšeným provozem. Je součástí plánovaného spojení Šen-čen (Shenzhen 深圳市) — Šanghaj, 570 km z tohoto spojení bylo již letos otevřeno mezi městy Ning-po (Ningbo 宁波) a Fu-čou.

Příloha: Aktuální mapa provozovaných rychlých tratí v Číně

Zdroje: Wikipedia, China Daily

Pozn. redakce: Pokud vidíte čtverečky místo čínských názvů měst, nemáte nainstalovánu příslušnou jazykovou a znakovou sadu.


jk | 4.1.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Čína


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
04.01.2010 (20:18)  
Borovička: Ne, je to úplně jedno. Jsou to synonyma.
04.01.2010 (20:08)  
Luxian : třeba proto, aby měli rezervu pro krácení zpoždění ...
04.01.2010 (16:44)  
V tom případě by asi bylo lepší použít "české" slovo viadukt.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
04.01.2010 (16:07)  
Zajímalo by mě, co bylo hlavním důvodem pro snížení rychlosti z 350 na 330 km/h na trati Beijing - Tianjin.
(Jen bych podotknul, že tahle trať vede prakticky kompletně po mostu)
registrovaný uživatel junkrs 
04.01.2010 (15:00)  
Zrovna si tu trať projíždím na Google Earth a ty mosty a tunely....je to fakt mazec.
04.01.2010 (12:58)  
V některých oblastech Číny jsou tratě (i neVRTky) na mostech a v tunelech nutností. Zjednodušeně řečeno se tam ve volné krajině všechno sype a do toho je v mnoha oblastech (Sečuan, Junan) docela časté i nějaké to zemětřesení. Tam pak vede na mostech i kdejaká "lokálka".

O krajinotvorbu vůbec nejde. Naopak most je pro krajinu oživující prvek. Příroda bez umělých staveb nemá pro Číňany hodnotu. Pokud trať nevede řídce osídlenými oblastmi (a mnohé horské venkovské oblasti jsou proti městům paradoxně liduprázdné) pak i v osídlených oblastech není problém vysídlit lidi z nehodnotných staveb.
registrovaný uživatel M 
04.01.2010 (12:24)  
Hm, pulka trati na mostech (a dalsi podstatna cast v tunelech). Je treba uznat, ze to potlacovani lidskych prav (v tomto pripade mam na mysli hlavne neco jako ekologii, "krajinotvorbu" a tak) ma nekdy neco do sebe, protoze u nas by to urcite vsem hyzdilo krajinu a vsechno mozny...
Pravda, ani nechci domyslet, jak tam probihal "vykup" pozemku apod...
registrovaný uživatel Petryk 
04.01.2010 (11:59)  
To je fakt, licenční kopie je pojem, který v Číně neznají :-)
registrovaný uživatel junkrs 
04.01.2010 (11:54)  
Jak koukám na ty ceny, tak těch 1300 za dvojku je více než lákavých.
registrovaný uživatel Raquac 
04.01.2010 (9:42)  
jk: Velaro China alias CRH3 je jednotka konstruovana na miru pro Cinu a od ICE3 (coz jste mel asi na mysli) se znacne lisi, ma kuprikladu svoji vlastni, o dost sirsi, skrin. Lisi se podvozky, elektrickou vyzbroji, interierem, provoznimi parametry, vetsinou vybaveni. Podle smlouvy se prvni jednotky vyrabely v Evrope, zbytek v Cine s komponenty dodanymi z Evropy. Vse podle predem uzavrene smlouvy. Kde je tedy ta "licenční kopie neměckého Siemensu Velaro)"?
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko