Peking — V Číně byla o víkendu 26. a 27. 12. 2009 uvedena do pravidelného provozu trať Kanton (Guangzhou 广州) — Wu–chan (Wuhan 武汉). K dispozici jsou však zatím jen nepřesné a přikrášlené informace od čínských státních médií, které jsou zahraničními médii nekriticky přebírány. Přesto se zdá být pravděpodobné, že tato trať je opravdu nejrychlejší na světě. S maximální rychlostí 350 km/h je obsluhována jednotkami CRH2 a CRH3, je dlouhá 968 km, z toho 177 km je vedeno v tunelech a 468 km pak na mostech a viaduktech (tarifní vzdálenost 1069 km, nesprávně přiřazovaná k nové trati, odpovídá délce staré trati). Posledních jižních 46 km mezi stanicemi Kanton Sever a Kanton Jih zatím v provozu není, protože stanice Kanton Jih zatím není dokončena. Celá trať má být součástí více než 2000 km dlouhého spojení Hongkong — Peking, které má být v provozu v roce 2012.
Osmivozové jednotky CRH2C (mírně upravené licenční kopie japonského Šinkansenu série E2) i CRH3C (licenční kopie německého Siemensu Velaro) jsou na trati provozovány spřažené ve dvojicích. Jejich kapacita je pak 610+610 pasažerů, resp. 556+556 u CRH3C — zde je kromě první a druhé třídy i superluxusní deluxe třída. Obě jednotky mají maximální rychlost 350 km/h. Při testech na této trati pak CRH3C dosáhla rychlosti 394 km/h. Provozní rychlost na trati je zřejmě oněch maximálních 350 km/h, vyloučeno není ani 330 km/h — při této rychlosti jsou v běžném provozu provozovány jednotky CRH3 na trati Tchien-ťin (Tianjin 天津) — Peking (tam provozní rychlost 350 km/h vydržela jen pár dní, další měsíc pak 340 km/h). Jízdní doba se zlepšila z 10 hodin na staré trati na 2 hodiny 57 minut pro expresní spoje bez mezizastávek, což znamená průměrnou mezistaniční rychlost 313 km/h. To překonává dosavadní rekord 280 km/h, který držely francouzské jednotky TGV POS na francouzské trati LGV Est européenne (mezi stanicemi Lorraine TGV a Champagne TGV). Jízdné na nové trati příjde na 490 RMB (asi 1 300 Kč) v druhé a 780 RMB (asi 2 100 Kč) v první třídě, pro porovnání pak jízdné po třikrát pomalejší staré trati od 122 RMB (asi 330 Kč).
Naopak otevření nové 457 km dlouhé vysokorychlostní trati mezi Čeng-čou (Zhengzhou 郑州) a Si-anem (Xi'an 西安), plánované také na konec prosince, se odkládá nejméně o měsíc následkem nehody testovacího vlaku v listopadu, při které byly poškozeny asi 2 km kolejí. Do konce roku má být také otevřena 273 km dlouhá trať Fu-čou (Fuzhou 福州) — Sia-men (Xiamen 厦门) s maximální rychlostí 200 km/h a smíšeným provozem. Je součástí plánovaného spojení Šen-čen (Shenzhen 深圳市) — Šanghaj, 570 km z tohoto spojení bylo již letos otevřeno mezi městy Ning-po (Ningbo 宁波) a Fu-čou.
Příloha: Aktuální mapa provozovaných rychlých tratí v Číně
Zdroje: Wikipedia, China Daily
Pozn. redakce: Pokud vidíte čtverečky místo čínských názvů měst, nemáte nainstalovánu příslušnou jazykovou a znakovou sadu.
Predpokladam, ze kdyby ti nekdo psal o dopravnim spojeni v USA mezi Uo-čin-tnem a Če-rz-tnem, tak bys v tom taky jenom tezko lustil Washington a Charleston (a nedej boze, ze bys to pak hledal v googlu nebo v jizdnim radu). A stejne tak si jako clovek, co zije v Cine, pripadam pri cteni veci jako Čeng-čou nebo Tchien-ťin.
Trochu pro odlehčení, k té angličtině. Nedávno jsem si kupoval v Manchesteru můj oblíbený sýr Leicester, kouknu vidím nápis řeknu Leičestr a známý mi říká, on je to Lestr, nepátrehj po tom proč, ale prostě se to tak čte. A pak na mě choďte se znakama. Nebo pinyinem. Taky mi nedocházelo proč se Lijiang čte Ličian :-) Prostě nejsem jazykovej talent.
Jinak nikdo Tě nic řešit nenutí. Trvej si dál na svých ultimátních názorech. Já neřeším, co je absurdní nebo zbytečné, správné nebo nesprávné, jen říkám, co je užitečné.
A tím se stahuji z této debaty.
Je to stejny jako u anglickych mest do zavorky ("pro jistotu") doplnovat spravnou vyslovnost. Ma-li to mit edukativni charakter, tak OK. Jinak je ta absurdnost, o ktere jsem psal (a sranda je, ze o te blbosti pisu uz treti post:)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.