Bělehrad/Sarajevo — Po téměř osmnácti letech bylo obnoveno občanskou válkou přerušené vlakové spojení mezi hlavními městy Srbska a Bosny. Tento počin si lze vykládat i jako jeden z kroků směřujících k narovnání vztahů mezi národy na Balkáně. O spoj v první den jeho nasazení projevilo zájem pouze 17 pasažérů. Představitelé drah přesto doufají, že spojení, které kdysi využívalo s oblibou mnoho obchodníků, lyžařů a turistů, dokáže lidi znovu nalákat.
Olympijský Express
Svůj vrchol trať zažila v sedmdesátých a osmdesátých letech, kdy patřila k jedněm z nejmodernějších v celé Jugoslávii. Pro olympiádu v Sarajevu v roce 1984 byly vagony dokonce vybaveny červenými koberci a o cestující se staraly stevardky. "Byl to ten nejlepší vlak v Jugoslávii. Miloval jsem ho," vzpomíná jednačtyřicetiletý překladatel Slavica Nikolič z Bělehradu, který tehdy Olympijským Expresem často cestoval.
Současnost
Toto je však již minulostí. Pět set kilometrů dlouhou trať dnes spoj překonává za 8 hodin, což je oproti dobám minulým o celé 2 hodiny delší jízdní doba zapříčiněná stavem dopravní infrastruktury trati a novým uspořádáním států v této oblasti. Zajímavé je rovněž samotné složení vlaku. Nasazovány jsou celkem 3 vagony. Jeden vagon náleží Bosensko–srbské železniční společnosti, druhý Srbským železnicím, třetí poskytly Železnice Sarajevo. První vagon však do konečné stanice ani nedojede, jelikož je odpojován v srbském teritoriu Bosny. Dle agentury AP je vozový park nasazovaný na tento spoj zastaralý, špinavý s poškrábanými okny a v ničem se tak nemůže vyrovnat kdysi slavnému Olympijskému Expressu.
Zdroj: Aktuálně.cz, Novinky.cz, ČT24
1 2 | Zpráv na stránku: |
V první řadě bych chtěl zdůraznit, že není řeč o žádné speciální trati, ale jen o (staro)nově zavedeném vlaku. Takhle totiž není jasné, o jaké trati je řeč. Úsek Sarajevo- Strizivojna-Vrpolje sice ztratil hodně ze své slávy, ale pořád patří mezi páteřní na síti ŽFBH (a částečně i ŽRS) a už spoustu let tam jezdí spojení Sarajevo- Budapešť ve skoro stejné podobě, jako ta "novinka". Ze Strizivojny do Bělehradu je to nejdůležitější spojení mezi Chorvatskem a Srbskem a i když ani tady předválečný rozsah provozu nenajdeme, pořád je to trať významná a využívaná. Přímá trať z Bosny do Srbska mimo Chorvatsko sice existuje, ale stavebně dokončená byla až v roce 1991 a kupodivu vlak není trasován tudy, jak jsem od prvních informací na jaře čekal.
Olimpik expresy nebyly klasické vozy, ale speciálně uprvaené elektrické jednotky Ganz, vybavené pouze povinně místenkvými vozy 1. třídy a barovým oddílem. Takových jednotek mělo ŽTP Sarajevo tuším 12 a pár z nich dosud jezdí, akorát jsou "deklasirané" na 2. třídu a bar už dávno nefunguje. Konstrukčně to plně odpovídá jednotkám HŽ, provozovaným zejména v okolí Záhřebu. A nejezdilo to jen do Bělehradu, ale minimálně ještě do Záhřebu a do Kninu, v redu vožnje JŽ byly tyhle vlaky dobře rozeznatelné právě tou chybějící 2. třídou- v té době jiné takové vlaky na síti JŽ nebyly. Dojezdily ale až s rozpadem Jugoslávie v letech 1991-92.
Co se týče vozového parku, tak ten včerejší spoj byl tvořen jídelním vozem ŽS, pocházejícím z přelomu 80. a 90. let, který občas jezdí i na Avale, "Gošou" řady Bl ŽFBH (interiérem i jízdními vlastnostmi odpovídá starším Bmz ÖBB, je to totiž licenční výroba těchto vozů ze 70.-80. let) a klasickým "Béčkem" ŽRS, pocházejícím z pozůstalosti DR. Právě jen ten poslední vagón co do komfortu odpovídá našim B, i když už na DR používali trochu lepší sedadla, než je žíněnka v B ČSD. Agentura AP má celosvětovou působnost a proto používá pro hodnocení světová (a nikoliv naše) měřítka. A Bosňákům už navíc delší dobu vadí, že musí jezdit na většině vlacích "sprostými" Bmz, které jsou navíc opravdu dost zašlé. Takže se těší na Talga a nízkopodlažní jednotky od Končara. Podobně jsou na tom Srbové, kterým teď navíc jezdí až do Bělehradu skvostně rekonstruované vozy z TŽV Gredelj ŽCG. Takže ve světle těchto skutečností skutečně ten vlak není nic moc, ale u nás se na rychlících (a často i v IC) vozíme o dost hůř.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.