Jižní Morava — Tuto neděli, 13. prosince 2009, vstoupil v celé České republice v platnost nový jízdní řád a ani Morava není výjimkou. A stejně jako každý rok, i letos přichází mnohé změny, ať už v polohách a nabídce spojů, nebo v řazení vlakových souprav, popř. různých dalších, mnohdy nepodstatných maličkostí. Podívejme se na souhrn změn týkajících se Jihomoravského kraje, a to zejména s důrazem na řazení vlakových souprav.
Nové řídící vozy ABfbrdtn795
Počátkem letních prázdnin přišly do Brna nové řídící vozy ABfbrdtn795 (často také označovány jako 954.2). Jedná se o upravené řídící vozy řady 954 vzniklé rekonstrukcí poštovních vozů PostW, které obdržely oddíl první třídy. V Brně je momentálně k dispozici 6 vozů této řady (215 "František", 216 "Vladimír", 220 "Jaroslav", 221 "Michal", 222 "Martin" a 223 "Bedřiška") a ještě bude dodán vůz 224. Vozy 221 až 223 mají dostat nové korporátní barevné schéma Českých drah (nikoliv však vůz 224 – ten bude opět v původním červeno-krémovém nátěru) a měly by jezdit v ucelených "modrých" soupravách společně s vozy 854.203, 854.206 a také 854.030, který byl získán z PJ Praha-Vršovice výměnou za brněnskou 854.001. Tato výměna se uskutečnila právě kvůli nátěru. Vozy Bdtn756 pro provoz v trojčeti budou do Brna nově dodány z KOS Krnov výměnou za tři vozy Bmx765, které s největší pravděpodobností půjdou do DKV Olomouc.
Vraťme se ale k provozu vozů 954.2 v jízdním řádu pro rok 2009/2010. Jak již bylo zmíněno, pravidelně turnusováno jich bude celkem šest. Setkat se s nimi budeme moci na tratích 240 (Brno - Jihlava) a 340 (Brno - Veselí nad Moravou - Uherské Hradiště), přezdívané "Vlára". Nasazení těchto vozů můžete také zhlédnout v řazení vlaků na ŽelPage nebo v knižním jízdním řádu.
Lachtani mizí z Tišnovky
Další novinku je konec řady 714, zvané lachtan, na trati 251, která vede z Tišnova do Žďáru nad Sázavou. Tyto lokomotivy se soupravami přípojných vozů nově nahradí motorové jednotky Regionova Trio a havlíčkobrodské motorové vozy řady 810. V novém GVD se tedy zástupci nynější tišnovské flotily lachtanů vyskytují na trati 240, kde táhnou převážně odpolední posilové vlaky do Zastávky u Brna. Ráno lachtani zajíždí až do Jihlavy s dvěma přípojnými vozy Bmx765. Setkáme se s nimi nově také na Vláře, kde bude lachtan a dva přípojné vozy Bmx zajišťovat posilu do Nesovic. Z Tišnova však lachtani úplně nezmizeli – občas se tam objeví v rámci posil Brno — Tišnov, které jezdí v pracovní dny a jsou zajišťovány především soupravami Regionova Trio a právě zmiňovanými lachtany s vozy Bmx.
Něco začíná, něco končí
Jako další změnu lze vypíchnout rozšířené nasazování souprav 842 + Bfbrdtn794 na trati 244 (Brno , kde nově zajišťují naprostou většinu spojů. V malém množství se o víkendu tyto soupravy objeví také na trati 246, vedoucí z uzlu Břeclav do Znojma. Z "Hrušovanky" vymizí také zelené vozy klasické stavby (řada Bt), které zde bylo možné potkat s brejlovcem na ranním spěšném vlaku.
Relativně smutnou zprávou je zrušení páru spěšných vlaků do Vyškova, které jezdily v řazení 210 + Btee284. Naopak pozitivní novinkou je, že se nově můžeme se žehličkami setkávat na tratích 250 a 260, kde se občas objeví s vozy Bdmtee.
Další zajímavou zprávou je turnusové nasazení rekonstruovaného vozu Bdmpee253, který vznikl modernizací klasického vozu Bdmtee v roce 1991. Tento vůz, společně s rekonstruovanými Bdmtee263, zajišťuje obraty na vlacích 1731/4343/1722.
Sečteno, podtrženo
V konečném součtu je rozsah osobní dopravy v Jihomoravském kraji v roce 2010 téměř shodný s předchozím grafikonem. Na území kraje vyjede v pracovní den průměrně 833 osobních a spěšných vlaků; v sobotu 537 a v neděli mohou cestující využít 528 vlaků regionální dopravy. V současné době jsou České dráhy hlavním dopravcem v rámci IDS JMK. Nyní je zaintegrováno celkem 581 km tratí a v červenci 2010 by mělo proběhnout i začlenění zbývajícího území – Znojemska. Délka zaintegrovaných tratí tak vzroste na celkových 667 km.
Zdroj: Železniční zajímavosti, Tisková zpráva ČD, Řazení vlaků na ŽelPage a vlastní pozorování
Co se tyce tech tvych casu, tak nechapu, kde je problem, ze mezi pul druhou a treti je 1,5 hodiny mezera. Kolem druhe je spicka?!? Jakou mas predstavu o tom, kolik lidi by z Breclavi jelo vlakem po hodine do Vranovic? Chapu, ze budes nekde o tech Vranovic, ale jinak je ten tvuj priklad fakt hodne blizko spojeni Popice-Klobouky.
Shrnuti: Spojeni Vranovice-Breclav je zcela umerne velikosti obci a prepravnim proudum. Kvuli tomu, ze si jako Popicak najdu praci v Kloboukach, tak Kordis taky nezavede primou linku a pro jistotu po pul hodine (pro pripad, ze bych se zdrzel v praci a nemusel dlouho cekat na dalsi...). Promin.
Pokud jde o ten vikend a Vranovice-Hustopece, tak v 15:45 jede vlak, v 15:48 (uznavam, ze tohle je trochu nepovedeny) autobus, 17:45 vlak. Predtim 11:48.
Kolik myslis, ze kdyby to spojeni jezdilo po 30 minutach, tak by za jedno odpoledne vyrazilo Vranovicaku do Hustopec (a zpet)? Je jich opravdu tolik, ze se do tehle spoju nevlezou? Je jich opravdu tolik, ze ma smysl nabizet dalsi spoje? Ti (pevne verim, ze spocitatelni na prstech jedne ruky), kteri si z tehle nabidky vybrat nedokazou, protoze chcou jet just ve dve, tak holt budou mit o pul hodiny delsi, no... V Brne taky o vikendu nejezdi autobusy po 5 minutach...
2) 11:38, 13:38, 15:10, 16:10. Uznávám, že 11:38 zrovna špička není, ale mezi 13:38 a 15:10 by spoj vložit mohli. A po 19:38 nejede už nic.
3) Jo, upsal sem se :D Osobáky by měly jezdit ve víceméně stejnej čas jako rychlíky, ony tak taky i někdy jezdí, ale lokálka ho mine o 5 minut a člověk pak dalších 55 minut čeká. Jo, myslel sem 254+255, upsal sem se :D
Moc lidí z téhle oblasti do Klobouk nejezdí. Do Hustopeč docela dost, do Pavlovic... tam spíš to Zaječí a okolí, ale Popice taky nejsou moc daleko
1) Kdy (a odkud) se neda dostat o vikendech do Hustopec? Trebas v nedeli rano to ruzovy nebylo nikdy
2) Kdy (presne nejakou hodinu) a odkud (pocitam z Vranovic) jezdi do Breclavi ve spicce vlaky po dvou hodinach?
3) Co navrhujes?
1) Myslis Vranovice-Hustopece? Jakou bys mel predstavu? O taktu i obsazeni...
2) 4:45-7:45 jezdi vlaky po jedne hodine. Odpoledne zase po jedne hodine zpet. Opet se ptam, co by sis predstavoval, ze by melo Vranovice a Breclav spojovat... A pokud to "to neco" melo spojovat s Breclavi Vranovice, tak co by muselo jezdit treba z takovych Dubnan...
3) Asi myslis 254 a 255. Takze ze by se zavedly specialni pripoje na osobaky (kvuli v prumeru dvema lidem)? Nebo ze by se zrusily rychliky?
PS: Skoda, ze jsi mi neporadil, co mam udelat s tou chuderou znamou z Popic co pracuje v Kloboukach. Ta by si prece taky zaslouzila primou linku a ne aby musela pres Brno...
1) O víkendech se nedá slušně dostat do Hustopeč, protože nejsou přípoje
2) Zrušili některý osobáky - z Břeclavi někdy ve špičce vlak jen co 2 hodiny
3) 251+252 navazují jen na rychlíky, na osobáky ne
Potom pises, ze 164 jezdi pres prdele (myslis prdele na Vranovicku?:-) 164 jede z Hustopeci pul hodiny. Vlak jede taky pul hodiny. Kde je sakra rozdil?
Pises, ze je problem o vikendu a potom najednou znama jezdici ze skoly...
Ze ma problem s trasou Pavlovice-Vranovice? Hele nic ve zlym, ale kolik takovych znamych mas? Ja mam znamou (OK, kecam, ale je to stejne pravdepodobny...) v Popicich, ktera pracuje v Kloboukach. Pokud ji to nejezdi po pul hodine a idealne primo, tak je to snad znak toho, ze system nefunguje? Mimochodem, o jakem nenavazovani mluvis? Muze tvoje znama pouzit z Pavlovic autobus? Ja jenom, ze by v Zajeci nemusela cekat hodinu. Samozrejme pokud mermumoci trva na vlaku, tak si pocka. Ale to je problem jeji, nikoliv systemovy.
Ja psal o dobe 20 let zpatky... Pamatuju si nedelni autobusy. Prumer na bus byl tak 10 lidi (kdyz to zaokrouhlim nahoru) a to to jezdilo max. dvakrat denne. Bus Hustopece-Vranovice (nebo 95% jinych busu v ramci IDSJMK) jezdici o vikendu po hodine by mohla byt sajdkara a i tak by to v pulce pripadu jezdilo prazdne...
Jo, je to utrpení, když končíš ve škole a nemáš se jak dostat domů... známá jezdí z Velkých Pavlovic a navazování je hrozný, všechno jen na rychlíky, takže v Zaječí čeká klidně hodinu a doma je večer
Protože nic nejezdí, tak nevidíš, že by tam někdo chodil... když nic nejede, tak nikdo nejede
PS: Průvodčí: V Bučovicích nestavíme!!!;D
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.