..: Do Šumperka pod dráty, již od této neděle :..

R 905 a EC 114 Praha, Zábřeh na Moravě, foto: Ic 540 Šumperk — V neděli 13. prosince začíná platit nový jízdní řád pro nadcházející rok. Jak jsme se již zmínili v přehledu novinek pro JŘ 2010, přináší s sebou i poměrně velké změny na trati 291 spojující Zábřeh na Moravě se Šumperkem. Nová organizace provozu souvisí s modernizací a elektrifikací tratě, která započala již v minulém roce a dokončena byla letos v říjnu. Slavnostní tečku za dvouletou modernizací učinil příjezd elektrické lokomotivy 111.022 společnosti ČD Cargo dne 26. listopadu do Šumperka. Stala se tak historicky první elektrickou lokomotivou, která přijela do Šumperka vlastní silou. Cestující se od nového jídního řádu mohou těšit na přímé osobní vlaky spojující Šumperk s Olomoucí nebo na nové rychlíkové spojení do Brna.

Modernizace a elektrizace

Stavební práce zahájila SŽDC minulý rok během června v úseku mezi Bludovem a Šumperkem. Letos se práce přesunuly do úseku mezi Bludovem a Zábřehem na Moravě. Rekonstrukce 13,5 km dlouhé tratě vyšla na 1,5 mld. Kč. Kromě vybudování nového trakčního vedení pro napájecí soustavu 3kV ss, byl kompletně obnoven železniční svršek i spodek, a to včetně 12 mostů a 15 propustků. Rekonstruováno bylo taktéž 12 úrovňových přejezdů a 2 přechody, všechna tato kolizní místa jsou nyní zabezpečena světelným přejezdovým zabezpečovacím zařízením; jeden úrovňový přejezd byl zrušen zcela. I přes protesty místních obyvatel bylo nově vybudováno i několik stovek metrů PHS. Traťová rychlost byla zvýšena z původních 70–80 km/h až na 100 km/h.

Rekonstrukce se nevyhnula ani stanicím a zastávkám. V Šumperku i Bludově najdeme nová ostrovní nástupiště přístupná úrovňovým přechodem – v Šumperku dvě, v Bludově jedno. V obou stanicích se nachází ještě jedno vnější nástupiště u staniční budovy. V Postřelmově se kromě jednoho vnějšího nástupiště u staniční budovy nachází také ostrovní nástupiště přístupné podchodem. Všechny nástupiště, včetně bočního nástupiště na zastávce Zábřeh na Moravě, mají jednotnou výšku 550 mm nad temenem kolejnice.

Postřelmov, foto: Wosicz Bludov 4.6.2009, foto: Wosicz Bludov 4.6.2009, foto: Wosicz Šumperk, motorový vůz řady 831, foto: Ic 540 Šumperk, rekonstrukce staniční budovy, foto: Ic 540 Šumperk, Regionova, foto: Ic 540

Nová organizace dopravy na trati

IC588 Leoš Janáček v čele s 151.001 u Zábřehu na Moravě, foto: Johník Dokončení elektrizace spolu s novým jízdním řádem přináší velké změny pro cestující na této trati. Nová páteřní linka, která povede napříč skoro celým Olomouckým krajem a IDSOK, spojí Šumperk s Olomoucí, Přerovem a Nezamyslicemi přímými osobními vlaky, které budou jezdit v hodinovém intervalu. Bohužel ve směru ze Šumperka musí cestující počítat u některých spojů s přibližně půlhodinovým čekáním ve stanice Zábřeh na Moravě. Od těchto vlaků však existuje v Zábřehu přípoj na dálkové spoje směr Olomouc „Vlaky budou sestaveny z klasických vozů s elektrickou lokomotivou,“ uvedla regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Na trati však i nadále budeme moci potkávat motorové jednotky Regionova, které budou jezdit na „vložených“ osobních vlacích mezi Šumperkem a Zábřehem. „Nemáme vhodnou náhradu za jednotky Regionova v elektrické trakci. Nejsou na to prostředky a u tak krátké trati by to ani nebylo ekonomické,“ vysvětlil již dříve mluvčí drah Petr Šťáhlavský. S jednotkami Regionova se budou setkávat i cestující ze Zábřehu do České Třebové, kde mimo ranní špičky pracovních dnů nahradí soupravy s lokomotivou, které na této trati dnes jezdí.

Bludov - Postřelmov, foto: bazala68 Po letech se do Šumperka vrací i rychlíkové spoje. Posledním rychlíkem, který do Šumperka pravidelně zajížděl, byl pár vlaků R 928/929 Bradlo, který spojoval naposledy v letech 2005/06 Šumperk s Brnem, nikoliv však přes Zábřeh, ale přes Uničov. V novém jízdním řádu najdeme čtyři páry rychlíků a jeden pár spěšných vlaků mezi Šumperkem a Brnem. Částečně na úkor přímých vlaků z Jeseníku do Brna, kde počet vlaků klesne ze čtyř párů na dva, během sezóny a víkendů doplněných navíc ještě jedním párem rychlíků. Náhradou za zrušené rychlíky budou spěšné vlaky Zábřeh – Jeseník vedené v motorové trakci, které budou v Zábřehu navazovat na rychlíky z Brna do Šumperka a opačně.

Zdroj: SŽDC, ČT 24, Šumperský deník, K-report; foto: Wosicz, Ic540


R 929 Bradlo | 8.12.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
08.12.2009 (13:03)  
Jak si to tu pročítám, tak s příchodem "nového" jízdního řádu to cestování vlakem bude spíš horší, takže počítám, že o to zase přibude na silnici svátečních jezdců, jelikož už jim ten či tamten vlak nepojede. Letohrad - Lichkov byla také veliká sláva a to tam pak pojede důležitý spoj jen 2x denně, takže tohle je to a samé, modernizovat se musí, ale tak trochu se pak zapomíná, že nejsou k tomu přiměřené soupravy, takže by klidně stačilo jen předělat svržek a na dráty se vykašlat, ty se daj dodělat kdykoliv. Takže se tak trochu doprava dělí na kraje a když musíte do soudsedního, tak máte smůlu.
08.12.2009 (12:05)  
To cekani v Zabrehu je degradace spojeni do Olomouce. Nasel nekdo duvod tohoto "predcasneho" odjezdu ze Sumperka - jsou to zabrezske pripoje na Prahu ci pripoje v Sumperku a Bludove?
registrovaný uživatel waszyn 
08.12.2009 (11:04)  
TTrain: Tak ohnuti vozoveho ramene do Sumperka je naprosto logicke, jen me na tom trosku stve ta pulhodka v Zabrehu.. Ne lokalky, ale osobni vlaky typu loko+3xBt na relacich typu Zabreh-CT je ta nejvetsi cerna dira...
registrovaný uživatel Honza  mail  
08.12.2009 (10:58)  
DominiX: slova o protihlukovkách už mi vzal doomlukas, nic víc k tomu.
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
08.12.2009 (10:45)  
Nestálo by zato, aby SŽDC založila dceřinou společnost ENM - Elektrizace Nesmyslů Morava? Po atrakci se Znojmem je tohle druhý případ vhodný pro novou společnost.
08.12.2009 (10:43)  
Railpic: Peršing s třemi vozy je plýtvání i do Šumperka. Chtělo by to pro obě tratě vhodné elektrické jednotky... Je pravda, že cestujících mezi Zábřehem a Rudolticemi mnoho není, ale zhoršením nabídky se tam další nepřilákají.
08.12.2009 (10:35)  
Doomlukas: sice chápu vaše osobní rozhorčení, ale přímé vlaky mají jezdit tam, kam potřebuje většina cestujících, v tomto případě bych napsal dokonce drtivá většina. Počet cestujících v osobácích mezi Zábřehem a Rudolticemi se dá často spočítat na prstech jedné ruky a i samostatná 810 by tu většinou stačila. Já jsem jen rád, pokud se konečně omezí to současné plýtvání - souprava s lokomotivou 163 kvůli pár cestujícím.
08.12.2009 (10:18)  
Díky této investici se stane otřesným (nejen mé) cestování z Lanškrouna do Přerova... Většinou bude nutno třikrát přestupovat - v Rudolticích, Zábřehu a Olomouci. Ještě k tomu do Zábřeha se po koridorové trati kodrcat regiošukem... Bylo by možné vést třeba polovinu vlaků z Přerova do Šumperka a polovinu do České Třebové, ale do sousedního kraje asi není nutno cestovat slušně...

DominiX: Protihlukové stěny nejsou nikdy pěkné. Jsou akorát drahé jak sviňa, ve většině případů zbytečné, znepříjemňují cestování a poškozují vzhled krajiny i železnice. Železnice má být součástí krajiny, ne aby se takhle oddělovala. Hlučnost je z velké části řešena modernizací a elektrizací tratě (modernizovaná trať je výrazně méně hlučná a elektrická trakce rovněž) a zbytek by měl být řešen na straně vozidel - např. kotoučové brzdy.
registrovaný uživatel DominiX  mail  
08.12.2009 (9:20)  
Jůů, ti mají ale pěkné protihlukovky :-)
Takové pěkně vydesignované a ještě z venčí hezky obložené...
08.12.2009 (9:20)  
Ad Twix: Soudruhu, musíme přece počkat na náš domácí průmysl!!!
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko