Šumperk — V neděli 13. prosince začíná platit nový jízdní řád pro nadcházející rok. Jak jsme se již zmínili v přehledu novinek pro JŘ 2010, přináší s sebou i poměrně velké změny na trati 291 spojující Zábřeh na Moravě se Šumperkem. Nová organizace provozu souvisí s modernizací a elektrifikací tratě, která započala již v minulém roce a dokončena byla letos v říjnu. Slavnostní tečku za dvouletou modernizací učinil příjezd elektrické lokomotivy 111.022 společnosti ČD Cargo dne 26. listopadu do Šumperka. Stala se tak historicky první elektrickou lokomotivou, která přijela do Šumperka vlastní silou. Cestující se od nového jídního řádu mohou těšit na přímé osobní vlaky spojující Šumperk s Olomoucí nebo na nové rychlíkové spojení do Brna.
Modernizace a elektrizace
Stavební práce zahájila SŽDC minulý rok během června v úseku mezi Bludovem a Šumperkem. Letos se práce přesunuly do úseku mezi Bludovem a Zábřehem na Moravě. Rekonstrukce 13,5 km dlouhé tratě vyšla na 1,5 mld. Kč. Kromě vybudování nového trakčního vedení pro napájecí soustavu 3kV ss, byl kompletně obnoven železniční svršek i spodek, a to včetně 12 mostů a 15 propustků. Rekonstruováno bylo taktéž 12 úrovňových přejezdů a 2 přechody, všechna tato kolizní místa jsou nyní zabezpečena světelným přejezdovým zabezpečovacím zařízením; jeden úrovňový přejezd byl zrušen zcela. I přes protesty místních obyvatel bylo nově vybudováno i několik stovek metrů PHS. Traťová rychlost byla zvýšena z původních 70–80 km/h až na 100 km/h.
Rekonstrukce se nevyhnula ani stanicím a zastávkám. V Šumperku i Bludově najdeme nová ostrovní nástupiště přístupná úrovňovým přechodem – v Šumperku dvě, v Bludově jedno. V obou stanicích se nachází ještě jedno vnější nástupiště u staniční budovy. V Postřelmově se kromě jednoho vnějšího nástupiště u staniční budovy nachází také ostrovní nástupiště přístupné podchodem. Všechny nástupiště, včetně bočního nástupiště na zastávce Zábřeh na Moravě, mají jednotnou výšku 550 mm nad temenem kolejnice.
Nová organizace dopravy na trati
Dokončení elektrizace spolu s novým jízdním řádem přináší velké změny pro cestující na této trati. Nová páteřní linka, která povede napříč skoro celým Olomouckým krajem a IDSOK, spojí Šumperk s Olomoucí, Přerovem a Nezamyslicemi přímými osobními vlaky, které budou jezdit v hodinovém intervalu. Bohužel ve směru ze Šumperka musí cestující počítat u některých spojů s přibližně půlhodinovým čekáním ve stanice Zábřeh na Moravě. Od těchto vlaků však existuje v Zábřehu přípoj na dálkové spoje směr Olomouc „Vlaky budou sestaveny z klasických vozů s elektrickou lokomotivou,“ uvedla regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Na trati však i nadále budeme moci potkávat motorové jednotky Regionova, které budou jezdit na „vložených“ osobních vlacích mezi Šumperkem a Zábřehem. „Nemáme vhodnou náhradu za jednotky Regionova v elektrické trakci. Nejsou na to prostředky a u tak krátké trati by to ani nebylo ekonomické,“ vysvětlil již dříve mluvčí drah Petr Šťáhlavský. S jednotkami Regionova se budou setkávat i cestující ze Zábřehu do České Třebové, kde mimo ranní špičky pracovních dnů nahradí soupravy s lokomotivou, které na této trati dnes jezdí.
Po letech se do Šumperka vrací i rychlíkové spoje. Posledním rychlíkem, který do Šumperka pravidelně zajížděl, byl pár vlaků R 928/929 Bradlo, který spojoval naposledy v letech 2005/06 Šumperk s Brnem, nikoliv však přes Zábřeh, ale přes Uničov. V novém jízdním řádu najdeme čtyři páry rychlíků a jeden pár spěšných vlaků mezi Šumperkem a Brnem. Částečně na úkor přímých vlaků z Jeseníku do Brna, kde počet vlaků klesne ze čtyř párů na dva, během sezóny a víkendů doplněných navíc ještě jedním párem rychlíků. Náhradou za zrušené rychlíky budou spěšné vlaky Zábřeh – Jeseník vedené v motorové trakci, které budou v Zábřehu navazovat na rychlíky z Brna do Šumperka a opačně.
Zdroj: SŽDC, ČT 24, Šumperský deník, K-report; foto: Wosicz, Ic540
podchodu,opravy nastupišť (to muselo stát hodně a taky že stálo) ale to nemohly tu 2 kolej postavit (stálo by to o hodně víc..) a na této jak vidím frekfentované trati s mnoha přípoji mít po porblému ? Pak dojde chytrý mozek a řekne že to nestačí na kapacitu ( viz. Opava východ Ostrava myslím) a žese to bude muset přistavit a že to bude stát hromadu peněz o hodně víc než kdyby to udělali při jedném ale to už bude pozdě na přiznání chyby... Vím že můžeme být rádi že to takto udělali ale to nemohly myslet dopředu ? Nátěry lokomotiv máme k čemu? Bude v této trati potřeba 2 kolej ať v úseku celém nebo jen na půlky nevím která by byla výhodnější ale dřív nebo později to tam budou muset udělat jinak si lidé vlezou radši do busů ( já bych to nikdy neudělal ale vykládejte to studentům a ostatním kterým je šumák do čeho půjdou hlavně že se dostamou tam kam chtějí...) které navazují a nebudou muset obdivovat krásy zrekonstruovaných železničních stanic (je to pěkné ale k ničemu) v době čekání na přípoj...
A v Šumperku by byl podchod asi málo využívaný tudíž k ničemu...
(omluva za OT...) Opraveno na SŽDC
Aron: rychliky meli stavet v prvnim navrhu i Bludove a Zabreh-zast. To uz by byl dobry absurdistan. Takze R projizdi Bludov, pokud tam neni vazba na Hanusovice.
TTtrain: Větší nesmysl než ENM je určitě elektrizace tratě 199, kde se současně (aspoň prozatím) mezistátní vlaky zruší a osobáky se osekají, o víkendech pojedou tak 4 páry. Přitom tohle je asi jediná trať z ČB kde se v osobácích tak nějak jezdí. Tomu říkám investice.
Ohledne noveho GVD na prilehlych tratich:
Vetsina cestujicich bude asi pekne nadavat, nebot "nahradni" spesne vlaky za rychliky casto nepojedou pres Zabreh, ale pres Sumperk. Tim se prodlouzi jizdni doba cestujicim na/z Hanusovicko a Jesenicko a tem od/do Prahy pribude prestup v Bludove. Nektere os-vlaky od Hanusovic ztrati v Bludove pripoj na Zabreh a tim prijdou o cestujic o vazbu v Zabrehu na EC. Proste bomba!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.