Znojmo — V měsíčním předstihu, tedy 31. října 2009, byl dokončen projekt elektrizace traťového úseku Šatov – Znojmo. Stavební práce na tomto 12 kilometrů dlouhém úseku tratě 248 (Znojmo – Retz) byly započaty 17. června 2008 a došlo během nich k elektrizaci trati v úseku od státní hranice České republiky s Rakouskem do železniční stanice Znojmo, která při této příležitosti prošla rekonstrukcí, stejně jako známý Znojemský viadukt a železniční viadukt přes Vídeňskou ulici ve Znojmě. Ve čtvrtek 12. listopadu 2009 proběhne slavnostní ukončení stavby a jízda zvláštního protokolárního vlaku – prvního vedeného v elektrické trakci, který z Vídně do Znojma přijede.
Zadavatelem celé stavby byla Správa železniční dopravní cesty, projekt vypracovala společnost SUDOP Brno a zhotovitelem stavby se stalo Sdružení Šatov – Znojmo SOF ve složení SKANSKA DS, OHL ŽS, FIRESTA–Fišer, rekonstrukce, stavby. Projekt měl být podle harmonogramu prací dokončen až 30. listopadu 2009 a i přes dřívější dokončení budou osobní vlaky stále nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Hlavním důvodem je podepsaná dlouhodobá smlouva na NAD s dopravci až do konce listopadu. První pravidelné vlaky vyjedou na trať 1. prosince 2009 a to stále v podání motorových vozů řady 810. Pravidelný elektrický provoz totiž bude zahájen až od nového grafikonu, který vstoupí v platnost 13. prosince. Vlaky poté budou již výhradně vedeny rakouskými vratnými soupravami koncepce push–pull složenými z dvoupatrových vozů Bmpz zvaných „Wiesel“ a lokomotivy řady 1116 ÖBB.
Provoz na trati však oživne už před 1. prosincem. Již 12. listopadu vyrazí z Vídně do Znojma protokolární vlak u příležitosti slavnostního ukončení stavby. Tento vlak přijede do Znojma v 10:35 hod., zpět odjede ve 14:11 hod. Nebude však určen pro veřejnost. Cestující se poprvé na této trati budou moci svézt rakouskou elektrickou soupravou až 5. prosince od 12:15 do 20:15 hod, kdy rakouské železnice uspořádají otevření pro širší veřejnost, ve spolupráci s obcemi na úseku Retz – Unterretzbach – Nový Šaldorf – Znojmo.
Z hlediska stavebních prací došlo v samotném mezistaničním úseku ze Znojma do Šatova, kromě elektrizace na proudovou soustavu 15 kV 16,7 Hz, také k rekonstrukci traťového svršku a spodku, dále k opravě mostků a propustků a také stavbě nového viaduktu přes řeku Dyji, který nahradil starý provizorní vojenský most. Nahrazen byl i starý viadukt přes Vídeňskou ulici ve Znojmě. Na trati byla vybudována v kilometru 95,7 nová železniční zastávka Znojmo–Nový Šaldorf se 160 metrů dlouhým nástupištěm, přístřeškem a úrovňovým přechodem.
Samotná železniční stanice Znojmo prošla kompletní rekonstrukcí. Nad 1. a 2. staniční kolejí proběhla elektrifikace. Zbytek kolejí zůstal neelektrifikován, protože z české strany se s elektrifikací od žádného směru zatím nepočítá. Ve stanici byla vybudována nová nástupiště a spuštěn nový informační systém pro cestující. Rekonstrukcí prošlo i staniční a traťové zabezpečovací zařízení. Nově je stanice ovládána moderním elektronickým zabezpečovacím zařízením ESA 11 od společnosti AŽD Praha. S jeho instalací souvisela i úprava přilehlých mezistaničních úseků do Olbramokostela a Hodonic.
Související články: Rekonstrukce železniční tratě Znojmo – Šatov začíná, Reportáž z trati 248 aneb rekonstrukce pokračuje
Zdroj: České dráhy, foto: kubam
Výzva! Zúčastníte se prezentační jízdy tento čtvrtek nebo začátkem prosince, či snad jen budete tento vlak a událost fotografovat? Budete-li se chtít se svými fotografiemi podělit s ostatními čtenáři, ozvěte se, prosím, některému z redaktorů magazínu nebo na hlavní e–mail ŽelPage info@zelpage.cz. Nejen my, ale především čtenáři Vaši snahu jistě ocení.
dik
Mozek : ano, je to i v rámci sítě SŽDC. V Šatově se nikdy neprodávaly jízdenky v nejkratších tarifních pásmech.
15.11. > ano, soupravy jezdily s řídícím vozem SlintyShuttle, ale v soupravě bývaly i „staré" vozy Schlieren. Pokud řídící vůz nebyl, tak se muselo samozřejmě objíždět, případně v situaci, kdy si řídící vůz postavil hlavu a odmítal řídit. Herkul zpravidla jezdil ze Znojma na konci kvůli plánovanému odstupu ve Vídni do depa.
tulip : osobní vlaky (Hohenau -) Bernhardstahl - Břeclav jezdí především proto, že by se musely vracet z trati ze zastávky Bernhardstahl do dopravny Bernhardstahl, aby uvolnily traťovou kolej, tak jak se to dělalo v době „železné opony". Taktová doprava je postavená tak, že nevychází ani ostré obraty. Nicméně ranní spoje jsou v 1 - 5 velice silně frekventovány, jak z Bernhardstahlu, tak Rabensburgu i Hohenau.
K zajímavosti přechodu Šatov - Retz patří, že po pádu „železné opony" na něm byla obnovena osobní doprava ještě v roce 1989 v návaznosti na zrušení vízové povinnosti do Rakouska.
Díky elektrifikaci by se na naše území taky mohly podívat 4020 nebo 4024.
http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=116
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/obb039.jpg
uplne mimo to neni
Pod 1,5h by se to dalo jezdit jen velmi těžko, jeden ze starších jízdních řádů ( http://www.jizdni-rady.nanadrazi.cz/jizdni-rad/2002-2003/2002-2003_244.pdf )
měl např. Sp 1732 za rovných 70 minut. Úsek Hruš.-Zn se bez zastavení jezdil za 25 minut, což dá dohromady 95 minut plus nějaký čas na pobyt ve stanici Hrušovany.
Já se však zkusím dotazem "vrátit k tématu článku". Pamatuje někdo, co jezdilo za vozy na Sp vlacích Znojmo-Wien Südbahnhof (Ost) v roce 2002/3? Hnacím vozem byl určitě Hercules 2016. Jezdily už tehdy nějaké řídící vozy, a nebo v konečných stanicích probíhal klasický obrat soupravy?
http://www.jizdni-rady.nanadrazi.cz/jizdni-rad/2002-2003/2002-2003_248.pdf
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.