Lužná u Rakovníka — O víkendu 4. a 5. července byla převezena parní lokomotiva 310.076 z Českých Budějovic do DHV (Depa historických vozidel) Lužná. Akce se uskutečnila z důvodu zachování lokomotivy pro muzejní účely, neboť v Českých Budějovicích je plánována revitalizace železniční stanice, před kterou byla lokomotiva několik desetiletí vystavena. Svůj podíl na rozhodnutí stroj přesunout má ale i zub času a nájezdy vandalů. "Kafemlejnek" zatím zůstane uložen v železničním muzeu v Lužné u Rakovníka, kde se nyní rozhodne, zda bude zprovozněn, či jen uveden do vystavovatelného stavu.
V sobotu po poledni byla lokomotiva naložena na přistavený podvalník a poté přepravena po Nádražní třídě do prostoru nákladového nádraží v Českých Budějovicích. Zde byla přeložena na hlubinný vůz a během neděle odvezena do Depa historických vozidel Českých drah v Lužné u Rakovníka.
O lokomotivě se teprve rozhodne
„Naší snahou je chránit majetek Českých drah, a.s., zvláště pokud se jedná o tak významnou technickou památku, jako je tato lokomotiva,” řekl našemu magazínu Ing. Jindřich Rachota, vrchní přednosta DHV Lužná. Lokomotiva bude nyní uschována v rotundě muzea v Lužné a po její komisionální prohlídce bude rozhodnuto o jejím dalším osudu. „To znamená, že buď bude uvedena do vystavovatelného stavu, nebo v lepším případě obohatí provozní lokomotivy ČD. To záleží také na finančních prostředcích,” doplnil Rachota.
Lokomotiva byla vyrobena v dolnorakouském Floridsdorfu v roce 1899 s označením 19767 a výrobním číslem 1295 pro místní dráhu Chrudim - Holice. Později u Císařsko-královských rakouských státních drah (kkStB) dostala označení 97.167 a po zestátnění v roce 1918 jezdila u ČSD jako 310.076. Zrušena byla 20.6.1957 a prodána cukrovaru Šurany. Od 16.4.1967 jezdila v cementárně Prachovice a od roku 1975 sloužila jako lokomotivní pomník v Českých Budějovicích, což ji doslova zachránilo před sešrotováním.
Parní tendrová lokomotiva váží 30 tun, má výkon přibližně 230 kW a dosahuje rychlosti 40 km/h. Má tři v rámu uložená spřažená dvojkolí a je poháněna dvěma válci na mokrou páru.
zdroj: Ing. Jindřich Rachota, České dráhy , Rakovnický deník , Technický magazín , Parní lokomotivy, foto: ČD DHV Lužná, Špáňa
Další zajímavostí také je, že mašinka v té době v podstatě nikomu nepatřila - nebyla nikde vedena v inventárním stavu. Až si toho všiml jeden parní odborník a na základě jeho žádosti (protože mohla být sešrotována a nikde by vlastně nechyběla) byla v květnu 1998 zapsána do stavu lokomotiv DKV České Budějovice.
Tri parne lokomotivy (310.076, 093 a 422.025) boli vymene za cenu zelezneho srotu z cukrovaru Pohronsky Ruskov a masinka sa stala neprovoznym exponatom: po oprave nateru sa prvykrat ukazala verejnosti na vystave v septembri roku 1975 v Pisku. V kratkom case bola potom umiestnena na podstaves pred zst. Ceske Budejovice.
ulne s tebou suhlasim !!!
A co takto si spomenut aj na jednickoveho ALBATROS-a *498.106* ci na Přerovsku perlu *475.1142* - to nikomu nechyba........ Je to smutne.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.