..: Koridor Praha – Mnichov může získat potřebnou prioritu :..

ČD 754 059 4, R 456 Albert Einstein, Domažlice, 4.8. 2008, foto: Josef Petrák Plzeň/Regensburg — Zatímco doposud investice do tratí mezi Českou republikou a Bavorskem směřovaly výhradně do III. tranzitního koridoru Praha – Plzeň – Cheb, odbočná trať z Plzně přes Domažlice do Regensburgu byla zcela opomíjena. Ta je dodnes jednokolejná a neelektrifikovaná. Velkorysý investiční plán Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) za 28 mld. korun, který předložila k posouzení Ministerstvu dopravy, má relaci přes Domažlice výrazně zatraktivnit. Zatímco současná trať by zůstala a sloužila pro regionální dopravu, pro tranzitní osobní i nákladní dopravu by byl postaven zcela nový dvoukolejný elektrifikovaný koridor s cestovní rychlostí až 200 km/h. SŽDC slibuje cestovní dobu z Prahy do Mnichova za 3 hodiny a 9 minut, což je sice nereálné, ale i menší zkrácení cestovní doby bude dostatečně výrazné. SŽDC se bude muset spojit také se svými německými kolegy, protože i úsek do Regensburgu je neelektrifikovaný a částečně jednokolejný. Navíc obsahuje úvrať ve Schwandorfu, který jízdní dobu ještě více prodlužuje.

O aktuálním projednávání dokumentace informoval ČTK náměstek plzeňské SŽDC Jan Veselovský. Ta byla předložena ministru dopravy Vítu Bártovi během inspekční návštěvy v Plzeňském kraji, která se konala v pátek před dvěma týdny. Projekt tzv. Donau–Moldau–Bahn vznikl ve spolupráci SUDOP Praha, Obermeyer a Interplan. Jeho základními parametry jsou rychlost v rozsahu 160 až 200 km/h, dvoukolejná stopa a střídavá elektrická napěťová soustava. Zejména v Německu má velkou podporu. U nás si ji zjevně získal až s příchodem nového ministra dopravy. Český úsek by měřil 65 km a byl tvořen třemi úseky mezi Plzní, Stodem, Domažlicemi a státní hranicí, kterou by překonal 5km tunelem. Ministr Bárta musí o projektu jednat v Mnichově, Berlíně i Bruselu, aby získal podporu zemské i spolkové vlády. Evropská unie by pak měla spolufinancovat výstavbu, která by podle optimistických odhadů mohla začít v roce 2013.

183.002 Arriva, ALX 37978, München Hbf, 26.4. 2009, foto: Josef Petrák Do pozadí se tak dostává část III. tranzitního koridoru mezi Plzní a Chebem. Naopak úsek mezi Plzní a Berounem by měl být hotový do roku 2013. Zde jsou v současné době rozběhnuté stavební práce hned na několika místech. Část z Rokycan do Plzně, kde má vzniknout nově postavená trať přes Ejpovice, ale aktuálně čelí problémům se získáním všech potřebných pozemků. Naopak mezi Berounem a Prahou není jasno. Ministr dopravy v uplynulých dnech odložil na neurčito stavbu vysokorychlostního tunelu, díky kterému měla trvat cesta do Berouna 24 místo dosavadních skoro 40 minut. Ten měl být podle dřívějších zástupců ministerstva i SŽDC řešením nejen pro regionální, ale i dálkovou dopravu. Díky očekáváné výstavbě tunelu tak nepodstoupila současná trať žádnou výraznější opravu a je stále vybavena na dnešní dobu zastaralým zabezpečením, které snižuje také její dopravní kapacitu. Podle současných plánů ministerstva má dostat přednost před tunelem. Nevyhnutelná oprava však bude velmi komplikovat současný provoz, který za posledních několik let v údolí Berounky výrazně narostl.

Jestli se podaří po všech těchto investicích dosáhnout cestovního času 3:09 podle odhadu ministra nebo se alespoň vleze do střídmějšího odhadu 3 hodiny 30 minut, který naleznete v stručné prezentaci projektu na stránkách města Regensburg, se dozví cestující v roce 2019, pokud bude tento projekt v nejbližších týdnech zařazen do investičních priorit SŽDC a Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Pokud ale uvažujeme cestovní čas Mnichov - Regensburg 1 hodina 23 minut, jaký platí v současné době pro vlaky ALEX, a 1 hodina 12 minut mezi Prahou a Plzní, který slibuje ministr Bárta po dostavbě IV. tranzitního koridoru včetně úseku podél Berounky, znamenalo by to překonat po novém koridoru vzdálenosti asi 120 km za dobu kratší jak hodina.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, MF Dnes/iDnes, Město Regensburg, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 5.10.2010 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Německo Bavorsko /Bayern Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 14      Zpráv na stránku:   
06.10.2010 (14:57)  
Jinak Plzeň-Domažlice dává čistých 80,5 čili druhej nejrychlejší úsek na našem území po Smíchov-Beroun, nejvíc to zdržuje Beroun-Rokycany (60-67) a pak Rokycany-Plzeň (72,6)
Ohledně Beroun-Rokycany. Bral jsi jízdní dobu před začátkem prací? V současné době je jízdní řád lehce vyvatovan.
06.10.2010 (13:28)  
Však voni to tam už budou nejspíš mít optimalizovaný.
Jinak jsem vzal Frantu Kafku a ten má Praha-Domažlice průměr 67 a Furth-Mnichov průměr 86 včetně pobytů. Dostat z toho průměr přes 140 (včetně zastávek a pobytů), aby se to vešlo do anoncovaných tří hodin a chlup, se mi zdá docela nemožný. Upravit českou část na srovnatelnou devadesátku či o něco víc naopak poměrně schůdný.

Jinak Plzeň-Domažlice dává čistých 80,5 čili druhej nejrychlejší úsek na našem území po Smíchov-Beroun, nejvíc to zdržuje Beroun-Rokycany (60-67) a pak Rokycany-Plzeň (72,6)
06.10.2010 (13:23)  
Když jsem napsal průměrná rychlost, myslel jsem tím průměrná. Kdybych myslel traťová, napsal bych traťová.
Omlouvám se, toto slovo jsem přehlédl.
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
06.10.2010 (12:46)  
Marytyss
Když jsem napsal průměrná rychlost, myslel jsem tím průměrná. Kdybych myslel traťová, napsal bych traťová.
06.10.2010 (11:39)  
Dle JŘ průměrná rychlost i v kratších úsecích (20-40 km)na Bavorské straně neklesá pod 90 km/h. To jsou parametry, které tak nějak dosáhneme u rychlíků po optimalizaci mezi Berounem a Rokycany.
Plánované rychlosti pro vozidla klasické stavby v úseku Beroun-Rokycany jsou téměř všude alespoň 120 km/h. Pouze u Zdic a v kratším úseku u Rokycan tato rychlost klesá lehce nad 100 km/h.
registrovaný uživatel Oto 
06.10.2010 (11:01)  
Přijde mi dost divné, že ministestvo se cuká dát 35 - 40 miliard do úseku Praha-Beroun

To není vůbec divné, když se to EU zdráhá spolufinancovat. Kdyby EU nadšeně souhlasila a dala 80%, už by se dávno stavělo.
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
06.10.2010 (10:56)  
Tomáš Kraus
Elektrizace trati 173 na jedno použití byla ironická poznámka naznačující účelnost této myšlenky.
06.10.2010 (10:52)  
Do pozadí se tak dostává část III. tranzitního koridoru mezi Plzní a Chebem. Naopak úsek mezi Plzní a Berounem by měl být hotový do roku 2013.
Toto je nepravdivá informace. Do roku 2013 budou dokončeny pouze úseky Beroun-Zbiroh a Zbiroh-Rokycany.

Přijde mi dost divné, že ministestvo se cuká dát 35 - 40 miliard do úseku Praha-Beroun. Nasypat 28 milard do tratě 180 jí nevadí. Tím nechci říkat, že je to špatná nápad. Současný stav tratě 180 tvoří železnou oponu na železnici. Spíše se snažím posuzovat přínos investice podle počtu cestujících, na které bude mít dopad.
06.10.2010 (10:50)  
Tomáš Kraus: motoráky jezdící každou půlhodinu jsou čím dál více využívané

Ono jak které, každopádně ty po ránu bývají využité celkem slušně. Taková 19907 jezdí už ze Zbuzan na stojáka a na Smícháč doráží běžně s takovými 65 - 70 lidmi, ale to je vyloženě školní spoj.
06.10.2010 (10:43)  
ceskolipak: Obávám se, že elektrizovat 173 a po pár letech (případný tunel by stavěl cca 10 let, samotná rekonstrukce 171 by trvala méně) to demontovat by stěží mělo ekonomické opodstatnění. Pořizovací cena stožárů není majoritní položkou v ceně elektrizace - hodně stojí konstrukční práce, projekt, náklady na výluková opatření... Nedají se přemístit betonové patky, staniční trolejové brány stavěné "na míru", ani případná měnírna (snad jen část vnitřního vybavení). Myslím že dnešním tempem bude časem na této trati elektrická trakce docela i opodstatněná (samozřejmě důvodem pro elektrizaci by nebyla příměstká doprava, ale odklony rychlíků a nákladů). Zvláště pro novou zástavbu je poloha žst. Nučice hodně výhodná (snad už také konečně někdo postaví zastávku v centru Rudné u přejezdu) a motoráky jezdící každou půlhodinu jsou čím dál více využívané.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko