Plzeň/Regensburg — Zatímco doposud investice do tratí mezi Českou republikou a Bavorskem směřovaly výhradně do III. tranzitního koridoru Praha – Plzeň – Cheb, odbočná trať z Plzně přes Domažlice do Regensburgu byla zcela opomíjena. Ta je dodnes jednokolejná a neelektrifikovaná. Velkorysý investiční plán Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) za 28 mld. korun, který předložila k posouzení Ministerstvu dopravy, má relaci přes Domažlice výrazně zatraktivnit. Zatímco současná trať by zůstala a sloužila pro regionální dopravu, pro tranzitní osobní i nákladní dopravu by byl postaven zcela nový dvoukolejný elektrifikovaný koridor s cestovní rychlostí až 200 km/h. SŽDC slibuje cestovní dobu z Prahy do Mnichova za 3 hodiny a 9 minut, což je sice nereálné, ale i menší zkrácení cestovní doby bude dostatečně výrazné. SŽDC se bude muset spojit také se svými německými kolegy, protože i úsek do Regensburgu je neelektrifikovaný a částečně jednokolejný. Navíc obsahuje úvrať ve Schwandorfu, který jízdní dobu ještě více prodlužuje.
O aktuálním projednávání dokumentace informoval ČTK náměstek plzeňské SŽDC Jan Veselovský. Ta byla předložena ministru dopravy Vítu Bártovi během inspekční návštěvy v Plzeňském kraji, která se konala v pátek před dvěma týdny. Projekt tzv. Donau–Moldau–Bahn vznikl ve spolupráci SUDOP Praha, Obermeyer a Interplan. Jeho základními parametry jsou rychlost v rozsahu 160 až 200 km/h, dvoukolejná stopa a střídavá elektrická napěťová soustava. Zejména v Německu má velkou podporu. U nás si ji zjevně získal až s příchodem nového ministra dopravy. Český úsek by měřil 65 km a byl tvořen třemi úseky mezi Plzní, Stodem, Domažlicemi a státní hranicí, kterou by překonal 5km tunelem. Ministr Bárta musí o projektu jednat v Mnichově, Berlíně i Bruselu, aby získal podporu zemské i spolkové vlády. Evropská unie by pak měla spolufinancovat výstavbu, která by podle optimistických odhadů mohla začít v roce 2013.
Do pozadí se tak dostává část III. tranzitního koridoru mezi Plzní a Chebem. Naopak úsek mezi Plzní a Berounem by měl být hotový do roku 2013. Zde jsou v současné době rozběhnuté stavební práce hned na několika místech. Část z Rokycan do Plzně, kde má vzniknout nově postavená trať přes Ejpovice, ale aktuálně čelí problémům se získáním všech potřebných pozemků. Naopak mezi Berounem a Prahou není jasno. Ministr dopravy v uplynulých dnech odložil na neurčito stavbu vysokorychlostního tunelu, díky kterému měla trvat cesta do Berouna 24 místo dosavadních skoro 40 minut. Ten měl být podle dřívějších zástupců ministerstva i SŽDC řešením nejen pro regionální, ale i dálkovou dopravu. Díky očekáváné výstavbě tunelu tak nepodstoupila současná trať žádnou výraznější opravu a je stále vybavena na dnešní dobu zastaralým zabezpečením, které snižuje také její dopravní kapacitu. Podle současných plánů ministerstva má dostat přednost před tunelem. Nevyhnutelná oprava však bude velmi komplikovat současný provoz, který za posledních několik let v údolí Berounky výrazně narostl.
Jestli se podaří po všech těchto investicích dosáhnout cestovního času 3:09 podle odhadu ministra nebo se alespoň vleze do střídmějšího odhadu 3 hodiny 30 minut, který naleznete v stručné prezentaci projektu na stránkách města Regensburg, se dozví cestující v roce 2019, pokud bude tento projekt v nejbližších týdnech zařazen do investičních priorit SŽDC a Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Pokud ale uvažujeme cestovní čas Mnichov - Regensburg 1 hodina 23 minut, jaký platí v současné době pro vlaky ALEX, a 1 hodina 12 minut mezi Prahou a Plzní, který slibuje ministr Bárta po dostavbě IV. tranzitního koridoru včetně úseku podél Berounky, znamenalo by to překonat po novém koridoru vzdálenosti asi 120 km za dobu kratší jak hodina.
Zdroj: ČTK/Finanční noviny, MF Dnes/iDnes, Město Regensburg, ŽelPage
Samozřejmě si uvědomuju že HV by asi šly těžko nakupovat z peněz SŽDC což situaci komplikuje ale kdyby se to bralo normálně selským rozumem tak by to tak muselo vyjít líp.
Jinak pokud to nemá být dlouhodobě intenzívně využívaná trasa tak se mi ty dráty jeví jako lepší investice než zdvojkolejnění, kolik která varianta tak nějak řádově stojí máte někdo přehled?
S trochou nadsazky se da tedy rict, ze elektrifikace hrbate jakozto jednokolejky s vyhybnami by melo podobnou propustnost trate, jako zdvoukolejneni bez dratu.
754 utáhne na této třídě sklonu 300 tun rychlostí 34 km/h s topením.
Ovšem maximální zátěž těchto lok.by bylo 6-7 klasických vozů.
No pravda, já zapomněl, že při optimalizaci ve stávající stopě, budě traťová rychlost tak v rozmezí do -
95 - 115 (?)km/h, což je rychlost, kterou zvládnou jak EC, tak rychílky, aniž by se rozpadly...
Ovsem jeden hacek to ma - MZ uvadi hodnoty pro elektriku, je vhodne si vsak pripustit, ze s dieselem by to takhle rychle nejelo - muzu poprosit o srovnatelne tabulkove hodnoty treba pro 749 a 754? Pripadne, pokud je mate k dispozici, i ER20.
Josef Petrák > vim o tom, jsem docela zvedav, jak to bude probihat v praxi - sice doufam, ze to uz nikdy nezaziju, ale fakt by me zajimalo, co bych dostal za relativne nedavne sedmihodinove zpozdeni.
Já chápu, že tenhle nápad vypadá jako fantasmagorie nebo následek nadměrného pobytu na sluníčku, ale buď se po dobu modernizace 171 trať komplet zabije, což odnese zákaznictvo - dobře mohou tam jezdit 3x471 nebo 4x471 (vejdou se k peronu, když se tam nevešla dvojitá šestivozovka 45x), pak tam můžete prodloužit interval na jeden vlak za hodinu > hodinovou frekvenci kapacitně odvezete, ale to není to pravé ořechové, cestující vás kopnou do hlavy (oprávněně).
Nebo se prostě udělá odklonová trasa a bude se jezdit po ní, s tím, že tahle trať se bude využívat i po modernizaci.
Z pohledu nákladní dopravy je s tou odklonou trasou problém, protože náklady se dostanou na Smíchov, místo toho, aby jely z Radotína přes Krč ...
Viz http://www.zelpage.cz/clanky/kterak-cesko-zeleznicnim-eurozmenam-utika
Co by na 171 jezdilo: každých 15 minut elefant, zastávkový - předjíždění rychlými vlaky jen ve výhybnách a stanicích. Pak pomalejší motorové R na Příbram, rychlíky na Plzeň, EC, popř. pendolino do D. Každý jinou rychlostí, pak nějaký náklad..
Zkrátka zpozdí-li se jeden, strhne víc vlaků.. Čili umělě snižování cestovní rychlost v JŘ.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.