Praha - Stát podepíše smlouvu na provozování dálkové rychlíkové dopravy opět s Českými drahami, tentokrát rovnou na deset let. Soukromé železniční společnosti se obávají, že kvůli tomuto kroku nedostanou příležitost. Ministerstvo dopravy uklidňuje konkurenční firmy s tím, že pokud některá z nich projeví zájem o provozování příslušného rychlíkového spoje, může stát smlouvu s ČD do roka vypovědět a vypsat výběrové řízení.
Nová smlouva již brzo
Někteří soukromí dopravci se však oprávněně obávají, že stát výběrová řízení nevypíše a odvolá se na uzavřenou smlouvu. Nicméně předseda Sdružení železničních společností Jiří Mužík principiálně proti smlouvě nic nemá, pokud bude opravdu umožněno její částečné vypovězení. Dokument rovněž hájí mluvčí Ministerstva dopravy Martin Kupka. Podle jeho slov dává smlouva Českým drahám více jistot a odstraní každoroční cyklus prodlužování smluv s ČD, který je administrativně náročný.
Nyní podobu smlouvy schvaluje Ministerstvo financí. Konkrétní podmínky smlouvy a výši úhrad nechce před podpisem žádná ze zúčastněných stran komentovat. Objevují se tak spekulace o tom, že ČD dostanou více peněz a na více vlaků než doposud. Nově by tak dráhy mohly získat až 5,5 miliardy korun. Konkrétní výše úhrad má být zveřejněna až po podpisu smlouvy, což je podle mluvčího ministerstva záležitost v řádu týdnů. Přípravu smlouvy začal resort dopavy již za ministra Petra Bendla. Ten sice sliboval otevření železnice konkurenci, ale nová smlouva, jak se zdá, naopak prostor pro konkurenci zužuje.
Konkurence se chce bránit
Bude tedy zajímavé sledovat, jak se s existencí plánované smlouvy vyrovnají konkurenční soukromí dopravci. Například sdružení společností Student Agency a Keolis, které společně avizovaly vážný zájem o provozovaní železniční dopravy, zvažuje kvůli připravované „desetileté smlouvě“ podání podnětu k Evropské komisi. Podle jeho slov může takovou smlouvu uzavřít stát jen v případě, že si je jistý, že na trhu není alternativní dopravce. „Takovou jistotu stát zcela jistě mít nemůže“, dodává Jančura. O provozování rychlíkových spojů mají totiž mimo jiné zájem i další společnosti jako jsou například Arriva, Veolia a Viamont.
Zdroj: iHNed
Považuji za zcela přirozené, že v současné době, kdy soukromé společnosti s tímto podnikáním teprve začínají, si budou hledat partnery mezi státními či polostátními společnostmi, které mají dlouholeté praktické zkušenosti z provozu, nebo že od nich budou minimálně přetahovat zaměstnance ve větším množství. Sám byste se jistě nepokoušel zbudovat takový provoz zcela na zelené louce.
Možná Vás to překvapí ale i mnohá jiná povolání "vytvářejí hodnoty"...
MUDr.: Souhlasím. Jde jedině o závist o nic jiného. Manažeři také pobírají 13 a 14 platy a další "odměny". V masně u nás mají zaměstnanci taky "benefit" v podobě několika kil masa na člena rodiny na měsíc. A mezi námi. Radši bych měl flaksu masa zadarmo, než režíjku v kapse, když stejně do práce a z práce musím autem. Pokud někdo chce režijní, môže jít pracovat k ČD, ZSSK, OBB, DB, Voglandbahn, .... Nikdo mu v tom nebrání.
Ale zaručuji mu, že jeho šotosen o několika desíek tisících km vlakem zadarmo za rok se mu rozplynou jak pára nad hrncem.
Já to přirovnávám k OBB z naprosto jiného hlediska. Vaše odpověď o tom že mají Desira proto, že zavřeli lokálky je naprosto mimo mísu.
OBB dostává na jeden vlkm od spolkových zemí a státu 6x více než ČD od kraju, potažmo MD.
Jízdné na OBB je 5x vyšší než jízdné na ČD, a to letos budou OBB zdražovat o dalších 5%. Osobní doprava je zcela dofinancována a OBB dostávají od spolkových zemí a státu v pruměru 5x vyšší dotace. Tím pádem už mají teoreticky na lepší vozidla než ČD, avšak přesto jsou Talenty a Desira hrazeny ze 70% z finančních prostředku spolkových zemí. I proto na nich nalezneme loga jednotlivých spolkových zemí na bočnicích. Taurusy a Railjet z finančních prostředku státu. Tím pádem by měli být OBB logicky ziskovější než ČD. Už jen proto, že zavřeli oné lokálky (což je dle některých velmi dulžité pro fungování železnice). Přesto jsou ale ve 2Oti násobně vyšší ztrátě než ČD. MMch tuto ztrátu plnľ převezme rakouský stát...to by bylo u nás řevu že?
Troufám si tedy podotknout, že kdyby ČD dostávali stejné dotace jako mají na vlkm OBB a na nákup nových vozidel 70% ceny jako dotaci, neprohání se nám tu 90 Regionov, ale 130 Desir nebo Talentu a nevypisujeme VŘ na Bimz, ale nakoupíme nové mzety. Ztráta ČD by byla v takovém případě nikoliv vyšší, ale možná že by byla i nižší než v současné době, při zachování současného jízdného.
tenzor:
vám asi ty režijky leží pěkně v žaludku... Vím, že tato výhoda, kterou mají železničáři štve mnoho lidí. Jedna z příčin je ta, že většina čechů by si pro korunu nechala vrtat koleno. A tak to je i s těmi režijkami potažmo stravenkami apod. Panuje zde názor, pokud tu má někdo výhodu od zamtele a tu samou výhodu nemám také já, je to špatně a jediné řešení je zrušit to... Je pravda, že se jedná o státní podnik, takže na pokrytí jdou samo i daně, ále ty daně neplatíte jenom vy, ale také je platí samotní zamci (neberu v potaz že režijka na "2" stojí 200Kč). Navíc nevytváří na dráze lidé také nějaké hodnoty??? Vím, že když si v tisku přečtete kolik bere pán řéditel, musí to s vámi pěkně mávat, stejně tak to mává ale i s obyč. zamci ČD. Ale v některých firmách - soukromých, a že jich neni málo zamci sice nedostanou režiku a stravenky, ovšem mají jiný benefit - služ. vůz pro soukromou potřebu, služ. mobil, notebook a mnoho dalších. Je pravda, že si za to musí platit, ale podle mě a mnou známých zamců čd by si jich většina raději "zaplatila" vůz než režijku. Důvod toho je ten, že režijka, potažmo vlak není vždy ideální dopravní prostředek do těch míst, kam služební auto bez problémů dojede (i s rodinou).
http://en.wikipedia.org/wiki/Nuovo_Trasporto_Viaggiatori
S tou vyčůraností je to trochu divná formulace. Když TESCO prodává chleba, protože se mu to vyplatí, a neprodává specializované elektrotechnické nářadí, protože se mu to nevyplatí, tak je to taky vyčůranost? Když v Husinci-Řeži nejezdí metro, zatímco v Kobylisích ano...? Atd.
Můj názor je, že pokud existují nějaké železniční relace, kde se uživí soukromý dopravce, tak nechť tam také soukromý dopravce jezdí. Aspoň se ukáže, za kolik kdo reálně umí provozovat dálkovou dopravu.
A lokálky by vůbec neměly být řešeny z Prahy, kde úředníci nemají žádnou reálnou představu o tom, jak se v daném koutě republiky žije a jezdí. Ty by měly patřit krajům či sdružením obcí. Taková železnice Desná je podle mého názoru dobrým příkladem, jak si místní lidi umějí tyto věci zařídit nejlépe.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.