Praha - Stát podepíše smlouvu na provozování dálkové rychlíkové dopravy opět s Českými drahami, tentokrát rovnou na deset let. Soukromé železniční společnosti se obávají, že kvůli tomuto kroku nedostanou příležitost. Ministerstvo dopravy uklidňuje konkurenční firmy s tím, že pokud některá z nich projeví zájem o provozování příslušného rychlíkového spoje, může stát smlouvu s ČD do roka vypovědět a vypsat výběrové řízení.
Nová smlouva již brzo
Někteří soukromí dopravci se však oprávněně obávají, že stát výběrová řízení nevypíše a odvolá se na uzavřenou smlouvu. Nicméně předseda Sdružení železničních společností Jiří Mužík principiálně proti smlouvě nic nemá, pokud bude opravdu umožněno její částečné vypovězení. Dokument rovněž hájí mluvčí Ministerstva dopravy Martin Kupka. Podle jeho slov dává smlouva Českým drahám více jistot a odstraní každoroční cyklus prodlužování smluv s ČD, který je administrativně náročný.
Nyní podobu smlouvy schvaluje Ministerstvo financí. Konkrétní podmínky smlouvy a výši úhrad nechce před podpisem žádná ze zúčastněných stran komentovat. Objevují se tak spekulace o tom, že ČD dostanou více peněz a na více vlaků než doposud. Nově by tak dráhy mohly získat až 5,5 miliardy korun. Konkrétní výše úhrad má být zveřejněna až po podpisu smlouvy, což je podle mluvčího ministerstva záležitost v řádu týdnů. Přípravu smlouvy začal resort dopavy již za ministra Petra Bendla. Ten sice sliboval otevření železnice konkurenci, ale nová smlouva, jak se zdá, naopak prostor pro konkurenci zužuje.
Konkurence se chce bránit
Bude tedy zajímavé sledovat, jak se s existencí plánované smlouvy vyrovnají konkurenční soukromí dopravci. Například sdružení společností Student Agency a Keolis, které společně avizovaly vážný zájem o provozovaní železniční dopravy, zvažuje kvůli připravované „desetileté smlouvě“ podání podnětu k Evropské komisi. Podle jeho slov může takovou smlouvu uzavřít stát jen v případě, že si je jistý, že na trhu není alternativní dopravce. „Takovou jistotu stát zcela jistě mít nemůže“, dodává Jančura. O provozování rychlíkových spojů mají totiž mimo jiné zájem i další společnosti jako jsou například Arriva, Veolia a Viamont.
Zdroj: iHNed
Na druhe strane, pokud by nekdo takove vlaky chtel provozovat na svoje riziko, tak muze (uzkym hrdlem by byla propustnost koleji, ale v zasade by to slo).
Pánové, opravdu neplatí dumping = podnákladové ceny.
http://diestandard.at
:)
Německo – společnost Metropol kolem Hamburgu, souběžně s tím DB ... zase platí stejné jízdenky. Vlaky na Westerland. Dálkoviny DB, regionálku Nord-Ostsee-Bahn... a je toho tam více...
Rakousko – např. Montafonerbahn > jezdí i vlaky ÖBB
Regionálnu dopravu ÖBB v súčasnosti využívam denne, vo veľkej väčšine prípadov jednotky 4020. Keď je ale šťastná chvíľa, dorazí Talent s logom spolkového štátu Burgenland. Nie je to trochu ďaleko, než aby jazdil na trase Floridsdorf - Wiener Neustadt? A súpravy R/REX? Tu skoro všetky lasičky zostali pekne v hlavnom meste a niečo málo šlo do ostatných regiónov, kde tak nosným vozidlom často zostávajú staršie CityShuttly, alebo rovno historické schliereny. Desira vo Viedni nevidno hlavne preto, že kapacitne nevyhovujú, a tak na výkonoch nezávislej trakcie najčastejšie vidno Herkula a CityShuttly.
Padla otázka na rýchlikovú dopravu. V Nemecku tejto kategórii aktuálne najviac zodpovedá práve RE - hlavne po zrušení IR pred niekoľkými rokmi. A čo ten Virgin Trains? Eurostar je síce spoločný podnik, ale rozhodne nie "národným dopravcom", naviac s nemalým podielom súkromného kapitálu.
Čisto technická poznámka na záver: denník sa nazýva Der Standard...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.