..: Komentář: rušení vlaků do Netolic řeší nízké tržby, ne koncepci :..

810.470 + 810, Kořenov, foto: Puly České Budějovice/Netolice — Téma rušení tratí se v médiích propírá prakticky neustále od nástupu současného ministra dopravy Víta Bárty. Internetový deník iDnes v dnešním článku připomněl, že od března 2011 bude ukončen provoz regionálních vlaků mezi Dívčicemi a Netolicemi v jižních Čechách. Důvodem je nezájem Jihočeského kraje nadále provoz financovat, protože se jeví jako trvale ztrátový. Poměrně nekoncepční přístup k objednávání regionální dopravy již přitom JČK dokázal na trati České Budějovice – České Velenice – Gmünd NÖ, ale také objednávkou pro příští rok na trati Tábor – Bechyně. Trať Dívčice – Netolice tak může být jen dalším příkladem v řadě. „Dráha se ruší na základě žádosti ministerstva dopravy. My jsme ji akceptovali, protože vlaky jsou tam dlouhodobě nevyužité,“ uvedl pro iDnes náměstek hejtmana pro dopravu Martin Kuba. Vytíženost je tedy podle kraje ekonomický ukazatel, který ovlivňuje objednávku veřejné dopravy. Pokud je nízká, neměly by se nejdříve hledat důvody?

Netolická referentka iDnesu potvrdila, že by „stačily tři páry vlaků s dobrým jízdním řádem, aby se jimi dalo cestovat do práce a do škol. Teď jich tu sice jezdí sedm, ale jejich jízdní řád skoro nikomu nevyhovuje.“ Ráno už lidé vlakem nejezdí vůbec, protože první spoj je v Českých Budějovicích až 7.28, kdy už většina musí být hodinu v práci. Nabízí se tedy otázka, kdo objednal tolik vlaků v časech, které potenciálním cestujícím nevyhovují?

Koordinaci dopravy v kraji za hejtmanství obstarává společnost JIKORD, která také poptala bez výběrového řízení železniční dopravu u Českých drah. Na to, zda si kraj či koordinátor předem vypracoval průzkum poptávky před uzavřením smlouvy s ČD, se ani nemusíme ptát. Z jednoho z dřívějších prohlášení kraje se můžeme dozvědět, že Jihočeští nemají ke statistikám cestujících přístup – jedná se totiž o smluvně utajovanou informaci Českých drah. Z pohledu objednavatele dopravy je taková situace přinejmenším zarážející – třeba ve Spojeném království jsou všechny podobné statistiky povinně zveřejňovány v rámci projektu Data Gov UK. V čem jsou informace o jihočeských cestujících tak tajné, že do nich nemůže nahlédnout ani subjekt, jenž cestující přímo zastupuje?

V této souvislosti se opět nabízí slovní spojení dopravní koncepce — ta ministerská je nám slibována k Vánocům a podle dosavadních aktivit MD to vypadá tak, že regionální doprava v ní obsažena nebude. V té ale patrně nemá jasno ani Jihočeský kraj, který své možnosti zredukoval pouze na sedm párů osobních vlaků, nebo raději nic. Stávající počet spojů přitom byl prezentován jako nejlepší varianta pro obyvatele Netolic a okolních obcí. Kvůli navýšení počtu vlaků do Netolic byly dokonce zredukovány výkony v relaci České Budějovice – Protivín, která má podle našeho odhadu potenciál jako silná regionální linka. Březnový škrt na trati 193 ale ani protivínské lince nijak nepomůže.

Začátkem května 2010 oslavila trať 193 Dívčice – Netolice výročí 115 let od zahájení provozu. V Prohlášení o dráze 2010/2011, vydaném SŽDC, je vedena jako provozní regionální trať, takže minimálně do 10. prosince 2011 na ní mohou případní zájemci objednávat i zvláštní vlaky. Na rozdíl od desítky jiných nebyla zahrnuta do seznamu tratí navržených ke správnímu rušení, které bylo narychlo spuštěno kolem letošních komunálních voleb. Samotný JIKORD připouští, že by mohla být v budoucnu převzata do krajských rukou, ale o této možnosti se na hejtmanství neuvažuje.

Zdroj: MF Dnes/iDnes, JIKORD, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 2.12.2010 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád Komentáře

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Bakiy 
03.12.2010 (23:47)  
Rad bych navazal na komentar Spani (3.12. 13:57). Dnesni jizdni doba vlakem z CB do Netolic je 58 min s "vyletem" do Cicenic. Primy vlak to je schopnej ujet za 40 az 45 minut. Je to sice vic nez bus (35 minut, jak zde nekdo uvadi, me se to zda hodne "nasponovany", ale budiz). Co ale obslouzi primy vlak a co primy bus? Bus prakticky pouze CB a Netolice. Aby to zvladnul za tech 35 minut, tak musi jet po hlavni silnici (20/145), na ktere jsou pouze Dasny (proc sem nejezdi MHD?), Cesnovice a Nemcice. Vlak by obslouzil Hlubokou (uciliste), ZLIV, Divcice, Netolice a jeste nekolik mensich vesnic, srovnatelnych s Nemcicemi a Cesnovicemi. Pri natrasovani techto vlaku do "liche" hodiny, jsem schopnej udelat za jedny penize hodinovej takt z CB do Zlivi. Navic kdyz to nepojede z CB jako dnes v x:30, ale v x:10 (proc ne uz x:05?), tak je to zajimavy i jako pripoj, alespon od Prahy. Primy bus CB - Netolice bych ale taky nezatracoval. Ale jako linku CB - Dubny - Lhenice - Netolice - Prachatice. Pak se ale nejsem schopnej dostat na jizdni dobu 35 minut (CB - Net). A pokud tento bus v Netolicich "sikovne" zajede k nadrazi... Pak ale jeste nesmim lidi "otravovat" s nekolika jizdenkama, jenze to bych uz asi chtel po Jč kraji moc, ze?
03.12.2010 (20:55)  
máte pravdu já jsem proti rušení tratí.
registrovaný uživatel M 
03.12.2010 (19:16)  
Spana - prepona v pravouhlym trojuhelniku nekdy nebude stejne dlouha jako soucet odvesen. Tolik asi k tem Netolicim. nemluve o tom, ze autobus lze velmi snadno protahnout az do Prachatic, coz u vlaku je trochu problem

Flexaretista - nojono, ja mestske kluk zivot na venkove poznavam az ted:-) Mne napadlo (je to spis tak trochu vymluva) - ze ty velky autobusy jsou tady z doby, kdy byvaly plny, tzn. z doby davno minule a u malych busu by se sice usetrilo za provoz, ale zase by se musely koupit. No ale jak rikam - v podstate je to hledani duvodu:)

Karosa - souhlasim s tim, ze porizovaci cena maleho busu nemusi byt polovicni (ani obecne mensi). Ale urcite nebude vyssi a PHM vyssi nebudou. Pokud jde o pripady, kdy to jeden bus nepobere, tak to je prave ten problem - ja o takovem mistnim spoji vicemene nevim. Jeste jsem ho nevidel. Pokud jde o ten argument o 3-4 plnych zastavkach, tak ten chapu a pripoustim, ze ma pozorovani jsou nahodna (ale zase casto z okoli sameho centra), nicmene nemyslim si, ze by toto bylo to uzke hrdlo. Pokud jde o ty dva busy misto jednoho, tak to je prave ten princip - ja rikam, ze by ty male autobusy mohly nahradit stavajici velke, pricemz by nikdo neprisel k ujme (furt by to jezdilo na hovno:), jen by se usetrila nafta. Pokud by se doprava zahustila a jezdilo se casteji (aka dva busy misto jednoho), tak by to draz vyslo, to je jasny, ale zase by podstatne vzrostla kvalita dopravy - bylo by to neco za neco. Ja srovnaval jen zmenu jedineho parametru (mensi misto vetsiho). Kdyz se parametru zmeni vic, tak to uz jinde jsme, to je jina vesnice:)
registrovaný uživatel karosa  mail  
03.12.2010 (17:06)  
" - pořizovací investice max. na polovině velkého autobusu
- vyšší nabídka řidičů na trhu práce, čili omezení vlivů odborů"
Vy si opravdu myslíte, že pořizovací cena nového malého busu je maximálně polovinou ceny velkého? Bohužel se moc a moc mýlíte, ta cena je hodně za polovinou(a to nemluvím o případných požadavcích dopravce na vybavení(počet sedaček, plošina a pod), nikoliv třeba klima, televize atd.). Rovněž tak nechápu tu vaši větší nabídku řidičů na trhu práce(a spolu s ní nějaké vaše tlachání o odborech). On se při nasazení malého busu namísto velkého ušetří nějaký řidič? Já bych řekl, že právě naopak, pokud bude na té lince v určitý čas silnější frekvence, že ji jeden malý bus nepobere, budete muset poslat další bus s dalším řidičem. Samozřejmě, v případě, že bude ta frekvence silnější u stejných spojů, může být na ten spoj nasazen velký bus(pokud zrovna bude k dispozici), ale já měl na mysli spíš silnější nárazovou frekvenci( např. nějaká parta výletníků a pod.) Další pro či proti nasazení těch malých busů je i otázka, kde a co se s nimi budu jezdit. Ono i případě toho zde uváděného Prostějova je docela dost možné, že část trasy jede ten bus málo obsazený, ale třeba na ůseku mezi třemi-čtyřmi zastávkami( o kterém já/jako náhodný pozorovatel, nevím) je ta frekvence tak velká, že by ji malý bus nepobral. Jistě, můžete namítnout, nasadím na ten úsek další malý bus. Ale: to budete ten druhý bus provozovat jen pro těch pár spojů, které jsou potřeba posílit? Co bude ten bus dělat jinak celý den, budete celý den platit řidiče jen kvůli těm (třeba jen)4-5 spojům? A takových otázek je povícero. Jediné, v čem s vámi souhlasím, je ta cca 30% úspora paliva, ale zase. pokud budu muset vypravit dva vozy, spotřeba bude vyšší, atd...
03.12.2010 (15:34)  
Ad malé a mikrobusy: tuhle otázku si kladu už od gymplu a jako jediná smysluplná odpověď mi vychází to, že
1. dopravní podnik chce mít velké hračky (co si budeme nalhávat, to mají stejné vojáci, železničáři, silničáři, prostě všechny instituce s nějakou specializací),
2. při výběrových řízeních je tam něčí zájem
3. implikovaně z předchozího bodu: sdružení měst a obcí by nenadálý přísun desetimilionů ročně musely pracně maskovat za jiné "bohulibé projekty" a aktivity, což stojí moc úsilí na stejné procento do něčí kapsy.

Přínosy by přitom byly jasné:
- spotřeba cca o 30-40% nižší
- akcelerace a jízdní vlastnosti určitě flexibilnější, než bus, o mnoho jednodušší zajíždění i do vísek, kde nemají ani točnu
- pořizovací investice max. na polovině velkého autobusu
- vyšší nabídka řidičů na trhu práce, čili omezení vlivů odborů


Ale jestli to takhle půjde ještě 10 let, tak to dojde do stadia, kdy nám tu vzniknou takové linky samy - budou ale zcela soukromé a bude to ten samý styl maršrutek, jaké známe z východu a z balkánu.
03.12.2010 (14:20)  
Za pohled stojí i poslední změna JŘ, kdy se škrtnul první a poslední pár vlaků. Překvapivě to nebyly ty nejprázdnější spoje, ale často právě naopak (večer už vzhledem k zoufalému spojení busy).

Bohužel lži a polopravdy zástupcům kraje u veřejnosti stále procházejí, takže hůře být ještě může. A zřejmě i bude, což dokazuje i JŘ pro následující rok.
03.12.2010 (13:57)  
Já bych se vrátil k otázce ztrátového systému, nebudou ty vlaky náhodou tak prázdné už jen díky pohledu na jízdní řád? První spoj 6.13 z Netolic - půl hodiny čekání na přípoj v Dívčicích, další spoj v 9.01 (+2h takt až do večera) v Dívčicích bez přestupu, takže nutná lomená jízda až do Číčenic a přestup na rychlík, celková jízdní doba 58 minut což je neakceptovatelné (vyjma režikářů a šotoušů). S takovýmhle jízdním řádem ať se nediví, že to jezdí prázdné. Kdyby to z Netolic točil rovnou do Č.Budějovic v nějakém pořádném intervalu a hned o rána, tak by viděli kolik lidí by tím začalo jezdit, nehledě na to dostat se z netoličky do Hluboké, kde je střední škola je téměř nemožné. Dosti mě šokuje takhle triviální myšlení od docenta ekonomie... :-/
registrovaný uživatel M 
03.12.2010 (13:49)  
JP - o cestovni cas mi az tak neslo. Spis o to trasovani (ktere se udelalo pred "200 lety") a tak. Navazal na to i Tomas Kraus.
Z obojiho je patrne, ze to lze nahradit autobusem a vysledkem bude lepsi obsluznost. Soucasne z toho plyne i to, ze nekde muze byt klidne i vlak. Je to o kombinaci, neni to, ze vsude musi byt vlak nebo ze vlaky je treba uplne zrusit.

K nejakym tem koncepcim. MHD zde v Olomouckem kraji a konkretne v Prostejove - verejna doprava je podle meho soudu hrozna. Zadny takt, hrozne trasy, nenavazovani. A potom jeste jedna konkretni vec primo v Prostejove - na autobusovych linkach MHD jezdi velke Karosy. Nebo mozna to nejsou Karosy, ale jsou to proste ty klasicke velke autobusy. Jeste jsem ale nevidel plny a ani poloplny autobus. Ne ze by se dalo usetrit na platech ridicu treba, ale spotreba nafty by u mensich autobusu nebo nejakych dodavek byla tutove nizsi a sluzbu by to udelalo uplne stejnou. Mozna se ceka, az skonci zivotnost tehle busu, nevim...
Kazdopadne trocha koncepce chybi nejen v jiznich Cechach...

edit
http://www.bmhd.cz/evidence-dpmb/prehled.php?autobusys
Tady jsou videt ty normalni autobusy a dole ten, ktery by zde bohate stacil.
Je pravdou, ze mistni busy nejezdi jen mistni trasy (ale i to je asi veci "obehu"), ale nejaka preplnenost se netyka ani mezimestskych spoju.
Pokud nekdo ma pocit, ze se to tyka jen autobusu, tak v pripade vlaku je ten problem stejny. Akorat ze u vlaku nic mensiho nez 810 neni:)
03.12.2010 (13:34)  
Tomáš Kraus: pod tohle se podepíšu.
03.12.2010 (12:53)  
K netolické lokálce jsem rovněž skeptický, na to že Netolice nejsou až tak velké město ta trať vede dost nevhodným směrem. Na zrušení už se mělo přijít dávno, a nezavádět tenhle dvouhodinový cirkus přímých spojů do Týna, kdy se při cestě do Budějovic musí zajíždět přes Číčenice. A na úkor toho prořídly intervaly na čerstvě elektrizované trati 199.
Z Netolic jede v pracovní den 16 přímých autobusů do Budějovic (cca 35 minut) a stejně tak do Prachatic (cca 30 minut), takže až někdy KÚ přijde na to že by to chtělo koncepci, je rameno Budějovice - Netolice - Prachatice - Vimperk (- Sušice) vhodným adeptem na páteřní autobusovou linku.
Bohužel doprava v JČ kraji se "vyvíjí" systémem nesouvisejících kopanců, a přestože si cestující každý rok říká, že horší už to být nemůže, tak to horší je. Interval osobáků 6 hodin na významném regionálním rameni do Strakonic, rozseknutí osobáků na Tábor ve Veselí (s tím že v těch půlkách trasy se třeba jezdí jen některé dny, takže ve výsledku všude stojí odstavené soupravy a tím co jezdí stejně nikdo nejezdí protože to jezdí málo a nikam), požadavek na šestivozové šukaropovody do Nového Údolí namísto "normálních" vlaků (žalostně nízká cestovní rychlost, komplikace pro cyklisty), škrtnutí spousty vlaků v souvislosti s elektrizací 199 (protože jsou ty elektrické vlaky, na které se cestující měli během té tříleté výluky těšit, najednou moc drahé), víkendová obslužnost Kvildy spočívající posledních 20 let ve třech dálkových busech (z Prahy, Tábora a ČB)... čeho se dočkáme příště?
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko