..: Komentář: rušení vlaků do Netolic řeší nízké tržby, ne koncepci :..

810.470 + 810, Kořenov, foto: Puly České Budějovice/Netolice — Téma rušení tratí se v médiích propírá prakticky neustále od nástupu současného ministra dopravy Víta Bárty. Internetový deník iDnes v dnešním článku připomněl, že od března 2011 bude ukončen provoz regionálních vlaků mezi Dívčicemi a Netolicemi v jižních Čechách. Důvodem je nezájem Jihočeského kraje nadále provoz financovat, protože se jeví jako trvale ztrátový. Poměrně nekoncepční přístup k objednávání regionální dopravy již přitom JČK dokázal na trati České Budějovice – České Velenice – Gmünd NÖ, ale také objednávkou pro příští rok na trati Tábor – Bechyně. Trať Dívčice – Netolice tak může být jen dalším příkladem v řadě. „Dráha se ruší na základě žádosti ministerstva dopravy. My jsme ji akceptovali, protože vlaky jsou tam dlouhodobě nevyužité,“ uvedl pro iDnes náměstek hejtmana pro dopravu Martin Kuba. Vytíženost je tedy podle kraje ekonomický ukazatel, který ovlivňuje objednávku veřejné dopravy. Pokud je nízká, neměly by se nejdříve hledat důvody?

Netolická referentka iDnesu potvrdila, že by „stačily tři páry vlaků s dobrým jízdním řádem, aby se jimi dalo cestovat do práce a do škol. Teď jich tu sice jezdí sedm, ale jejich jízdní řád skoro nikomu nevyhovuje.“ Ráno už lidé vlakem nejezdí vůbec, protože první spoj je v Českých Budějovicích až 7.28, kdy už většina musí být hodinu v práci. Nabízí se tedy otázka, kdo objednal tolik vlaků v časech, které potenciálním cestujícím nevyhovují?

Koordinaci dopravy v kraji za hejtmanství obstarává společnost JIKORD, která také poptala bez výběrového řízení železniční dopravu u Českých drah. Na to, zda si kraj či koordinátor předem vypracoval průzkum poptávky před uzavřením smlouvy s ČD, se ani nemusíme ptát. Z jednoho z dřívějších prohlášení kraje se můžeme dozvědět, že Jihočeští nemají ke statistikám cestujících přístup – jedná se totiž o smluvně utajovanou informaci Českých drah. Z pohledu objednavatele dopravy je taková situace přinejmenším zarážející – třeba ve Spojeném království jsou všechny podobné statistiky povinně zveřejňovány v rámci projektu Data Gov UK. V čem jsou informace o jihočeských cestujících tak tajné, že do nich nemůže nahlédnout ani subjekt, jenž cestující přímo zastupuje?

V této souvislosti se opět nabízí slovní spojení dopravní koncepce — ta ministerská je nám slibována k Vánocům a podle dosavadních aktivit MD to vypadá tak, že regionální doprava v ní obsažena nebude. V té ale patrně nemá jasno ani Jihočeský kraj, který své možnosti zredukoval pouze na sedm párů osobních vlaků, nebo raději nic. Stávající počet spojů přitom byl prezentován jako nejlepší varianta pro obyvatele Netolic a okolních obcí. Kvůli navýšení počtu vlaků do Netolic byly dokonce zredukovány výkony v relaci České Budějovice – Protivín, která má podle našeho odhadu potenciál jako silná regionální linka. Březnový škrt na trati 193 ale ani protivínské lince nijak nepomůže.

Začátkem května 2010 oslavila trať 193 Dívčice – Netolice výročí 115 let od zahájení provozu. V Prohlášení o dráze 2010/2011, vydaném SŽDC, je vedena jako provozní regionální trať, takže minimálně do 10. prosince 2011 na ní mohou případní zájemci objednávat i zvláštní vlaky. Na rozdíl od desítky jiných nebyla zahrnuta do seznamu tratí navržených ke správnímu rušení, které bylo narychlo spuštěno kolem letošních komunálních voleb. Samotný JIKORD připouští, že by mohla být v budoucnu převzata do krajských rukou, ale o této možnosti se na hejtmanství neuvažuje.

Zdroj: MF Dnes/iDnes, JIKORD, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 2.12.2010 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád Komentáře

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
03.12.2010 (11:39)  
JP - no, ja s tim nezacal. Jen mne to zaujalo (pro neuveritelnou hloupost obsahu). Na druhou stranu, a to myslim zcela vazne, toto neni technicky problem. To je zejmena problem politicky. Ano, bylo by krasne, kdyby to byl problem technicky, ale tak to bohuzel neni

Jinak docela vyjimecne napsal neco rozumneho FRK a velmi dobre to shrnul happy
registrovaný uživatel happy 
03.12.2010 (11:11)  
Jsou lokálky a lokálky. Na některých lze s úspěchem provozovat dopravu i v 21. století, protože třeba vedou hustě obydleným územím, vedou mezi dvěma městy v poměrně přímém směru atp. A druhá skupina lokálek je ta, která bohužel vlivem špatného trasování nemá moc šancí na existenci. Srvovnejme tři místní dráhy, které mají přijít k úhoně. Netolice- Dívčice, Kraš- Vidnava, Budějovice- Jemnice. Která z těchto tří má nejmenší šance na to, aby zde jezdily vlaky alespoň přiměřeně plné? Nejmenší šanci má právě netolička. Ať by se zde zvolil koncept jakýkoliv, tak pochybuji, že by se někdy počet cestujích přehoupl přes 20.
registrovaný uživatel M 
03.12.2010 (11:07)  
Libi se mi pasaz
způsob uvazovani podnikatelskych politiku (ODS+TOP09) "k cemu je verejna doprava, kdyz ja jezdim autem...... k nicemu, protoze ja jezdim autem"
Tak jeste, ze politici CSSD jezdi vlakem a pusobi velmi nesobecky (at uz jejich odmitani clenstvi v dozorcich radach nebo hladke schvaleni zruseni dotaci na FVE) a jsou tak prikaldem pro vsechen lid...
03.12.2010 (10:46)  
Názor paní netolické referentky iDnesu je neopodstatněný. Občan z Netolic, jedoucí do práce nebo školy do Českých Budějovic zcela určitě nepojede vlakem s přestupem v Dívčicích. Sám jsem se o tom přesvědčil při dvou rekreačních pobytech v tomto místě v době školního roku-nikoliv o prázdninách. Cesta vlakem trvá 1 a 1/4 hodiny a autobusem 40 minut. Při použití vlaku se ještě čeká 1/2 hodiny v Dívčicích (v zimě v nevytopené čekárně).
Nyní si položme otázku, zda je toto spojení tohoto města s ČB pro pravidelného cestujícího racionální?
Tato trať se stavěla, když silnice nebyly a je samozřejmé, že v té době byla velmi dobrým dopravním prostředkem. Nyní, kdy jsou Netolice spojeny s okolím řadou silnic je jasné, že se železnice dostala do pozadí zájmu. Dalším problémem je, že na této trati zanikla nákladní doprava.
Souhlasím s názorem paní netolické referentky iDnesu, že jízdní řád na této trati je nepraktický. Jeden příklad: Je až nepochopitelné, proč neodjíždí vlak z Netolic tak, aby cestující mohl přestoupit na R 929, který jako jediný v Dívčicích zastavuje. Otázkou je, zda by i tento spoj našel své zákazníky, když je autobusová doprava zdaleka příznivější, než cesta po kolejích.
U nácestných stanic platí to samé. JIKORD uvádí, že bude zavedeno náhradní řešení pomocí malých autobusů s podstatně nižšími náklady, než jsou na spoje Českých drah. Proč tedy nevyužít toho, co bude plnohodnotné, ale levnější?
FRK
03.12.2010 (10:25)  
Možná to tu už bylo napsáno ...
Nejdříve se upraví jízdní řád - přípoje sedí, ale proč odjíždí vlak ve 14:10, když lidi z fabriky to nestíhají. Pak s ním nikdo nejezdí. A když nikdo nejezdí, tak se vlak zruší, protože je nevyužívaný ...
03.12.2010 (9:44)  
Souhlasím, že ucelená koncepce rozvoje na jihu Čech zcela chybí - jak u rozvoje cesty (myslím, že to, jak reálně po několikaletém humbuku a výkopech vzrostl standard cestování a jízdní doby na trati do Dvořiště je toho jasným důkazem), tak u obslužnosti.

Vize rozvoje infrastruktury jsou poměrně velké, v naprosté většině ve výhledu na několik desetiletí (4. koridor, novostavba do Lince, dráty na 226, modernizace 190, modernizace 225 a i řada dalšího, vizte případně ZÚR Jihočeského kraje) a poměrně často i správné. S provozem je to o poznání horší, neb tam v současnosti jiné zadání pro JIKORD než srazit výdaje krajského rozpoču nejspíše neexistuje. Přitom by bylo v ekonomických možnostech kraje nabídnout nabídnout slušnou veřejnou dopravu* 75% obyvatel kraje, ale to by muselo být od radních kraje jiné zadání.

*) celotýdenní dvouhodina zahušťovaná v pracovních dnech ve špičkách na hodinu na všech významnějších linkách propojujících obce nad 1000 obyvatel s dalšími většími městy.
registrovaný uživatel Dusanh 
03.12.2010 (9:34)  
Prostě je potřeba se smířit s tím, že podobný osud čeká nemálo dalších lokálek. Jenom je problém, že to opět šmudláme nějakou "českou cestou"... Místo toho, aby se udělal jasný plán a potom se podle něj postupovalo.
03.12.2010 (9:33)  
chio: ano, s tím souhlasím. Ve chvíli, kdy proletáři budou chtít po práci ještě zajít na nákupy nebo mlaďoši na rande a tím pádem se nemají šanci dostat ani do relativně velkých sídel, tak se tím zatlouká hřebík do rakve jakékoliv snahy využívat hromadné dopravy.
03.12.2010 (9:31)  
Souhlasím, že ucelená koncepce rozvoje na jihu Čech zcela chybí - jak u rozvoje cesty (myslím, že to, jak reálně po několikaletém humbuku a výkopech vzrostl standard cestování a jízdní doby na trati do Dvořiště je toho jasným důkazem), tak u obslužnosti. Lepšího důkazu, než poslední spoj do Prahy z ČB v 20 hodin, asi netřeba.

Ale k té dopravní obslužnosti Netolic:
na šestou hodinu je směrem na ČB (a de facto stejně tak i Protivín, Písek) zajištěná už dávno dopravní obslužnost autobusem, do osmé hodiny pak dalšími dvěma (1 s přestupem). Jízdní doba úplně stejná, cena jízdenky mírně lepší u busu, dotace výrazně nižší u busu. A ani obslužnost Vodňan a Protivína není zlá.
03.12.2010 (9:06)  
Josef Petrák:
Klidně to tam nechte, já to tvrzení kraje o datech, která "nemá", taky před časem někde viděl.

Jinak s Vámi zcela souhlasím, že Jč. kraji/JIKORDu chybí koncepce.

Člověk by se uměl vyrovnat s tím, že se Netolička zavře, ale výsledkem by mělo být zataktování a výrazné zahuštění bus linek do Netolic (aspoň ve směru do Budějc). Byť JIKORD jisté zahuštění bus linek chystá (do všech směrů z Netolic by to mělo hodit zhruba stejně buskm, jako bude na neobjednáním vlaků do Netolic ušetřeno vlkm), většímu "proorganizování" autobusů, ale zatím nic nenasvědčuje.

Jinak snaha zavřít Netolice byla již za hejtmana Zahradníka, ale tento se bál za toto nést politickou odpovědnost. Shodně by se bálo i současné vedení kraje (náměstek pro dopravu Kuba (ODS)), ale jelikož je za současné situace možné se vymluvit na MD, ta kraj není ten zlý ... a JIKORD je umožněno plnit krátkodobý ekonomický cíl, tj. snížit výdaje na objednávku veřejné dopravy.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko