Třinec/Břeclav - Po nedávných náznacích o možných zásadních změnách v provozu pendolin od nového jízdního řádu přijdou České dráhy s malou revolucí již letos v létě. Od druhé změny platného GVD 14. června totiž začnou v pátky vypravovat posilový spoj SC Pendolino Sprinter z Prahy do Třince přes Ostravu, Karvinou a Český Těšín. Na jižní větvi naopak chtějí do spojů s povinnou rezervací přilákat více cestujících poskytováním místenek do 2. třídy zdarma. Podobně jako v případě akčních jízdenek ČD TIP tak dopravce reaguje na malý zájem o spoje SuperCity mezi hlavním městem a Brnem, Břeclaví, Bratislavou a Vídní.
Pendolino Sprinter, aneb legendární SC Manažer se vrací
V pátek 12. června se poprvé po letech prožene po trase Praha - Ostrava-Svinov osobní vlak bez zastavení. Páteční spoj SuperCity bude vypravován jako standardní posilový vlak před víkendy a svátky z pražského hlavního nádraží v 16:23 a jeho cílová stanice se posune ještě více na východ. Kromě obou největších ostravských nádraží zastaví ještě ve stanicích Karviná hl.n., Český Těšín a Třinec, kde se jednotky řady 680 objeví v provozu vůbec poprvé. Dráhy se s tímto konceptem inspirovaly u německých DB, které přímé spoje ICE Sprinter s povinnou rezervací provozují jako nejrychlejší spojení na vybraných relacích.
„Zavedením spoje Sprinter chceme nejen rozšířit dosavadní nabídku spojení vlaky pendolino v pátek, ale současně chceme otestovat poptávku po přímém rychlém spojení Prahy a dalších oblastí Moravskoslezského kraje a Těšínska. Odezva této nabídky u zákazníků pro nás bude jedním z důležitých podkladů při plánování dalšího rozvoje produktu SC Pendolino,“ říká Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu. Přesný jízdní řád nového spoje plánuje dopravce zveřejnit v průběhu května, pravděpodobně ale můžeme i u tohoto spoje očekávat poznámku o nemožnosti uplatnit slevu RailPlus na cenu povinné rezervace.
Legendární SuperCity Manažer, zavedený v lednu 1997, byl komfortním spojem s globálním jízdným, který jezdil denně na trase Praha - Ostrava - Bohumín. Úsek mezi metropolemi Čech a severní Moravy překonával bez zastavení, čímž dosahoval na tu dobu rekordní jízdní dobu 3 h 59 min. Řazen byl výhradně z vozů 1. třídy a restauračního vozu, přičemž občerstvení bylo součástí ceny jízdenky.
Směr Brno/Břeclav: jak přilákat cestující?
Pokud na severní větvi mezi Prahou a Ostravou má pendolino jasně navrch oproti ostatním druhům dopravy a dokáže mnohdy vyprodat všech 333 míst soupravy, na trase do Brna a Břeclavi se již s takovým úspěchem nesetkává. Hodinový interval přímých vlaků i silná autobusová konkurence berou jen o málo rychlejším povinně místenkovým spojům vítr z plachet. Po akčních "low-cost" jízdenkách ČD TIP tak dopravce od června přistupuje k dalšímu motivačnímu kroku: u spojů SC 14 - SC 19 budou mít cestující s platnou jízdenkou 2. třídy nárok na bezplatnou místenku. SuperCity Smetana, Antonín Dvořák a Slovenská strela budou i nadále vyžadovat povinnou rezervaci, nicméně díky "slevě" budou nově pendolina výhodnější, než jiný vlak s obyčejnou místenkou v hodnotě 70, resp. 35 Kč. Podmínky pro využití 1. třídy se u těchto spojů nemění.
Zdroj: České dráhy
Severni vetev - ano, super vec, primy vlak. Dosud jsem nejradeji vyuzival Janacka, mimo jine proto, ze ma zastavek minimum (tedy mene nez dosud SC). Bmee mi prijdou docela fajn na to, ze je to vlak bez priplatku, bohuzel misto nich v posledni dobe radi kdeco, vcetne B a Bc :-( Takze si rikam, ze prime SC by mohlo byt duvodem, proc si priplatit.
Z hlediska prepravce ve vztahu k zakaznikovi ale zalezi vic na tom, kam spoj "vecpou" a za jakou cenu. Pokud by totiz jeden z dosavadnich spoju byl timto nahrazen, automaticky se to nebude libit tem, kdo by do nej chteli nastupovat tam, kde najednou nestavi. Jestli pojede v ramci tridy SC spoj (nebo nekolik spoju) navic, je otazka, kam se vejdou a jaka na ne bude navaznost v pripade dalsiho prestupu jednak v Praze, ale i na druhem konci. Jak z hlediska dalkove prepravy (pokracovani do Polska a na Slovensko), tak i mistni - vlakove i ostatni.
Celkove severni vetev teto zpravy beru jako vyborny napad.
Jizni vetev - tady uz to zas tak pozitivne nevnimam. Ano, je super, ze se muze svezt pendolinem i ten, kdo s nim dosud nejezdil. Dokonce se diky tomu sveze vlakem urcite spousta lidi, kteri do te doby volili autobus nebo auto. Jenze zruseni poplatku za mistenky mi prijde kontraproduktivni, zvlast v pripade, ze - vse tomu nasvedcuje - u ostatnich vlaku mistenky zustanou beze zmen. Takze z pohledu obycejneho cloveka; vim ze pojedu za mesic a pul, koupim si dopredu mistenku za nic. Pokud nepojedu, co se stane... nic me to preci nestoji. Naopak, kdyz ve ctvrtek zjistim, ze v patek potrebuju jet, mam smulu... a pokud chci mit jistotu, ze si sednu, priplatim si za kozenku.
Takze pevne doufam, ze to nakonec bude trosku jinak - aby to nedopadlo, jako kdyz si clovek koupi inkartu (nechci slevu zadarmo :-) ) aby usetril kilo za mistenku v pendolinu, kterym chce jezdit na vikend domu. Pani na kase ho ubezpeci, ze uz po par jizdach se mu investice vrati... a vse je super - aspon do doby, nez zjisti, ze za par dni mu na vybrany spoj sleva prestava platit.
Dalsi je otazka "neprizpusobivych" obcanu - pokud mistenka nebude, prestane byt ve vlaku klid a dost mozna i cisto. Co ma pak delat clovek, ktery chce mit klid? Jet autobusem?
Nebudou příští rok nabízet ČD Pendolina k odprodeji? Pár komfortních nenaklápěcích souprav pro severní linii by se někde splašilo...
Ale tohle je opravdu dobrá myšlenka.
Jen by to mohlo jet i do plzně...
To že to nestaví ani v Pardubicích a Olomouci nevadí. Nepochybuji o tom, že se spoj naplní minimálně na 90%. A zase tolik lidí nepojme, aby to vyprázdnilo EC/IC spoje, které staví v pomalu každé díře (viz IC 542 Bohemia, které "vymetá" Studénku či Zábřeh na Moravě).
Pro cestující do Ostravy to bude mnohem pohodlnější, ono když vlak staví co dvacet minut, tak to není moc příjemné.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.