Plzeň, Velim - V neděli bylo na českých kolejích k vidění hned několik neobvyklých věcí. A návoz nečinné lokomotivy 380.001 (109E), tedy takzvaného Messerschmitta, byl jen jednou z nich. Zejména kolem trati 170 se zasvěcení diváci vrátili v čase zpět, a to rovnou nadvakrát. Mohli se potěšit vzpomínkou na rychlíky z šedesátých let, nebo otřást nad faktem, že Messerschmitt znovu od západu přeletěl Česko, a to právě v den 70. výročí nacistické okupace Čech a Moravy. Ale nepředbíhejme…
Dárek pro fanoušky
"Messerschmitt" byl přetažen jako nečinný v soupravě vlaku Rn 69901 z Plzně do Velimi, tvořeného kromě dvojice lokomotiv také dvěma ochrannými vozy, dodávajícími brzdící procenta. Již brzy se k němu přidá i 380.002, obě se pak konečně vydají k zákazníkovi a snad brzy i do pravidelného provozu. Přeprava probíhala za standardních opatření a souprava se po cestě řídila "kulatými rychlostníky". Bonusem pro ty, kteří nebyli v dešti líní dojít k trati, byl pohled, jaký se mohl naskytnout již před 40 léty. Polovinu trasy totiž souprava projela ve složení 749.006 + Aa 19 10 017 + Ba 20 80 155, tedy se zástupcem pětikusové ověřovací série "zamračených", vyrobeným v roce 1966, a historickými vozy, zástupci prvních sérií typu "Y", dodaných z budyšínské vagonky také již v šedesátých letech. Malým paradoxem je, že zatímco udržované vagóny jsou v majetku luženského muzea a opatřené původním nátěrem, označením i vlastnickými znaky ČSD, "zamračená", čtvrtá nejstarší zachovalá své řady, jezdí dosud v pravidelném provozu, krásně natřená podle původního schématu a stále nevybavena tlumiči výfuku. Jen označení "ČD" kazilo věrohodnost zážitku, k němuž jinak dávala řada autentických zákoutí na trati 170 příležitostí dostatek. Jen to trolejové vedení tam bylo navíc. Milovníci se dočkali i svého oblíbeného dunění.
Prototyp 380.001 měl podle původních plánů postoupit typové zkoušky již v září minulého roku, celý průběh realizace dodávky dvacetikusové série výkonných lokomotiv 109E Českým drahám má ale zpoždění. První ze série oslavila výstavní premiéru na berlínském veletrhu Innotrans 2008 a testy na okruhu tak podstupuje později, než druhá v pořadí, ale první vyrobená 380.002, jejíž návoz na tovární testy s pomocí o čtvrt století staršího druhého prototypu řady 363 jsme sledovali loni.
Jedničku i dvojku čekají na okruhu těžké chvíle. Musí podstoupit cca. 370 testů vyžadovanými českým i německým drážním úřadem k tomu, aby typ byl schválen pro provoz. Jedněmi z nejvíce sledovaných zkoušek budou zejména měření EMC (elektromagnetické kompatibility) s různými traťovými zabezpečovacími zařízeními. S těmi měly dlouhou dobu problémy jednotky Alstom ČD 680 "Pendolino" a také Siemens ES64 U4-C "Taurus". Pokud bude vše probíhat podle předpokladů, již toto léto by lokomotivy mohly podstoupit TBZ (technicko-bezpečnostní zkoušku) a provozní zkoušky u provozovatele - Českých drah.
Zdroj: ŽelPage; foto: Jaroslav Charvát, Filipo
V druhé části bych rád trochu uvedl věci na pravou míru. Zpravodajství ŽelPage není informace pro fotografy. V tomto smyslu nemá zpráva formátu "zítra projede 380" oproti zprávě "dnes (včera) jela 380, podívejte, jak to vypadalo" šanci.
Není pravdou, že má občanské sdružení ŽelPage jakékoliv silné vazby, závazky nebo potřeby se silně zalíbit jakémukoliv dopravci, operátorovi nebo výrobci vozidel. Proto má taky formu sdružení provozovaného z dobrovolných příspěvků fyzických osob (ani jeden z kritiků mezi nimi není) a snahou o manipulaci, kterou jsme již také párkrát zaznamenali, hluboce pohrdáme. Naším krédem je postupovat korektně a slušně a proto tu také jsme již devátým rokem, rekordní návštěvnost je pak mnohem přesvědčivějším důkazem o správnosti tohoto postupu než pár dotčených komentářů, které odesílatele nic nestojí.
A v neposlední řadě, samozřejmě, že máme kanály, kterými sdílíme informace s fotografy, kteří s námi sdílejí své úlovky. Pokud mezi ně nepatříte, zamyslete se proč.
Na závěr jen zopakuji, příspěvky na téma "proč ŽP píše to a nepíše ono" patří do diskusního fora.
Ja si ale zrovna nemyslim, ze oznaceni "seriozni medium" znamena, ze si to hlavne s nikym nerozhazet a byt se vsemi kamarad.
To plati pro platek typu Informacni buletin apod...
Seriozni medium si nepredstavuju jako psat jen to, co se dotcenym libi.
a btw tady se urcite nejedna o informace, kam pokrocil vyvoj noveho modelu... to je analogie vice nez prehnana...
Add utajování 109E .. no ať se na mě nikdo nezlobí, ale ani automobilky nedávají každý týden informace, jak postoupily práce na novém modelu ev. kdy a kam budou převážet prototyp na zkoušky.
SYN: To je tedy podle meho nemistne, atsi klidne jedna o vyrobek soukrome firmy ale je uz dopredu dohodnute ze bude placen z verejnych penez (vcetne vyvoje) tak at s tim nedelaji nechutne fory
Proč by to mšlo být dopředu jasné že to bude výrobek z Plzně? Který výrobek máš na mysli? A POKUD získala Škodovka grant na vývoj lokomotivy, co je na tom špatného, stejných grantů využívají i jiní výrobci po celém světě, takže v čem je problém?
Informace se na "dráze" šířily vždy velmi rychle, i v době kdy existoval pouze telefon a dálnopis.
Je snad na nějaké DPS napsáno vyhrazené, důverné, tajné nebo přísně tajné ? Není. Obchodujete snad s těmi informcemi ? Neobchodujete. Naopak, děláte zadarmo reklamu ČD i výrobci...
Výrobce i ČD jsou hloupí, že tyhle informace nedávají k dispozici sdělovacím prostředkům.
Divil byste se, co elektronická pošta dokáže. Posílám pravidelně maily na určitou "soukromou" adresu (a nejsem sám) a adresát je doslova nepříčetný z toho, že týž mail chodí i na jeho "zaměstnaneckou" adresu, ačkoli já služební adresu toho dotyčného vůbec nemám v adresáři a totéž dělají i maily posílané další osobou, která rovněž posílá maily na obě adresy a ani ona nemá "služební" adresu v adresáři.
Samozřejmě, že oba posíláme poštu ze zcela jiných serverů.
ale je mi divne, ze by s timto prevozem delala skodovka nejake tajnosti - chapu pri prvnim vytazeni prototypu z fabriky na dvur, pripadne prvnimu pretahu do velimi. Ale ted po pul roce, kdy si ji na okruhu mohl (s nadsazkou) prolezt a vyfotit pomalu kdokoli? A pokud by to byla pravda, cekal bych ji treba oblecenou do hadru, prevoz v noci apod...
btw - mozna se mylim, ale nezahledl jsem jeji prvni paparazzi fotky porizene za zdi prave na tomhle serveru?
Ale jinak - ze se informace oficialni cestou nevydavaji to mne nezarazi a netrapi, ovsem ze jsou ST/CD ochotny aktivne cinit kroky proti jejich uniku neoficialnimi kanaly to je to co mne zarazi. Jako asi tak proc, omezeni prumyslove spionaze? Nebo zabraneni teroristickemu utoku?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.