Česká republika - S příchodem Petra Bendla do ministerského křesla přicházejí mnohé novinky z oblasti vlakové dopravy, které tento resort připravuje. Tou nejvýraznější je, že se ministerstvo chystá vypsat výběrová řízení na provozování dálkových vlaků, na které stát každoročně Českým drahám doplácí. Blýská se na lepší časy? Bendl se nechal slyšet, že ministerstvo má zájem na tom, aby se na železnici rozvíjela konkurence. Pokud by dopravci projevili zájem o provozování těchto vlaků, ministerstvo má v plánu soutěž vyhlásit ještě před koncem letošního roku. Bendlův postoj znamená výraznou změnu v celkovém přístupu MD k objednávkám vlaků. Ty doposud automaticky objednávalo u Českých drah, kterým na jejich provoz jen za loňský rok muselo doplatit 3,3 miliardy.
Poslední pokus o vlakový provoz pod taktovkou jiné společnosti, než ČD se datuje do roku 2006. Tehdy resortu dopravy šéfoval Milan Šimonovský. Stát tehdy vypsal VŘ na provozování rychlíků po trati z Pardubic přes Hradec Králové do Liberce a z Plzně přes Žatec do Mostu. Soutěže se zúčastnil tehdejší Connex, Viamont nebo Railtrans, nicméně jasným vítězem se staly dráhy, které byly nuceny na tyto tratě přemístit zánovní motorové vozy a jednotky z jiných destinací. Po vítězství drah Sdružení železničních dopravců, jehož členy jsou všechny výše jmenované společnosti, vyslovilo podezření, že ČD vyhrály především díky dumpingové ceně.
Společnost Railtrans (dnes Railtransport) chtěla v roce 2007 konkurovat ČD na trati z Prahy do Ostravy i bez státních dotací. Její plán však nakonec ztroskotal. Na stejné trase chce podnikatelské štěstí zkusit i Student Agency, jejíž majitel Radim Jančura nešetří kritikou na dráhy a stát, že brání vstupu konkurence na české koleje.
Ministerstvo dopravy letos chystá mimořádnou finanční injekci krajským vlakům, těm podle ČD chybí až 3,2 miliardy. Podle Bendla však půjde o jednorázový příspěvek, který se již nebude muset opakovat. Finanční prostředky musí nejdříve poskytnout ministerstvo financí. Jednou z možností, jak do budoucna ušetřit je, aby si kraje objednávaly pouze takový objem vlaků, který si samy finančně pokryjí z vlastních rozpočtů. Musejí však také zvážit, zda objednají autobusy či vlaky, nebo zda na lokálky pustí konkurenci ČD.
Zdroj: ČT24
Jinak, reagovat na tebe, milý M, mi přijde už dost zbytečné. Nejen, že prekroutíš, co se dá, ty poslední dobou už začínáš mít potíže s hranicemi slušnosti a to není nic na mě.
...
Na tohle si vzpomen, az budes priste kricet, ze se u nas dava malo (ve srovnani s jinejma zemema) penez do dopravy...
Kdyby byl všude kolej byla podbitá, vyčištěná od náletů, kolejnice přebroušená a s utaženými upínadly, tak neřeknu ani popel.
Zde doporučuji navštívit str. 14: http://www.cdrail.cz/VTS/CLANKY/vts24/2410.pdf
Nutno říci že letošní výrazná sleva jistě dopravcům uleví (abych jen nehanil, tak toto je pozitivní).
DC za všechny prachy... http://fotobob.own.cz/CDminus/
Josef Novák: Já vůbec netvrdím, že je to samospásné a že automaticky to bude ihned lepší, ale kdokoliv se snahou být lepší to tu může jen pozvednout. Horší už to o moc být nemůže...
Ale jak říkám, chce to nepožívat fráze "ono to jinak nejde", ale naopak dělat maximum co jde a on se pokrok dostaví.
Nebo si snad myslíte že ve Švýcarsku a Japonsku se tratě neopravují a nepřestavují, že je to takový rozdíl oproti ČR? Já bych řekl, že opak je pravdou.
Takže bod 2 a 3 bude zase pro všechny stejný a změnou dopravce se nevyřeší.
A to nemluvím o tom, že údržba svršku a okolí tratí je v tomhle státě opravdu mizivá, když člověk vidí pracující podbíječku mimo stavěný koridor, může si hned něco přát. Mě spíš přibývá sbírka fotek závad desetiletí neudržovaných úseků. Mmch všiml jste si třeba v metru, že by výměny kolejí, podbíjení (toho moc není) a podobné věci měli vliv na dvoukolejný provoz?
Ano výluka jedné koleje je nepříjemná věc. Ale opravdu musí být v čas kdy tam jede spousta vlaků protisměrně? Navíc lze jistě vypacovat lokální změnu GVD pro danou výluku (prostě zjistit jaké vlaky budou mít přednost aby to vycházelo co nejlépe) a oněm postiženým slevit poplatky za řízení nebo užití DC. Ale to už je normální obchodní vztah a to zde stále nehrozí.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.