..: RegioJet koupil 9 peršingů a chystá komerční spoje :..

Lokomotiva řady 163 dopravce RegioJet (fikce), foto: Petr Sporer (CC-by-sa 2.5)Brno — Projekt dálkových vlaků Student Agency začíná ožívat. Po sérii propagačních jízd v Ústeckém, Olomouckém, Jihomoravském a Plzeňském kraji chystá žlutý dopravce první pravidelné spoje vlastních vlaků, které hodlá provozovat bez finanční podpory státu nebo krajů; zároveň však neskrývá, že by měl zájem i o subvencované rychlíkové linky, pokud ministerstvo dopravy v souladu se svým dřívějším závazkem v brzké době vypíše příslušné výběrové řízení. RegioJet v současnosti uvažuje o dvou pravidelných komerčních linkách – jedné regionální a jedné dálkové. V obou případech už společnost požádala o přidělení kapacity dopravní cesty a nyní se chystá odpovědět na otázku vozidel: zatímco pro regionální dopravu má k dispozici pronajaté motorové jednotky Desiro Classic, na své první dálkové výkony si žlutý dopravce přiveze lokomotivy z produkce plzeňské Škody, které od března 2011 nasadí na sedmi párech vlaků mezi Prahou a Ostravou.

Poslední peršingy se vrací do vlasti

Lokomotiva řady E630 (163 ČD) italského dopravce FNM LeNord, zakoupená pro RegioJet, foto: Student AgencyKdyž v roce 2006 plánoval své soukromé expresy dopravce Railtrans, narazil na problém absence vhodného vozidla. Původně zamýšlené stroje řady 189 od Siemensu nebyly v té době možné schválit a alternativa v podobě téměř historických bobin řady 140 nepřicházela do úvahy kvůli rychlosti a spolehlivosti. Po rok trvajících odkladech a následném zahrnutí dálkových vlaků ČD pod finanční křídla MDČR byl projekt RTexpress nadobro opuštěn a neexistence vhodného vozidla se jevila být nepřekonatelnou překážkou pro jakéhokoli soukromého dopravce. (Paradoxem zůstává, že Siemens ES64F4 byl mezitím v Česku úspěšně testován.)

Jak se ale ukazuje, toto tvrzení už neplatí. Přestože jsou totiž typické "peršingy" lokomotivní řady 163 rozšířené skoro výhradně na území bývalého Československa, devět kusů poslední výrobní série si přeci jenom našlo cesto za hranice – po jejich neodebrání ze strany Českých drah putovaly s drobnými úpravami k italskému dopravci Ferrovie Nord Milano, který pod obchodní značkou LeNord provozuje osobní dopravu na 290 km tratí v okolí Milána. Po nedávné restrukturalizaci se společnost rozhodla pro přepravu osob využívat výhradně ucelené jednotky, a tak svůj lokomotivní park, zahrnující mimo jiné i 6 kusů modernizovaných "brejlovců" z ČKD, nabídla na prodej.

Devět lokomotiv tamní řady E630, pod kterou se skrývá mírně upravená verze československé řady 163, teď zamíří na modernizaci s cílem dosazení nových řídicích a zabezpečovacích zařízení a zvýšení maximální rychlosti na 140 km/h. Po 15 letech se tedy peršingy FNM vrátí do vlasti, kde vymění dosavadní světlezelený kabát za korporátní žlutou Regiojetu. Z pohledu rekonstrukce lze dodat, že program rozsáhlých modernizací stejného typu strojů nedávno zahájily ŽOS Vrútky, které nabízí přestavbu jednosystémových strojů na novou řadu 361 s podporou dalších trakčních systémů.

Zprávu o získání lokomotiv přinesla jako první agentura Mediafax a jako druhý deník iDNES, tradičně v sekci "Víme první". Podle citovaného vyjádření ředitele Student Agency Radima Jančury přišly peršingy firmu přibližně na půl miliardy korun, což, přepočteno na kus, znamená přibližně polovinu ceny nové lokomotivy. RegioJet teď pracuje na získání odpovídajících osobních vozů, přičemž nelze vyloučit ani nasazení ucelených netrakčních jednotek. Společnost v tuto chvíli jedná s možnými dodavateli tak, aby mohla splnit termín vyjetí žlutých expresů na jaře příštího roku.

Nový tarif – bez karty levnější, s kartou skoro stejně

'Vlakušky' RegioJet, foto: Josef PetrákVedle příprav na provoz vlastních pravidelných vlaků zveřejnil RegioJet i novou verzi tarifu, která nahradila původní dokument, sloužící pouze formálním účelům podle požadavků drážního zákona. Nový tarif je komplexnější a nabízí čtyři základní druhy jízdného: obyčejné, zvláštní (zákonem určené slevy), zákaznické (pro držitele kreditové jízdenky SA) a akviziční (odvíjející se od konkrétních propagačních akcí). Nárok na slevu u Regiojetu mají mít i studenti do 26 let; dopravce počítá se skupinovou slevou pro 3-10 osob a slevou zpáteční. V přímém porovnání s tarifem TR 10 ČD chce žlutý dopravce nabídnout levnější obyčejné jízdné (1,24 Kč/km oproti 1,30 Kč u ČD), zatímco zákaznické zvýhodnění není až tak výrazné (20% sleva, tedy 1 Kč/km, oproti 0,98 Kč u ČD). Detaily jednotlivých nabídek zatím dopravce nekomentoval.

Zdroj: RegioJet, Mediafax


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 18.5.2010 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 38      Zpráv na stránku:   
24.05.2010 (23:39)  
Ono to asi dosť závisí od modelu a konkrétnej trate. Nedávno som absolvoval dve dlhé cesty španielskym Talgom 250 (dve HDV radu 130 Renfe a medzi nimi súprava Talgo VII) a sám som sa nestačil diviť, aká pohodlná tá jazda bola. A to pritom starý úsek Madrid - Albacete - Xátiva - Valencia nie je žiadna extra trať...

No ale počuli ste vyjadrenie dopravcu: nemá význam o tom špekulovať :)
registrovaný uživatel kajin 
24.05.2010 (16:54)  
Přidám laickou zkušenost, neboť nočním talgem DB jsem jel před pár lety z Mnichova do Hamburku. Přesednutí z Apmz do Talga bych přirovnal asi tak k přesednutí z Béčka (či Áčka) do přípojáku 010. I přes konstrukci Talga jsme prostě každý styk a výhybky cítili a některé srdcovky ne zrovna málo. Radši bych dal přednost jakémukoliv i staršímu čtyřosému vozu před touto soupravou. Ale je to jen pouhá moje zkušenost.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
24.05.2010 (14:10)  
> Aleš Liesk:

"Jednonápravové podvozky mají sice poloviční počet drncnutí, zato se 4-násobnou velikostí, takže celkem je to 2x horší."

Nevím, jestli se to dá takhle jednoduše odvozovat, zvlášť v situaci, kdy se jedná o úplně jiné konstrukční principy. Myslím, že je tam celá řada dalších faktorů, která mohou výsledné hodnoty hodně ovlivnit. Ale nejsem technik, takže tu nechci dělat moudrého. Píšu jen to, co jsem se dočetl. Nehodlám se tu nějak dohadovat a tom, kdo má víc pravdu. Jen cituji z České wikipedie:
"Jelikož vozy byly opatřeny vlastně pouze zadními dvojkolími, měla dvojkolí v oblouku záporný úhel náběhu (úhel mezi ideální, t.j. radiální a skutečnou polohou dvojkolí v oblouku), což přispívalo k nízkému opotřebení, větší bezpečnosti proti vykolejení a kvalitě chodu vůbec."
24.05.2010 (13:43)  
Nikoliv, vinou své konstrukce (jednonápravové podvozky či samostatná kola) má Takgo horší chodové vlastnosti než podvozkové vozy. Dá se to dokázat a dokonce se to i dokázalo, a to i v CS :-). To tenkrát ještě byla generace techniků, co si uměla poradit v jakékoliv situaci, takže se na kafi okoukalo, co to dělá (cituji ze zprávy ze služební cesty: "... a se za tím účelem zakoupenou lžičkou ve funkci peřejníku...", pak se to "doma" zopakovalo s podobným kafem na podnose, přičemž podnos byl olepen měřicí aparatutou, vyvolaly se stejné vlny ve z Talga přineseném hrnku, a měřilo se. K něčemu se došlo (chodové číslo, už nevím přesně - asi 3,2, ale krk na to nedám). Když se pak dělala nějaká měřicí jízda, tak se dospělo ke stejnému číslu.
Jednonápravové podvozky mají sice poloviční počet drncnutí, zato se 4-násobnou velikostí, takže celkem je to 2x horší.
24.05.2010 (11:11)  
Juraj Kováč: Ono to bude možná i tím, že to nejsou jednonápravové podvozky s klasickým dvojkolím jako u skleňáku, ale samostatná kola.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
24.05.2010 (2:38)  
> Juraj Kováč: Jak jsem se dočetl, tak právě naopak Talgo díky této konstrukci má klidnější chod než klasika, takže možná nezasvěceného to může překvapit, ale ne želznice znalého člověka :-)
Ale osobně jsem v něm nejel, takže nemohu porovnat.
24.05.2010 (1:09)  
Heh, som rád, že vás obrázok potešil. Ako sa ukázalo, chytil sa toho Mediafax aj HN :) Nehľadajte ale za vecami viac, než v nich je.

Mimochodom, najnovšia generácia Talgo VII je skutočne skvelá - na prvý pohľad sa to nezdá, ale tie jednonápravové podvozky vôbec nie je cítiť. A verzia pre Renfe má sedačky otočné o 180°, vďaka čomu je tam úplne kráľovské miesto na nohy aj v triede Turista.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
22.05.2010 (20:28)  
> doomlukas: Náhodou, kdyby něco takového dokázaly (tedy Pars), tak je to bych řekl na nějakou inženýrskou obdobu Nobelovy ceny :-)
22.05.2010 (20:12)  
Luxian: Nestraš! :-O :D
registrovaný uživatel Luxian  mail  
22.05.2010 (20:10)  
> doomlukas: Oni vlastně ČD předělávkou na RegioNovy staví taková vlastní Talga :-) Tedy až na tu nápravu mezi skříněmi vozů a pasivním naklápěním, to se jim zatím moc nepovedlo. No možná se dočkáme u RN 2.0 :-)
  1 2 3 4 5 ... 38      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko