..: ZSSK koupí dalších 20 vozů pro dálkovou dopravu od ŽOS Vrútky :..

ZSSK Ampeer, označení vozu, foto: Josef PetrákBratislava – Vlna nákupů vozidel ze strany slovenského národního dopravce nepolevuje – zatímco kontrakt na stovku modernizovaných vozů se zanedlouho rozběhne v dílnách ŽOS Trnava, Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. nyní oznámila vítěze dalšího tendru. Dodavatelem dvou desítek vozů pro dálkovou dopravu se, stejně jako v případě minulé zakázky tohoto typu, stala společnost ŽOS Vrútky. Do čtyř let by tedy ZSSK měla obdržet 15 klimatizovaných vozů 2. třídy a pět odpovídajících vozů 1. třídy, s možností uplatnit opci na dalších 10 kusů vagonů 2. třídy; každý v hodnotě přibližně 1,66 milionu eur (asi 41 mil. Kč).

Bmpeer 20-70 201 ZSSK, foto: Georgo Výsledek soutěže přichází v době, kdy firma ŽOS Vrútky dodala do provozu již přes polovinu objednaných vozů řady Bmpeer a první z pěti kusů nových vozů Ampeer mají do pravidelné služby nastoupit s novým GVD v prosinci letošního roku. Lze tedy očekávat, že i dvacítka nově zakoupených vagonů bude pocházet ze stejné rodiny, byť s menšími úpravami. Kromě vyšší ceny za kus oproti předešlému kontraktu je novinkou i podmínka, aby bylo možné tyto vozy upravit pro maximální rychlost 200 km/h, jelikož původní znění zakázky poptává pouze vozidla s maximální rychlostí 160 km/h. Konstrukční připravenost pro vyšší rychlosti již přitom byla zohledněna u vozů řady Ampeer, kdy byly nově použity podvozky Siemens SF300-3S/Mg a provedeny dílčí úpravy.

Přestože požadavek ZSSK na nové vozy s maximální rychlostí 160 km/h tradičně vzbuzuje nemálo otázek, je nutno dodat, že za stávající provozní situace slovenské železnice pro vozy "RIC200" nemají skutečné využití. Opodstatněnou se tato vlastnost stane až ve chvíli, kdy modernizace hlavního koridorového tahu pokročí na střední Slovensko, kde se již počítá s traťovou rychlostí 180-200 km/h. V současné době ZSSK vlastní pouze deset vozidel s maximální rychlostí 200 km/h, ovšem ani tyto lůžkové vozy řady WLABmee62 ji v pravidelném provozu nikdy nedosáhly.

Vrútky na delší dobu finančně zajištěny

Logo ŽOS Vrútky Přestože na nejnovější kontrakt v hodnotě bezmála 47 milionů eur (1,17 mld. Kč) byla vyhlášena standardní veřejná soutěž, výsledek může jen málokoho překvapit. Již delší dobu jsou všechny zakázky ZSSK rovnoměrně rozdělovány mezi tři domácí výrobce, sdílející v názvu zkratku ŽOS. O politickém rozměru rozhodnutí vypovídá i fakt, že předešlého tendru na rozsáhlou modernizaci vozů se ŽOS Vrútky vůbec neúčastnily, a tak byl přidělen jedinému zájemci - ŽOS Trnava - jež v současnosti dokončuje modernizaci 64 kusů vozů Bmeer i 40-kusovou sérii rekonstruovaných vozů pro ING Lease v barvách Českých drah. Naopak ŽOS Vrútky v příštím roce dokončí dodávky vozů Ampeer, Bmpeer a WRRmeer, čímž se uvolní výrobní kapacity pro výrobu 20-30 nových vozů velice podobné konstrukce.

Očekávané změny

Bmpeer 20-70.207 ZSSK Zřejmě klíčovým parametrem nových vozů bude možnost relativně snadné úpravy pro maximální rychlost 200 km/h. Oproti řadě Bmpeer lze tedy očekávat dosazení podvozků s větší brzdnou účinností, jak se tomu již děje v případě řady Ampeer. Naopak zřejmě není možné počítat s tlakotěsným provedením skříně, čímž i nadále zůstane dálková flotila ZSSK výhradně v RIC režimu 61. Uspořádání interiéru zatím není známo, nicméně dopravce se pravděpodobně bude držet preference velkoprostorových vozů. Podle informací ZSSK by standardem měly být elektrické zásuvky 230 V i detaily v podobě košů na tříděný odpad. I kdyby ovšem nové vozy koncepcí interiéru vycházely z aktuálně dodávané řady, lze očekávat drobné úpravy v reakci na zjištěné nedostatky - zejména nízkou odolnost některých materiálů nebo rychlé opotřebování komponent interiéru.

zdroj: Tenders Electronic Daily; ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 3.11.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
03.11.2008 (16:00)  
Jo, s těmi BE jsem nejel, ale taky aspoň malý krůček těd, než si kreslit velké skoky (stovky Ampzet a Bmz).
I když by ty Ampzety byly lepší. :-)
registrovaný uživatel Roger 
03.11.2008 (15:50)  
M: Abys nemusel koukat dve hodiny na zadek tomu tlustochovi, co stoji v ulicce :)
03.11.2008 (15:13)  
Byly by nějaké bližší informace nebo nějaký odkaz na plánované rychlosti 180-200 na Slovensku?
Jedná sa o vcelku velkorysé riešenie trate na liptove a pod tatrami, kde bude trať vedená na úplne novom telese. Podrobnosti kdesi v hĺbke diskusie: http://www.vlaky.net/online/diskusia/tema.asp?lang=1&id=230395
registrovaný uživatel M 
03.11.2008 (15:00)  
To je pravda, ale
-lepsi je roleta - hlavne proto, ze pri otevrenym okne nelita po celym vagone
-k cemu jsou zaclonky u chodbicky?:)
03.11.2008 (14:52)  
Ono taky záleží jaké okna ten vůz má, přece jen v B je dost nepříjemné sedět u okna přes který do člověka praží slunko a svítí mu do očí, takže tam jsem pro záclonky.
registrovaný uživatel M 
03.11.2008 (14:37)  
Nevim no... v Ampz zaclonky nejsou a nemyslim, ze by tam bylo studeno. Osobne proste nechapu, k cemu tam ty zaclonky jsou a muj nazor je, ze je to prezity trend.
Podivejte se treba na fotky RailJetu (nebo jinych novinek) z toho veletrhu - jsou tam zaclonky?:-)
03.11.2008 (14:20)  
Co sem slyšel od lidí kolem, kteří se železnicí nemaji moc společnýho, jenom prostě občas jedou vlakem, tak tyhle lidi maj na úpravy typu BE opravdu velice pozitivní názor. Běžnýmu cestujícímu stačí když se mu bude pohodlně sedět, bude použitelný WC, nebude do vozu táhnout a nebude se vozu štítit. Normální lidi nechtěj zázraky, páč vědi v jakym srabu železnice u nás je. A jsem si jistej, že většina z nich by tyhle úpravy ocenila. A jak to tu čtu tak to jsou úpravy prakticky za babku...
Ad záclonky: rozhodně jsem pro záclonky. Sice je to jenom kus hadru, ale měl sem čest jezdit v regionově 001, kde záclonky nebyly, potí v sériovce, kde už byly. Rozdíl je to markantní, nejde jenom o to aby bylo čisto, ale aby bylo i útulno, ve studenym prostředí se člověk necejtí moc dobře. Sice určitě lepší vrazit prachy do přečalounění nebo opravy WC, ale když už se něco dělá tak aby to bylo vidět
registrovaný uživatel M 
03.11.2008 (13:49)  
Z hlediska rozhodovatele o penezich je tam takovej problem - precalouneni je fajn, ale porad zustava "prolezeni" tech sedadel, ktere se bude muset brzy resit. Tzn.: kterou variantu uprednostnit? Udelal malou opravdu ted a velkou potom nebo rovnou jenom tu velkou? Prvni postup je mozna schudnejsi (prinejmensim se to da rict "ted"), ale soucasne bezesporu i drazsi. Druha je levnejsi, ale "ted" na ni nemusi byt penize. Takze takove male dilema, ktera cesta je lepsi...

PS: Na zaclonky bych se vyflakl rozhodne. Pokud obracim kazdou kacku, tak jsou zbytecne (ackoliv asi miliony nestoji)
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
03.11.2008 (13:41)  
MZ: Ale pane kolego, vakuova WC do vozu B? To by byl opravdu ve srovnani se zbytkem prepych!
Me slo pouze o opravu jaka byla provedena na vozech "brnensky expres"*, kde podle prispevku kolegy George_Cousera na K-Reportu stal jeden vuz 400.000,-Kc. To by pri 300 vozech bylo 120 mil. Kc.
Takto opraveny vuz by sice "nikoho nenadchnul, ale ani neurazil".

Pozn.: ta nova okna by to ale chtelo taky jako sul.

*) Jednalo se o precalouneni sedacek prijemnym materialem, nove zaclonky, komplet nove lino, vymena sanitarnich zarizeni a nater toalety. Fotky viz http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_B.php
registrovaný uživatel M 
03.11.2008 (13:26)  
MZ - nevim uplne jiste, jestli vakuove WC je ta zasadni vec. Klidne "vzdusne" WC, hlavne kdyz potece voda... Rakouske Bmz jezdici do Brna take nemaji vylucne vakuove...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko