Bratislava – Vlna nákupů vozidel ze strany slovenského národního dopravce nepolevuje – zatímco kontrakt na stovku modernizovaných vozů se zanedlouho rozběhne v dílnách ŽOS Trnava, Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. nyní oznámila vítěze dalšího tendru. Dodavatelem dvou desítek vozů pro dálkovou dopravu se, stejně jako v případě minulé zakázky tohoto typu, stala společnost ŽOS Vrútky. Do čtyř let by tedy ZSSK měla obdržet 15 klimatizovaných vozů 2. třídy a pět odpovídajících vozů 1. třídy, s možností uplatnit opci na dalších 10 kusů vagonů 2. třídy; každý v hodnotě přibližně 1,66 milionu eur (asi 41 mil. Kč).
Výsledek soutěže přichází v době, kdy firma ŽOS Vrútky dodala do provozu již přes polovinu objednaných vozů řady Bmpeer a první z pěti kusů nových vozů Ampeer mají do pravidelné služby nastoupit s novým GVD v prosinci letošního roku. Lze tedy očekávat, že i dvacítka nově zakoupených vagonů bude pocházet ze stejné rodiny, byť s menšími úpravami. Kromě vyšší ceny za kus oproti předešlému kontraktu je novinkou i podmínka, aby bylo možné tyto vozy upravit pro maximální rychlost 200 km/h, jelikož původní znění zakázky poptává pouze vozidla s maximální rychlostí 160 km/h. Konstrukční připravenost pro vyšší rychlosti již přitom byla zohledněna u vozů řady Ampeer, kdy byly nově použity podvozky Siemens SF300-3S/Mg a provedeny dílčí úpravy.
Přestože požadavek ZSSK na nové vozy s maximální rychlostí 160 km/h tradičně vzbuzuje nemálo otázek, je nutno dodat, že za stávající provozní situace slovenské železnice pro vozy "RIC200" nemají skutečné využití. Opodstatněnou se tato vlastnost stane až ve chvíli, kdy modernizace hlavního koridorového tahu pokročí na střední Slovensko, kde se již počítá s traťovou rychlostí 180-200 km/h. V současné době ZSSK vlastní pouze deset vozidel s maximální rychlostí 200 km/h, ovšem ani tyto lůžkové vozy řady WLABmee62 ji v pravidelném provozu nikdy nedosáhly.
Vrútky na delší dobu finančně zajištěny
Přestože na nejnovější kontrakt v hodnotě bezmála 47 milionů eur (1,17 mld. Kč) byla vyhlášena standardní veřejná soutěž, výsledek může jen málokoho překvapit. Již delší dobu jsou všechny zakázky ZSSK rovnoměrně rozdělovány mezi tři domácí výrobce, sdílející v názvu zkratku ŽOS. O politickém rozměru rozhodnutí vypovídá i fakt, že předešlého tendru na rozsáhlou modernizaci vozů se ŽOS Vrútky vůbec neúčastnily, a tak byl přidělen jedinému zájemci - ŽOS Trnava - jež v současnosti dokončuje modernizaci 64 kusů vozů Bmeer i 40-kusovou sérii rekonstruovaných vozů pro ING Lease v barvách Českých drah. Naopak ŽOS Vrútky v příštím roce dokončí dodávky vozů Ampeer, Bmpeer a WRRmeer, čímž se uvolní výrobní kapacity pro výrobu 20-30 nových vozů velice podobné konstrukce.
Očekávané změny
Zřejmě klíčovým parametrem nových vozů bude možnost relativně snadné úpravy pro maximální rychlost 200 km/h. Oproti řadě Bmpeer lze tedy očekávat dosazení podvozků s větší brzdnou účinností, jak se tomu již děje v případě řady Ampeer. Naopak zřejmě není možné počítat s tlakotěsným provedením skříně, čímž i nadále zůstane dálková flotila ZSSK výhradně v RIC režimu 61. Uspořádání interiéru zatím není známo, nicméně dopravce se pravděpodobně bude držet preference velkoprostorových vozů. Podle informací ZSSK by standardem měly být elektrické zásuvky 230 V i detaily v podobě košů na tříděný odpad. I kdyby ovšem nové vozy koncepcí interiéru vycházely z aktuálně dodávané řady, lze očekávat drobné úpravy v reakci na zjištěné nedostatky - zejména nízkou odolnost některých materiálů nebo rychlé opotřebování komponent interiéru.
zdroj: Tenders Electronic Daily; ŽelPage
I když by ty Ampzety byly lepší. :-)
Jedná sa o vcelku velkorysé riešenie trate na liptove a pod tatrami, kde bude trať vedená na úplne novom telese. Podrobnosti kdesi v hĺbke diskusie: http://www.vlaky.net/online/diskusia/tema.asp?lang=1&id=230395
-lepsi je roleta - hlavne proto, ze pri otevrenym okne nelita po celym vagone
-k cemu jsou zaclonky u chodbicky?:)
Podivejte se treba na fotky RailJetu (nebo jinych novinek) z toho veletrhu - jsou tam zaclonky?:-)
Ad záclonky: rozhodně jsem pro záclonky. Sice je to jenom kus hadru, ale měl sem čest jezdit v regionově 001, kde záclonky nebyly, potí v sériovce, kde už byly. Rozdíl je to markantní, nejde jenom o to aby bylo čisto, ale aby bylo i útulno, ve studenym prostředí se člověk necejtí moc dobře. Sice určitě lepší vrazit prachy do přečalounění nebo opravy WC, ale když už se něco dělá tak aby to bylo vidět
PS: Na zaclonky bych se vyflakl rozhodne. Pokud obracim kazdou kacku, tak jsou zbytecne (ackoliv asi miliony nestoji)
Me slo pouze o opravu jaka byla provedena na vozech "brnensky expres"*, kde podle prispevku kolegy George_Cousera na K-Reportu stal jeden vuz 400.000,-Kc. To by pri 300 vozech bylo 120 mil. Kc.
Takto opraveny vuz by sice "nikoho nenadchnul, ale ani neurazil".
Pozn.: ta nova okna by to ale chtelo taky jako sul.
*) Jednalo se o precalouneni sedacek prijemnym materialem, nove zaclonky, komplet nove lino, vymena sanitarnich zarizeni a nater toalety. Fotky viz http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_B.php
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.