..: ZSSK koupí dalších 20 vozů pro dálkovou dopravu od ŽOS Vrútky :..

ZSSK Ampeer, označení vozu, foto: Josef PetrákBratislava – Vlna nákupů vozidel ze strany slovenského národního dopravce nepolevuje – zatímco kontrakt na stovku modernizovaných vozů se zanedlouho rozběhne v dílnách ŽOS Trnava, Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. nyní oznámila vítěze dalšího tendru. Dodavatelem dvou desítek vozů pro dálkovou dopravu se, stejně jako v případě minulé zakázky tohoto typu, stala společnost ŽOS Vrútky. Do čtyř let by tedy ZSSK měla obdržet 15 klimatizovaných vozů 2. třídy a pět odpovídajících vozů 1. třídy, s možností uplatnit opci na dalších 10 kusů vagonů 2. třídy; každý v hodnotě přibližně 1,66 milionu eur (asi 41 mil. Kč).

Bmpeer 20-70 201 ZSSK, foto: Georgo Výsledek soutěže přichází v době, kdy firma ŽOS Vrútky dodala do provozu již přes polovinu objednaných vozů řady Bmpeer a první z pěti kusů nových vozů Ampeer mají do pravidelné služby nastoupit s novým GVD v prosinci letošního roku. Lze tedy očekávat, že i dvacítka nově zakoupených vagonů bude pocházet ze stejné rodiny, byť s menšími úpravami. Kromě vyšší ceny za kus oproti předešlému kontraktu je novinkou i podmínka, aby bylo možné tyto vozy upravit pro maximální rychlost 200 km/h, jelikož původní znění zakázky poptává pouze vozidla s maximální rychlostí 160 km/h. Konstrukční připravenost pro vyšší rychlosti již přitom byla zohledněna u vozů řady Ampeer, kdy byly nově použity podvozky Siemens SF300-3S/Mg a provedeny dílčí úpravy.

Přestože požadavek ZSSK na nové vozy s maximální rychlostí 160 km/h tradičně vzbuzuje nemálo otázek, je nutno dodat, že za stávající provozní situace slovenské železnice pro vozy "RIC200" nemají skutečné využití. Opodstatněnou se tato vlastnost stane až ve chvíli, kdy modernizace hlavního koridorového tahu pokročí na střední Slovensko, kde se již počítá s traťovou rychlostí 180-200 km/h. V současné době ZSSK vlastní pouze deset vozidel s maximální rychlostí 200 km/h, ovšem ani tyto lůžkové vozy řady WLABmee62 ji v pravidelném provozu nikdy nedosáhly.

Vrútky na delší dobu finančně zajištěny

Logo ŽOS Vrútky Přestože na nejnovější kontrakt v hodnotě bezmála 47 milionů eur (1,17 mld. Kč) byla vyhlášena standardní veřejná soutěž, výsledek může jen málokoho překvapit. Již delší dobu jsou všechny zakázky ZSSK rovnoměrně rozdělovány mezi tři domácí výrobce, sdílející v názvu zkratku ŽOS. O politickém rozměru rozhodnutí vypovídá i fakt, že předešlého tendru na rozsáhlou modernizaci vozů se ŽOS Vrútky vůbec neúčastnily, a tak byl přidělen jedinému zájemci - ŽOS Trnava - jež v současnosti dokončuje modernizaci 64 kusů vozů Bmeer i 40-kusovou sérii rekonstruovaných vozů pro ING Lease v barvách Českých drah. Naopak ŽOS Vrútky v příštím roce dokončí dodávky vozů Ampeer, Bmpeer a WRRmeer, čímž se uvolní výrobní kapacity pro výrobu 20-30 nových vozů velice podobné konstrukce.

Očekávané změny

Bmpeer 20-70.207 ZSSK Zřejmě klíčovým parametrem nových vozů bude možnost relativně snadné úpravy pro maximální rychlost 200 km/h. Oproti řadě Bmpeer lze tedy očekávat dosazení podvozků s větší brzdnou účinností, jak se tomu již děje v případě řady Ampeer. Naopak zřejmě není možné počítat s tlakotěsným provedením skříně, čímž i nadále zůstane dálková flotila ZSSK výhradně v RIC režimu 61. Uspořádání interiéru zatím není známo, nicméně dopravce se pravděpodobně bude držet preference velkoprostorových vozů. Podle informací ZSSK by standardem měly být elektrické zásuvky 230 V i detaily v podobě košů na tříděný odpad. I kdyby ovšem nové vozy koncepcí interiéru vycházely z aktuálně dodávané řady, lze očekávat drobné úpravy v reakci na zjištěné nedostatky - zejména nízkou odolnost některých materiálů nebo rychlé opotřebování komponent interiéru.

zdroj: Tenders Electronic Daily; ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 3.11.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
04.11.2008 (11:17)  
thingie: A to, že stolky v Béčku a "dekly", jak tomu dost nepochopitelně řikáš, u Bmz jsou rozměrově podobný, ne-li stejný, to ti nevadí?
registrovaný uživatel thingie  mail  
04.11.2008 (10:56)  
Ty dekly u okna jsou dobré tak na odložení lahve piva nebo tak, ale dělat se na nich nic nedá.
04.11.2008 (10:34)  
Jestli myslíš stolky, tak ty v Bmz ČD nabeton jsou.
04.11.2008 (10:32)  
Co neni ve vozech ČD Bmz ?
registrovaný uživatel thingie  mail  
04.11.2008 (1:05)  
Já v béčku brněnského expresu nedokážu (ručně) napsat pár řádek rozumným písmem, abych to po sobě přečetl, zatímco v nějakém lepším voze ani nevnímám, že to jede. (Jo, v tomhle by mi proklatě pomohl už jen nějaký stolek*, to by taky mohl být laciný upgrade, ale to už asi běžný cestující neocení, tu šunku a rohlík si dá i na ten dekl u okna.) Místní rychlík na nějaké jiné trati nejezdí tak rychle, tam to jde. A tam by to skutečně chtělo spíš spravit ty tratě.

*Které v ČD Bmz vůbec nejsou, pro jistotu. Ať žijí velkoprostorové vozy jiných železnic.
registrovaný uživatel M 
03.11.2008 (23:06)  
MZ - nechapu otazku... Proste tam jsou hajzle obycejny a pokud je cim se umyt, tak mi to nevadi.
03.11.2008 (22:51)  
xAnri05 : vakuová WC na 814 tedy přepychem nejsou ?
Když už budu něco dělat, tak to budu dělat pořádně, včetně dosazení CZE a rozvodu 230 V.

M : jsou vozy ÖBB jezdící na trase Wien – Brno reko, resp. po modernizaci ? Mám pocit že nejsou. ÖBB mají takových vozů ještě relativně dost.
03.11.2008 (21:12)  
M:Z mé strany ten tlusťoch nebyl myšlen vážně :), já poslední dobou ve vlaku většinou spim nebo se dívam z okna.
registrovaný uživatel KLF  mail  
03.11.2008 (20:45)  
xAnri05:::.Ok dik za upoz.ono je to zpod náspu blbě videt:-)je to cca 5OO metru na hl nádraží a je to dost džungle,máme vedle firmu a koleje s náspem vedou cca 1O m a asi 5 m vzhuru.-)
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
03.11.2008 (18:32)  
KLF: to jsou Bee nebo Bpee nikoliv Bmeer

Fotky Bmeer (ex Bimz DB) jsou zde dole: http://www.k-report.net/discus/messages/28/149015.html?1216756992
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko