Bratislava - Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. po několika dnech vypisuje další tendr na dodávku nových vozidel. Po výběrovém řízení na nové dvoupodlažní elektrické jednoty, nové vozy dálkové dopravy, a další soutěži na příměstské soupravy typu PUSH/PULL a nové lokomotivy; a, konečně, kontraktu na rekonstrukci starších vozů, přistoupil nyní slovenský státní dopravce k nákupu dvanácti nových třívozových meziregionálních dieselelektrických jednotek za částku za 1,2 až 1,6 miliardy slovenských korun.
Požadované uspořádání předpokládá složení soupravy z dvou motorových článků a prostředního vloženého vozu - jde tedy o kapacitenější řešení oproti existující minisérii motorových jednotek řady 840, které ZSSK pořídila před několika lety. Zakázka bez další opce by měla být realizována v horizontu 84 měsíců (7 let) od podepsání smlouvy a její součástí by mělo být nejen dodání nových vozidel, ale i kompletní dokumentace a zaškolení drážního personálu.
Vyhodnocení jednotlivých nabídek se uskuteční 11. listopadu 2008 a, stejně jako u předešlých výběrových řízení, bude nejvyšší váhu (70 %) v rozhodování mít konečná nabídková cena. Deseti procenty se pak na výběru budou podílet parametry celkové hmotnosti, obsaditelnosti jednotky, a její nejvyšší poměr výkonu ke hmotnosti soupravy.
Motorová renesance
Po mnoha letech se tak jedná o relativně velký krok ke zlepšení kvality železniční dopravy i na neelektrifikovaných tratích. Ačkoli modernizace vozového parku u ZSSK postupuje mílovými kroky, soustřeďuje se většina investic zejména do "koridorové" dálkové dopravy, zatímcona početných úsecích bez elektrické trakce jsou cestující v mnoha případech pořád odkázáni na zastaralá vozidla. Velkým problémem je navíc trvající nedostatek vyhovujících motorových vozů a jednotek, jež se projevil prakticky okamžitě po rozdělení bývalých ČSD do dvou národních subjektů: jelikož si většina vozidel zachovala své historické dislokace, zůstalo u tehdejších Železnic Slovenské Republiky jen několik nevelmi početních řad starších motorových vozů. Ty se navíc nástupnická ZSSK rozhodla později zcela stáhnout z provozu z důvodu značné zastaralosti a rostoucích nákladů na provoz a údržbu, čímž se mnoho lokálních tratí dostalo zcela do režie malých dvounápravových motorových vozů.
Přestože většina původní řady 810 byla u slovenského dopravce již v 90. letech minulého století rekonstruována na modernější a efektivnější řady 811 a 812, skutečně komfortní čtyřnápravová vozidla, ideálně s nízkopodlažní částí a větší kapacitou, citelně chybí. Situace se pro cestující na vybraných tratích sice zlepšila s nasazením šesti jednotek řady 840 (odvozených z typu Stadler GTW 2/6), do nichž v dohledné době má být ještě dosazena klimatizace prostoru pro cestující; jelikož však od další objednávky těchto strojů, zejména z politických důvodů, sešlo, byla modernizace vozového parku na mnoha tratích na několik let opět zdržena. V současnosti je prakticky jedinou pozitivní změnou pro cestující zavádění modernizovaných jednotek řady 813-913, jež sice přinášejí znatelné zvýšení komfortu a někdy se dokonce podívají i na delší výkony; podobně jako příbuzné Regionovy u ČD ale trpí hned několika koncepčními nedostatky. V této situaci je nákup nových "velkých motorů" jednoznačně pozitivním signálem, a to i přesto, že plánovaný rozsah nákupu zatím pokryje pouze spoje na delších trasách a vedlejších tratí se dotkne jen minimálně. Zamýšleným působištěm tuctu nových jednotek by měly být Nové Zámky, ale také východoslovenské Humenné, kde přisun nových nebo modernizovaných vozidel dosud viditelně zaostával. Existuje tak určitá šance, že se nové jednotky vedle svých primárních výkonů dostanou na několik regionálních spojů, nicméně na dopravní revoluci na vedlejších tratích si cestující budou muset počkat zřejmě až do dalšího investičního období ZSSK, které začne v roce 2012.
Zdroj: Tenders Electronic Daily
M: Žádná lasička. Když už tak Wiesel. Ale i tak tomu takto říkají pouze Rakušáci a pouze jednomu typu. Ono je těch vozidel daleko více, ale to bysme museli nejdříve železnici rozumět že?
Nicmene, chce se mi napsat: "konecne!"
Proti nasim 50ks 854kam a 35ks 843kam je tech 6ks 840 na Slvensku fakt bida.
No ale diky...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.