..: ZSSK dál nakupuje - 12 nových dieselelektrických jednotek :..

Ilustrační obrázekBratislava - Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. po několika dnech vypisuje další tendr na dodávku nových vozidel. Po výběrovém řízení na nové dvoupodlažní elektrické jednoty, nové vozy dálkové dopravy, a další soutěži na příměstské soupravy typu PUSH/PULL a nové lokomotivy; a, konečně, kontraktu na rekonstrukci starších vozů, přistoupil nyní slovenský státní dopravce k nákupu dvanácti nových třívozových meziregionálních dieselelektrických jednotek za částku za 1,2 až 1,6 miliardy slovenských korun.

Požadované uspořádání předpokládá složení soupravy z dvou motorových článků a prostředního vloženého vozu - jde tedy o kapacitenější řešení oproti existující minisérii motorových jednotek řady 840, které ZSSK pořídila před několika lety. Zakázka bez další opce by měla být realizována v horizontu 84 měsíců (7 let) od podepsání smlouvy a její součástí by mělo být nejen dodání nových vozidel, ale i kompletní dokumentace a zaškolení drážního personálu.

Vyhodnocení jednotlivých nabídek se uskuteční 11. listopadu 2008 a, stejně jako u předešlých výběrových řízení, bude nejvyšší váhu (70 %) v rozhodování mít konečná nabídková cena. Deseti procenty se pak na výběru budou podílet parametry celkové hmotnosti, obsaditelnosti jednotky, a její nejvyšší poměr výkonu ke hmotnosti soupravy.

Motorová renesance

Po mnoha letech se tak jedná o relativně velký krok ke zlepšení kvality železniční dopravy i na neelektrifikovaných tratích. Ačkoli modernizace vozového parku u ZSSK postupuje mílovými kroky, soustřeďuje se většina investic zejména do "koridorové" dálkové dopravy, zatímcona početných úsecích bez elektrické trakce jsou cestující v mnoha případech pořád odkázáni na zastaralá vozidla. Velkým problémem je navíc trvající nedostatek vyhovujících motorových vozů a jednotek, jež se projevil prakticky okamžitě po rozdělení bývalých ČSD do dvou národních subjektů: jelikož si většina vozidel zachovala své historické dislokace, zůstalo u tehdejších Železnic Slovenské Republiky jen několik nevelmi početních řad starších motorových vozů. Ty se navíc nástupnická ZSSK rozhodla později zcela stáhnout z provozu z důvodu značné zastaralosti a rostoucích nákladů na provoz a údržbu, čímž se mnoho lokálních tratí dostalo zcela do režie malých dvounápravových motorových vozů.

Ilustrační obrázekPřestože většina původní řady 810 byla u slovenského dopravce již v 90. letech minulého století rekonstruována na modernější a efektivnější řady 811 a 812, skutečně komfortní čtyřnápravová vozidla, ideálně s nízkopodlažní částí a větší kapacitou, citelně chybí. Situace se pro cestující na vybraných tratích sice zlepšila s nasazením šesti jednotek řady 840 (odvozených z typu Stadler GTW 2/6), do nichž v dohledné době má být ještě dosazena klimatizace prostoru pro cestující; jelikož však od další objednávky těchto strojů, zejména z politických důvodů, sešlo, byla modernizace vozového parku na mnoha tratích na několik let opět zdržena. V současnosti je prakticky jedinou pozitivní změnou pro cestující zavádění modernizovaných jednotek řady 813-913, jež sice přinášejí znatelné zvýšení komfortu a někdy se dokonce podívají i na delší výkony; podobně jako příbuzné Regionovy u ČD ale trpí hned několika koncepčními nedostatky. V této situaci je nákup nových "velkých motorů" jednoznačně pozitivním signálem, a to i přesto, že plánovaný rozsah nákupu zatím pokryje pouze spoje na delších trasách a vedlejších tratí se dotkne jen minimálně. Zamýšleným působištěm tuctu nových jednotek by měly být Nové Zámky, ale také východoslovenské Humenné, kde přisun nových nebo modernizovaných vozidel dosud viditelně zaostával. Existuje tak určitá šance, že se nové jednotky vedle svých primárních výkonů dostanou na několik regionálních spojů, nicméně na dopravní revoluci na vedlejších tratích si cestující budou muset počkat zřejmě až do dalšího investičního období ZSSK, které začne v roce 2012.

Zdroj: Tenders Electronic Daily


JiříK. | 3.9.2008 (21:41)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Slovensko (celé)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel sames1 
07.09.2008 (13:15)  
CzechDave: Co treba TGV Duplex a Shinkanseny jsou take dvoupatrove. I Stadler a Talgo zacinaji s koncepci double deckr stejne jako se udelala Desira. Spis v tom vidim velky trend. Vemte si ze tu je vodikova technologie a presto jezdime na ropu. Pusobi na to urcite vlivy (nema cenu rozebirat) A tak stejne je to u zeleznicnich dopravcu. Kdyby se nakoupily odzkousene Taury tak uz tu davno jezdi vsech 20. Ja ted jen preji Skode at ma na krku dalsi zakazky. Uvidime jak to dopadne :o)
registrovaný uživatel sames1 
07.09.2008 (10:41)  
CzechDave bohuzel chodim do internet kafe a stiham tak tak sve emaily ... a chtel jsem neco ze sebe rychle dostat. Pokusim se polepsit
registrovaný uživatel thingie  mail  
05.09.2008 (19:35)  
CzechDave: VR mají na InterCity spoje dvoupodlažní vozy s kapacitou zhruba 110 míst.
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
05.09.2008 (19:19)  
Sames1: Čeština příšerná (člověče, dělej s tím něco, ono to sráží kvalitu Tvých jinak dobrých příspěvků), ale myšlenka vhodná k zamyšlení. Nápad nasazovat patráky i na rychlíky je zajímavý, ale ono se to zase tak moc neujalo. Možná Duplexy; německé patráky ani rakouské wiesely nelze považovat za rychlíkovou dopravu. Pokud bys měl mít patrový rychlíkový vůz, pak budeš mít zákonitě méně míst k sedění ve srovnání s normálním patrákem, protože musíš - bys měl - dodržet nějaký standard, týkající se prostoru na jednoho cestujícího, tvaru a typu sedadla, přídavné výbavy (zásuvky 230V, poličky na zavazadla atd.). Přesto by se dalo nabídnout v rámci patráku pohodlí takovému počtu, který by se jinak vešel do vozu a půl klasické koncepce. Uvidíme, zda se bude něco dít kolem konceptu 675, to by byla zajímavá rychlíková souprava.
05.09.2008 (15:50)  
to Sames1: Uh, chtelo by si to po sobe precist a opravit to mnozstvi chyb. Chvilema se to ani neda cist.
registrovaný uživatel sames1 
05.09.2008 (15:02)  
viz k dvoupatrakum : Nechapu co vas vede k skepsi Skodovackych vyrobku? Me spis zarazi ze Slovensko si podminkama toho kontraktu zrusilo sanci na jakykoliv vyvoj v jejich vyrobnach a opravnach. Coz nekoresponduje s jejich nacionalizmem. A nemluve o tom ze Slovensko asi disponuje prebytkem kvalitnich tahounu jelikoz kupovat triclankovou vratnou soupravu a zaprahnout rekonstruovanoe loko anebo nakup 3 clankove EMU a tedy mit pojizdnych 20 souprav/lokotiv. Domnivam se ze investice nakonec budou totozne. Butiz vypsano je. Ohanite se tu Simensem a Bombardierem. Zna tady nekdo jake maji zkusenosti s vyvojem Taurusu? Na jake platforme je staveny? Kolikata je to generace? Jake byli zkusenosti s jeho zavadeni? Sami vite ze se tim nikdo nechlubi. Malo kdy se neco podobneho dostane do zdelovacich medii prislusneho kraje natoz az k nam. Nakonec se jen od strojvedoucich dovite ze opravdu esusy byli poruchove az beda. Vite treba ze uspesny maglev v Cine mel zavaznou poruchu a vyhorel (dodavatel a zhotovitel konsorcium s cele s Siemensem!) Bohuzel nesleduji televizni zpravy (byl jsme mimo CR)ale na zelpage jsme se o tom nedocetl (omlouvam se pokud to tu bylo). Tak stejne pochybuji ze ve Spanelsku ci v Litve vedi cim si prosly 471!

A trapne argumenty od DJTiesto,, No doufám, že Slováci ani o Škodovce uvažovat nebudou. Ty krámy můžou kupovat jen ČD protož tu mají papaláši ze Škody velký vliv. Jentak mimochodem na jednom s posledních těch krámů zase nešly v pátek info panely.,, Napadlo vas treba ze to neni technicka chyba ale nedostatecne vyskoleny peronal? Zrovna onehda jsem cetl ze si stezovala cestujici pruvoci ze je v esusu horko a pruvodci ji na to odsekla ze to neumi ovladat. Vcera si stojim na nastupisti v Havirove a odjizdejici pantak mel rozsviceno jne v prvnnim taznem voze. Ze by porucha ? Nebo nekdo neumi zapnout osvetleni? To uz bych mohl pohlizet i na to ze se sedim v pendolinu a nesviti zarivka! Asi technicka chyba ... poslal bych jim to zp5 do Italie at to pekne opravi. To je presne ono lidi vy nadavate na to ja to tu v CR vypada a pritom si neuvedomujete ze nestaci jen neco noveho nakoupit ale i se o to poradne starat. Krom toho Skodovka ma spoooousta dodavatelu takze ten srot vyrabi jine firmy a divily by ste se ale zrovna tyhle ukazatele co nesly se vyrabi dle zahranicni licenci na patent viz. na strankach UniControls. To je mozna i ten velky problem ze Skoda jeste neni dostatecne stabilni na trhu jelikoz ma spoustu externich dodavatelu se kterymi spojit vsechnu technologii da setsakramentskou praci.

Vy jste asi nejchytrejsi a udelaly by ste vsechno dokonale. Co se tyce Skody dopravni technika(transportation). Nelibi se mi jak polyka vse co se da v CR ale zato to posiluje jeji sance na Evropskem trhu resp. svetovem. Trochu historie: Skodovka tedy Vagonka Studenka resp.Ostrava se zabyva ridicimy vozy od vyroby prototipu 1966 SM 487.0 + N 487.0 + Ř 487.0 ze kterych nasledne vzesly petivozove EMU SM 488.0 (dnesni 560), dalsi vyroba ridicich vozu 943 u CKD pozdeji i 954 u Pars nova (dnes vse u Skodovky samozdrejmne se silnymi dodavately teto technologie odzkousene pres spojovaci vuz jak na ele. tak dizlove trakci nasich starsich loko.) Krom toho Skoda resp. CKD ma velke zkusenosti s dvou a viceclennym rizeim. Prvni dva prototipove dvoupatrove vozy v jednotce 470 vyrobene v roce 1990. Nasledna vyroba 471 v roce 2000. Co ja vim ma jich byt 30 v okoli Prahy (nevim jaky je momontalni stav dodavek) a tri jsou tady na Ostravsku. 2 v Litve. Jednotky se neustale inovuji. Takze vlastne kazda je svim zpusovem prototip coz vede i i urcitym problemum techto unikatu. K jejich spolehlivosti a konfortu jizdy by meli asi nejvice co mluvit prave strojvedouci a zatim jsem slysel jen chvalu po tech porodnich tezkostech na zacatku. Ve vyberovce je ale i cena a s tou Skodovka asi moc uspech nebude mit. Na druhou stranu muze udelat figl s nabydkou sedacek 3+2 misto klasiky 2+2. Ale pochybuji ze by Slovaci sli s konfortem tak dolu na ukor obsaditelnosti.

Nemluve ze s rekonstrukcemi 263 bude mit nejveci zkusenosti Skoda coz ji dava zelenou. A na rovinu me by vubec nevadilo kdyby se esusy rozjely jeste vic. Dizlove modifikace nebo rychlikove dvou a tri sistemove soupravy o peti vozech(i vic) s 4mi hnacimi podvozky do 200km/h (naklapeni by se siklo u tak vysokeho teziste) a restauraci, kupecka a vekloprostoraky s otacenim sedadel ve smeru jizdy, koutek pro deti s kupecky pro rodiny, promitanim filmu v kazde tride internet a zasuvky samozdrejmost, konferencni mistnosti v prvni tride, nejake desajnerske studio na interier prizvat a predek trochu zaerodinamictit proste ho odlizit od primestskych vozu. Dvoupatraky vznika vysoka kapacita na mensim prostoru (oceni vecni rejpalove do delky nastupist a dobihani na konec i kdyz si celou soupravu muzou projit zevnitr a prilepit se na chodbicce k mladym studentkam pri pruchodu ;) )Niskopodlaznost a velke dvere jsou neco uzasneho pro lidi imobilni (kazdej z nas si muze zlomit nohu ale do skoly musi dojizdet nebo pracenemluveo tom ze muzeme skoncit i na vozicku), stare a maminky s malimi detmi. Asi to znate: priletite do Praglu a jdete na hlavak. A ups but je tam stare becko se sklapovacimi dvermi anebo novej simens v podstate prast jako uhod tak, tak projdete dvermi s kufrem a jeste do toho tahate ho metr vysoko. No a pak pres uzkou chodbicku az nekam kde je volno a tam se vam nevleze do horni prihradky a tak ho nechate v chodbicce nebo ho vtlacite do kupecka. V pendolinu je to uplne to same. Pruvoci mi jeste nikdy nic nerekla pac je vlak poloprazdnej ale i tak. Proto chci nizkopodlazni vozy u vsech IC, EC, spesnych, rychliku a osobaku i tech regionalnich. I za cenu ze by ke klasicke soukrave byl prilepeny 971(mluvim o pripravovanych vratnych soupravach rychliku EC, IC nakoupenim ridicich vozu). A to same plati i o nakupu uz jen dvoupatrovych vozu pro vsechny trakce. Nizkopodlaznost a vyzsi kapacita by mela mit zelenou pred nakupem klasickych vozu.

K tomu na ochranu ceskeho podnikani a prumyslu. Cemu pomuzeme kdyz zacneme dovazet vic nez vyvazet? Firmy nebudou mit zakazky a zacnou propoustet ... a tady je zase to cechacstvi. Vsak co vam je do tech lidi oni si praci zase najdou ze? Rikejte to moji matce! Ale dulezitost je jinde Stat je jako fabrika a pokud do fabriky vic dovazite a malo vyvazite tak dochazi ke krachu. A jezisi malej cechacek pak nadava na politiky ze utahuji lidem opasky. Ze drahnou naklady a on by chtel vysi plat a vsichni ho jen vyuzivaji. Je to obsahlejsi tema ale kazdej ekonom vam rekne ze pro stat je nejhorsi kdyz objem vyvezenych penez je mensi nez obem dovezenych penez a vede ke krizi. Vem te si EU a textilni problematiku kde Azie primo drti USA a EU trh. Je sice hezke ze prispivame na vietnamske a cinske syrotky kteri tam umiraji hladomorem, ale co mi jim tam dovazime? Pokud nas stat nebude vydelavat bude prodelavat. Je to jako rodina pokud budete vydelavat porad stejne a naklady na ubytovani, cestovne,zabavu a jidlo stoupnou tak vy nepojedete na Ibizu nebo si nekoupite novou kuchynskou linku. Nemuzeme potom ani ocekavat ze by CD potom nakupovaly nove moderni stroje. Ale pozor nejhorsi je spatna podpora ceskeho hospodarstvi ve smyslu vy si koupite cecke okna a prijede k vam majitel firmy a ma na sobe Prada oblek jezdi v Mercedesu a okna jsou sice instalovana ceskou firmou ale jsou to zahranicni technologie vyprodukovane zahranicnimi materyaly na zahranicnich strojich a k tomu to delaji Slovaci nebo Ukrajinci. V podstate nakonec ve state zustane pouze tech par drobnejch ktere si nauctuje ten majitel te firmy a za to si koupi zahranicni benzin do auta a pojede utratit penize do Italie. Kdyz se nad tim clovek tahle zamysli tak nakonec prijde na to ze je extremni odliv financi z CR a potom nejsou penizena tohle a tamto. Vzorovy priklad jsou Britove. A k tomu maji stedry socialni sistem ktery si kazdej cernoch vychvaluje . Botejt ne uzivi BMW a nemusi pracovat v Africe by bojoval o preziti. A stejne se strileji an ulici. Ale v UK uz neni nic Britskeho az na par vyjimek jako je HSBC banka apd. EU napominala UK uz nekolikrat ze ma neunosny narodni deficit. A anglicani se bouri. Statni slozky meli stavkovou pohotovost a bude hur. Pritom to jde videt natom co tam maji. Nakladaky Scanie... metro Alstom...vlaky siemens... automobilky vlastni WV, Mercedes BMW... autobusy Volva Mercedesyatd...zachranky hasici dalo by se pokracovta do nekonecna. Spousta pristehovalcu co nasetri a odejdou ze zeme. Klasicti vyrobci padly a tojich tam bylo habadej nebo je koupily silne zahranicni spolecnosti kterym nejde o to zamestnavat nekoho za 25 liber na hodinu nebo jestli v tom state nekdo zacne budovat moderni prepravni sistem. Ale v podstate podkopavate vlastni ekonomickou autoritu. Urcite je co napracovat. Budu rad kdyz me nekdo vyvede z omylu. Jsem ekonomicky amater.
Vem te si Jancurovu SA. Nakoupil zahranicni znacky tady na Ostravsku jezdi same Solarisy. Karosa nemela sanci na to se uplatnit a koupilo ji silne sdruzeni Iveco a ted uz je to jen vyrobna a za par let to bude jen moooc draha vyrodni linka ve stredni evrope co se stane presune se vsechno do Ciny apod. Je to extremni priklad a vim ze za to co je z Karosy dnes muze mnooohem vic nez to co jsem tu nastinil ale Skodovka roste mely bychom byt radi.

PS: uz kvuli udrzbe bych zacal vsechny Acka a Becka od nejstarsich vyrazovat a nahrazoval bych je pouze 071 (popripade 971) jednoduzsi a levnejsi je udrzovat. Klasicke B ma 80 mist k sezeni kdezto 071 ma 134 mist k sezeni (Pokud by se jednalo o rychlikove vozy a vozy vyzsi kategorie mohly by byt jedny dvere na jedne jende bocnici a ne dvoukridle ale sirsi to by mohlo uolnit dalsich cca -/+12mist k sezeni) a 971 ma 117 mist k sezeni. Je lepsi vlastnit a udrzovat (zere to mene klimatizace, vody, elektriny, mazadel...papd. a i celkove energie na prevoz jednoho pasazera vcetne opotrebovani mensiho mnozstvi mechanickych casti podvozku ..kola ..loziska atd.) 60 dvouopatrovych vozu nez 100 jednopatrovych (cca schodnych 8000 mist k sezeni). Doufam ze to Skodovka dostane a samotne CD napadne to potom kupovat take. Vzdyt uz i Finove a Nemci maji dvouposchodove spaci rychlikove vozy. K dokonalosti esusum chybi uz jen celni pruchody jak pro personal tak pro cestujici jako to maji britske siemensi class 450 kde se uzavre kabina strojvedouciho jednou stenou a napoji ze navalky. To by bylo vhodne u regionalnich a primestskych souprav. U rychlikovych souprav by tim padem odpadla neprehlednost. Obcas se vozy rozdeli a kazda cast vlaku jede nekam jinam. Ani nove rekonstrukce vozu ze Slovenska nemaji zadny informacni sistem! 071 ho maji uz integrovany. Obcas lidi vylezou z vlaku nebo nastupiste a vidi vlak naproti nez se zorientujou tak jim ujede nebo blbe nastoupi . Uz se mi jednou stalo. A vubec jedete nekam a pokud nerozumite praskajicimu mikrofonu kde se stevard snazi rict jaka je nasledujici stanice tak jste v haji. Nemluve o starsich vozech ktere nemaji ani ten mikrofon. To ze k brzdeni vyuzivaji rekuperaci atd uz dodavat nemusim. Nejsem obchodni zastupce Skodya doufam ze zvitezi kvalita (tim netvrdim ze to musi byt Skoda proste at vyhraje nejlepsi nabydka krom toho od rozpadu slovaci snad nic od Skodovky ani nekoupily az na nahradni dily)
registrovaný uživatel M 
05.09.2008 (0:30)  
Hrusko, co to sakra zase meles? A Wiesel je nemecky co? Nebo spolu budeme komunikovat v nemcine?

Kazdopadne, na to, ze to bylo tak strasne nepochopitelne, tak je az neuveritelne, ze presne vis, co jsou to lasickou myslel. Primo "unglaublich" rekl bych:)
registrovaný uživatel DJ 
05.09.2008 (0:05)  
Desira:
Je nutné si uvědomit, že již dochází k výrobě prvních Desiro MainLine, která mají nahradit Desira Classic, takže předpokládám, že nakonec nikdo nebude chtít pořizovat koncepčně více než 10 let starý produkt, který pomalu končí s výrobou, ale bude chtít něco nového.
04.09.2008 (19:29)  
NIcKON : technicky sice 843 - 043 - 943 (a podobná řazení) nejsou jednotky, ale z hlediska předpisu V15 jsou považovány za ucelenou samostatnou jednotku.
04.09.2008 (18:55)  
Georgo - těch 12 mld. JE na obnovu vozováho parku, a to celá částka.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko