..: 109E představena: nová generace lokomotiv Škoda přichází :..

Ilustrační obrázekPlzeň - Dnes nastala chvíle, na kterou česká železniční veřejnost netrpělivě čekala několik let. Od jedenácti hodin dopoledne proběhla v areálu Škody Transportation v Plzni prezentace, jejiž součástí bylo i představení nejmodernější české lokomotivy - Škody 109E - která již zanedlouho vstoupí do služeb ČD jako lokomotivní řada 380. Ještě do konce léta by se lokomotiva měla podrobit zkouškám na ZŽO v Cerhenicích, v následujících měsících má výrobce zaručit postupnou homologaci této řady ve všech sousedních zemích. Díky kolegům Josefu Petrákovi a Lukášovi Hradeckému se s vámi můžeme podělit o první záběry nové vlajkové lodi plzeňské Škody i celých ČD.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Představený prototyp jezdí vlastní silou a první den se představil na stejnosměrném napětí 3 kV, schvalovací proces pro reálný provoz však podle vyjádření výrobce ještě nějakou dobu potrvá. Škoda se přitom bude usilovat o současnou homologaci v ČR, ve všech sousedních státech a v Maďarsku. Podle dostupných informací by měly být připraveny dva prototypy, jež podstoupí zkoušky. Roll-out stroje 380.002 se uskuteční v září na veletrhu InnoTrans 2008 v Berlíně. V září se rovněž lokomotiva podívá na okruh v Cerhenicích. První jízdy po zkušební koleji v plzeňském areálu přitom byly oznámeny v polovině června.

Škodovka svému stroji věří

Ilustrační obrázek Jak pro ŽelPage uvedl ředitel realizačního týmu Marek Herbst, plzeňská Škoda svému novému produktu věří a předpovídá mu úspěch. Technické možnosti vozidla jsou vzhledem k požadavkům značně naddimenzované, což by mělo v provozu poskytnout dostatečnou rezervu v jakékoli situaci. Lokomotiva má být schválena pro rychlost 200 km/h, přičemž testy v září letošního roku proběhnou při rychlostech do 220 km/h. "109E ale zvládne daleko víc," dodává Herbst. Třeba použitý sběrač představuje typ použitý při konstrukci francouzských TGV; i další komponenty ale mají 380 zařadit mezi technologickou špičku v oblasti železničních vozidel.

V souvislosti s vývojem řady 380 se mnohokrát mluvilo o zpoždění celého projektu. Vývojový tým Škody tyto informace vyvrací: prodloužení vývojové fáze oproti prvotním plánům bylo způsobeno čekáním na úpravu norem TSI, jež zpřísnila požadavky na pevnost skříně a bezpečnost strojvedoucích. Právě nejnovější revize TSI způsobila přepracování původního designu studia Porsche Design, který zcela nevyhovoval aktualizovaným požadavkům. V této době se zároveň čekalo na finální specifikace pro zabezpečovací systém ETCS (European Train Control System), se kterým má být lokomotiva plně kompatibilní. Systém ETCS se nyní ve své druhé verzi nasazuje na nově budované tratě v Evropě, ale průběžně se s ním počítá i na existujících hlavních koridorech. V současnosti je postupně dosazován i na rekonstruovaných úsecích sítě ŽSR, kam budou stroje řady 380 v budoucnu zajíždět.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Na dnešní prezentaci byl médiím předveden druhý prototyp, 380.002-6, který se již v následujících dnech zúčastní prvních zkoušek a na podzim oficiálního roll-outu na berlínském veletrhu InnoTrans 2008. Stroj 380.001 se v této chvíli nachází těsně před dokončením a dá se předpokládat, že od září se zapojí do testování. Prvnímu zákazníkovi - divizi osobní dopravy Českých drah - budou první kusy dodány v průběhu platnosti grafikonu 2008/2009. Škoda Transportation přitom ČD nabízí možnost logisticky zajišťovat veškeré opravy v DKV Praha a dodávky náhradních dílů ze strany výrobce, čímž by uživatel dostal kompletní službu a nemusel pro běžný servis využívat výhradně vlastní personál a prostředky.

Pravidelné nasazení za rok

S turnusováním řady 380 počítají České dráhy od začátku platnosti GVD 2009/2010. Již příští rok se ale nové lokomotivy objeví na výkonech v osobní dopravě. Stroje řady 380 mají být nasazovány operativně na celé síti ČD v rámci dodatečného provozního testování v různých podmínkách. Není tedy vůbec vyloučeno, že se s touto řadou setkáme i na poněkud neobvyklých výkonech. Po nasazení do pravidelných oběhů v prosinci 2009 se s řadou 380 počítá na vlacích EuroCity na prvním tranzitním koridoru, kde tyto stroje nahradí řadu 350 ZSSK a 1216.2 ÖBB.

Ilustrační obrázek Právě s lokomotivami Taurus se přitom počítá v příštím GVD jako s dočasným řešením nedostatku vhodných lokomotiv pro vozbu vlaků vyšší kvality na prvním koridoru. České dráhy zvažují možnost pronájmu strojů Siemens ES64U4-C (1216.2 ÖBB), ačkoli jízdní doby vlaků EuroCity jsou pořád vypočítány pro řadu 350 s plánovaným přepřahem v Břeclavi. Podle Jana Paroubka, ředitel odboru kolejových vozidel generálního ředitelství ČD si toto opatření vyžádala komplikovaná vyrovnávka výkonů se slovenským dopravcem ZSSK, jehož lokomotivy řady 350 jsou pravidelně nasazovány v úseku Břeclav - Praha. Zejména po oddělení společnosti ČD Cargo je reciproční vyrovnávání najetých kilometrů nereálné a služby se musí kompenzovat finančně, což je pro dopravce nevýhodné.

Technické parametry

UrčeníInteroperabilní lokomotiva pro osobní a nákladní dopravu
Rozchod1435 mm
Délka přes nárazníky18000 mm
Délka přes čelníky15800 mm
Maximální šířka3080 mm
Výška nad temenem kolejnice3905 mm
Průměr kol1250 / 1170 mm
Vzdálenost otočných čepů8700 mm
Trakční systémy3 kV ss, 25 kV 50 Hz, 15 kV 16,7 Hz
Jmenovitý výkon6400 kW na všech systémech
Rozjezdová tažná síla274 kN
Maximální rychlost200 km/h
Uspořádání dvojkolíBo`Bo`
Pohon dvojkolídutým hřídelem
Pneumatická brzdakotoučová s disky uvnitř kol

Jedná se o nejvýkonnější a nejrychlejší lokomotivy z produkce Škoda Transportation na českých kolejích. O více než 1000 kW překonává lokomotivní řadu 184.5 ve službách SD-KD a o více než polovinu dosud nejvýkonnější stroj ve flotile ČD, lokomotivy řady 151. Údaj o hmotnosti není oficiálně znám, hovoří se o 86 tunách. "Lokomotiva má ještě několik set kilogramů rezervu," řekla ŽelPage v pátek mluvčí Škody Radka Pistoriusová.

Zdroj: Škoda Transportation, ŽelPage. Foto: Ing. Lukáš Hradecký, Josef Petrák. Text: Josef Petrák, Juraj Kováč.


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 24.7.2008 (16:53)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 57      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
27.07.2008 (19:57)  
Par lidi tady napsalo, ze se jim nelibi svetla nebo narazniky, ale ze by nekdo napsal, ze je spatna, tak to jsem asi prehledl:-)
27.07.2008 (19:15)  
King Ondřej: to jsi chlapče nějak mimo mísu! Najdi mi příspěvek kde jsem kritizoval to co píšeš. Já pouze tím ,co jsem napsal ,kritizuji jen ty ,co ještě lokomotivu ani neviděli a už vědí ,že je špatná. Tak si laskavě nejdřív přečti co píšu a pak piš. Nazdar.
27.07.2008 (18:54)  
Sharky33: Je vidět že jsi dost mimo technickou realitu. Lidi chtějí, ale chtějí ty co něco umí. Dostat se do vývojového týmu znamená červený diplom a nebo doktorát. Na workshopu to ten personalista řekl dost jasně a stručně - průměr nám nestačí. O stejný lidi se tady přetahuje se siemensem.
Čeho si dosáhnul ty? Když tady tak odborně kritizuješ nebo se zmužeš jen na posouzení typu: fotka je neostrá, je to rozmazané, lokomotiva není dokonalá...?
27.07.2008 (18:33)  
Já jen divím ,že nikdo z těch chytrých tady ,už dávno nedělá ve Škodovce. A to alespoň na pozici šéfkonstruktér .To jsou v Škodovce tak tupý ,že nikoho nechtějí?
27.07.2008 (18:11)  
Argil - Šestikolák? A co s tím? Měli by spíše udělat nákladní verzi 109E s převodem na 140 až 160 km/h :-) A pak nějaký derivát 109E s 5000 kW a 160 km/h jako náhradu za lokomotivy z 60. až 70. let s výkony mezi 2032 až 3040 kW a rychlostí 90 až 120 km/h (122, 123, 130, 230, 240, 242), který by se mohli vyrobit v nějaké větší serii :-)
registrovaný uživatel Argil 
27.07.2008 (18:06)  
Paninaro: Myslel jsem tím 384 nebo 384.5 = třísystémová verze 184.5 vycházející z 380 :-)
27.07.2008 (17:57)  
Argil - Co by měla být řada 384(385)? Nákladní varianta s převodováním na nižší rychlost a větší tažnou silou?
registrovaný uživatel Argil 
27.07.2008 (15:48)  
M: Tak si trochu zaspekulujem. Pokud 380 zvládne dobře všechny testy a schvalování a prokáže v provozu své užitné vlastnosti a spolehlivost, kdo by si ji mohl tak koupit ? Tak třeba země, kam už Škoda dodávala a mohla by tam mít dobré reference, které by ji favorizovaly před konkurencí. Tak třeba Litva, Bulharsko, Polsko, Finsko, Itálie, Slovensko a Rusko ( vzhledem k nastolené politice ve výrobě lokomotiv by měly šanci asi jen střeva z 380 ). Dále věřím, že by se podařilo 380 protlačit do jiných států i "politicky". Do budoucna by se ve spolupráci s CZloko ( kterou Škodovka nakonec stejně koupí ) mohla podařit i 109D a tím by se otevřely i další trhy. Osobně doufám, že se nakonec podaří i 384(.5). Doufám, že Škodovka také vytvoří, ať už sama nebo ve spolupráci s někým, nějaký pool na pronájmy lokomotiv.
registrovaný uživatel sawyer  mail  
27.07.2008 (14:46)  
Řešíte tady kokotiny!!
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
27.07.2008 (13:34)  
sames1: mysli si co chceš, ale o 109E i o Taurusu toho vím dost na to abych takové porovnání objektivně napsal. A nebude mi dělat problémy uvést i zdroje odkud jsem danné informace čerpal, aby mě nemohl nikdo obvinit z toho, že si danné informace cucám z prstu.
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 57      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko