..: Jihomoravský kraj chce od ČD pokuty a levnější vlaky :..

Ilustrační obrázekBrno - Smlouvu s Českými drahami (ČD) pro letošní rok zatím uzavřelo sedm ze 14 krajů. Dohodu dosud nepodepsali v krajích Ústeckém, Libereckém, Plzeňském, Jihomoravském, Olomouckém, Zlínském a na Vysočině. "Očekávám, že se tak stane nejpozději na přelomu ledna a února", řekl ČTK po jednání s hejtmany všech krajů náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Kolář.

V naprosté většině krajů se podle Koláře již ČD na cenách za dopravu včetně penalizací dohodly a zbývá nalézt pouze vhodný termín k podpisu smlouvy. Jihomoravský kraj ovšem zatím odmítá navrhované navýšení cen za železniční spoje a chce zpřísnit sankce za zpožďování vlaků. České dráhy od kraje požadují pro letošek 525 milionů korun, vloni přitom dostaly 468 milionů. Cena, kterou ČD požadují, podle Koláře odpovídá tomu, že kraj pro letošní rok navýšil objednávku železniční dopravy o zhruba pět procent. Kraj je však ochoten navýšit platbu pouze o několik milionů.

Představitelé Jihomoravského kraje chtějí ČD pokutovat a žádají dodatek ke smlouvě, díky kterému by mohly vybírat mnohem vyšší pokuty. Důvodem je velké zpožďování vlaků koncem loňského roku. Hejtmani nevidí důvod, proč investovat do vlaků, které jezdí pozdě. "My souhlasíme s tím, abychom byli pokutováni, protože kraje mají právo jako objednavatelé pokutovat dopravce, pokud služba není provedená v potřebné kvalitě," uvedl v televizi Prima Kolář.

České dráhy dosud nezaplatily Olomouckému kraji pokutu za zpožďování vlaků, kterou firmě hejtmanství vyměřilo loni v listopadu. Sankci 5,5 milionu korun železničáři považují za nepřiměřeně vysokou a budou se snažit dohodnout s vedením kraje její zmírnění. Liberecký kraj pokutoval ČD částkou 4,35 milionu korun loni v létě za to, že nasazovaly méně moderních vozů, než měly ve smlouvě.

Další nedorozumění do vyjednávání mezi oběma stranami přinesl koncem tohoto týdne dopis, který kraj obdržel od ČD a podle něhož se od 3. března zastaví osobní doprava na šesti tratích, pokud se obě strany na smlouvě nedohodnou do 16. ledna. Redukce provozu odpovídá letošnímu navýšení objemu dopravy o pět procent. Hejtman Jihomoravského kraje Stanislav Juránek dopis označil za ultimátum: "Tento dopis nelze rozhodně brát jako ultimátum, navíc nebyl adresován hejtmanovi, ale krajským úředníkům. Třetího března se totiž budou poprvé v tomto roce upravovat jízdní řády a my se na to musíme připravit s předstihem. Do 20. ledna tak musíme mít uzavřený seznam změn. S hejtmanem Juránkem jsme se dohodli, že přes víkend připraví obě strany další návrhy, o nichž bychom měli jednat příští týden," řekl Kolář. Podle Juránka je nejpravděpodobnějším termínem setkání středa.

zdroj: ceskenoviny.cz


NIcKON Poslat mail autorovi | 15.1.2008 (21:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


registrovaný uživatel M 
19.01.2008 (12:08)  
Jednotkova cena se s prodanym mnozstvim muze menit (nahoru i dolu), takze narust vykonu o 5% je z hlediska matematiky celkem jednoduchy, z hlediska ekonomie je to uz slabsi...

Co myslite, plati firma, ktera ma 1000 pausalu na telefon tutez sazbu za minutu, co vy s tim jednim telefonem? Takze tady je ta selska matematika v koncich - vsichni (tech 1000 lidi tam i vy jeden) provolate za mesic uplne stejny pocet minut a presto oni nemaji 1000x vyssi fakturu, ale nizsi. Matematicky nevysvetlitelny paradox:-)

Mimo to, v tech opakovanych (matematicky jiste bezchybnych, netreba se podcenovat) vypoctech zamerne pomijite ten neoddiskutovatelny fakt, ze IDS tahne (nebo tlaci, ale to je fuk) lidi do vlaku (tohle tlaceni ale neni ani podstatne), takze vyvolava, jak to nazvat - indukovane, prijmy.
Pozadovany vykon vzrostl mezirocne o 5%, ale o kolik vzrostl pocet cestujicich? Taky o 5%? Min? Vic? A da se dokonce i rict, ze neni podstatne, z ci viny se tak stalo (jestli kvuli "tlaku" IDS nebo diky lepsim sluzbam), protoze dotace doplaceji Ceskych draham ztratu...
Co v tom vypoctu dost zasadne chybi je otazka, jak moc se zmenil pocet cestujicich (heh, dalo by se rict, jak se zmenila obsazenost vlaku:), bez neho je ta rovnice proste neuplna a je druhym jejim omylem (tretim je pak to nepochypitelne zapocitavani inflace).

Inu, jak vidno, matematika je krasna veda, ale ma v sobe vzdy zabudovanou ekonomickou podminku "ceteris paribus" (tj. nezmenitelne podminky) a nejen pro ucely ekonomicke, ale kupodivu i fyzikalni (hustota se meni tusim s teplotou, i kdyz v tom "vzorecku" neni) je potreba ji upravovat...

Z vyse uvedeneho plyne, ze ta rovnice sice vychazi uplne jasne, ale zasadnim zpusobem ignoruje nektere dulezite veci (z nich nejdulezitejsi je pak zmena poctu prepravenych osob). Spravne urcena dotace pak muze vyjit dle vypoctu, muze vyjit nizsi nez vloni, muze vyjit nekde mezi zde vypoctenou a lonskou, muze dokonce vyjit i vyssi nez zde vypoctena...
17.01.2008 (19:11)  
S matematikou jsem nikdy nebyl velký kamarád, ale jednoduché počty stále ovládám – na rozdíl od příslušných představitelů a úředníků JMK.
Když si koupím místo 100 rohlíků 105 rohlíků = nárůst o 5 %, tak musím zaplatit také o 5% více. Totéž platí i pro vlaky.
Pokud tedy loni zaplatil JMK za služby poskytované ČD 468 milionů korun a pro letošek si objednal o 5 % služeb více, tak musí zaplatit o 5 % více. Těch pět procent činí 23,4 milionů, nikoli „pouze několik milionů".
Čili minimálně se jedná o částku 491,4 milionu korun. Pokud k takto vypočítané částce připočítáme „jen" 5 % inflace, což odpovídá prognózám, tak se dostaneme na částku 515,97 milionu korun. Rozdíl necelých 10 milionů je pak pravděpodobně závislý na podílu výkonů v jednotlivých trakcích.
Požadavky ČD nejsou rozhodně vyděračské, ale odpovídají realitě. Jednak co do navýšení z hlediska zvýšení objemu služeb, jednak co do navýšení o meziroční inflaci.
registrovaný uživatel koyot 
16.01.2008 (16:37)  
btw: Fakt s emi líbí nátěr na té lokomotivě z obrázku :D

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko