..: Drážní inspekce viní ze smrti poprvé ČD :..

Ilustrační obrázekPraha - Zatím nikdy v historii samostatných ČD nebyly dráhy shledány vinými ze střetu člověka s vlakem. Až nyní. Loni o Vánocích srazil dvaačtyřicetiletou ženu v Brandýse nad Orlicí rychlík, když přecházela mezi nástupišti. Podle Drážní inspekce výpravčí vlak do stanice vůbec neměl pustit. V předchozích dnech již ŽelPage informovala, že podle závěrů DI je stanice nebezpečná. Nyní ale volí inspekce ještě tvrdší slova a obvinila samotné ČD.

"Vyšetřování jsme uzavřeli jako jednoznačné pochybení Českých drah,“ citoval server iDnes.cz mluvčího Drážní inspekce (DI) České republiky Zdeňka Neusar. "Za existenci Drážní inspekce si nevybavuji žádný další případ, kdy by vina za usmrcení osoby po sražení vlakem ve stanici byla na straně železnice," dodal Neusar.

Drážní inspekce funguje od začátku roku 2003. V tomto případě její vyšetřování mělo za cíl určit příčinu neštěstí. "Zodpovědnost konkrétních osob už není v naší kompetenci," upřesnil Neusar.

K události došlo loni 26. prosince kolem sedmé hodiny večer. Žena a její dvanáctiletá dcera vystoupily v Brandýse z osobního vlaku, který přijel od Chocně. Ze vzdálenější koleje přecházely k nádražní budově po dřevěném přechodu. Povrch byl ale namrzlý a dívka na něm uklouzla. Její matka položila tašky, které dosud nesla, pomohla dceři vstát a vyvedla ji mimo koleje. Když se ale vracela do kolejiště pro zavazadla, porazil ji rychlík ze směru od Ústí nad Orlicí."Podle vnitřních předpisů Českých drah nesmí výpravčí pustit vlak po bližší koleji, pokud je jiný na té vzdálenější,“ říká Neusar.

České dráhy pochybení svých zaměstnanců vylučují. Podle jejich mluvčího Ondřeje Kubaly to potvrdil ověřovací pokus. "Podle závěrů našich inspektorů bylo nástupiště dostatečně osvětlené, vlak, kterým cestující přijeli, už ze stanice odjel a všichni cestující kolejiště opustili. Paní se bohužel do kolejiště vrátila a nereagovala na výstražné znamení lokomotivy vlaku EC, který ji následně srazil. Podle vyjádření strojvedoucího měla čas kolejiště opustit,“ říká Kubala. Případem se nyní zabývá policie i Drážní úřad. Dojde-li úřad k závěru, že České dráhy porušily předpisy, může jim udělit pokutu až deset milionů korun.

Doplněno 17:30:

Zveřejněný protokol o nehodě se však s verzí o dostatku času na opuštění kolejiště neshoduje. Stejně tak odporuje výpovědi o dostatečně osvětleném kolejišti. Posuďte sami:

  • Porovnáním časů zastavení, 19:13:49 a rozjezdu Os 5029, 19:14:26 hod, a času střetnutí EC 278 s osobou, 19:16:10 hod, byla zjištěna doba pro výstup poškozené, chůzi po nástupišti a přechod přechodu v km 266,049 v délce 104 - 141 vteřin. Vzhledem k vzdálenosti k přechodu a okolnostem (doprovod dítěte, zavazadla, odjíždějící osobní vlak, námraza na neposypaném přechodu, pád na přechodu) je tato doba nedostatečná. (Časy jsou uvedeny po započítání korekce vzájemného posunu časových základen zúčastněných záznamových zařízení).
  • Na přechod v km 266,049 není ze vzdálenosti 1 m od dveří dopravní kanceláře vidět.
  • Při nočním osvětlení nejsou osoby na nástupišti I v blízkosti přechodu v km 266,049 vidět. Přechod v km 266,049 se při nočním osvětlení nachází ve stínu mezi světelnými kužely osvětlení instalovaného na nástupišti II.

Úplné znění vyšetřovacího protokolu.

zdroj: iDnes.cz


Honza Beránek / JTB | 29.8.2007 (17:39)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Nehody a mimořádnosti

Weitere aus ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
01.09.2007 (20:24)  
Obdobně je dálkově řízena trať 196 a budou další …

Ve zprávě DI je zásadní i další informace – obdobná událost se ještě nestala. Nejen ve stanici Brandýs nad Orlicí, ale patrně nikde …

Těžko někomu dávat za vinu, že odněkud není vidět někam … protože je tam nedostatečné osvětlení, resp. že nešel někam, odkud by něco mohl vidět.

Osvětlení ve stanici kdosi projektoval, kdosi schválil, kdosi kolaudoval (zpravidla tedy nezávislý stavební úřad nebo speciální stavební úřad, nikoli majitel železniční dopravní cesty nebo provozovatel dráhy … )…

Vzato do důsledku, kde je ve všeobecných informacích v úředním železničním jízdním řádu cestující poučen o nutnosti používat při úrovňovém přecházení kolejí zřízené přechody – a pokud utrpí nějakou újmu při nepoužití zřízeného přechodu má smůlu …
Porovnejte si co se skrývá na straně A55 v kapitole "Bezpečnost cestujících, postup při cestování vlakem …"
Registrierter Benutzer Machy  mail  
31.08.2007 (15:19)  
No já teda nevim, do jaké míry se mohly dráhy podílet na nehodě, ale jistá je přece jedna věc, když jsem v kolejišti, tak musim mít oči stopkách. I když ta pani zřejmě jednala v náhlé pohnutce pomoci své dceři a přestala být ostražitá, tak si pořád musí uvědomit, že vlak nezastaví na pár metrech. Pak už je přece úplně jedno, jestli tou stanicí vlak projíždět měl, nebo neměl, to už jí život nezachrání.
Registrierter Benutzer Laborec425  mail  
31.08.2007 (9:33)  
Jak už tady někdo psal, je jasný, že to byla prostě smůla. Hodně malých náhod. Podle mě se nemůže svalovat 100 % vina na nikoho.
Jinak, když jsem viděl poprvé tuhle zprávu v televizi tak první, co mě napadlo bylo to, že není ani tak moc dávno, co tady na Želpage byla zpráva o tom, jak lidi z Brandýsa nad Orlicí sepisujou petice proti výstavbě koridoru.... A to, jak určitě víme, by se ta nehoda nestala.
Jediné, co mě ještě trochu zaráží je to, že paní vlak neslyšela. Jsem na kolejích denně a přece, když není žádný hluk tak ty koleje hučej tak minutu dopředu. Ale asi tam zase hrála roli další náhoda :(.
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
31.08.2007 (8:13)  
zireček:

no jó, ale pasivní bezpečnost je o takovém projektovém ("hardvérovém") řešení, "aby tam nikdo nemoh vlízt" v dusledku opemenutí, pochybení a pod. (česky: nekonfliktní dopravní cesta, podchod, přechod, zábrana)
30.08.2007 (17:49)  
Joska Holibajda + stoupa: Sami jste si odpověděli - stanice je dálkově řízená => vzdálený dispečer a dispečerka hlášení vlakového info mají o stanici mnohem větší přehled než třeba v ŽST Brandýs nad Orlicí. Na dálkově řízených stanicích je většinou kamerový systém, dipečer má přehled o obsazených úsecích, o osobách na nástupišti. Moc dobře ví, kde se mu v celém úseku tratě pohybují vlaky, dokáže kdekoliv zdržet či zastavit vlak, aby nebyl ohrožen úrovňový příchod k ostrovnímu nástupišti. Platí pro něj stejné předpisy - tudíž nesmí ohrozit cestující, kteří nastupují k vlaku na vzdálenější koleji. Možná je i nějaké speciální nařízení pro tuto stanici, že osobní vlaky musejí zastavit před přejezdem, apod..
Stavba ještě zkolaudována nebude, ale určitě to řešení prošlo přes Drážní úřad, který dbá na bezpečnost někdy až přehnaně.
30.08.2007 (17:47)  
no jak tak sleduju GVD, tak i kdyby se mělo v té Stráži jezdit jen k tomu "velkému" ostrovu u staniční budovy, tak to bude problém, půlminutové pobyty a osobní vlaky přijíždějí z obou směrů chvíli po sobě... to teda na trati 330 není, všude jsou podchody a přes 1./2. TK se legálně chodit nedá
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
30.08.2007 (16:30)  
ad Joska Holibajda:

.. no to mně podrž. Tohle lze přijmout jako projektové řešení v tomto tisíciletí a navíc zkolaudovat? (Ledaže by to sponzorovala místní Pohřební služba)
30.08.2007 (16:15)  
Pro všechny, kterým se Brandýs zdá být nebezpečnou stanicí :

Na trati 140 Chomutov - Cheb je po nedávné rekonstrukci mnohem nebezpečnější stanice - Stráž nad Ohří.

Nejblíže u budovy je 4. staniční kolej, další je pak 2. st. kolej. Obě tyto koleje slouží pro vlaky směru CV-KV, je mezi nimi ostrovní nástupiště, na které je od budovy přístup po úrovňovém přechodu přes kolej č.4.

Vlaky směru KV-CV jezdí po 1. st.k. a zastavují u úzkého nástupiště umístěného mezi kolejemi 1 a 3. Přístup k tomuto nástupišti je opět po úrovňovém přechodu, v tomto případě je ale nutno přejít i přes hlavní koleje č. 2 a 1. Cestující, který jde na nástupiště očekávat příjezd vlaku od KV, musí dávat pozor, aby ho nesmetl vlak projíždějící po 1. nebo 2. koleji (bližší k budově).

Stanice je v oblouku a tedy značně nepřehledná. Je řízena dálkově, takže zde není nikdo, kdo by hlídal pohyb cestujících na přechodu. Prostě se spoléhá na to, že lidi včas uskočí.

Situace je dobře vidět zde:

http://www.sudop.cz/cs/reference/stavby/elektro_kadan-kv.php

http://www.k-report.net/koridory/galerieIV/ost125.jpg
30.08.2007 (14:55)  
čunče:Dost by mě zajímalo, zdali by DI obvinila výpravčího, pokud by se přesně to samé stalo, ale stanice byla řízena dálkově a ve stanici nebyl žádný zaměstnanec železnice (typicky některé stanice na trati 330, které jsou poloperonizované). Na základě čeho má výpravčí na dálkovině zjistit, jestli už všichni cestující, včetně imobilních, opustili kolejiště?

Na poloperonizaci by to vadilo jenom ve vedlejších kolejích, kde se nejezdí tak rychle, zpravidla se na nich zastavuje etc. Navíc na 330 jsou přece jen lepší rozledové poměry.
Editor oder ŽP Admin Nick  mail  
30.08.2007 (14:27)  
Tedy pánové, proti této diskuze na novinky.cz hadr. A to už je tedy co říct :-[
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko