Praha - Modernizace trati Praha - Kladno s připojením na letiště Ruzyně po letech konečně dostává reálné obrysy. Projekt po dokončení znatelně ulehčí nejen obyvatelům dojíždějícím do Prahy ze severozápadní části Středočeského kraje a lidem cestujícím na letiště, ale také zoufalé dopravní situaci Prahy 6 i životnímu prostředí. Kladno je největším sídlem Středočeského kraje, a tedy po Praze i největším městem pražské aglomerace. Do Prahy z něj denně dojíždí na 20 000 lidí. Řada z nich zaparkuje automobil poblíž metra Dejvická nebo Hradčanská a dále pokračuje do centra MHD. To má za následek ucpanou Evropskou třídu a nedostatek parkovacích míst v Praze 6. To by se mělo
Významným faktorem v této oblasti je areál letiště Praha-Ruzyně, které odbaví přes 10 milionů cestujících za rok, a více než 5 000 lidí pracuje přímo v jeho v oblasti. Mezi Prahou a Kladnem sice existuje trať číslo 120, takzvaná Buštěhradská dráha, je ale jednokolejná, neelektrizovaná a s traťovými rychlostmi většinou do 80 km/h. S nadsázkou lze říct, že nevyhovující železniční spojení Kladna s Prahou zaznamenalo poslední velkou modernizaci v 60. letech 19. století, kdy bylo přestavěno z koněspřežné dráhy na parní provoz.
"Dopravní problémy se koncentrují především v městských aglomeracích. Podíl hromadné dopravy k dopravě individuální byl na počátku 90. let přibližně 80:20, v současné době je zhruba na úrovni 50:50. Propojení systémů městské, příměstské a regionální dopravy není na dostatečné úrovni," říká náměstek ministra dopravy pro strategii, veřejnou dopravu a ekologii Petr Šlegr. Podle něj je vedle železničních koridorů prioritou kvalitní příměstská a městská doprava a zapojení železnice do IDS. "Kromě infrastruktury je také potřeba zásadně modernizovat vozový park, na který v současnosti můžeme z regionálních operačních programů čerpat 245 milionů eur," dodává Šlegr.
Metro i železnice
Modernizaci trati Praha - Kladno před časem zablokovali radní Prahy 6, kteří odmítli, aby přes území klidné městské části vedla dvoukolejná trať. Jako hlavní argument sloužilo plánované protažení metra z Prahy na Ruzyň. Po vášnivých diskusích, zda je vhodnější dopravu na letiště řešit metrem, či železnicí, vypracoval Metroprojekt Praha srovnávací studii, která jednoznačně potvrdila železniční variantu jako výhodnější. V rovině absolutní výhodnosti jednotlivých kritérií metro dosáhlo pouhých 44 % úspěšnosti železnice. Zatím to vypadá, že se postaví levnější železnice i dražší metro. Ukázalo se totiž, že služby obojího najdou uplatnění.
„Jasně jsme deklarovali, že chceme prodloužení metra i výstavbu rychlodráhy. Tyto 2 projekty se navzájem nevylučují. Z Kladna do Prahy a opačně jezdí každý den obrovské množství lidí a prioritou je, aby využívali především dráhu. Železnice navíc umožňuje převážet zboží a na železniční projekty také můžeme, na rozdíl od Prahy, žádat o dotace z EU.“ uvádí hejtman Středočeského kraje Petr Bendl.3 etapy najednou
O projektu se mezi lidmi mluví jako o rychlodráze. Parametry pro rychlodráhu jsou ovšem technicky zásadně odlišné od současně projektované podoby železničního spojení. Proto je dnes spojení Praha - Kladno prezentováno pojmem modernizace trati. Její výstavba se bude odehrávat ve 3 etapách. První začne na Masarykově nádraží, následuje podpovrchová stanice Vltavská, úplně nová stanice Výstaviště a podzemní zastávka Hradčanská (místo současného nádraží Dejvice). Odtud trať pokračuje i s dalšími několika zastávkami do stanice Ruzyně, kde odbočí větev na letiště. Na této větvi bude i velmi důležitá zastávka na Dlouhé míli, kde se plánuje jednak záchytné parkoviště pro ty, kteří dojíždějí ze severozápadních Čech, ale také přestup mezi železnicí a autobusy. Pro Středočechy bude zajímavá především druhá etapa, která bude kopírovat trasu současné železnice. Na asi 20 km dlouhém úseku se bude nacházet 9 stanic a zastávek. Stávající stanice Hostivice, Kladno a Kladno-Ostrovec a zastávky Pavlov a Kladno město budou zmodernizovány. Vzniknou 2 zbrusu nové zastávky Hostivice-Jeneček a Pletený Újezd. Stanice Jeneč bude přesunuta do nové polohy. Jako náhrada za rušenou stanici Unhošť bude zřízena zastávka Malé Přítočno. V závěrečné etapě by mělo dojít k takzvanému zakruhování letiště. Jedná se o spojení koncové stanice Praha letiště obloukem okolo Jenče do Hostivic s odbočkou do stanice Jeneč. Tím se letiště napojí na pražské hlavní nádraží tzv. Pražským Semmeringem přes Prahu-Jinonice pro dálkovou dopravu. To mimo jiné umožní jízdu vlaků z Prahy do Kladna přes letiště. Výstavba první etapy potrvá asi 3 roky a celkové investiční náklady (včetně pořízení nových vozidel) budou činit cca 13,5 miliardy korun. Odhadované investiční náklady druhé etapy se pohybují okolo 4 miliard korun. Aby mohl být zahájen provoz na letiště i do Kladna najednou, bude druhá etapa probíhat v koordinaci s etapou první.30 minut do centra
"V tuto chvíli je potřeba, aby Ministerstvo dopravy vzalo modernizaci trati jako zásadní prioritu a stalo se tahounem celého projektu. Střední Čechy při sebevětší vůli nemohou takovým tahounem být. Jsme a chceme být partnerem Ministerstva dopravy, České správy letišť, Prahy a dalších zainteresovaných subjektů," říká středočeský hejtman Petr Bendl. "Jsme ve fázi zpracovávání informací pro územní rozhodnutí. Souběžně připravujeme detailní dokumentaci vlivu na životní prostředí pro EIA," popisuje současný stav projektu Pavel Mathé ze SŽDC. Koncepce obsluhy letiště vlaky příměstské železnice vychází ze zkušeností z evropských metropolí, které mají v drtivé většině letiště obsluhována právě tímto způsobem. Vlak totiž nabízí větší rychlost, kapacitu a komfort než ostatní druhy MHD. Jízdní doba v úseku Praha - Ruzyně - Kladno bude pro zastávkové vlaky 22 minut a pro rychlíky asi 10 minut. Navržená traťová rychlost je převážně 120 km/h, v budoucnu pro provoz naklápěcích jednotek až 145 km/h.zdroj: Mladá fronta DNES
Ja osobne tomu, ze ta rychlodraha bude, moc neverim. To metro mi pripada na letiste sikovnejsi. Krome toho nevim, jestli by 15 minut na letiste stacilo.
Cely ten clanek je vicemene pojat jako reklama na drahu a podle mne neni moc objektivni. Mne se moc nelibi to slovni spojeni ,,s tratovymi rychlostmi", tratova rychlost je nejvyssi rychlost na dane trati, coz je v tomto pripade 80km/h. Krome toho delaji hroznou tragedii z toho, ze je ta trat jednokolejna a neelektrifikovana. Ono to vzdycky neni jen o elektrifikaci a co se tyka te jednokolejky, tak ta staci.
JnR: No proč ne, akorát nevím, jak provést vhodné napojení při zachování požadavku na vedení metra přes Petřiny (což je po Červeném Vrchu asi poslední místo, kde mi ten požadavek přijde celkem oprávněný). Schůdnější mi v tomto případě přijde přestup ve Veleslavíně na vlak a ukončení na Petřinách. Vedení přes Bílou Horu a Řepy považuji za neopodstatněné, a pokud by k němu došlo, pak by asi nejlepší bylo metro vyvést na trať z Řep do Hostivice a využít zakruhování letiště. Aspoň by se lépe prosadilo. Když už jsem u toho, mohla by na ně být napojena také krátká, na letišti podzemní spojka do stanice Středokluky, čímž by osobním vlakům odpadla prapodivná zajížďka kolem Hostouně.
Dale Cooper: Pokud budou městské autobusy v Kladně zajíždět k nádraží a pokud tamtéž vznikne i P+R a B+R (pro dvojkolaře), dovedu si představit, že si železnice cestující najde. Ve velké části případů půjde vlastně jen o přesun současného přestupu na Vítězném náměstí do železniční stanice Kladno.
http://www.praha-mesto.cz/(u02cgbvj5pxgbh45g2hogb2b)/default.aspx?ido=8518&sh=1038302043
V letáku o železnici je také zmíněna zde omílaná Vltavská. Bude severní vestibul.
Takže nejdříve pozorně čtěte, pak pište.
Jo a novinám zas tolik nevěřte. Povětšinou jim nejde o věcnost.
Foxx: myslim ze soupravam to nevadi - viz reko na Acku zajizdi na jediny povrchovy usek do depa, krom toho Eckovy i 8171 jezdi v Budapesti nadzemi.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.