..: Moderní trať z Prahy do Kladna ulehčí všem :..

Ilustrační obrázek
zdroj: MirKo Praha - Modernizace trati Praha - Kladno s připojením na letiště Ruzyně po letech konečně dostává reálné obrysy. Projekt po dokončení znatelně ulehčí nejen obyvatelům dojíždějícím do Prahy ze severozápadní části Středočeského kraje a lidem cestujícím na letiště, ale také zoufalé dopravní situaci Prahy 6 i životnímu prostředí. Kladno je největším sídlem Středočeského kraje, a tedy po Praze i největším městem pražské aglomerace. Do Prahy z něj denně dojíždí na 20 000 lidí. Řada z nich zaparkuje automobil poblíž metra Dejvická nebo Hradčanská a dále pokračuje do centra MHD. To má za následek ucpanou Evropskou třídu a nedostatek parkovacích míst v Praze 6. To by se mělo

Významným faktorem v této oblasti je areál letiště Praha-Ruzyně, které odbaví přes 10 milionů cestujících za rok, a více než 5 000 lidí pracuje přímo v jeho v oblasti. Mezi Prahou a Kladnem sice existuje trať číslo 120, takzvaná Buštěhradská dráha, je ale jednokolejná, neelektrizovaná a s traťovými rychlostmi většinou do 80 km/h. S nadsázkou lze říct, že nevyhovující železniční spojení Kladna s Prahou zaznamenalo poslední velkou modernizaci v 60. letech 19. století, kdy bylo přestavěno z koněspřežné dráhy na parní provoz.

"Dopravní problémy se koncentrují především v městských aglomeracích. Podíl hromadné dopravy k dopravě individuální byl na počátku 90. let přibližně 80:20, v současné době je zhruba na úrovni 50:50. Propojení systémů městské, příměstské a regionální dopravy není na dostatečné úrovni," říká náměstek ministra dopravy pro strategii, veřejnou dopravu a ekologii Petr Šlegr. Podle něj je vedle železničních koridorů prioritou kvalitní příměstská a městská doprava a zapojení železnice do IDS. "Kromě infrastruktury je také potřeba zásadně modernizovat vozový park, na který v současnosti můžeme z regionálních operačních programů čerpat 245 milionů eur," dodává Šlegr.

Metro i železnice

Ilustrační obrázek
autor: JTB

Modernizaci trati Praha - Kladno před časem zablokovali radní Prahy 6, kteří odmítli, aby přes území klidné městské části vedla dvoukolejná trať. Jako hlavní argument sloužilo plánované protažení metra z Prahy na Ruzyň. Po vášnivých diskusích, zda je vhodnější dopravu na letiště řešit metrem, či železnicí, vypracoval Metroprojekt Praha srovnávací studii, která jednoznačně potvrdila železniční variantu jako výhodnější. V rovině absolutní výhodnosti jednotlivých kritérií metro dosáhlo pouhých 44 % úspěšnosti železnice. Zatím to vypadá, že se postaví levnější železnice i dražší metro. Ukázalo se totiž, že služby obojího najdou uplatnění.

„Jasně jsme deklarovali, že chceme prodloužení metra i výstavbu rychlodráhy. Tyto 2 projekty se navzájem nevylučují. Z Kladna do Prahy a opačně jezdí každý den obrovské množství lidí a prioritou je, aby využívali především dráhu. Železnice navíc umožňuje převážet zboží a na železniční projekty také můžeme, na rozdíl od Prahy, žádat o dotace z EU.“ uvádí hejtman Středočeského kraje Petr Bendl.

3 etapy najednou

Ilustrační obrázek
autor: Louis Armstrong O projektu se mezi lidmi mluví jako o rychlodráze. Parametry pro rychlodráhu jsou ovšem technicky zásadně odlišné od současně projektované podoby železničního spojení. Proto je dnes spojení Praha - Kladno prezentováno pojmem modernizace trati. Její výstavba se bude odehrávat ve 3 etapách. První začne na Masarykově nádraží, následuje podpovrchová stanice Vltavská, úplně nová stanice Výstaviště a podzemní zastávka Hradčanská (místo současného nádraží Dejvice). Odtud trať pokračuje i s dalšími několika zastávkami do stanice Ruzyně, kde odbočí větev na letiště. Na této větvi bude i velmi důležitá zastávka na Dlouhé míli, kde se plánuje jednak záchytné parkoviště pro ty, kteří dojíždějí ze severozápadních Čech, ale také přestup mezi železnicí a autobusy.

Pro Středočechy bude zajímavá především druhá etapa, která bude kopírovat trasu současné železnice. Na asi 20 km dlouhém úseku se bude nacházet 9 stanic a zastávek. Stávající stanice Hostivice, Kladno a Kladno-Ostrovec a zastávky Pavlov a Kladno město budou zmodernizovány. Vzniknou 2 zbrusu nové zastávky Hostivice-Jeneček a Pletený Újezd. Stanice Jeneč bude přesunuta do nové polohy. Jako náhrada za rušenou stanici Unhošť bude zřízena zastávka Malé Přítočno.

V závěrečné etapě by mělo dojít k takzvanému zakruhování letiště. Jedná se o spojení koncové stanice Praha letiště obloukem okolo Jenče do Hostivic s odbočkou do stanice Jeneč. Tím se letiště napojí na pražské hlavní nádraží tzv. Pražským Semmeringem přes Prahu-Jinonice pro dálkovou dopravu. To mimo jiné umožní jízdu vlaků z Prahy do Kladna přes letiště. Výstavba první etapy potrvá asi 3 roky a celkové investiční náklady (včetně pořízení nových vozidel) budou činit cca 13,5 miliardy korun. Odhadované investiční náklady druhé etapy se pohybují okolo 4 miliard korun. Aby mohl být zahájen provoz na letiště i do Kladna najednou, bude druhá etapa probíhat v koordinaci s etapou první.

30 minut do centra

Ilustrační obrázek
autor: Strnda "V tuto chvíli je potřeba, aby Ministerstvo dopravy vzalo modernizaci trati jako zásadní prioritu a stalo se tahounem celého projektu. Střední Čechy při sebevětší vůli nemohou takovým tahounem být. Jsme a chceme být partnerem Ministerstva dopravy, České správy letišť, Prahy a dalších zainteresovaných subjektů," říká středočeský hejtman Petr Bendl. "Jsme ve fázi zpracovávání informací pro územní rozhodnutí. Souběžně připravujeme detailní dokumentaci vlivu na životní prostředí pro EIA," popisuje současný stav projektu Pavel Mathé ze SŽDC. Koncepce obsluhy letiště vlaky příměstské železnice vychází ze zkušeností z evropských metropolí, které mají v drtivé většině letiště obsluhována právě tímto způsobem.

Vlak totiž nabízí větší rychlost, kapacitu a komfort než ostatní druhy MHD. Jízdní doba v úseku Praha - Ruzyně - Kladno bude pro zastávkové vlaky 22 minut a pro rychlíky asi 10 minut. Navržená traťová rychlost je převážně 120 km/h, v budoucnu pro provoz naklápěcích jednotek až 145 km/h.

zdroj: Mladá fronta DNES


Adys Poslat mail autorovi | 3.7.2007 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JiS 
03.07.2007 (23:28)  
Mironic: Ten presun rychliku az na 8:52 mne taky stve.
Ja osobne tomu, ze ta rychlodraha bude, moc neverim. To metro mi pripada na letiste sikovnejsi. Krome toho nevim, jestli by 15 minut na letiste stacilo.
Cely ten clanek je vicemene pojat jako reklama na drahu a podle mne neni moc objektivni. Mne se moc nelibi to slovni spojeni ,,s tratovymi rychlostmi", tratova rychlost je nejvyssi rychlost na dane trati, coz je v tomto pripade 80km/h. Krome toho delaji hroznou tragedii z toho, ze je ta trat jednokolejna a neelektrifikovana. Ono to vzdycky neni jen o elektrifikaci a co se tyka te jednokolejky, tak ta staci.
03.07.2007 (21:33)  
Severně od Vltavské je zařízení OSM-podzemní bunkr a nemocnice, pak jsou tam podzemní garáže, ono to s tím severním vestibulem nebude tak horké. Ta polní cesta mezi buňkami s Ukrajinci a autobazarem co vede z Buben na Vltavskou je fascinující. Jinak Praha-Vltavská má mít 4 hrany i pro trať do Kralup.
03.07.2007 (18:32)  
DominiX: Ono je často těžké se orientovat v záplavě protichůdných informací, leckdy i z téhož zdroje, zvlášť když se tyto ještě v závislosti na čase mění. Takže i ty nejnovější je třeba brát s rezervou :). Každopádně mě těší, že se na ten severní vestibul nezapomnělo. Kdysi tamtudy projížděly i zde zmiňované tramvaje, než si město postavilo dálnici a ten divný shluk komunikací u Vltavy.

JnR: No proč ne, akorát nevím, jak provést vhodné napojení při zachování požadavku na vedení metra přes Petřiny (což je po Červeném Vrchu asi poslední místo, kde mi ten požadavek přijde celkem oprávněný). Schůdnější mi v tomto případě přijde přestup ve Veleslavíně na vlak a ukončení na Petřinách. Vedení přes Bílou Horu a Řepy považuji za neopodstatněné, a pokud by k němu došlo, pak by asi nejlepší bylo metro vyvést na trať z Řep do Hostivice a využít zakruhování letiště. Aspoň by se lépe prosadilo. Když už jsem u toho, mohla by na ně být napojena také krátká, na letišti podzemní spojka do stanice Středokluky, čímž by osobním vlakům odpadla prapodivná zajížďka kolem Hostouně.

Dale Cooper: Pokud budou městské autobusy v Kladně zajíždět k nádraží a pokud tamtéž vznikne i P+R a B+R (pro dvojkolaře), dovedu si představit, že si železnice cestující najde. Ve velké části případů půjde vlastně jen o přesun současného přestupu na Vítězném náměstí do železniční stanice Kladno.
registrovaný uživatel ICN 
03.07.2007 (18:17)  
To Dale Cooper: Není apríla, pouze autobusy nedostanou licenci na úsek za Dlouhou Míli ve směru do centra Prahy a tudíž budou končit zde. Jsem tedy zvědav, který Kladeňák nedá přednost vlaku o intervalu 15 min., jedoucího až ma Mas. n.. Nebo je z kladenských sídlišť na nádraží Kladno dále a cesta složitější, než z Dlouhé Míle do centra Prahy?
03.07.2007 (17:17)  
Ono je apríla? Silně pochybuji že se podaří kladeňáky přetáhnout z autobusů (které jim ve špičce jezdí co chvíli) do vlaku. Ještě navíc když nádraží i zastávky mají jaksi mimo největší aglomeraci...
registrovaný uživatel DominiX  mail  
03.07.2007 (15:37)  
Na stránkách Prahy jsou nové (z poloviny června) informace jak o železnici, tak o metru.
http://www.praha-mesto.cz/(u02cgbvj5pxgbh45g2hogb2b)/default.aspx?ido=8518&sh=1038302043
V letáku o železnici je také zmíněna zde omílaná Vltavská. Bude severní vestibul.
Takže nejdříve pozorně čtěte, pak pište.
Jo a novinám zas tolik nevěřte. Povětšinou jim nejde o věcnost.
registrovaný uživatel sersa  mail  
03.07.2007 (14:36)  
Nejlepsi by asi bylo aby se zaclo co nejdriv - s ohledem na vystavbu metra a nutne omezeni provozu tram/aut na evropske kdy to bude asi trosku maso :), kazdopadne fakt ze se P6 nestavi konecne proti - krom toho chalupoida /prodlouzeni metra na letiste je technicky dobra kravina, nehlede na enormni cenu. Mozna by bylo zajimavy dvojzdrojova vozidla (treti kolej plus 3kV) pro provedeni na spolecnou trasu z dlouhy mile na letiste v pripade trvani na prodlouzeni metra na letiste - neco podobnyho sem videl v Oslu - okraje trolej, centrum treti kolej.
Foxx: myslim ze soupravam to nevadi - viz reko na Acku zajizdi na jediny povrchovy usek do depa, krom toho Eckovy i 8171 jezdi v Budapesti nadzemi.
registrovaný uživatel Liška 
03.07.2007 (14:11)  
A vzhledem ke způsobu napájení souprav (boční kolejnice) by to neslo velké riziko.
03.07.2007 (14:04)  
JnR: V tunelech je levnější údržba a možná i provoz - do metra neprší, nesněží, apod.
registrovaný uživatel Foxx  mail  
03.07.2007 (13:03)  
JnR: myslím že např. kvůli soupravám , jaksi nejsou v provedení na ven.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko