..: Moderní trať z Prahy do Kladna ulehčí všem :..

Ilustrační obrázek
zdroj: MirKo Praha - Modernizace trati Praha - Kladno s připojením na letiště Ruzyně po letech konečně dostává reálné obrysy. Projekt po dokončení znatelně ulehčí nejen obyvatelům dojíždějícím do Prahy ze severozápadní části Středočeského kraje a lidem cestujícím na letiště, ale také zoufalé dopravní situaci Prahy 6 i životnímu prostředí. Kladno je největším sídlem Středočeského kraje, a tedy po Praze i největším městem pražské aglomerace. Do Prahy z něj denně dojíždí na 20 000 lidí. Řada z nich zaparkuje automobil poblíž metra Dejvická nebo Hradčanská a dále pokračuje do centra MHD. To má za následek ucpanou Evropskou třídu a nedostatek parkovacích míst v Praze 6. To by se mělo

Významným faktorem v této oblasti je areál letiště Praha-Ruzyně, které odbaví přes 10 milionů cestujících za rok, a více než 5 000 lidí pracuje přímo v jeho v oblasti. Mezi Prahou a Kladnem sice existuje trať číslo 120, takzvaná Buštěhradská dráha, je ale jednokolejná, neelektrizovaná a s traťovými rychlostmi většinou do 80 km/h. S nadsázkou lze říct, že nevyhovující železniční spojení Kladna s Prahou zaznamenalo poslední velkou modernizaci v 60. letech 19. století, kdy bylo přestavěno z koněspřežné dráhy na parní provoz.

"Dopravní problémy se koncentrují především v městských aglomeracích. Podíl hromadné dopravy k dopravě individuální byl na počátku 90. let přibližně 80:20, v současné době je zhruba na úrovni 50:50. Propojení systémů městské, příměstské a regionální dopravy není na dostatečné úrovni," říká náměstek ministra dopravy pro strategii, veřejnou dopravu a ekologii Petr Šlegr. Podle něj je vedle železničních koridorů prioritou kvalitní příměstská a městská doprava a zapojení železnice do IDS. "Kromě infrastruktury je také potřeba zásadně modernizovat vozový park, na který v současnosti můžeme z regionálních operačních programů čerpat 245 milionů eur," dodává Šlegr.

Metro i železnice

Ilustrační obrázek
autor: JTB

Modernizaci trati Praha - Kladno před časem zablokovali radní Prahy 6, kteří odmítli, aby přes území klidné městské části vedla dvoukolejná trať. Jako hlavní argument sloužilo plánované protažení metra z Prahy na Ruzyň. Po vášnivých diskusích, zda je vhodnější dopravu na letiště řešit metrem, či železnicí, vypracoval Metroprojekt Praha srovnávací studii, která jednoznačně potvrdila železniční variantu jako výhodnější. V rovině absolutní výhodnosti jednotlivých kritérií metro dosáhlo pouhých 44 % úspěšnosti železnice. Zatím to vypadá, že se postaví levnější železnice i dražší metro. Ukázalo se totiž, že služby obojího najdou uplatnění.

„Jasně jsme deklarovali, že chceme prodloužení metra i výstavbu rychlodráhy. Tyto 2 projekty se navzájem nevylučují. Z Kladna do Prahy a opačně jezdí každý den obrovské množství lidí a prioritou je, aby využívali především dráhu. Železnice navíc umožňuje převážet zboží a na železniční projekty také můžeme, na rozdíl od Prahy, žádat o dotace z EU.“ uvádí hejtman Středočeského kraje Petr Bendl.

3 etapy najednou

Ilustrační obrázek
autor: Louis Armstrong O projektu se mezi lidmi mluví jako o rychlodráze. Parametry pro rychlodráhu jsou ovšem technicky zásadně odlišné od současně projektované podoby železničního spojení. Proto je dnes spojení Praha - Kladno prezentováno pojmem modernizace trati. Její výstavba se bude odehrávat ve 3 etapách. První začne na Masarykově nádraží, následuje podpovrchová stanice Vltavská, úplně nová stanice Výstaviště a podzemní zastávka Hradčanská (místo současného nádraží Dejvice). Odtud trať pokračuje i s dalšími několika zastávkami do stanice Ruzyně, kde odbočí větev na letiště. Na této větvi bude i velmi důležitá zastávka na Dlouhé míli, kde se plánuje jednak záchytné parkoviště pro ty, kteří dojíždějí ze severozápadních Čech, ale také přestup mezi železnicí a autobusy.

Pro Středočechy bude zajímavá především druhá etapa, která bude kopírovat trasu současné železnice. Na asi 20 km dlouhém úseku se bude nacházet 9 stanic a zastávek. Stávající stanice Hostivice, Kladno a Kladno-Ostrovec a zastávky Pavlov a Kladno město budou zmodernizovány. Vzniknou 2 zbrusu nové zastávky Hostivice-Jeneček a Pletený Újezd. Stanice Jeneč bude přesunuta do nové polohy. Jako náhrada za rušenou stanici Unhošť bude zřízena zastávka Malé Přítočno.

V závěrečné etapě by mělo dojít k takzvanému zakruhování letiště. Jedná se o spojení koncové stanice Praha letiště obloukem okolo Jenče do Hostivic s odbočkou do stanice Jeneč. Tím se letiště napojí na pražské hlavní nádraží tzv. Pražským Semmeringem přes Prahu-Jinonice pro dálkovou dopravu. To mimo jiné umožní jízdu vlaků z Prahy do Kladna přes letiště. Výstavba první etapy potrvá asi 3 roky a celkové investiční náklady (včetně pořízení nových vozidel) budou činit cca 13,5 miliardy korun. Odhadované investiční náklady druhé etapy se pohybují okolo 4 miliard korun. Aby mohl být zahájen provoz na letiště i do Kladna najednou, bude druhá etapa probíhat v koordinaci s etapou první.

30 minut do centra

Ilustrační obrázek
autor: Strnda "V tuto chvíli je potřeba, aby Ministerstvo dopravy vzalo modernizaci trati jako zásadní prioritu a stalo se tahounem celého projektu. Střední Čechy při sebevětší vůli nemohou takovým tahounem být. Jsme a chceme být partnerem Ministerstva dopravy, České správy letišť, Prahy a dalších zainteresovaných subjektů," říká středočeský hejtman Petr Bendl. "Jsme ve fázi zpracovávání informací pro územní rozhodnutí. Souběžně připravujeme detailní dokumentaci vlivu na životní prostředí pro EIA," popisuje současný stav projektu Pavel Mathé ze SŽDC. Koncepce obsluhy letiště vlaky příměstské železnice vychází ze zkušeností z evropských metropolí, které mají v drtivé většině letiště obsluhována právě tímto způsobem.

Vlak totiž nabízí větší rychlost, kapacitu a komfort než ostatní druhy MHD. Jízdní doba v úseku Praha - Ruzyně - Kladno bude pro zastávkové vlaky 22 minut a pro rychlíky asi 10 minut. Navržená traťová rychlost je převážně 120 km/h, v budoucnu pro provoz naklápěcích jednotek až 145 km/h.

zdroj: Mladá fronta DNES


Adys Poslat mail autorovi | 3.7.2007 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
04.07.2007 (14:37)  
Redispero:
jak by řekl klasik - je to otázka priorit :-)).
pro někoho je metro výhodnější, pro někoho ne.
Je pravda že metro dokáže pobrat o dost víc lidí, ale při jakym komfortu cestování? Do metra se dá sardinkoidně narvat tušim snad 1400 lidí, většina sttojících. Pokud počítam s ešusem tak ve špičce 2x ešus a máme to 620 lidí, všichni sedící. A k tomu - to je hlavní pointa týhle poznámky - je trať podstatně levnější. Proč dělat metro který je dražší a ještě míň komfortní.
JInak ta jízdní doba bude zhruba stejná, jak pro metro tak pro vlaky, interval 3 minuty je dost nereálnej, každá souprava by na letiště rozhodně nezajížděla.
Jak řek Martin11 - metro je ideální městskej dopravní prostředek, příměstská doprava patří na klasickou železnici
04.07.2007 (14:14)  
Redispero: Nejdostupnější ano, ale "jak kdy a jak pro koho" jak se říká v jedné TV reklamě.

Jak kdy nemyslím ani tak tu noční pauzu, ale za kolik (desítek) let tam to metro bude. A i když bude, 3 minuty nebude interval ani ve špičce, to se klidně vsadím.

Jak pro koho, neboli pro cestující s kufry, cestující mimo Prahu, cestující z Kladna atd...
Spíš by mne naopak zajímalo pro koho bude to metro výhodnější..

Vlak má své místo a metro také, metro je pro městskou dopravu, vlak pro příměstskou, pokud někdo chce nahradit vlak metrem, pak to dopadá jak to dopadá - na velkých sídlištích má vestibuly mimo hlavní zájem cestujících (např. Červený vrch), ale hlavně aby bylo rychle na Bílé hoře, že ano? čímž mi připomíná, že kromě městské dopravy ještě slouží městským politikům...
registrovaný uživatel Redispero  mail  
04.07.2007 (13:55)  
crash: Zkus se na to podivat trochu komplexneji. To ze nejaky dopravni prostredek obslouzi v radu mnoha set procent lidi vice pri s t e j n e m casu je snad jeho vyhoda, ne nevyhoda?
S 24 minutama s centra/do centra pri intervalech ve spicce 3 minuty a za tarif MHD - to budeme mit podle me nejdostupnejsi letiste ze vsech metropoli.
04.07.2007 (12:04)  
Redispero: Sharky33 už odpověděl za mě :-)). Stát v metru půl hodiny než se dostanete do centra - nic moc. Když si k tomu připočítáte že stpousta lidí má dost objemnejch zavazadel, když se k tomu nahrbou řekněme v Motole nebo v Dejvicíh hory lidí, neni to pro cestující zrovna pohodlný. Vlaky, který by zajížděly na letiště můžou mít nějakej vůz na na bagáž (což nepředpokládam hlavně kvůli tomu že se bude jezdit jenom pár km), ale třeba taky může na to bejt uzpůsobenej ležnym prostorem v prostoru cestujících kam si každej svoje zavazadlo odloží. Určitou a nezanedbatelnou roli v komforu hraje taky vyšší rychlost vyplývající z vyšších traťových rychlostí a menšího počtu zastavení.
Rozhodně nemam nic proti metru. jenom mi příde že stavět ho až na letiště neni zrovna ideální. Postavit ho tam, kam potřebuje Praha, tam ho ukončit. Bude tak spokojená Praha. Zmodernizovat trať na Kladno a (vystavět) na letiště. Bude spokojený Kladno, letiště.
Michal Janko: nápad s tim že by vlaky do Kladna mohly jezdit jako metro je víc než zajímavej, ale bojim se že tohle se neuskuteční
04.07.2007 (11:49)  
Přidávám se k těm, který vadí přesun rychlíku na 8:52. Dokonce jsem psal na Stč o nějaký vlak na Smíchov ráno v rozumném čase (třeba kolem sedmé), ale marně.

Vlak na letiště je lepší, má větší kapacitu (hlavně na kufry) a popravdě budu vždycky radši sedět ve vlaku než v metru a taky je rychlejší.
Metro na dlouhý tratě neni pohodlný a na krátký mi zase vadí to věčný fárání, to už radši sednu na tramvaj. Vyjma tramvaje X-A :)
04.07.2007 (10:58)  
Sharky33:
"...určitě je lepší sedět ve vlaku než stát v metru..."
Aneb se a priori počítá s tím, že metro bude vytíženější? Ale to je přece další důvod proč stavět metro!

Budu se opakovat, ale zatím mi nikdo nevymluvil, že stavět paralelně dráhu a metro je ekonomická pitomost.
Optimální řešení je posatvit metro až tam, kam se to vyplatí, a odtud navázat železnici, která se posléze napojí na stávající zmodernizovanou trať do Kladna. Mohly by tak jezdit i přímé vlaky Kladno->Hostivař.
Když to funguje v Budapešti a v níže zmiňovaném Oslu, proč by to nemohlo fungovat v Praze?

Nemám nic proti Praze, ale třeba u nás v Královéhradeckém kraji máme stěží nějaký ten kilometr dálnice, a ŽÁDNOU dvoukolejnou železnici. Přitom zrovna trať Pardubice--HK by zdvojkolejnění potřebovala jako sůl.
registrovaný uživatel Foxx  mail  
04.07.2007 (10:56)  
Mám pocit že jsem asi jedinej komu ten rychlík v 8:51 vyhovuje. :-)
Jinak dle mého skromného názoru by bylo metro pro Ruzyni výhodnější, pokud by ho městští stratégové nenaplánovali tak jak je... V tomhle případě vychází vlak opravdu jako lepší spojení, pokud tedy zahraniční návštěvníky nezaveze přímo mezi houmlesáky na "původní" Masaryčku.
04.07.2007 (9:48)  
Redispero napsal:Můžu se zeptat, v čem je vlak o tolik komfortnější než metro?
Třeba tím ,že pojede rovnou do centra Prahy a ne jako metro který bude objíždět půlku Prahy. No a určitě je lepší sedět ve vlaku než stát v metru.
registrovaný uživatel Redispero  mail  
04.07.2007 (1:00)  
crash 151: Můžu se zeptat, v čem je vlak o tolik komfortnější než metro?
04.07.2007 (0:04)  
Jindřich Škripko: metro je zbytečně drahý, pro lidi cestující z/na letiště je komfortnější vlak.
Ano, traťový rychlosti jsou skutečně do 80 km/h, jestli chcete konkrétnější údaje, SDC Praha jistě ráda poskytne.
Interval vlaků má bejt ve špičce 15 minut. Už chci vidět technologa kterej by na tohle navrhnul grafikon na jednokolejce.
Elektrifikace - ekologie vám nic neřiká?
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko