..: Třetí železniční balíček :..

Ilustrační foto - kousek za Břeclaví, autor: BrumlaBrusel - Evropský parlament ve druhém čtení projednával soubor legislativních opatření pro železniční dopravu, tzv. „Třetí železniční balíček“. Tento soubor se týká tří oblastí a to liberalizace železniční osobní dopravy (mezinárodní a vnitrostátní), práv cestujících a licence pro strojvedoucí. Z výsledků jednání vyplývá, že od roku 2010 dojde k otevření trhu mezinárodní osobní železniční dopravy.

Navrhovaná liberalizace vnitrostátní osobní železniční dopravy od roku 2017 potřebnou podporu nezískala. Součástí schváleného balíčku je i rozšíření práv cestujících včetně náhrad jízdného při delším zpoždění vlaků. Poslanci rovněž žádají, aby stanice, nástupiště a vlaky byly přístupné osobám s omezenou schopností pohybu a orientace. Směrnice má rovněž zakazovat jakoukoli diskriminaci cestujících se zdravotním postižením ze strany železničních podniků a provozovatelů služeb. Všechny osobní vlaky by navíc měly umožňovat i přepravu zavazadel, kočárků, invalidních vozíků, kol a sportovního náčiní.

Parlament schválil zprávu o vydávání osvědčení strojvedoucím a dalším členům vlakové posádky. Rada požadovala, aby se tato povinnost vztahovala pouze na strojvedoucí, ale podle poslanců by měly osvědčení vlastnit také ostatní členové posádky, kteří se starají o bezpečnost cestujících. Ti by měli splňovat určité minimální požadavky - dobrý zdravotní stav, základní vzdělání a obecné profesní dovednosti.

S ohledem na rozdílnost v názorech mezi Radou a Parlamentem, tyto tři zprávy budou projednány v rámci zvláštního smírčího jednání mezi Parlamentem a Radou. Tento proces může trvat i několik měsíců. Německé předsednictví oznámilo, že by rádo soubor opatření uzavřelo co nejdříve.

Shodou okolností dnes DB vydaly poprvé v historii Evropský průkaz pro strojvedoucí ve spolkové zemi Sasko. Třináct strojvedoucích, kteří s vlaky zajíždí ze Saska až do Prahy, tak disponují novým certifikátem. Strojvedoucí museli složit odborné a jazykové zkoušky.

zdroj: Evropská komise, text je zveřejněn na internetových stránkách MD ČR


CSPSV | 31.5.2007 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Evropa


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
01.06.2007 (16:49)  
"Navrhovaná liberalizace vnitrostátní osobní železniční dopravy od roku 2017 potřebnou podporu nezískala."
Můžu se jako volič zeptat, kdo byl proti ?
01.06.2007 (15:43)  
Páni soudruzi z MD strčte si ty vaše bálíčky však víte kam.Pokud budete stavět blbej českej koridor (nikoliv VRT) čtvrt století a dýl tak nemůžete čekat že vlaky při výlukách budou jezdit včas a že vozovej park se rozpadá když nejste schopni modernizovat Béčka.No a vo tom to je.
01.06.2007 (15:40)  
to mirekmir: jak uz tu bylo receno, EU dala jasne najevo, ze preferuje zeleznici. Nicmene stavba infrastruktury je a bude v kompetenci jednotlivych statu stejne jako danovy system. Tudiz si nestezujte na EU, ale na jednotlive staty.
01.06.2007 (11:53)  
Michal Janko: Protože dosud bylo vše prováděno na základě dvou- či vícestranných dohod, ale toto je návrh systémového řešení pro celou Evropu. Doposud když sis nechtěl pustit cizí strojvedoucí na koleje, tak jsi neuzavřel smlouvu, ale v případě že nařízení vstoupí v platnost a strojvedoucí budou mít certifikát a další zkoušky je pustit musíš. Takže se můžeme těšit minimálně na novelizaci Zákona o drahách a opravu nových drážních předpisů.
01.06.2007 (11:42)  
Výpravčí: V drážních předpisech se nevyznám. Pokud je v nich ale zakotven úřední jazyk čeština, nechápu, proč se v článku píše o certifikátu a jazykových zkouškách jako o (nevídané) novince.
01.06.2007 (10:41)  
Michal Janko: ad jazyková vybavenost - říká Ti něco pojem "úřední jazyk"? A také ve služebních předpisech je určena čeština jako "jednací" jazyk. Mimochodem v Maďarsku musí mít strojvedoucí (alespoň jeden na vlaku) maďarské státní občanství.
01.06.2007 (10:15)  
K článku: Chybí mi tam vysvětlení podstaty třetí (a finální) úrovně liberalizace služeb na železnici:
Totiž že vnitrostátní kabotáž znamená, že například ČD budou moci přepravovat cestující třeba mezi Pětikostelím a Budapěští nebo z Pasova do Řezna.

Faktická: Smírčí řízení dohadovacího výboru Rada--EP není "zvláštní" (je standardní součástí procedury spolurozhodování) a netvá měsíce, ale maximálně týdny.

Mirekmir: EU jasné stanovisko již dávno zaujala. Projekty TEN jednoznačně preferují železnici.
"...pokud příslušní lobbisté nebudou isolováni na příslušných místech" -- tuhle větu, prosím, vysvětlit.
Nutit členské státy kvůli železnici liberalizovat daňový systém je nesmysl.

zdenek84: Zajímalo by mě, jakým způsobem by mohl "zásah EU" ohrozit stavbu koridoru. Není to náhodou přesně naopak?

Ad jazyková vybavenost zaměstnanců: Nikde se nepíše o tom, že by strojvedoucí měli ovládat jazyk každé země, do které zajíždějí. Nebude třeba Němcům stačit angličtina?
registrovaný uživatel mira 
01.06.2007 (9:56)  
zaosai: Mohl bych se tě zeptat jak je to teď se zajížděním našich strojvedoucích do Německa a opačně? Kam až jezdí naši a ti němci jezdí až do Prahy a Kutné Hory?
registrovaný uživatel lada 
01.06.2007 (6:54)  
Z vysledku jednani vyplyva leda to, ze to nebylo smeteno pod stul, ale dostaly se tyto "zakony" k dalsimu jednani a MOZNA budou nekdy opravdu prijaty.
registrovaný uživatel zaosai  mail  
01.06.2007 (0:43)  
Nad posledním odstavcem jsem se zasmál.Pokuste se zeptat německého strojvedoucího něco česky a ještě vysílačkou.Neodpoví - neumí česky a nebo radši ji vypne a dělá mrtvého brouka.
A v Německu běda pokud nerozumíte dispečerovy a ještě mluvícím saským dialektem.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko