..: Závěry konference Eurotraffic 2007 :..

Eurotraffic 2007Praha - Ve dnech 21.-22.3.2007 se v Praze uskutečnil 3. ročník mezinárodní konference o dopravě Eurotraffic 2007. Konference se konala na Masarykově koleji ČVUT pod záštitou ministra dopravy Aleše Řebíčka, rektora ČVUT Václava Havlíčka, děkana Fakulty dopravní ČVUT a stínového ministra dopravy Petra Moose a řady dalších významných osobností. Ústředním tématem letošního ročníku konference se stalo zpoplatnění v dopravě. První den se odborníci věnovali i problematice ITS v dopravě a podpoře logistiky z veřejných zdrojů. Druhý den byl zaměřen na problematiku veřejné dopravy a dopravní řešení pro Prahu. Prvotní informace z února o druhém dni konferenci byly směrovány na exkurzi žst. Choceň, která se nakonec neuskutečnila a tak oba dva konferenční dny probíhaly v Praze.

Veřejná doprava: Ing. Mgr. Jiří Nálevka, Ministerstvo dopravy ČR

Praha Holešovice "Veřejná doprava je velkou prioritou veřejné správy i ministerstva dopravy," řekl v úvodu druhého dne konference Jiří Nálevka, ředitel odboru veřejné dopravy MD ČR. Za smutný fakt označil zvýšení podílu individuální automobilové dopravy od roku 1989 a odliv cestujících z prostředků hromadné dopravy. Zároveň upozornil na zvyšující se nároky na veřejnou dopravu, které jsou dány výraznou časovou diverzifikací pracovní doby v posledním desetiletí.

Jedním z možných řešení je zkrácení intervalu o polovinu, čímž se snižuje střední čekací doba cestujících také na polovinu (např. při intervalu 30 minut je střední čekací doba 15 minut). Jiří Nálevka vyslovil prosté motto: "Po kvalitní dopravní infrastruktuře kvalitní veřejnou dopravu." Zároveň je nutné dát důraz na kvalitu vozového parku a bezpečnostní faktory, které v posledních letech získaly na významu.

Ředitel odboru veřejné dopravy MD ČR zároveň přítomným potvrdil, že s růstem HDP roste i hybnost obyvatelstva a ochota dojíždět za prací, kdy se za spádové území uvažuje oblast s dobou dojížďky do 60 minut vůči centru. Nálevka toto tvrzení dokumentoval i na konkrétních příkladech, kdy rostou počty cestujících z regionálních center - v autobusové dopravě se jedná o Mělník, Příbram či Beroun, v železniční dopravě se jedná o Kutnou Horu, Kolín či Poděbrady. Nálevka také poukázal na fakt, že po dokončení všech koridorů mířících do Prahy dojde i k nárůstu počtu cestujících ve vlacích dálkové dopravy ze směru Plzeň a Tábor. Dnes je to jasně vidět na vlacích ze směru Pardubice a Ústí nad Labem.

Ministerstvo dopravy České republiky kompenzuje ročně veřejnou dopravu ve výši 20 miliard korun. Do veřejné železniční dopravy plyne 4,807 mld. Kč (2006), do autobusové dopravy 4,195 mld. Kč (2006) a MHD se dotuje částkou 11,759 mld. Kč (z toho pro DP Praha skoro 8,5 mld. Kč). V oblasti železniční dopravy dochází v posledních letech k nárůstu počtu přepravených cestujících (2005 - 180.266 tis., 2006 - 182.979 tis. osob) a tento trend i v tržbách se Českým drahám podrželo udržet i v měsících leden a únor letošního roku. Jistým paradoxem zůstává, že přes rostoucí přepravní výkon výrazně klesá podíl veřejné dopravy.

České ministerstvo dopravy připravuje zákon o veřejné dopravě, začne s novelizací drážního a silničního zákona a chce se zaměřit i na veřejnou dopravu - podporou regulované konkurence, zajištěním technické podpory veřejné dopravy (nová vozidla, nediskriminační přístup na dopravní cestu) a dopravním plánováním (střednědobý výhled).

Veřejná doprava v Praze: Ing. Jiří Prokel, ředitel ROPID

Hlavní město PrahaŘeditel společnosti ROPID (Regionální organizátor pražské integrované dopravy) informoval přítomné o skutečnosti, že již 60% cestujících ve vlacích na území a v okolí Prahy využívá Tarif PID. Zároveň vyslovil názor, že je ještě možné zvýšit cenu jízdného, aby bylo možné zvýšit přepravní nabídku (cena 1 jízdy by neměla přesáhnout 1 promile průměrné hrubé mzdy v hl. m. Praze - zatím nedosahuje).

ROPID se v oblasti železniční dopravy zaměřuje na zastávkový informační systém, který je zatím instalován v Jesenici, Strančicích a Českém Brodě. Postupně také bude spouštěn projekt Pražské čipové karty. Ing. Prokel také upozornil na zastaralý vozový park, přetíženost a nedostatečnou kapacitu a kvalitu železniční sítě. Varoval také před tím, že ani 3. kolej v úseku Libeň - Běchovice nebude stačit a že by se všichni zainteresování měli zabývat myšlenkou výstavby vysokorychlostních tratí.

Hromadná doprava osob v pražském regionu: Alois Kašpar, zástupce ředitele, KC pro hl. m. Prahu a Středočeský kraj

Eurotraffic 2007, Alois KašparNa území hl. m. Prahy a Středočeského kraje dosahují ČD tržeb z mezistátní přepravy osob ve výši 38%, přepraví 27% všech osob z celé sítě a 28% se region podílí na tržbách z vnitrostátní přepravy. Na území je vedeno 1.704 regionálních spojů na 54 tratích, jejichž délka je na území Prahy 212 km (43 tarifních bodů) a na území Středočeského kraje 1.435 km (400 tarifních bodů).

Kašpar se zabýval také počty přepravených osob na hlavních tratích vedoucích z Prahy do Středočeského kraje, kde došlo k některým změnám - nadále nejvytíženější tratí zůstává 011 Praha - Český Brod - Kolín, kde v pracovní dny cestuje průměrně 49.467 osob. Druhé místo nově obsadila trať 231 Praha - Lysá nad Labem - Nymburk s 26.374 osobami, kde je nárůst způsoben přírůstkem počtu obyvatel (např. Milovice). Následuje trať 221 Praha - Benešov u Prahy s 23.811 cestujícími, kde dochází k poklesu počtu přepravených osob díky stavebním pracím na koridoru. Na čtvrtém místě je trať 171 z Prahy do Berouna s 21.745 osobami. Dále následují tratě Praha - Kladno (14.832 osob), Praha - Turnov (5.097 osob) a Praha - Dobříš (3.705 osob).

Alois Kašpar informoval posluchače o připravovaných nových zastávkách (nejdříve začne pravděpodobně výstavba zastávky Praha Rajská zahrada, kde již na letošní rok bylo uvolněno 12 mil. Kč na projektovou dokumentaci), počítá se se zvýšením počtu kolejí v úseku Praha Libeň - Praha Běchovice, s dostavbou Nového spojení do konce roku 2008 a s větším využitím tratí pro nákladní vlaky a traťových spojek. Rekonstruovány budou žst. Praha hl. n. a Praha Masarykovo nádraží.

Představen byl rovněž výhled vedení městských a příměstských linek po roce 2015, o kterých ŽP již několikrát informovala. Nové informace se týkaly uvažovaných řad vozidel a uváděny byly také potřebné počty (dvoupodlažní třídílná elektrická jednotka 471 - 49 ks, dvoudílná elektrická jednotka 442 - 3 ks, čtyřdílná elektrická jednotka 441 - 56 ks, dvoudílná motorová jednotka 872 - 3 ks, třídílná motorová jednotka 873 - 15 ks). Asi nejaktuálnější se jeví nasazení Regionovy od měsíce dubna na městské lince (ML) Praha Libeň - Roztoky u Prahy. U této linky bylo rovněž oznámeno, že přepraví v průběhu dne více cestujících, než kolik je přepraveno na trati 173 z Prahy do Berouna přes Rudnou u Prahy.


CSPSV | 26.3.2007 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


27.03.2007 (19:20)  
Ano, z Ústí nad Labem se do Prahy dojíždí. Je to stejně daleko jako do Pardubic …
27.03.2007 (17:21)  
Tak jsem se poštrachal trochu v archivech a v roce 2005 bylo pořadí následující ( výpočet prováděn v nejzatíženějším profilu na území Prahy, počet cestujících oběma směry v pracovní den):

1. 011 směr Český Brod 16 597 (úsek Kyje - Libeň)
2. 171 směr Řevnice 13579 (úsek Radotín - V.Chuchle)
3. 221 směr Říčany 12791 (úsek Kolovraty - Uhříněves)
4. 231 směr Lysá 10101 (úsek Zeleneč - H.Počernice)
5. 091 směr Kralupy 6929 (úsek Roztoky - Sedlec)
27.03.2007 (16:53)  
Co je zajímavé, tak z jiných diskuzí jsem žil vždy v domění, že pořadí elektrizovaných tratí je následující: 1) "Kolín", 2) "Beroun", 3) "Benešov", 4) "Nymburk", 5) "Kralupy", ale v tomto článku je to úplně jinak.
Třeba tomu druhému místu na Beroun nasvědčovalo zkrácení odpoledního taktu na 15 minut, což v případě směru na Nymburk chybí. Jasně, Milovice tam asi nalily dost lidí, ale že by až tak?
registrovaný uživatel Laborec425  mail  
27.03.2007 (13:02)  
Docela by mě zajímalo, jestli se nezapomnělo na trať 090, 091 od Roudnice nad Labem a Kralup nad Vltavou. Tam přece také dojíždí hodně cestujících za prací. Na začátku toho článku dokonce píšou, že se začalo dojíždět do Prahy za prací i z Ústí nad Labem.
26.03.2007 (22:26)  
No mám takové tušení, že 441,442, 872 a 873 bude tolik opěvovaný projekt x44...
26.03.2007 (21:33)  
Jinak zkrácení intervalu je myšlenka dobrá, bude-li to realizováno po kvalitních tratích kvalitními vozidly a za přiměřenou cenu, má to šanci přilákat cestující.
26.03.2007 (21:30)  
Jiří Nálevka vyslovil prosté motto: "Po kvalitní dopravní infrastruktuře kvalitní veřejnou dopravu."

Což se dá vyložit různě - záleží na tom, zda ona infrastruktura bude primárně určena pro veřejnou dopravu. Spíše se ale nabízí příměr v současně uplatňované dopravní politice: Nejprve dálnice a silnice pro individuální automobilovou dopravu, pak teprv doprava veřejná. Což dovedeno do důsledku znamená preferenci autobusů schopných využít infrastrukturu pro automobily a úpadek železnic nejen na místních, ale i na většině dálkových tras. Takže raději preventivně pozor na pěkně znějící hesla :-).
26.03.2007 (20:12)  
nevíte někdo něco o těch jednotkách 442, 441 a 873? předpokládám, že jednotka 442 nebude ta samá, jaká jezdí v austrálii:)

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko