Harrachov - Města ležící podél železniční tratě č. 036 (Liberec) - Tanvald - Harrachov usilují o to, aby vlaky z Čech jezdily až do Polska. Původně tak trať byla i postavena, ale před 62 lety byl provoz přerušen. Veškerá jednání s polskými železnicemi zatím selhala. Trať přitom spojuje českou a polskou část Jizerských hor a Krkonoš a je tak ideálním lákadlem pro turisty.
"Určitě by to přineslo další pracovní místa pro místní, protože by se tím rozvinul turistický ruch," myslí si starosta Kořenova Luboš Marek. O obnovení provozu se obce snaží už několik let - bezúspěšně. "My samozřejmě máme velký zájem na tom, aby vlaky jezdily až k nám. Bohužel to stále komplikují nevyřešené majetkové spory. Různé úseky tratě totiž patří odlišným vlastníkům, vysvětlil ČT Andrzej Kudla, zástupce generálního ředitele pro regionální dopravu v polské Vratislavi.
Část tratě na polském území je navíc v konfiskaci. Liberecký kraj už proto před časem požádal o pomoc polské státní úřady. Podle Jindřicha Berounského by koleje určitě potřebovaly opravit, pro sezónní provoz jsou ale vyhovující. Sdružení obcí chce trať využívat pro letní a hlavně pak zimní turistiku. Běžkařů, kteří míří do Jizerských hor, jsou při dobrých sněhových podmínkách tisíce. Obnovení provozu teď záleží hlavně na polské straně - jak rychle dokáže vyřešit majetkové potíže.
Ozubnicová trať Tanvald - Kořenov je nejstrmější železnicí v České republice. Mezi Tanvaldem (466 m n. m.) a Kořenovem (701 m n. m.) překonávají vlaky výškový rozdíl 235 metrů. Na trati jsou 3 ozubnicové úseky o celkové délce 4,43 km. Na nejdelším z nich, mezi Dolním Polubným a Kořenovem, je i největší sklon - 58 promile, uvádí se v publikaci Železnice, Regiony, Evropa. V letošním roce oslaví trať 105 let své existence.
I když Poláci nejsou Němci.. Mají vůbec nějaké moderní soupravy?
No pochybuju, ze by tato trat byla stavena proto, aby po ni jezdily vlaky do Polska. :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.