Harrachov - Města ležící podél železniční tratě č. 036 (Liberec) - Tanvald - Harrachov usilují o to, aby vlaky z Čech jezdily až do Polska. Původně tak trať byla i postavena, ale před 62 lety byl provoz přerušen. Veškerá jednání s polskými železnicemi zatím selhala. Trať přitom spojuje českou a polskou část Jizerských hor a Krkonoš a je tak ideálním lákadlem pro turisty.
"Určitě by to přineslo další pracovní místa pro místní, protože by se tím rozvinul turistický ruch," myslí si starosta Kořenova Luboš Marek. O obnovení provozu se obce snaží už několik let - bezúspěšně. "My samozřejmě máme velký zájem na tom, aby vlaky jezdily až k nám. Bohužel to stále komplikují nevyřešené majetkové spory. Různé úseky tratě totiž patří odlišným vlastníkům, vysvětlil ČT Andrzej Kudla, zástupce generálního ředitele pro regionální dopravu v polské Vratislavi.
Část tratě na polském území je navíc v konfiskaci. Liberecký kraj už proto před časem požádal o pomoc polské státní úřady. Podle Jindřicha Berounského by koleje určitě potřebovaly opravit, pro sezónní provoz jsou ale vyhovující. Sdružení obcí chce trať využívat pro letní a hlavně pak zimní turistiku. Běžkařů, kteří míří do Jizerských hor, jsou při dobrých sněhových podmínkách tisíce. Obnovení provozu teď záleží hlavně na polské straně - jak rychle dokáže vyřešit majetkové potíže.
Ozubnicová trať Tanvald - Kořenov je nejstrmější železnicí v České republice. Mezi Tanvaldem (466 m n. m.) a Kořenovem (701 m n. m.) překonávají vlaky výškový rozdíl 235 metrů. Na trati jsou 3 ozubnicové úseky o celkové délce 4,43 km. Na nejdelším z nich, mezi Dolním Polubným a Kořenovem, je i největší sklon - 58 promile, uvádí se v publikaci Železnice, Regiony, Evropa. V letošním roce oslaví trať 105 let své existence.
"Původně", tedy v době výstavby trati se jednalo o území Pruska (Německa). Pochybuji, že by při prušácké důslednosti nebyly vykoupny pozemky, na nichž trať leži, resp., že by byly jen v pronájmu. Takovou "hloupost" by asi nikdo neudělal. Otázka je, kolik pozemků "musela" železniční společnost vykoupit kolem, resp. jaká je jejich rozloha.
Nástupnickou právnickou osobou po zaniklé železniční společnosti bude nepochybně polský stát. Že by se také uskutečňovala nějaká restituce a navracení pozemků vykoupených řádně za Pruska … no v Polsku je možné všechno.
Teoreticky se k vlastnictví pozemku různými osobami dá dojít kouskováním pozemku na ideální podíly v rámci dědictví, kdy je ideálním spoluvlastníkem téhož pozemku několik osob, z nichž mnohé o tom ani neví a je těžké je dohledat, protože dnes žijí "za velkou louží".
No a nebo je to jednoduchá výmluva …
Pokusů obnovit provoz bylo několik, tu a tam se do Polska jelo, naposled při výročí trati v Tanvaldu (přesný rok nevím), ale skutek stále utek. Stav trati při té "poslední" jízdě byl dost bídný, za léta ještě "zbídněl".
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.