..: Nádraží: rozhodnou i Brňané; brněnská ODS nesouhlasí s nezávislou analýzou :..

Ilustrační fotoBrno - Brňané dostanou letos znovu možnost říct, kde chtějí hlavní vlakové nádraží. A k dispozici budou mít výsledky analýzy, která obě navrhované polohy - „odsunutou“ a v centru - srovná. Nad nejsledovanějším brněnským tématem posledních let, přestavbou železničního uzlu, se včera poprvé v historii sešli u jednoho stolu zástupci 5 politických stran - koaličních i opozičních. A shodli se na tom, že ihned začnou s přípravou nezávislé studie obou variant.

„Analýza bude jedním z podkladů pro výsledné politické rozhodnutí. Dalším bude i zjištění, jak se staví k jednotlivým variantám veřejnost,“ uvedl radní Martin Ander, který včerejší jednání svolal. Studii zpracuje odborná firma, kterou vybere komise složená ze zástupců všech politických stran v brněnském zastupitelstvu. „V únoru by měla Rada města Brna vyhlásit výběrové řízení na zpracovatele analýzy,“ potvrdil technický náměstek primátora Ladislav Macek. V té době už musí být jasné, jaká kritéria by měli analytici u obou variant polohy nádraží posuzovat. Při včerejším jednání se politici shodli, že by mělo jít o 4 okruhy.

Ilustrační fotoStudie dá odpověď na otázku, která poloha nádraží je lepší pro lidi, kteří vlakem cestují. Zaměří se také na hledisko dopravně-technologické, tedy na to, že přestavěný železniční uzel musí vyhovovat parametrům na modernizaci železničních koridorů. Třetí oblastí pro zkoumání odborníků je ekonomika. Posoudí, která poloha nádraží bude levnější a jaké jsou u variant možnosti využít i peněz z jiných rozpočtů, než je městský. Tedy i z evropských fondů. „A další je hledisko urbanistické. Jak jednotlivé varianty otvírají možnosti pro rozvoj jižního centra města a jak do Brna zapadají,“ vysvětlil Martin Ander. Jedním z argumentů bývalého vedení města pro přesun nádraží o 800 metrů na jih byl rozvoj této části města. „Tvrdilo se, že rozvoj jižního centra bez přesunu nádraží není možný, protože tam je jakási bariéra. To ještě nestála Vaňkovka. A ta jednoznačně prokázala, že tomu tak není,“ uvedl Ander.

Občanští demokraté, kteří se z vedení města po volbách přesunuli do opozičních lavic, byli jediní, kteří na včerejší schůzce chyběli. Právě jejich strana přesun nádraží na jih velmi prosazuje. „S analýzou nesouhlasím, jsou to vyhozené peníze,“ odpověděl večer na dotaz šéf klubu zastupitelů ODS Leo Venclík. Kvůli nezávislosti studie radní doufají, že se do výběrového řízení přihlásí i firmy ze zahraničí. Výsledky analýzy budou známy v květnu, přijde na několik milionů korun. V případě odsunu nádraží se investice pohybuje ve výši 20 - 30 mld. Kč, bude-li zachováno nádraží v současné poloze, přijde rekonstrukce nádražní budovy a další úpravy na 16 mld. korun.

zdroj: Mladá fronta DNES


Adys Poslat mail autorovi | 10.1.2007 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Racek 
14.01.2007 (21:19)  
Michal Janko: mám pocit, že už jsem to v této diskusi jednou vysvětloval, ale asi jste to přehlédl. Cílem vedení čtyřky přes Svoboďák je posílení dopravy Hlavní nádraží - Česká a naopak. 12 a 13 jede přes zmíněné uzly tak jako tak, takže není důvod je překládat. Čtyřka naopak mezi nádražím a Českou jinudy jet nemůže ...
PS: vy znáte v Brně někoho, kdo si kupuje "tramvajenku"?

Miroslav Zikmund: Když bude jezdit na Blansko linka(linky) od Střelic, kam se bude jezdit od Sokolnic (něco z toho tam prostě končit / obracet musí. Dvojnásobný interval než ty dva jižní směry to Blansko nepotřebuje. Stará Tišnovka je jiná věc, na Tišnov bych si kratší intervaly představit dovedl ...
14.01.2007 (0:34)  
M: Ber to jako poslední příspěvek do veřejné diskuse, reaguj prosím případně osobní zprávou.
Kvůli tomu tramvajovému "detailu" si už já (a znám víc takových lidí) nekoupím tramvajenku, protože jsem ji potřeboval právě na dopravu Cejl--Komenského náměstí. Sice můžu 2× přestoupit na Malinovského a Moravském náměstí, ale to bude trvat přibližně oněch 16 minut, které zabere anabáze nově vedenou čtyřkou. Pěšky mi stejná trasa trvá 14 minut, a nemusím se mačkat!
U celostátních voleb je spousta možností, u referenda jenom dvě, navíc pozitivně/negativně vymezené. Důvody, které mě vedou k interpretaci výsledku, jsem popsal v předcházejícím příspěvku, takže je nebudu opakovat. Snad jen jednu větu: Jsem-li spokojen se záměry radnice, nic mě nenutí k referendu jít, složení radnice se tím totiž nezmění; jestliže však jsem spokojen s činností vládní koalice, musím k volbám -- zvolit jednu z jejích stran. Chápeš ten rozdíl? Podobně lze interpretovat ono referendum o vstupu do EU: Ti, kteří se nedostavili, nevnímali náš vstup do EU jako problém, vůči kterému by se měli ohradit, příp. byli spokojeni se záměrem vlády.
Nicméně, i při volební účasti 65 % mají ODS+SZ+KDU-ČSL slušnou míru legitimity. Měl jsem za to, že KDU-ČSL je pro odsun, když byla součástí koalice, který ho prosadila. Ale oportunismu se v jejím případě nedivím.
O poloze nádraží prý proběhla otevřená několikaměsíční diskuse organizovaná magistrátem na počátku 90. let. Tuhle informaci jsem si ale neměl jak ověřit. Ostatně neobhajuji politiku ODS v Brně -- i ona se měla snažit o co nejširší politický konsensus, aby se nestalo, že obrovský projekt, který připraví, nová koalice smete ze stolu a zdroje kofinancování se zatím uzavírají.
Oprav mě, jestli se mýlím, ale tu převrácenou otázku formulovala koalice Nádraží v centru, ne? Její kampaň se mi nelíbila, byla demagogická a manipulativní, i když kampaň magistrátu také žádná sláva. I proto bych na to referendum nebral ohled. Máme nepřímou demokracii, takže nechť o nádraží v Brně rozhodnou Brňané prostřednictvím svých zastupitelů.
registrovaný uživatel M 
13.01.2007 (23:07)  
Jezis, jak zase nechapu, proc 78 jezdi zrovna do Modric... Promin, ale to uz je snad detail, ne? Ctverka myslim jezdi jen jeden kratky "dilek" a mesto v centru sice salinu chce, ale v co nejmensi (nejkratsi:-) mire. Jezdi tady 13 salin. Z okruhu se da "uniknout" smer Krenova, Uzka, Nove Sady, Pekarska, k porodnici (ted nevim jak se to tam jmenuje), Veveri, Lidicka, Horakove, Cejl. TO je celkem 9 "vypadovek". Kdyby se mely vsechny projit bez prestupu, tak by tech linek asi muselo byt vic a 12,13 jezdi tam a 4 onde...

Pokud ti, co neprisli k brnenskemu referendu "hlasovali" pro odsun, jak se snazis naznacit, tak prosim napis, kdo vyhral parlamentni volby 2006. Pripominam, ze ODS ziskala 35.38%, ale 35.53% volicu u voleb nebylo. Kdo tedy "ziskal" tyto "hlasy"?
Pokud napises, ze nikdo, tak moje otazka zni, proc v Brne ty "hlasy" ziskala jedna varianta a ne nikdo...

Jo a hlasovali jsme pro nebo proti vstupu do EU, kdyz vetsina pro ano nehlasovala?


PS: Pokud je hlasovani tak jasne, tak proc mu ODS hazela klacky pod nohy? Proc nebyla otazka polozena naopak (protoze by ucast byla stejna?), proc radnice neinformovala o obou variantach (vzdyt je placena vsemi obcany mesta)? Kdyz bylo vse "jasne", tak se nebylo ceho bat...
Jo a KDU bych jako proodsunovou stranu opravdu nenazyval. Pred krajskymi volbami 2004 totiz na setkani s obcany zastupce KDU na otazku, na jake strane jsou, jasne odpovedet NEDOKAZAL! (samozrejme podle tradicniho hesla Lidovcu kam vitr, tam plast). Protoze bylo pred volbami, tak chudaci nevedeli, odkud bude foukat... Mel jsem na jazyku, jestli mysli, ze by jeho strana v tomto mohla mit jasno za 14 dni (volby byly za 2 tydny), ale nakonec jsem mlcel.
Lidovci by to nadrazi postavili klidne i v pekle, hlavne kdyz budou u moci. Proto, PROSIM, nemluv o nich jako o strane, ktere je pro odsun. Pokud to pred volbami nevedeli, tak prosim ne... Nedivil bych se, kdyby ted mluvili pro polohu v centru
13.01.2007 (22:30)  
ad Racek – řekněmě, že do Brna přijede dvojitá (spojená) EJ – spojení 240 + 244 ve Střelicích – společně pojedou do Rájce–Jestřebí, tam se rozdělí, jedna pojede do Skalice nad Svitavou, popřípadě dále, druhá do Boskovic. Ze 340 by se jezdilo Královo Pole nebo Kuřim, případně Tišnov, eventuálně stará Tišnovka.
13.01.2007 (18:02)  
Účast u voleb je nízká proto, že lidé buď nevědí, co (koho) mají volit, nebo protože jim (celostátní) politika připadá vzdálená a podléhají pocitu, že jejich hlas stejně nic nezmůže. V případě referenda v Brně šlo o otázku mnohem bližší, konkrétní a s pouze dvěma odpověďmi, navíc každý hlas měl větší váhu. Účast v posledním celostátním referendu (vstup do EU) i v posledních celostátních volbách byla mnohem vyšší. Proto je logické interpretovat ten výsledek tak, že k referendu přišli zejména ti, co byli proti (ono je snazší aktivovat člověka, aby se negativně vymezil proti oficiálnímu politickému záměru, než aby se za něj postavil), lhostejní a ti spokojení s politikou radnice zůstali doma. A k těm komunálním volbám 2006: Nádraží skutečně bylo hlavní téma. Nemám přesná čísla, ale pokud je mi známo, získaly pro-odsunové strany (ODS+KDU-ČSL) více hlasů než proti-odsunové strany (ČSSD+SZ). Píšeš, že na celostátní úrovni také voliči rozhodují o složitých (nikoli "úzkých") problémech. Jenže rozhodují NEPŘÍMO ve volbách, ne o konkrétních zákonech ani třeba o výstavbě Temelína v referendech. Takže tím vlastně podporuješ to, co říkám. K tomu zase připojím příklad ze Slovinska ;-) : referendum tam je pevně zakotveno v ústavě, jeho vypsání je snadné, takže se ho hojně využívá i ke schvalování důležitějších zákonů. Naposledy se takhle hlasovalo o novém zákoně pro RTV Slovenija. A výsledek? Populismus, demagogie, vysoká účast, patový výsledek, zákon neschválen. Prostě já nevěřím, že je náš politicko-společenský systém dodat lidem potřebné informace pro odpovědné rozhodnutí, proto nechť rozhodují politici (o velkých projektech pokud možno konsensuálně), kteří mají k dispozici nástroje na získání informací a je to jejich práce. Možná by se situace zlepšila, kdyby bylo povinné chodit k volbám jako třeba v Belgii.
K té tramvaji: Čtyřka sice jezdí mezi Českou a Malinovského náměstí, ale bohužel přes nám. Svobody, takže je jízda 3× delší, než kdyby jela přímo, a 2× delší než chůze. Přitom přes nám. Svobody může jezdit tram č. 12, 13 bez výraznějšího omezení jízdní doby. Stále nechápu proč je přes nám. Svobody trasovaná právě čtyřka.
registrovaný uživatel M 
13.01.2007 (13:53)  
Ad neco stavet - aneb dalnice na Budejice MUSI jit jak "chceme my", protoze u Tabora uz mame 2 km dalnice hotove a co potom s tim...
12.01.2007 (20:11)  
in-gold-holder: stavět něco jenom proto, že to je v územním (nebo jiném) plánu, to už jsme měli 40 let. Jak to dopadlo bychom snad měli vědět. Územní plán neříká nic o tom, kdy se to musí postavit a co se kdy musí zbourat. To ani není jeho účelem, jeho účelem je v tomto případě ochrana daného území stavební uzávěrou aby byly umožněny obě varianty. Zpožděním projektu a tím čerpání peněz bych nerad argumentoval, jelikož nezmám detaily projektu, resp. technologický postup výstavby + rozdělení na stavební objekty atd. A jelikož je okolo toho více mlžení jak v Rákosníčkovi tak najít relevantní informace je téměř nemožné.

Podle mého názoru je možno provést všechny stavby, které jsou společné pro obě varianty bez narušení termínů. Tím vznikne časová rezerva pro zhotovení, v článku zmiňované, nezávislé studie a vypracovnání projektu pro případnou přisunutou variantu. Což tipuji na zhruba 2 roky práce na stavební povolení plus rok prováděcí projekt. Mám jen jednu dosti kusou informaci a to, že byl někdy v květnu zadán projekt na mycí linku která má být součástí odstavného nádraží. Na stavební povolení. Takže se odvažuji tvrdit, že projektová dokumentace pro odsunutou variantu rozhodně není kompletní.
Další otázka: byly vykoupeny všechny dotčené pozemky? Ať nedopadneme jako v Plzni s obchvatem.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
12.01.2007 (19:40)  
Miroslav Zikmund: Vašim jinak hodnotným příspěvkům by slušelo méně politických výlevů, které na odborném fóru nemají co dělat. Kromě hromady zbytečných písmenek se občas stane, že se původně seriózní diskuze zvrhne v neřešitelný politický flamewar. To byste skutečně chtěl? Už jste někdy zkusil číst diskuzi na iDNESu?
registrovaný uživatel M 
12.01.2007 (19:18)  
Michale Janko, 4/5 lidi nesly ne z duvodu, ze je to nepali nebo dokonce z duvodu, ze nemely patricne informace, ale proste z duvodu, ze ucast u jakychkoliv voleb je nizka. To byl duvod nizke ucasti...

V nasledujich volbach ODS+KDU velky dil kolace ziskala, ale tento dil NENI vetsinovy. A cituji doslova:-) "I na tom se dá ukázat názor Brňanů na problematiku nádraží." Tady sis docela nabehl. Nevim, jaky presne mas vztah k Brnu, ale komunalni volby tady o nadrazi byly docela hodne (nebo je nahoda, ze vzdycky ODS v pohode a letos problem?) V parlamentnich volbach rozhoduji o radove biliarde korun nejen odbornici, ale i ti nejblbejsi a to je v poradku. Takze na jedne strane se dovoluje rozhodovat o biliarde vsem, na druhe strane o zhruba dvou (rozpocitano na roky) miliardach maji ale rozhodovat jen odbornici, protoze je to moc penez a prilis uzke tema. Copak hospodarstvi, penzijni reforma, reforma skolstvi atd. je snazsi? Presto o tom rozhoduji obcane (ted nanestesti tak blbe, ze nerozhodli:-))

PS: Mezi Malinovskeho nam. a Ceskou jezdi linka cislo 4 a to v pomerne malych intervalech a tato linka spojuje s Ceskou i Cejl. Mozna jsi ale zamenil zastavky/ulice
12.01.2007 (17:55)  
1) souhlas s in-gold-holder. A nejde jen o MD ČR, ale také o strukturální fondy EU, které jsem zde již zmiňoval.
Rozhodnout o nádraží by měli politici, ne důchodci z Bystrce ani skauti z Kláštěrce. Protože se jedná o velký projekt, měly by se na něm shodnout všechny relevantní strany v zastupitelstvu. Je to jejich povinnost. Politici navíc mají nástoje (finance, odborníky, analýzy) seznámit se danou problematikou lépe než běžný občan. Referendum vedlo jen k tomu, že se do rozhodovacího procesu zapletl populismus a demagogie (z obou stran). Přesto 4/5 Brňanů volit vůbec nešlo, protože je problém buď nepálí (potažmo souhlasili se záměrem radnice), nebo cítili, že nemají dostatek informací ke kvalifikovanému rozhodnutí. V následujících volbách opět zvítězila ODS a spolu s lidovci získali pořádný díl koláče. I na tom se dá ukázat názor Brňanů na problematiku nádraží. Přímá demokracie je hezká idea (podobně jako komunismus), vhodnost její aplikace má ale své meze. Pražanů se také na výstabu metra nebo na Nové spojení nikdo neptal a neptá.
Ještě můj osobní názor na řešení: Kolejiště pod zem, propojit se severojižním diametrem, zklidnit dopravu okolo Teska, zrušit náspy, propojit s autobusovým nádražím.
A propos, mohl by mi někdo vysvětlit, proč přes náměstí Svobody jezdí tram č. 4 a ne tram č. 12, příp 13? Stále to nechápu. Osobně znám dobrý tucet lidí, kteří jezdí (by jezdili) v relaci Cejl--Česká. Mezi Malinovským náměstím a Českou nejezdí ani jedna přímá linka, mezi (stejně nebo méně důležitým) Šilingrovým náměstím a Českou jezdí 5 (!) přímých linek.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko