..: Fotoškola :..
Vážení uživatelé a hlavně fotografové, v komentářích u jedné fotky se objevil návrh, aby tam popisované postupy vyšly jako další část fotoškoly. Chtěl bych se zeptat hlavně vás, kteří se potýkáte s různými záležitostmi při editaci fotek, co je pro vás největším oříškem a na co by se mohla zaměřit právě další kapitola. Své návrhy prosím pište jako komentáře k této zprávě, spolu se všemi dalšími připomínkami a poznámkami. Děkuji za spolupráci.

Chary Poslat mail autorovi | 5.12.2006 (22:02)
Související zprávyopen/close

  1 2      Zpráv na stránku:   
07.12.2006 (22:30)  
Chary: Spíš to, co je dobře, se nepochválí. Bodový systém, který v prvních měsících snížil nehodovost se veřejně moc nechválí.

Myslíš si že na tom je co chválit? Jezdíš autem? První dva týdny v červenci se podle toho paskvilu (pro neznalé: nový silniční zákon) jezdilo, nyní už všem pškně otrnulo. A ono snížení nehodovosti je dáno jinou metodikou statistik; například pojišťovny hovoří o opaku. Někde jsem to četl na netu (z docela důvěryhodného zdroje), hledat to nebudu. Google to dovede lépe než já a určitě s ním případný zájemce o informace umí. Toť vše.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
07.12.2006 (15:17)  
Děkujim všem zúčastněným za věcné reakce. Shrnutí:
* korekce jasu, kontrastu, výpalů
* odšumení
* selektivní úpravy
* skládání různých expozic náročné scény
* pořadí úprav (jednotlivých úkonů)
* úprava skenů
* vyvážení barev (nádechy)

A abych reagoval i na další podněty:

Johník - podexpozice není všespásná, a tebou zmíněný postup podexponování vlaku (bílý rajky, taky mám takovou fotku), správně exponované krajiny a následného složení obou snímků v jeden byl právě podnět k tomuto průzkumu, viz.

http://www.zelpage.cz/detail_photo.php?photo=151238

a bude tomu věnována jedna kapitola.
A co se týče náročnějších postupů, jako třeba tento, tak zrovna tento postup jsem nenašel nikde, asi jsem málo hledal, a většinou se to zvrhne v photomatix a kýčové fotky. Přitom selektivní úprava extrémů je tak užitečná věc. Množství lidí, kterým jsem to ukázal po icq to může potvrdit.

Lada – ano, věnovat se focení a veškeré dotazy typu autor vloží fotku

správce napíše: „tmavé, zašedlé, do zelena, přitom by to šlo, prosím edit“
reakce autora: „no ale jak?“
správce: „si to najdi na paladixu“

by nebylo to pravé ořechové. Zatím se vždy radí přímo ke každé fotce a je to dost zbytečné a hlavně náročné. Ta myšlenka Fotoškoly mě napadla právě v tomto kontextu. Jak mám odstranit zašedlost? Nalistuj si fotoškolu, kapitola pět. Navíc by to tam bylo trošku víc a názorně než jen stroze ve dvou větách.

Optus – jo, máš recht pořadí je důležité, nemůžu zmenšit a pak natáčet. Teda… můžu, ale pak po otočení musím ořezat, zvětšit zase na požadovaný formát a to už je nesmysl.

V. Pazulga – jak píše EightyFour, nejde o objevování, ale o zprostředkování, navíc s konkrétními reálnými příklady. Proč by pak všechny tyto postupy vycházely na paladixu a třeba v Digifoto magazínu zároveň? Vždyť tohle vše se dá dávno najít na zahraničních webech.

Mah (a další, kdo si pletou ŽelPage s idnes.cz a do věcné diskuse píšou mimo mísu a pak se diví, že se jim mažou takové příspěvky)

cituji:
nejvetsi orisek? udelat takovou fotku, ktera bude vyhovovat unifikovanemu vkusu "cenzoru" tzn. nastavit azurove modre nebe, nazelenit travu, ocervenit masinku

osobne chci, aby moje fotky hodnitilo pestre publikum a ne nejakych par cenzou, kteri maji jediny nazor, jakou fotku pustit a jakou ne - vysledkem pak je neskutecne nudna fotogalerie, prakticky vsechny fotky jsou stejne

i kdyz prave v tuto chvili to vypada, ze cenzori nejsou ve sve kuzi, levy sloupec je nezvykle zajimavy (3 zajimave fotky od topice)

to co zde cenzori nazyvaji "flaskou" je obycejna euklidovska perspektiva - je to zcela normalni a odpovida to beznemu lidskemu videni
takze jestli chce nekdo na fotce odstranovat "flasku" defacto likvdovoat perspektivu, tak tu fotku geometricky zcela likviduje a vytvari z toho nejaky umely paskvil

Dale Cooper: mah: umělý paskvil? Vždyť to je jedno, hlavně že fotka zapadne do šablony...
(konec citace)

Takže popořadě – je jasné, že tvoje příspěvky nejsou k věci, čili chceš napsat, co tě trápí při editaci, ale potřebuješ si vylít srdce, protože ti asi neprochází fotky a tobě se to nelíbí.
Pokud chceš, aby tvé fotky hodnotilo pestré publikum, máš možnost např. na vlakpage. Co ti brání dávat tam a co tě nutí dávat sem?

Stěžuješ si, že jsou všechny fotky stejné a pokud se objeví něco, co ti nespadá do tohoto scénáře, označíš to za „chybu“ cenzury. Proč mi to připomíná to klasické české hospodské „ty poslanci zas dělaj ale blbosti, no tenhle zákon se jim poved, asi jich hodně chybělo při hlasování“. Spíš to, co je dobře, se nepochválí. Bodový systém, který v prvních měsících snížil nehodovost se veřejně moc nechválí. Thumbs down.

A konečně, měl by sis doplnit vědomosti z oboru perspektivy a fotografie, termín euklidovská perspektiva je hezký, ale to co popisuješ to není. Euklidovská perspektiva je totiž přenesení 3D do 2D, čili způsob, jak vyjádřit prostor v rovině. Její příklad je zde:

http://www.chary.3web.cz/foto/euklides1.jpg

a toto skutečně odpovídá lidskému vidění. Bohužel co už nezmiňuješ, a co má na flašku zásadní význam, je další vlastnost lidského vidění (resp. dvě), a sice jistá „tunelovost“ – lidské oko vidí ostře a jasně zhruba takový výsek reality, jako bys v natažené ruce držel kroužek velikosti zhruba dvoukorunové mince a díval se na svět skrz něj. Ostatní věci vnímáš periferním viděním a pokud je chceš vidět „ostře“, musíš stočit zrak. Zkus si přečíst nápis na bilboard najednou. Nepřečteš. Podvědomě stáčíš zrak slovo po slově...
Zároveň do toho vstupuje logika a uvažování, že co je rovně, je rovně, čili tu mám krásný přiklad.

http://www.chary.3web.cz/foto/euklides2.jpg
http://www.chary.3web.cz/foto/euklides3.jpg

Když se na ty stromy dívám na místě, ten zcela uprostřed samozřejmě vidím rovně (o ostře), ostatní příliš nevnímám, určitě je ale nevidím takto křivě. Pokud ovšem na ně stočím zrak, vidím je samozřejmě rovně. Protože oko přešvenkuje a mozek naladí logiku na téma „stojím rovně, vidím rovně, strom je rovně, paráda“. Ale na té fotce nemůžu přešvenkovat a vidět ho rovně. Na fotce je nakřivo. Ale jakto? Teď do hry vstupuje obor fotografie a problematika naklonění roviny snímače. Pokud bude snímač zcela svisle, dopadne fotka takto:

http://www.chary.3web.cz/foto/euklides4.jpg

ale pokud snímač nakloním, podívám se nahoru, ty samé stromy, které byly rovně, se začnou na stranách kácet dovnitř, ačkoliv uprostřed jsou stále rovně

http://www.chary.3web.cz/foto/euklides5.jpg

Tento problém se řeší speciálními objektivy, tzv. PC, nebo Perspective Correction, kde je v objektivu speciální člen s náklonem roviny. Pomocí nich, nebo pomocí úprav v editoru teprve mohu dosáhnout fotky takové, že ji skutečně vidím tak, jak ji vidí lidské oko – při přešvenkování je stále rovně.

Buď tedy prosím tak laskav a doplň si vědomosti, než zase začneš něco povídat.
06.12.2006 (23:51)  
Mah: pokud se navezeš do cenzorů opravdu ostře, nedá se tomu asi ani divit. Nevím, co se tu odehrávalo, pouze jsem zahlíd dost nevhodný poznámky.

Podívej, ačkoli jsem měl svého času s cenzory taky dost ostrých sporů, tak jejich příčina nebyla ani tak v "těch blbech, co hledají každou chybku", ale ve mně samotném. Cenzura na žp je velice pozitivní institut, díky kterému je zdejší FG asi nejkvalitnější v Česku.

Pokud zavřeš vzteklá ústa a místo nich radši otevřeš oči a začneš si z objektivních výtek něco brát, můžeš se tu velice rychle hodně naučit.
registrovaný uživatel mah 
06.12.2006 (19:21)  
no pane joooo, tak uz i na tomhle webu funguje cenzura a odmazavani prispevku, ktere se nekterym cenzorum nelibi,
necht zije pestrost nazoru
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
06.12.2006 (13:36)  
Johník: Souhlas, já měl na mysli právě ty jendodušší úpravy. Proto jsem navrhoval vypracovat první postup, podle kterého editovat fotky. Ne každý den řešíš přepaly či utopené stíny...čili vypracovat postup, na základě kterého upravit "každodenní" fotky - tj. ostrost, vyvážení barev, úrovně a zmenšování.
registrovaný uživatel Johník  mail  
06.12.2006 (12:23)  
Souhlasím s tím, co napsal V. Paluzga. Opravdu nemá smysl objevovat objevené, popsal bych pouze základy. Na náročnější postupy by třeba stačily linky na net.
06.12.2006 (12:09)  
hele, já mám hafo fotek klasických, takže bych uvital i jak upravit skenované fotky aby tady uspěly!!!!!
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
06.12.2006 (11:28)  
Nejde o objevování, ale o zprostředkování. Jde o to opět trošičku pozvednout kvalitu fotek ve fotogalerii...a jednodušší je to naservírovat rovnou tady, než donutit někoho aby si to hledal. A navíc se to dá demonstrovat na konkrétních příkladech - na fotkách vlaků.
06.12.2006 (11:24)  
Přimlouval bych se za to, aby fotoškola byla přenechána fotografickým serverům - paladix.cz, fotoaparat.cz, grafika.cz apod. Existuje jich hodně, nemá smysl objevovat dávno objevené.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
06.12.2006 (10:31)  
Jojo, to není špatná nápad. Že bys sepsal nějaké pořadí úkonů, a posléze se o nich bod po bodu rozepsal ;o)
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko