„Záměrem projektu je zachovat místní kulturní dědictví. Tedy obnovit historickou úzkorozchodnou drážku, která byla důležitou součástí zemědělství v oblasti Kolína, připomenout historii pěstování a zpracování cukrové řepy a zároveň přispět k rozvoji cestovního ruchu na Kolínsku“, popisuje záměr zástupce Klubu pro obnovu Kolínské řepařské drážky Tomáš Vanča. Řepařská drážka by se tak měla stát místem pro kvalitní využití volného času a odpočinek uprostřed hezké přírody.
Kolínská řepařská dráha z roku 1894 byla nejstarší polabskou drážkou pro dopravování řepy. Vedla z Kolínského cukrovaru, který se nacházel v místě kolínské elektrárny, do Františkova (dnešní Ovčáry), Býchor a Jestřábí Lhoty. Ke svému účelu sloužila téměř 70 let, od jejího zániku v 60. letech po ní však zůstaly jen části původního náspu.
„Při realizaci stavby, zahájené již v prosinci 2005, byla vybudována dešťová a splašková kanalizace, vodovod a trafostanice. Byly provedeny hrubé terénní úpravy, stavba komunikace zahrnovala odvodnění podloží a jeho zpevnění a jednotlivé vrstvy kameniny byly podloženy geotextilií. V současné době je práce na základu komunikace ukončena“, uvedl výčet vykonaných prací Vanča.
Dalším krokem k úplné obnově a zprovoznění řepařské drážky je oprava parní lokomotivy BS 80, jež původně sloužila v Královedvorských železárnách, a která by v budoucnu měla tahat výletní vláčky. I tento záměr byl podpořen z programu Partnerství pro Kolínsko a Spolek pro obnovu Kolínské řepařské drážky tak získal již celkem 1 100 000 korun.
zdroj: tisková zpráva Nadace Partnerství
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.