..: Zrušení zakázky na odstavné nádraží v Brně :..

infoBrno - Miliardový přesun nádraží v Brně a přestavbu železničních tratí ve městě provází první komplikace. Antimonopolní úřad zrušil jednu z veřejných zakázek v hodnotě 45 mil. korun týkající se projektu výstavby odstavného nádraží, které mělo sloužit jako technické zázemí pro novou stavbu. Bylo první částí celého projektu, kde se mělo začít stavět. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nyní výběrové řízení (na projekt a stavební dozor) odstavných prostor zrušil a SŽDC, která řízení vypsala, nařídil výběr firmy zopakovat.

Správa podle antimonopolního úřadu nestanovila správně podmínky při výběru vítězné firmy. Původní termín veřejného projednání projektu hovořil o polovině května, nový termín je stanoven na konec července.

Podle harmonogramu stavebních prací - zveřejněných na stránkách města Brna - má začít výstavba první části odstavného nádraží letos v listopadu a má být dokončena v roce 2008. Na stavbu odstavného nádraží s rozpočtem přes osm set milionů korun mají pak navazovat další práce. Celkem má stěhování nádraží a přestavba železničních tratí stát více jak 24 miliard korun.

Projekt ale stále vyvolává spory a není jasné, jak bude celý financovaný. Z městského rozpočtu by na něj mělo jít přes tři miliardy korun, z nichž se zaplatí za stavbu městské infrastruktury. Miliardu dá kraj. Téměř o polovinu peněz budou politici žádat Evropskou unii, zbytek by měl doplatit státní Fond dopravní infrastruktury. Zastánci přesunu nádraží tvrdí, že jde o nutnost. Staré nádraží v centru už nestačí stále se zvyšujícímu provozu. Odpůrci celý projekt označují za megalomanský, podle nich jde výrazně levněji rekonstruovat stávající nádraží.

Zdroj : Aktuálně.cz (celý článek a anketa)


Jiří Hovorka Poslat mail autorovi | 6.4.2006 (7:07)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tenzor 
06.04.2006 (18:10)  
Stará paní: už jsem jednou říkal, že není důležitá délka spojky, ale úsek dlouhý 5 km, na kterém nemůžou jet současně dva vlaky. Tou tratí jsem jezdil denně, tak ji nejspíš znám poněkud lépe než vy. Vlaky tažené lokomotivami mívaly v dobách kdy jsem dojížděl 7 vagónů a opravdu byly pomalejší - ostatně jízdní doby na Veselí bývaly delší než jsou dnes. (Mimochodem 842 dnes obstarávají i méně vytížené spěšňáky.)
Pokud jde o referendum, nevím co jsem řekl demagogického - pokud 75 procent lidí k referendu nepřijde, pak z toho logicky vyvozuji že pro ně není důležité. Navíc vám připadá poloha nového nádraží narozdíl od stávajícího nelogická, takže musím konstatovat, že zřejmě máte problémy s logickým myšlením. U slova "srance" je mi už jasné, že vám poněkud docházejí argumenty, takže toto je můj poslední příspěvek na toto téma.
P.S.: Trať na nádraží ústí "přesně z jihu" možná na vaší schématické mapce, zkuste se nejdřív mrknout na letecký pohled...
registrovaný uživatel milan 
06.04.2006 (18:07)  
Stará paní: Je mi jasný, že už jste to tu probírali já jen napsal svůj názor a bohužel nemám dopoledne přístup k internetu;-) Ty moje podněty jsou jistě správné ,ale nedokážu si představit, jak to udělat na jižním konci masaryčky;-)
06.04.2006 (17:54)  
M:
Výškové poměry na tratích jsou dobře vidět zde:
http://www.cd.cz/files/nadm-0e69f400b1f4b82805a401004d3c9b95.gif
V levém dolním rohu je i Brno.
06.04.2006 (17:47)  
M:
Skvěle řečeno.

tenzor:
Komárovská spojka je jednokolejnou spojnicí dvoukolejné trati č. 340 na Blažovice a jednokolejné trati č. 300 na Chrlice, která se po spojení s komárovskou spojkou zdvoukolejňuje (viz http://www.cd.cz/files/kol_KJR-33ca78c2e9612c4b59508d4a084b5127.gif), a měří 1,5 km. Tři minuty by se z Černovic na Hbf jezdilo, kdyby se splnila Vaše touha vést to vzdušnou čarou (aby Vás to tak neštvalo), jinak samozřejmě ne. Věřte, že spěšňáky tažené dieslovými lokomotivami tam jezdí několikrát denně a pomalejší nejsou. I přes Židenice couráky jezdí několikrát denně, lokomotivu nepřehazují, ale sunou (vlakvedoucí stojí vpředu s vysílačkou).

Jinak nechme stranou velikost názorových skupin, na to (snad kromě referenda, které ale demagogicky dezinterpretujete) nemáme argumenty. I při pohledu na mapu je poloha nového nádraží zcela nelogická, v těchto věcech metete pěkný srance. A trať 300 do města neústí z jihozápadu, ale přesně z jihu.

Milan:
Dobrý, ale většinu těch věcí jsme tu už probrali a hlavně žádná z nich nepředstavuje důvod pro odsun nádraží - to jsou jen podněty (zcela správné) ke zkvalitnění služeb a vcelku mírné (bude pořeba nemírná) přestavbě současného vagzálu.

Janko:
(1) Radnice záměrně zanebdává současné nádraží a především prostor před ním, přesto to ale není tak zlé, jak píšete. (2) Pražané neprotestují, protože jim magisrát žádnou takovou hovadinu nepředkládá, maximálně to, že se v Praze za státní peníze utratí (z našeho pohledu zbytečně) o desítky miliard víc, a kvůli tomu pochopitelně neprotestují. Kdyby ale chtěli přesunou hlavák do Libně nebo Vršovic, což je s brněnským projektem srovnatelné, viděl byste tu melu.
06.04.2006 (17:24)  
Souhlasím s názory tenzora a milana. Podle mě otázka nezní "Rekonstruovat nádraží na (skoro)stávajícím místě, nebo na místě novém?", nýbrž "Je rekonstrukce nádraží současnou prioritou pro Brno?" Pokud odpovíme kladně, hovoří většina argumentů pro stavbu na zelené louce. Budu rád, když mi dáte odkaz na nějaké studie hovořící ve prospěch přisunuté polohy (samozřejmě s reálným nástinem financování -- tedy včetně dlouhodobého odklonu dopravy -- v porovnání s odsunutou polohou). Ještě na okraj: Mně samotnému by se nejvíc líbila podzemní varianta, jako jsem ji poznal třeba v Bruselu, ale obávám se, že je zároveň varianta nejdražší. Paradoxně budu novou polohou nádraží "postižen" nejvíce, protože dnes mi trvá cesta k stávajícímu nádraží 10 až 15 minut pěšky, k novému budu muset dojet MHD.
06.04.2006 (17:12)  
Pletete jablka a hrušky a ragujete na něco, co jsem ve skutečnosti nenapsal. Příměr o hypermarketu a lípě je úplně vedle -- lípu nepoužívá každý, kdo do města (vesnice) cestuje. To, že je prostředí nevzhledné a nebezpečné, není demagogie, ale (nejen můj) dojem. Lidé přecházejí čtyři koleje tramvají, a dva proudy vozovky, do toho taxikáři, kapsáři, odpudivé prostředí podchodu. O bezdomovcích jsem nenapsal ani slovo, když už jste ale takhle nasadil, všiml jste si, kolik bezdomovců je v nové Vaňkovce v porovnání s tím, kolik jich postává před starým Teskem? Vy a podobní tvrdíte, že radnice s obyvateli svůj záměr nekonzultovala. Jak jinak než referedem to tedy měla udělat? Pokud vím, byly veřejné debaty, už na počátku 90. let byla anketa. Vyjevte, prosím, jak byste si takovou spolupráci radnice--občané představoval. Proč tedy žádný Pražané neprostestují a nevyhlašují referenda o dopravním okruhu, výstavbě metra a dalších velkých investicích? Přímá demokracie má totiž své limity. Při jejich překročení hrozí, že se zase dostaneme k oné demagogii.
registrovaný uživatel milan 
06.04.2006 (17:08)  
Tak já se do diskuze vložím...Jsou tu zajímavé argumenty..napíšu asi toto: Staré nádraží je na nejlepším místě, kde může být(Centrum,MHD), ale to je asi tak všechno. Když náhodou chce jet někdo na nádraží autem a nedejbože zaparkovat má smůlu. Co do kapacity, zbožňuju, když je v pátek totálně narvanej vestibul(nedávejte si tam sraz, nemáte šanci)a během 20 minut mají z jedné koleje odjet tři vlaky. Je fakt supr, když ten první má zpoždění a vy pak musíte valit do nádražní haly zjistit odkud ten váš jede(toto se mi stalo několikrát, a nikdy jsem neslyšel hlášení o mimořádné změně nástupiště). Úchvatná je např. cesta z Vyškova kdy si opravdu uděláte okružku Brnem(když jsem byl malej, tak jsem to měl ještě rád, ale je docela zajímavý, že cesta šalinou trvá na nádraží(z Julca)5 minut,a cesta vlakem? myslí si snad někdo, že ej to rychlejší? Kdosi dole popisoval situaci, kdy čeká na každým návěstidle, protože něco jelo o pár minut později, nic zvláštního. O bezdomovcích se nehodlám bavit, protože jsem jich neviděl nikdy víc jak pět. Kdosi měl taky narážky na to, že Brno nemá 2M obyvatel, a že v 8 hodin nepotkáte ani nohu...Ano, nemá 2M, ale v 8 hodin potkáte na Masaryčce těch noh dost, stačí se kouknout. A povodně?. Svratka stoupla tak o 2metry(možná tři) a udělalo to snad v Brně něco? Ne, možná je to tím, že je to opravdu potok, možná tím, že kolem řeky je koryto vysoký tak +5 metrů. A když už se dostává z tohoto koryta, což je u současné trati(na VMO u Zvonařky) tak přetekla o celých 10cm!!! O Svitavě taktéž nemluvím, nemá to cenu. Vžít se do role cestujícího tak je mi jedno, dke to nádraží je, ale chci, aby se tam dalo hejbat...a toto mi "zaručí" (pokud vše dopadne) odsun. MHD tam bude přivedena taky, takže, kde je problém? Možná v ceně, někomu se nelíbí, že půjdou peníze do Brna a to dokonce snad aji víc než 10 milionu korun ;-) Nevidím pádný argument, proč má stávající nádraží(resp. modernizované na stejném místě)být lepší...
registrovaný uživatel tenzor 
06.04.2006 (16:55)  
Stará paní: nejprve bych rád opravil pár omylů, co uvádíte. Výsledek referenda nebyl brán v potaz, protože když si spočítáte účast, proti přesunu nádraží bylo něco přes 20 procent brňáků - téměř 80ti procentům je to tedy buď jedno nebo ho přesouvat chce. Komárovská spojka je rozhodně delší než 1.5 km, podstatný je ale fakt, že úsek, na kterém může jet jen jeden vlak (začíná už před odbočkou na Židenice a končí asi 1,5 km před nádražím) je delší než 5 kilometrů (což občas znamená 5-6 minut čekání na protijedoucí vlak) Na trase z Černovic je omezena rychlost z 80 na 60,70,50 a kousek před nádražím na 30. Těch 6 kilometrů tudíž by za 3 minuty neprojelo ani Pendolino. Absolutní minimum při dodržování rychlostích limitů může být cca 6 minut, pokud to pojede motorák, dřív tam jezdily vlaky tažené dieslovými lokomotivami a ty byly pomalejší. Jinak je možné jet i přes Židenice a také se tak kvůli té jednokolejce občas jezdilo, ale buď se muselo na úseku Židenice - hlavní nádraží sunout nebo se přehazovala mašina, takže to rychlejší rozhodně nebylo. K vašemu přesvědčení že dojíždějící přece musí podporovat nádraží v centru už přispěl Michal Janko, pokud jde o to, že je podle vás normální, když vlak jedoucí z města na východě přijíždí na nádraží z jihozápadu, musím konstatovat, že drtivé většině těchto dojíždějících to normální nepřipadalo. Jinak když se podíváte na mapu, poloha nového nádraží je narozdíl od nynějšího stavu logická, doba jízdy na severní směry zůstane stejná a na ostatní se zkrátí až o těch 5 minut. Poloha blízko autobusového nádraží taky není k zahození a pokud bude vyřešen problém pomalé dopravy do centra, pak nevím proč by měli dojíždějící protestovat.
registrovaný uživatel M 
06.04.2006 (16:52)  
Arogance? Takze pokud budu bydlet na vesnici a prijde mi tak nejaky chytrak, ze mi tam postavi hypermarket a ja z toho nebudu nadseny, tak jde o aroganci? Potom ano, jsem arogantni… A mimochodem – ja se nesnazim ziskavat neci sympatie

Demagogie politovani jiste hodna je. Veta „Stávající prostředí nádraží a přilehlého uzlu MHD je ostudné a nebezpečné.“ ale neni ani demagogii.
Takze dobra tedy. Na starem nadrazi jsou bezdomovci, kapsari a jina luza. Na novem nadrazi ale nebudou, protoze bude nove, protoze bezdomovci, kapsari a jina luza o jeho existenci nebudou mit poneti, protoze proste by default. Nadrazi bude nove a bude krasne ciste, plne mladych veselych lidi a pred nim auta luxusnich znacek. Bezdomovci si najdou praci a domoc, kapsari prestanou krast, protoze se jim to omrzi. Kdyz naproti novemu nadrazi vyhori barak, tak jeho renovaci si magistrat vezme jako svoji prioritu, protoze naproti nadrazi je nemyslitelne mit barak vypadajici, ze tam uradovali jeste Nemci. Na nastupistich kolem noveho nadrazi nebudou vajgly, protoze lide nebudou kourit a kdyz budou kourit, tak nebudou takova prasata, ze vajgly hazeli na zem.
A kdyz ne? Tak presuneme nadrazi do Chrlic a zacneme doufat znova...

Pokud jde o povinnost referenda, tak o nem nekdo psal? Ja urcite ne. Napsal jsem pouze (velmi arograntne), ze nazor babicky z Rajce, ktera v Brne byla naposledy pred osmi lety autem na promoci vnuka, je v teto veci naprosto irelevantni.
Ptal se nekdo Prazaku, jestli chcou novou trasu metra? Takze se to bude stavet, protoze to vymyslel Bem a 80% Prazaku o to nestoji?

Stara pani – to, ze by vlaky na Hbf (pekna vlozka, Skalicaku mohly a mely stat mene jsem nemyslel tak, ze by se tim zkratila jizdni doba, ale ze by se na dlouhou dobu “zbytecne” neokupovala kolej
06.04.2006 (16:17)  
M:
No ne že bych do toho úplně viděl - nejsem od dráhy a řídím se jen empirií a informační aktivitou. Výměna lokomotivy trvá, a tak je vhodné současně s ní provádět výstup, nástup, odbavení spěšnin atd. Ty Heršpice by moc času neušetřily (žádný), Rožmberk totiž jede přes Brno úvratí, tedy zajede do nádraží z jihu a na jih zase odjede. Kdyby se elektrická 363 připojila na konec vlaku už v Heršpicích a pak ho odtáhla dál do Ostravy, tak by to šlo, ale časovou úsporu vidím nula (nebo mínus za zdržení v Heršpicích, kde rychlík normálně nestaví). A časová rezerva je věcí koncepce, ale čím bude menší, tím hroznější budou zpoždění. Naložit balíky by snad moc dlouho trvat nemuselo, ale jsou to ČD, že ano, musí se něco podepsat - to jim dost trvá. Ledový klid Angličana vidím právě právě při nakládce, když vlak dojede třeba o 40 minut zpožděný, ale spěch žádný. Na té jednokolejce je potíž také v tom, že když spoj o pár minut (tuším 10) propásne svůj čas, tak se pak tou jednokolejkou prokousává velmi obtížně, neustále někde čeká na křížení, a sekera roste geometrickou řadou. Proto vidím 25min pobyt Rožmberku jako optimální (kompromis mezi zdržením a rizikem).
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko