Brno - Miliardový přesun nádraží v Brně a přestavbu železničních tratí ve městě provází první komplikace. Antimonopolní úřad zrušil jednu z veřejných zakázek v hodnotě 45 mil. korun týkající se projektu výstavby odstavného nádraží, které mělo sloužit jako technické zázemí pro novou stavbu. Bylo první částí celého projektu, kde se mělo začít stavět. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nyní výběrové řízení (na projekt a stavební dozor) odstavných prostor zrušil a SŽDC, která řízení vypsala, nařídil výběr firmy zopakovat.
Správa podle antimonopolního úřadu nestanovila správně podmínky při výběru vítězné firmy. Původní termín veřejného projednání projektu hovořil o polovině května, nový termín je stanoven na konec července.
Podle harmonogramu stavebních prací - zveřejněných na stránkách města Brna - má začít výstavba první části odstavného nádraží letos v listopadu a má být dokončena v roce 2008. Na stavbu odstavného nádraží s rozpočtem přes osm set milionů korun mají pak navazovat další práce. Celkem má stěhování nádraží a přestavba železničních tratí stát více jak 24 miliard korun.
Projekt ale stále vyvolává spory a není jasné, jak bude celý financovaný. Z městského rozpočtu by na něj mělo jít přes tři miliardy korun, z nichž se zaplatí za stavbu městské infrastruktury. Miliardu dá kraj. Téměř o polovinu peněz budou politici žádat Evropskou unii, zbytek by měl doplatit státní Fond dopravní infrastruktury. Zastánci přesunu nádraží tvrdí, že jde o nutnost. Staré nádraží v centru už nestačí stále se zvyšujícímu provozu. Odpůrci celý projekt označují za megalomanský, podle nich jde výrazně levněji rekonstruovat stávající nádraží.
Pokud jde o referendum, nevím co jsem řekl demagogického - pokud 75 procent lidí k referendu nepřijde, pak z toho logicky vyvozuji že pro ně není důležité. Navíc vám připadá poloha nového nádraží narozdíl od stávajícího nelogická, takže musím konstatovat, že zřejmě máte problémy s logickým myšlením. U slova "srance" je mi už jasné, že vám poněkud docházejí argumenty, takže toto je můj poslední příspěvek na toto téma.
P.S.: Trať na nádraží ústí "přesně z jihu" možná na vaší schématické mapce, zkuste se nejdřív mrknout na letecký pohled...
Výškové poměry na tratích jsou dobře vidět zde:
http://www.cd.cz/files/nadm-0e69f400b1f4b82805a401004d3c9b95.gif
V levém dolním rohu je i Brno.
Skvěle řečeno.
tenzor:
Komárovská spojka je jednokolejnou spojnicí dvoukolejné trati č. 340 na Blažovice a jednokolejné trati č. 300 na Chrlice, která se po spojení s komárovskou spojkou zdvoukolejňuje (viz http://www.cd.cz/files/kol_KJR-33ca78c2e9612c4b59508d4a084b5127.gif), a měří 1,5 km. Tři minuty by se z Černovic na Hbf jezdilo, kdyby se splnila Vaše touha vést to vzdušnou čarou (aby Vás to tak neštvalo), jinak samozřejmě ne. Věřte, že spěšňáky tažené dieslovými lokomotivami tam jezdí několikrát denně a pomalejší nejsou. I přes Židenice couráky jezdí několikrát denně, lokomotivu nepřehazují, ale sunou (vlakvedoucí stojí vpředu s vysílačkou).
Jinak nechme stranou velikost názorových skupin, na to (snad kromě referenda, které ale demagogicky dezinterpretujete) nemáme argumenty. I při pohledu na mapu je poloha nového nádraží zcela nelogická, v těchto věcech metete pěkný srance. A trať 300 do města neústí z jihozápadu, ale přesně z jihu.
Milan:
Dobrý, ale většinu těch věcí jsme tu už probrali a hlavně žádná z nich nepředstavuje důvod pro odsun nádraží - to jsou jen podněty (zcela správné) ke zkvalitnění služeb a vcelku mírné (bude pořeba nemírná) přestavbě současného vagzálu.
Janko:
(1) Radnice záměrně zanebdává současné nádraží a především prostor před ním, přesto to ale není tak zlé, jak píšete. (2) Pražané neprotestují, protože jim magisrát žádnou takovou hovadinu nepředkládá, maximálně to, že se v Praze za státní peníze utratí (z našeho pohledu zbytečně) o desítky miliard víc, a kvůli tomu pochopitelně neprotestují. Kdyby ale chtěli přesunou hlavák do Libně nebo Vršovic, což je s brněnským projektem srovnatelné, viděl byste tu melu.
Demagogie politovani jiste hodna je. Veta „Stávající prostředí nádraží a přilehlého uzlu MHD je ostudné a nebezpečné.“ ale neni ani demagogii.
Takze dobra tedy. Na starem nadrazi jsou bezdomovci, kapsari a jina luza. Na novem nadrazi ale nebudou, protoze bude nove, protoze bezdomovci, kapsari a jina luza o jeho existenci nebudou mit poneti, protoze proste by default. Nadrazi bude nove a bude krasne ciste, plne mladych veselych lidi a pred nim auta luxusnich znacek. Bezdomovci si najdou praci a domoc, kapsari prestanou krast, protoze se jim to omrzi. Kdyz naproti novemu nadrazi vyhori barak, tak jeho renovaci si magistrat vezme jako svoji prioritu, protoze naproti nadrazi je nemyslitelne mit barak vypadajici, ze tam uradovali jeste Nemci. Na nastupistich kolem noveho nadrazi nebudou vajgly, protoze lide nebudou kourit a kdyz budou kourit, tak nebudou takova prasata, ze vajgly hazeli na zem.
A kdyz ne? Tak presuneme nadrazi do Chrlic a zacneme doufat znova...
Pokud jde o povinnost referenda, tak o nem nekdo psal? Ja urcite ne. Napsal jsem pouze (velmi arograntne), ze nazor babicky z Rajce, ktera v Brne byla naposledy pred osmi lety autem na promoci vnuka, je v teto veci naprosto irelevantni.
Ptal se nekdo Prazaku, jestli chcou novou trasu metra? Takze se to bude stavet, protoze to vymyslel Bem a 80% Prazaku o to nestoji?
Stara pani – to, ze by vlaky na Hbf (pekna vlozka, Skalicaku mohly a mely stat mene jsem nemyslel tak, ze by se tim zkratila jizdni doba, ale ze by se na dlouhou dobu “zbytecne” neokupovala kolej
No ne že bych do toho úplně viděl - nejsem od dráhy a řídím se jen empirií a informační aktivitou. Výměna lokomotivy trvá, a tak je vhodné současně s ní provádět výstup, nástup, odbavení spěšnin atd. Ty Heršpice by moc času neušetřily (žádný), Rožmberk totiž jede přes Brno úvratí, tedy zajede do nádraží z jihu a na jih zase odjede. Kdyby se elektrická 363 připojila na konec vlaku už v Heršpicích a pak ho odtáhla dál do Ostravy, tak by to šlo, ale časovou úsporu vidím nula (nebo mínus za zdržení v Heršpicích, kde rychlík normálně nestaví). A časová rezerva je věcí koncepce, ale čím bude menší, tím hroznější budou zpoždění. Naložit balíky by snad moc dlouho trvat nemuselo, ale jsou to ČD, že ano, musí se něco podepsat - to jim dost trvá. Ledový klid Angličana vidím právě právě při nakládce, když vlak dojede třeba o 40 minut zpožděný, ale spěch žádný. Na té jednokolejce je potíž také v tom, že když spoj o pár minut (tuším 10) propásne svůj čas, tak se pak tou jednokolejkou prokousává velmi obtížně, neustále někde čeká na křížení, a sekera roste geometrickou řadou. Proto vidím 25min pobyt Rožmberku jako optimální (kompromis mezi zdržením a rizikem).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.