Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Linka č.1 do Hlučína | |
Informace o fotografii: - Místo focení: Ostrava, křižování - Datum: 8.8.1973 - Autor: Josef Chvosta - Zobrazeno: 9835x - Detailní EXIF informace » - Rating od autorů: 9 - Rating od uživatelů: 9 | |
Abyste mohli hodnotit, musíte se přihlásit | |
1 2 | Zpráv na stránku: |
Vkládám vzpomínku ostravského kolegy T. Adámka:
Datum pořízení snímku 8.8.1973 odpovídá tehdejší rekonstrukci Hlučínské ulice a Sokolské třídy (tehdy tř. Osvoboditelů). V první etapě této výluky byla linka 1 "odříznuta" a provozována v úseku Dobrovského - Hlučin, po položení jedné koleje byl obnoven průběžný provoz. Při této rekonstrukci byly zlikvidovány všechny odbočné výhybky zrušených vleček, které v místě pořízení snímku do té doby zbyly, včetně zbytku napojení nákladní koleje v Sokolské třídě - přibližně v místě, kde stojí silniční válec. Byla to tehdy nebývale rozsáhlá rekostrukce - úplně uzavřena byla Hlučínská od křižovatky s Dobrovského směrem k centru a dále navazovala uzávěra Sokolské až k Nové radnici. Trolejbusy byly silně utlumeny, do vozovny se provizorně jezdilo Hrušovskou ulici. Autobusy a induviduální doprava se proplétaly bočními ulicemi v každém směru jinými, podjezdem na Hlučínské se jezdilo staveništěm (tankodromem) "na světla" střídavě po levém nebo pravém pruhu mimo tramvajovou trať. Jezdil jsem tudy tenkrát denně, takže se mi to teď všechno vybavilo a dostal jsem silný záchvat nostalgie...
Datum pořízení snímku 8.8.1973 odpovídá tehdejší rekonstrukci Hlučínské ulice a Sokolské třídy (tehdy tř. Osvoboditelů). V první etapě této výluky byla linka 1 "odříznuta" a provozována v úseku Dobrovského - Hlučin, po položení jedné koleje byl obnoven průběžný provoz. Při této rekonstrukci byly zlikvidovány všechny odbočné výhybky zrušených vleček, které v místě pořízení snímku do té doby zbyly, včetně zbytku napojení nákladní koleje v Sokolské třídě - přibližně v místě, kde stojí silniční válec. Byla to tehdy nebývale rozsáhlá rekostrukce - úplně uzavřena byla Hlučínská od křižovatky s Dobrovského směrem k centru a dále navazovala uzávěra Sokolské až k Nové radnici. Trolejbusy byly silně utlumeny, do vozovny se provizorně jezdilo Hrušovskou ulici. Autobusy a induviduální doprava se proplétaly bočními ulicemi v každém směru jinými, podjezdem na Hlučínské se jezdilo staveništěm (tankodromem) "na světla" střídavě po levém nebo pravém pruhu mimo tramvajovou trať. Jezdil jsem tudy tenkrát denně, takže se mi to teď všechno vybavilo a dostal jsem silný záchvat nostalgie...
Snímek je z rekonstrukce komunikace, která je, jak tehdy bylo obvyklé, prováděna komplexně - dráha, vozovky, chodníky, přeložky inženýrských sítí atd. Rekonstrukci prováděly Vítkovické stavby, stavbyvedoucí B. Opat. Na snímku je v pozadí radniční věž a tramvajová trať míří ze Sadu Boženy Němcové na smyčku Černý potok dvoukolejně tak, jak byla před rekonstrukcí.
Hodně vzácný snímek historického provozu na trati č.1 v Ostravě. Tramvaje jsou zde zachyceny na Sokolské ulici, jak již upřesnili kolegové přede mnou, po levé ruce mírně vzadu je restaurace Sokolský dům a v současnosti také zastávky MHD. Trať linky vedla nejdříve z Přívozu do Vítkovic, roku 1950 byl dostavěn úsek Přívoz- Petřkovice a ten byl napojen na železniční trať Petřkovice- Hlučín, jež byla elektrifikována. Celá trať nesla název Trať Míru. Později byla trať, respektive linka č. 1 zkracována, až v roce 1976 zbyl jen úsek Přívoz Černý potok (po dostavbě točny)- Hlučín žst. Zde právě při zachycení r. 1973 bych tipoval, že linka č.1 vedla již pouze z Přívozu do Hlučína (viz. zachycené křižování). Vede mě k tomuto závěru pohled na rekonstrukci ul. Sokolské, kde v levém dolním rohu vidím kousek koleje, což napovídá o stavbě dvoukolejného úseku Přívoz- Přívoz Černý potok (jako v současnosti). Po jeho dokončení (možná až r. 1976?) začaly pravděpodobně jezdit v tomto úseku již modernější čtyřnápravové tramvaje. Snímek je proto vskutku historickodokumentační unikát. Tramvaj č. 50 "Brňák" byla rekonstruována a jezdí i v současnosti při historických jízdách.
30.11.2010 (22:22)
Děkuji Vám i ostatním za upřesnění polohy ... já jsem tam od toho zmíněného data již nikdy nebyl.
Payus, Pjetro:
To zaznělo už od IvaA. Otázkou jenom je, kde přesně (jak daleko po Hlučínské) od té křižovatky je to focené. Že je v pozadí Muglinovská a před ní naproti hospody U Dlouhých uhýbají koleje do Parku Boženy Němcové, o tom žádná. ;)
To zaznělo už od IvaA. Otázkou jenom je, kde přesně (jak daleko po Hlučínské) od té křižovatky je to focené. Že je v pozadí Muglinovská a před ní naproti hospody U Dlouhých uhýbají koleje do Parku Boženy Němcové, o tom žádná. ;)
V pozadí podle mě křižovatka Sokolská-Muglinovská-Mariánskohorská v místech kde stojí ten stroj na pokládku živice nebo válec (koleje se tam stáčí doprava do Sadu Boženy Němcové). Jinak něco o "hlučínské tramvajové lince" je tady http://www.spvd.cz/?p=cz/ostravsko/hlucin/hlucin.html&m=cz/ostravsko/menu_ostravsko.html .. našel jsem i zajímavé video http://www.youtube.com/watch?v=hui5Q8E-30o&feature=player_embedded ... škoda že tehdejší soudruzi jí připravili takový osud:/
IvaA:
Já bych to viděl ještě drobet (o jeden blok) na jihovýchod (až za Fügnerovu) To rozkopané vpravo, je podle mě křižovatka s Šafaříkovou, ta proluka vlevo je za zastávkou. Netuším, jak to vypadá dnes, ale celá 80. léta, tam za zastávkou autobusů směrem z města byla. Vyrůstal jsem na Orebitské.
Já bych to viděl ještě drobet (o jeden blok) na jihovýchod (až za Fügnerovu) To rozkopané vpravo, je podle mě křižovatka s Šafaříkovou, ta proluka vlevo je za zastávkou. Netuším, jak to vypadá dnes, ale celá 80. léta, tam za zastávkou autobusů směrem z města byla. Vyrůstal jsem na Orebitské.
Ona to není klasická "hlučínská tramvojová linka", protože dodnes se tudy jezdí. Tou dobou ale jednička jezdila přes město a i potom (až do 80. let) tudy do vozovny.
Je to zde:
http://www.mapy.cz/#mm=ZTtTcP@ax=141933824@ay=135280128@at=hlu%C4%8D%C3%ADnsk%C3%A1%20-%20sad%20B.N%C4%9Bmcov%C3%A9@ad=hlu%C4%8D%C3%ADnsk%C3%A1%20-%20sad%20B.N%C4%9Bmcov%C3%A9@x=141903872@y=135275008@z=13
Hlučínská, pohled jihovýchodně do centra
http://www.mapy.cz/#mm=ZTtTcP@ax=141933824@ay=135280128@at=hlu%C4%8D%C3%ADnsk%C3%A1%20-%20sad%20B.N%C4%9Bmcov%C3%A9@ad=hlu%C4%8D%C3%ADnsk%C3%A1%20-%20sad%20B.N%C4%9Bmcov%C3%A9@x=141903872@y=135275008@z=13
Hlučínská, pohled jihovýchodně do centra
No já bych si tipnul, že to je rekonstrukce Nádražní. (Nebo Sokolská třída?) Ostravaci, co Vy na to? Jak moc se pletu?
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- akreditovaný fotograf nebo člen ŽP, - správce galerie nebo admin ŽP
Přidat komentář
Přihlášení
© 2001 - 2024 ŽelPage
- správci - otázky a odpovědi
Info
informacni okenko