Peking — Čínská lidová republika již dnes disponuje nejrozsáhlejší sítí vysokorychlostních železnic, ty ovšem stále přibývají a ambiciozní předpovědi se mění ve skutečnost. Tamní vláda předpokládá, že do roku 2020 bude mít až 90 % čínského obyvatelstva možnost využívat tento druh dopravy. Prudkou expanzi a vývoj VRT v Číně očekávají i největší světoví výrobci železniční techniky, kteří se proto snaží proniknout na místní trh. Některé tratě vznikají přestavbou těch původních, ve větší míře se ale jedná o zcela novou výstavbu. Do roku 2012 by celková délka sítě VRT měla dosáhnout asi 13 000 km, do roku 2020 pak až 25 000 km.
Čína je v současné době nejrychleji ekonomicky rostoucí zemí světa a dopomáhá jí k tomu i infrastruktura, která ze zlepšuje rychlostí blesku. V ČLR nyní žije zhruba 1,35 miliardy lidí a každý rok přes 12 milionů obyvatel přibude. Tamní vláda si uvědomila, že bez kvalitní dopravní infrastruktury nemůže konkurovat západnímu světu a pustila se do stavby tisíců kilometrů nových silnic, dálnic a železnic. Pojďme si nyní přiblížit budovanou síť drah s provozní rychlostí nad 200 km/h. V tabulce nejsou obsaženy plány po roce 2012, i když je jisté, že Čína bude pokračovat v intenzivní výstavbě VRT minimálně do roku 2020 a plánované investice dosáhnou astronomické částky 300 miliard dolarů.
Tratě v provozu
Trasa | Max.rychlost | Datum zprovoznění | Délka |
---|---|---|---|
Beijing – Tianjing | 350 km/h | 2008 | 120 km |
Jinan – Qingdao | 200 km/h | 2008 | 362 km |
Nanjing – Hefei | 250 km/h | 2008 | 166 km |
Hefei – Wuhan | 200 km/h | 2008 | 356 km |
Shijiazhuang – Taiyuan | 200 km/h | 2009 | 190 km |
Wuhan – Guangzhou | 350 km/h | 2009 | 968 km |
Ningbo – Wenzhou– Fuzhou | 250 km/h | 2009 | 562 km |
Zhengzhou – Xi’an | 350 km/h | 2010 | 458 km |
Fuzhou – Xiamen | 250 km/h | 2010 | 275 km |
Chengdu – Dujiangyan | 250 km/h | 2010 | 72 km |
Shanghai – Nanjing | 300 km/h | 2010 | 300 km |
Nanchang – Jiujiang | 200 km/h | 2010 | 92 km |
Shanghai – Hangzhou | 300 km/h | 2010 | 158 km |
Changchun - Jilin | 250 km/h | 20.1.2011 | 111 km |
Celkem: 4190 km |
Tratě ve výstavbě
Trasa | Max.rychlost | Předpokládané datum zprovoznění | Délka |
---|---|---|---|
Guangzhou – ShenZhen (Xianggang) | 350 km/h | 2011 | 104 km |
Guangzhou – Zhuhai (prodloužení) | 200 km/h | 2011 | 142 km |
Hainan east circle | 200 km/h | 2011 | 308 km |
Wuhan – Yichang | 300 km/h | 2011 | 293 km |
Beijing – Shanghai | 350 km/h | 2011 | 1318 km |
Tianjin – Qinhuangdao | 350 km/h | 2011 | 261 km |
Nanjing – Hangzhou | 350 km/h | 2011 | 249 km |
Hangzhou – Ningbo | 300 km/h | 2011 | 150 km |
Hefei – Bengbu | 300 km/h | 2011 | 131 km |
Mianyang – Chengdu– Leshan | 250 km/h | 2012 | 316 km |
Xiamen – Shenzhen | 200 km/h | 2012 | 502 km |
Beijing – Wuhan | 350 km/h | 2012 | 1122 km |
Haerbin – Dalian | 350 km/h | 2012 | 904 km |
Nanjing – An’qing | 200 km/h | 2012 | 258 km |
Celkem: 6043 km |
Plánované tratě
Trasa | Max.rychlost | Předpokládané datum zprovoznění | Délka |
---|---|---|---|
Tianjin – Yujiabu | 300 km/h | 2011 | 45 km |
Wuhan – Xiaogan | 200 km/h | 2011 | 55 km |
Wuhan – Huangshi | 250 km/h | 2011 | 84 km |
Tianjin – Bazhou – Baoding | 200 km/h | 2012 | 145 km |
Xuzhou – Zhengzhou | 300 km/h | 2012 | 343 km |
Jinzhou – Yingkou | 200 km/h | 2012 | 100 km |
Haerbin – Qiqihaer | 250 km/h | 2012 | 281 km |
Xi’an – Baoji | 300 km/h | 2012 | 150 km |
Shenyang – Dandong | 200 km/h | 2012 | 230 km |
Shijiazhuang – Hengshui | 300 km/h | 2012 | 100 km |
Hangzhou – Changsha | 300 km/h | 2012 | 880 km |
Qingdao – Rongcheng | 200 km/h | 2012 | 250 km |
Guangxi (okruh u severního zálivu) | 200 km/h | 2012 | 238 km |
Celkem= 2901 km |
Vozidla
CRH 1 je vysokorychlostní jednotka z produkce kanadského giganta Bombardier. Soupravy se vyrábí ve společném podniku Bombardier a Sifang ve městě Qingdao (provincie Shandong). Počet provozovaných jednotek má být 120. Rozdělují se do čtyř skupin:
- CRH 1A
- 8 vozů, z toho 2 vozy 1. třídy, 5 vozů 2. třídy a 1 vůz restaurační
- Maximální kapacita je 670 cestujících
- Maximální rychlost je u prvních 40 jednotek softwarově omezena na 220 km/h. U dalších jednotek max. rychlost dosahuje 250 km/h.
- Jsou založeny na produktové řadě firmy Bombardier pod názvem Regina.
- Počet jednotek: 80
- CRH 1B
- CRH 1E
- První vysokorychlostní lehátkové jednotky na světě
- 16 vozů, z toho 1 vůz 1. třídy, 14 vozů 2. třídy a 1 restaurační vůz
- Založeny na produktové řadě firmy Bombardier známé pod jménem Zefiro.
- CRH 380 D/DL
CRH 2 je odvozen z japonského Shinkansenu série E2-1000. Na výrobě se napřed podílela firma Kawasaki Heavy Industries s lokomotivkou Sifang, pak si je již vyráběl sám Sifang bez účasti japonské strany. V provozu má být dohromady 170 jednotek. Opět se dělí na jednotlivé podkategorie podle počtu vozů a uzpůsobení:
- CRH 2A
- 8 vozů
- Maximální rychlost 250 km/h
- CRH 2B
- 16 vozů
- Maximální rychlost 250 km/h
- CRH 2C (první verze)
- Dva vložené vozy nahrazeny hnacími vozy
- Maximální rychlost 300 km/h
- CRH 2C (druhá verze)
- Od první verze se liší výkonnějšími motory
- Maximální rychlost 350 km/h
- CRH 2E
- 16 vozů
- Maximální rychlost 250 km/h
CRH 3 vychází z produktové řady firmy Siemens – Velaro, z jehož konceptu čerpají i německé jednotky ICE 3. Čínské dráhy objednaly celkem 260 těchto jednotek. Na výrobě se zpočátku podílel přímo Siemens v konsorciu s čínskými výrobci CNR Tangshan a Changchun, dále už ale produkce probíhá samostatně. Dělí se do několika skupin:
- CRH 3C
- Osmivozová jednotka se 16 místy v DeLuxe třídě, 50 místy v 1. vozové třídě a 490 místy ve 2. vozové třídě
- Maximální rychlost 350 km/h
- CRH 380B/BL
- Šestnáctivozová jednotka
- Maximální rychlost až 380 km/h
- CRH 380B
- Drží čínský rychlostní rekord z 10. ledna 2011 - 487,3 km/h
CRH 5 je odvozen z osmivozové jednotky Pendolino od firmy Alstom. Tyto vlaky můžete potkat i v Evropě jako ETR 600/610 FS/SBB, čínská verze ale nedisponuje naklápěcím systémem, stejně jako odvozená španělská řada 114 Renfe.
Celkem bylo vyrobeno 110 kusů. Jednu jednotku si objednala také Čínská akademie věd a pod označením CIT001 ji vybavila speciálním zařízením pro sledování stavu trati, zabezpečovacího zařízení a komunikačního systému.
CRH 380A je první typ vysokorychlostího vlaku, na kterém se nepodíleli zahraniční výrobci. Jednotka byla navržena firmou China South Locomotive & Rolling Stock Corporation Limited a vyrobena v závodech CSR Qingdao Sifang Locomotive & Rolling Stock Co., Ltd.
V běžném provozu dosahuje maximální rychlosti 355 km/h a jen těsně šlape na paty rychlostímu rekordu dosaženého jednotkou CRH 3. Šestnáctivozová verze CRH 380A dosáhla totiž rychlosti 486,1 km/h.
CRH 6 je druhý čistě čínský rychlovlak. Navrhnul ho CSR Puzhen a CSR Sifang, vyrábí se v CSR Jiangmen. Čínské dráhy objednaly 22 jednotek pro provoz rychlostí 160 km/h a 10 jednotek s maximální rychlostí 200 km/h. Do provozu by se měly dostat ke konci letošního roku.
Čínské železnice v dnešní době provozují přes 900 vysokorychlostních ucelených jednotek. Můžeme ale očekávat, že s přibývajícími kilometry VRT bude čínské ministerstvo železnic průběžně přiobjednávat další jednotky.
2011: nový rychlostní rekord v kategorii
Číňané 10. ledna tohoto roku pokořili světový železniční rychlostní rekord na trati s běžným provozem, a potvrdili tím svůj prim ve vysokorychlostní dopravě. Jednotka CRH 380B dosáhla rychlosti 487,3 km/h, a překonala tak svůj původní rekord, který činil 416,6 km/h. Dodejme, že na jednotce se nedělaly žádné dodatečné úpravy. Absolutní železniční rekord na konvenční trati drží upravená jednotka Alstom TGV POS, která 3. dubna 2007 dosáhla rychlosti 574,8 km/h. Stalo se tak ale na čerstvě postavené trati mezi Paříží a Štrasburkem, kde tou dobou ještě nejezdily pravidelné vlaky, a za změněných testovacích podmínek, včetně vyššího napětí v troleji. Pro srovnání, český železniční rekord drží jednotka 680 Pendolino, která 18. listopadu 2004 dosáhla na trati Brno – Břeclav rychlost 237 km/h.
Pokud mluvíme o vysokorychlostní dopravě v Číně, měli bychom také zmínit Transrapid (Maglev) v Šanghaji. Tato 30,5 km dlouhá trať spojuje letiště Shanghai Pudong International s centrem města. Soupravy se zde prohánějí na magnetickém polštáři rychlostí až 431 km/h, přičemž při testech se jim dokonce podařilo dosáhnout rychlosti 501 km/h. Veřejnosti začala trať sloužit 1. ledna 2004.
Zdroje: Railway Gazette, ČT24, UIC, Wikipedia

Máte naprostou pravdu s těmi druhy rekordů. Ale když srovnávám dlouhodobější perspektivu obou systémů (VRT a Maglev/Transrapid), jsou zajímavé právě ty zkušební testy. V běžném provozu vítězí Transrapid, a kdyby měl víc km podobné trati, vítězil by možná i o hodně víc. Ale zajímavé na tom je, že VR vlaky dosahují až k velmi vysokým rychlostem, kde už obojí musí zápasit s podobnými problémy (hluk, subsonický ráz, spotřeba energie), přičemž Transrapid má podstatně dražší dráhu. A tak i při lepší stoupavosti a zrychlení jaksi prohrává.
Jen o nějakých 6 km/h pomalejší - není divu, že se Čína při těhle perspektivách (a cenách) rozhodla vsadit na VRT.
Zdá se, že si pletete český přepis pojmenování s počeštěnými pojmenováními, a také jejich význam. Z toho pak vzniká větší část téhle zbytečné diskuze.
(Mnohem dříve, než jste se začal ztrapňovat sarkastickými útoky na ostatní, jste si podle mě měl ujasnit některé základní pojmy. Jde mi tedy spíš o ty sarkastické útoky, než o to, abyste měl jasno. Mimochodem, vy si snad vážně myslíte, že kung-pao nebo č-chao je standardní český přepis něčeho co dostanete na talíři? Vsaďtě spíš na komerčně úspěšnou zkomoleninu...)
Ale máš samozřejmě recht, téměř všichni lidé mající češtinu jako rodný jazyk znají názvy výše uvedených nebeských těles, soustav a souhvězdí hlavně pod jejich mezinárodními astronomickými názvy. Protože to tvrdí internet a ten jak známo se nikdy nemýlí, podobně jako M. :-D
http://technet.idnes.cz/zeme-se-srazi-s-asteroidem-desi-rusti-vedci-i-media-cesky-astronom-je-klidny-1bz-/tec_vesmir.asp?c=A110214_112459_tec_vesmir_mla
Pro Apophis (název se u nebeských těles nepočešťuje, aby je šlo snadno dohledat) to není premiéra v roli kata lidstva.
A netušíte, jak je to s čínským Maglevem/Transrapidem? Někde byl jakýsi komentář o tom, že se bude nebo nebude prodlužovat, snad až do Pekingu, ale nepochopil jsem ho. Tak kdybyste náhodou věděli...
Drobnost, je to jisté? Vím, že to média nejdříve prezentovala takhle, ale nedrží ten rekord spíše ta dlouhá varianta od CRH 380B, tj. CRH 380BL? CRH 380B by snad měla být jen osmivozová.
(Jinak použití pinyinu v tabulce ála jízdní řád chválím, je to samozřejmě jediná rozumné volba. Ostatní způsoby psaní maximálně jako alternativa, u známějších měst i žádoucí.)
2) klicove slovo bude asi v RECKU. A Recko prej potrebuje naky penize...
Číňané usilují o vstupní bránu do Evropy,“ říká řecký vicepremiér Theodoros Pangalos. Nejsou jako ti z Wall Street, kteří dělají finanční investice na papíře. Číňané obchodují s konkrétními věcmi. A pomohou tak skutečné řecké ekonomice.
Komu to patri muze byt tem, co tam pracuji jedno. Stejne jako lidem ve Skodovce je asi jedno, ze to neni ceska firma. Podstatne je, co jim chodi kazdej mesic na ucet.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
